مدیران و مسئولان دولتی سینما در مراسم اختتامیه بیست و نهمین جشنواره فیلم فجر وعده حمایت گسترده‌تر از سینما دادند.

به گزارش خبرآنلاین، مهدی مسعودشاهی دبیر جشنواره، جواد شمقدری معاون امور سینمایی و اسفندیار رحیم‌مشایی رئیس دفتر رئیس جمهور مدیران سخنران مراسم اختتامیه بیست و نهمین جشنواره فیلم فجر بودند که چهارشنبه شب 27 بهمن در سالن همایش‌های برج میلاد برگزار شد.

مسعودشاهی؛ تشکر از همه دست‌اندرکاران
دبیر بیست و نهمین جشنواره فیلم فجر نخستین سخران مراسم بود که در صحبتی کوتاه گفت: «من با زبانی قاصر تشکر می کنم از همه عزیزانی که در برپایی این جشن بزرگ قدم برداشتند، قلم زدند، فیلم ساختند و باعث افتخار سرزمین عظیم و پربرکت شدند. من فقط از همه عزیزانی که تلاش کردند تا جشنواره هرچه پرشکوه تر برگزار شود تشکر می‌کنم. امشب امیدوارم همه عزیزان و هنرمندان و کسانی که برای توسعه و رشد فرهنگ این مملکت قدم برمی‌دارند سلامت باشند و اگر قصوری دیده می‌شود بر من ببخشیید.»

شمقدری؛ نفس‌های آزادانه سینما
جواد شمقدری معاون امور سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بعد از اعلام برگزیده های بخش ویدئویی روی سن حاضر شد و گفت: «جشنواره فیلم فجر به عنوان بزرگترین رویداد فرهنگی هنری کشور از درون حرکت انقلاب اسلامی متولد شده و رشد کرده و می‌توان آن را جشنواره انقلاب اسلامی نیز نامید. جشنواره اگر چه چند گام با مرزهای حداقلی این هویت فاصله دارد، اما موفقیت‌های امسال نشان از تلاش مدیران سینمایی دارد. کاری که انجام دادیم تا فرصتی برای بروز و شکوفا شدن این ظرفیت‌های ذاتی ایجاد شود. رونق سینمای ایران و اصلاح و بهبود نسبی محتوا و درونمایه آثار ناشی از نوعی سیاستگذاری است که اجازه داد سینمای ایران از فضای گلخانه‌ای خارج شود و شاید اجرای این سیاست‌ها، آسیب‌ها و ریزش‌هایی داشته باشد اما توان رشد و شکوفایی را فراهم می‌آورد.»

او گفت: «سینمای ایران از ناحیه دو گروه تهدید می‌شود. گروه‌هایی که نمی‌خواهند سینما حالش خوب باشند و مانند خودشان تب‌دار باشد. این دو گروه از مواضع مختلفی برخوردارند، اما در یک چیزمشترکند. با شیوه و رویکردهای افراطی و غیرمنصفانه که تلاش می‌کنند که سینمای ایران را به زیر یوغ خود بکشند و تلاش می‌کنند سینمای ایران را در چارچوب تنگ برداشت‌های خود محصور سازند. این درحالی است که اندیشمندان و دلسوزان انقلاب اسلامی چنین رویکردی ندارند.»

او اظهار داشت: «گروه دوم سال‌هاست در سینما خانه دارد و سینما را حیاط خلوت خود می‌دانند و عهد کرده‌اند این میراث باد‌آورده را از دست ندهند. مدیریت جدید سینمایی مانع نفوذ در روند شکل گیری برنامه‌ها و سیاست‌های جدید باشد سینمای ایران توانست آزادانه‌تر نفس بکشد. ثمره این حیات، رونق و شکوه جشنواره و استقبال گسترده مردم بود. امسال تا روز گذشته که 11 روز نمایش داشتیم 344 هزار و 506 نفر از جشنواره استقبال کردند که یک صد هزار نفر نسبت به گذشته افزایش مخاطب داشتیم. ما تلاش کردیم بین فیلمسازان و این دو گروه افراطی حایل باشیم اگرچه از هر دو سوی بسیار متهم شدیم اما چون به این راه اعتقاد داشتیم نهراسیدیم. این مرحله هنوز به پایان نرسیده است.»

معاون امور سینمایی افزایش صبر و تحمل و استمرار و پایداری برای پیگیری مورد نظر، افزایش همدلی، مشارکت نخبگان و مسئولان، پرهیز از گفتمان‌ها و ادبیات مطلق‌نگر و قضاوت های عجولانه و یکسویه در نقد و تحلیل فیلم‌ها ، آموزش به فیلمسازان در بیان نقدهای درون گفتمانی و پرهیز از نقدهای برون گفتمانی که سفارش روشنی است را به عنوان راهکارهای رسیدن به سینما آرمانی برشمرد.

شمقدری اظهار داشت: «امید است سینماگران ایرانی با مشارکت و همکاری سینماگران مستقل و آزاده جهان، تولیدات ارزشمند و فکری و معنوی خود را به همه مخاطبان خود عرضه بدارند.»

رحیم مشایی: برای اظهار ادب به هنرمندان آمدم
اسفندیار رحیم‌مشایی رئیس دفتر رئیس جمهور گفت: «انصاف نیست در این محفل ویژه و شکوهمند که از هنر تقدیر می‌شود با بیان و گفت‌و‌گو وقت را بگیریم. حضور من در این مراسم برای اظهار ادب به همه کسانی است هنر را فراگرفتند و به دیگران آموختند.»

او ادامه داد: «هنر در ایران، دین و آئین و عشق و زندگی است. در تاریخ ایرانیان را با هنر می‌شناسند و باید تلاش کنیم هنرمند زندگی کنیم، زیرا هنر عزت و آزادگی به همراه دارد. اگر جامعه‌ای هنر نداشته باشد نمی‌تواند ادعای فرهنگ داشته باشد.»

مشایی گفت: «سینما یکی از ظرفیت‌های بزرگی است که در حوزه هنر در دنیا شناخته شده است. سینمای ایران برخلاف مشکلاتی که قبل و بعد از انقلاب داشته نشان داده همچنان زنده است و می‌تواند به افق بزرگتر دست پیدا کند. هر کاری که به سینما فرصت دهد می تواند گامی برای پیشرفت سینما بردارد و این یک تکلیف انسانی و دینی به همراه دارد.»

او گفت: «این‌ها اقتضا می‌کند سینما رشد کند و در این زمینه دولت برنامه‌های خوبی برای ایجاد فضا و فرصت تولید بیشتر در سینما دارد.»

54143

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 130978

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =