بیش از یک سوم زنان ایرانی در کلانشهرها شاغل هستند و بخش بزرگی از آنها روزهای پنجشنبه امکان مراقبت از فرزندان شش تا 12 سال خود را ندارند.

  امید کریمی: خاطرات ثابت دانش آموزان سه دهه گذشته، تعطیلی های دوست داشتنی روزهای زمستانی است. روزهایی که ناگهان 7 صبح، دم در خانه رادیو اعلام می کرد مدارس فلان مقطع به دلیل برف و یخبندان تعطیل هستند. این روزها، البته در زمستان های بی برف و گرم هم اتفاق می افتد و البته آلودگی هوا هم به آن افزوده شده. با این حال نسل ها گذشته، باید از سال آینده به نسل جدید رشک ببرند؛ مدارس ابتدایی از سال آینده روزهای 5شنبه تعطیل هستند. این تصمیمی است که آموزش و پرورش دولت دهم به موازات طرح های دیگری که به تحول نظام آموزش عمومی می انجامد، پیش می برد.

اما نکته ای که در این میان وجود دارد، میزان موافقان برای تعطیلی روز های پنج شنبه مدارس ابتدایی است. اگر بخش بزرگی از نماینده های مجلس، کارشناسان مستقل آموزشی و البته بخشی از بدنه آموزش و پرورش (مشخصا معلمان) با تحول ناگهانی در نظام آموزش عمومی مخالفند و به هر نحوی و با دلایل مختلف تلاش دارند سرعت آموزش و پرورش را در تحول بنیادین کم کنند تا کارشناسی شده تر این اتفاق بیفتد، اما عمده نماینده های مجلس و البته معلمان ابتدایی، کاملا موافق تعطیل شدن روزهای پنج شنبه مدارس ابتدایی اند. وزیر آموزش و پروش هم با اعتماد به نفس کامل گفته که 78 درصد خانواده ها با تعطیلی روزهای پنج شنبه موافقند.

این درحالی است که بیش از یک سوم زنان ایرانی در کلانشهرها شاغل هستند و بخش بزرگی از آنها روزهای پنج شنبه امکان مراقبت از فرزندان شش تا 12 سال خود را ندارند. جالب اینکه یکی از دلایل طراحان تعطیلی روز 5شنبه، بهره بردن بیشتر کودکان از خانواده است. آموزش و پرورش همچنین می گوید این طرح را از 70 کشور دنیا اقتباس کرده و آنها هم در این طرح موفق بوده اند و نتایح مثبتی گرفته اند. البته آموزش و پرورش تاکید زیادی دارد تا نظام آموزش عمومی ایران را بومی کند، اما به هرحال یکی از تاکیدهای وزیر و زیر دستانش به همین تجربه کشورهای دیگر است. غیر از اینها آموزش و پرورش گفته که مدارس عملا 5شنبه ها تعطیل نیستند، اما ساعت آموزشی دانش آموزان در پنج روز پیش از آن سپری می شود. یعنی دانش آموزان یک ساعت (آموزشی) بیشتری را از شنبه تا 4شنبه در مدرسه هستند. این درحالی است که هنوز هم در آمار رسمی آموزش و پرورش امده که همچنان 15 درصد مدارس کشور دو نوبته هستند و عملا امکان افزایش ساعت آموزشی وجود ندارد.

جدول اظهار نظر مسوولان درباره تعطیلی مدارس ابتدایی در روز 5شنبه

نام/سمت

پرسش

اظهار نظر

حمیدرضا حاجی‌بابایی

وزیر آموزش و پرورش

خانواده ها موافق اجرای این طرح هستند؟

بررسی ها نشان می‌دهد 78 درصد مردم جامعه کشور موافق تعطیلی پنجشنبه مدارس هستند. همچنین در نظرسنجی که در شبکه آموزش در خصوص تعطیلی پنجشنبه مدارس انجام شد، بیش از 60 هزار نفر اظهار نظر کرده بودند که آمار موافقان نیز در این نظر سنجی بالا بود، این در حالیست که تا امروز یک مورد خبر منفی و جدی مخالفت با این طرح دریافت نکرده‌ایم

مجید قدمی

رئیس پژوهشگاه مطالعات وزارت آموزش و پرورش

از ساعات آموزشی مدارس کم نمی شود؟

این طرح "ساماندهی ساعات آموزشی در روزهای پنجشنبه" نام دارد و قرار است در صورت تصویب، چهار زنگ 45 دقیقه ای از روز شنبه تا چهارشنبه به ساعات درسی دانش آموزان دوره ابتدایی اضافه شود. هم اکنون ساعت آموزشی مدارس ابتدایی 8 تا 12 است که در صورت اجرای طرح، مدارس می توانند یک ربع به هشت فعالیت خود را آغاز و تا 12:30 به اتمام برسانند و بدین ترتیب 45 دقیقه به ساعات آموزشی در طول هفته اضافه شود که جایگزین چهار ساعت آموزشی روز پنج شنبه است. در صورت اجرای این طرح در جلسه بعدی شورای عالی، احتمالا از ابتدای سال 1390، این طرح به صورت آزمایشی در برخی از مدارس اجرا شود و در سال تحصیلی آینده به همه مدارس تعمیم داده شود.

علی عباسپور تهرانی‌فرد

رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس

تعطیلی 5شنبه ها، فایده ای برای دانش آموزان و معلمان دارد؟

یکی از نقاط مثبت این طرح افزایش علاقمندی معلمان برای تدریس در مقطع ابتدایی است، متاسفانه هم‌اکنون معلمان علاقه‌ کمتری برای تدریس در دوره ابتدایی نشان می‌دهند، چراکه ساعات موظفی آنها بیشتر از ساعات تدریس در دوره‌های راهنمایی و دبیرستان است. اگر بتوانیم ساعات روز پنج‌شنبه را نه به صورت فشرده بلکه به صورت بازتر به پنج روز دیگر هفته اضافه کنیم مانند کاری که در بسیاری از کشورها انجام می‌شود تعطیلی روز پنج‌شنبه می‌تواند هم برای معلمان و هم دانش‌آموزانی که خردسال هستند، موثر باشد اما باید دقت شود که از کیفیت تدریس در اثر این‌که ساعت‌ها به روزهای دیگر منتقل می‌شود کاسته نشود و به مسایل آموزشی لطمه نخورد.

امیر طاهرخانی

عضو کمیته آموزش عالی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس

با تعطیلی پنج شنبه ها، روند آموزشی آسیب نمی بیند؟

باید بررسی کنیم که با تعطیلی روز پنجشنبه چه امر مهمی تحقق پیدا می‌کند که آن قدر آقایان به دنبال آن هستند، اما تاکنون هدف یا دلیل قابل توجهی درخصوص ارایه این طرح بیان نشده است. آنچه مسلم است یادگیری و آموزش نیاز به استمرار و تکرار دارد و هرگاه فاصله در امر یادگیری اتفاق بیفتد در آموزش خلل ایجاد می‌شود و در واقع امکان این‌که دانش‌آموزان بتوانند خود را بازیابی کنند خیلی سخت خواهد بود، برای نمونه وقتی دانش‌آموزان بعد از یکی دو روز تعطیلی به مدرسه می‌روند، حداقل یک روز طول می‌کشد تا خودشان را دوباره هماهنگ کنند. شاید تمرکز بر چنین طرحی به این دلیل باشد که برخی مدارس در روزهای پنج‌شنبه دروسی نظیر ورزش و مطالعه آزاد به دانش‌آموزان ارایه می‌کنند و عملا درس تعطیل است، اما به هر ترتیب حضور مستمر در مدرسه برای دانش‌آموزان تعیین کننده و در ارتقای امر آموزش تاثیرگذار است که این وقفه به آن آسیب می‌رساند.

علی کریمی فیروزجایی

رییس کمیته آموزش و پرورش مجلس

تعطیلی 5شنبه ها، مفید است؟

بدون شک تعطیلی پنج‌شنبه مدارس ابتدایی یکسری فواید و مشکلات بوجود می‌آورد اما باید با انجام مطالعات تطبیقی بررسی شود که دانش‌آموزان در کشورهایی که آموزش و پروش موفقی دارند چند روز در هفته مدرسه می‌روند، معتقدم هم در این موضوع خاص و هم تمام تصمیم‌گیری‌هایی که به برنامه‌ریزی‌های درسی دانش‌آموزان برمی‌گردد باید با دقت عمل شود، چراکه بحث حدود چهارده میلیون دانش‌آموز و بیش از پنجاه میلیون نفر که به صورت غیرمستقیم با آموزش و پرورش سر و کار دارند اعم از فرهنگیان و اولیای دانش‌آموزان مطرح است .

علیرضا سلیمی

دبیر کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس

مدارس 5شنبه های تعطیل شود، دانش آموزان خانه نشین می شوتند؟

متاسفانه تصور ما این است که تعلیم و تعلم منحصر به برخی از عناوینی است که در کتاب‌های درسی خلاصه شده‌ اما این‌طور نیست، لذا اگر بتوانیم با تعطیلی پنج‌شنبه برای دانش آموزان فعالیت‌های خارج از مدرسه تعریف کنیم اقدام بسیار موثری خواهد بود. بخشی از این فعالیت‌ها می‌تواند به مهارت‌آموزی اختصاص یابد که متاسفانه امروز در بحث مهارت آموزی با چالش‌های فراوانی مواجه هستیم، بخشی دیگر می‌تواند در فراگیری آداب اجتماعی خلاصه شود و بخشی هم فعالیت در عرصه‌هایی خارج از سیستم درسی تعلق گیرد، قطعا این فعالیت‌ها در بازپروری استعدادها و معلومات دانش آموزان تاثیرات بسزایی خواهد داشت. بنابراین اگر بتوانیم یک برنامه‌ریزی دقیق و هماهنگ داشته باشیم قطعا تعطیلی پنج شنبه‌ها به نفع دانش آموزان خواهد بود. در صورتی که این برنامه‌ها برای دانش آموزان در نظر گرفته شود تعطیلی پنج‌شنبه قطعا در شکوفایی استعدادها، یادگیری دانش آموزان، تربیت نیروی توانمند برای آینده کشور و در نظام تعلیم و تربیت پیامدهای مثبتی خواهد داشت.

لاله افتخاری

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس

تعطیلی 5 شنبه ها، به روند آموزشی آسیب نمی زند؟

این طرح خیلی مورد استقبال قرار گرفته و موجبات رضایتمندی اقشار مختلف به خصوص آموزگاران را ایجاد کرده است، چراکه در این صورت آموزگاران یک روز کمتر سر کار می‌روند و فرصت بیشتری برای رسیدگی به کارهای خود دارند. با تحقق این امر دانش‌آموزان به خصوص بچه‌ها فراغت بیشتری برای بازی و سایر فعالیت‌های فوق‌ برنامه در کنار خانواده‌ها خواهند داشت، اما خانواده‌ها کمتر از این طرح رضایت دارند از این جهت که اعتقاد دارند دانش‌آموزان باید ساعات بیشتری را برای تحصیل و مطالعه در مدارس داشته باشند. حتی برخی خانواده‌ها پیشنهاد می‌کنند فعالیت فوق برنامه برای روزهای پنج‌شنبه در نظر گرفته شود، اما آن را تعطیل نکنند چراکه این کار سبب می‌شود به دانش‌آموزان فشار کمتری در روزهای دیگر وارد ‌شود و فرصت بیشتری برای مطالعه خواهند داشت، ضمن این‌که برخی خانواده‌ها به دلیل اشتغال نگرانی نگهداری فرزند در روزهای تعطیل را دارند که امر باید در تصمیم‌گیری مورد توجه قرار گیرد.

حمیدرضا حاجی‌بابایی

وزیر آموزش و پرورش

5شنبه ها با چه ساز و کاری تعطیل می شوند؟

یک بحث کارشناسی در جهت ارتقای جایگاه ابتدایی مطرح است و آن این است که چه کار کنیم از یک سو ابتدایی رشد کرده، روانشناسی کودک و دانش‌آموز در مقطع ابتدایی رعایت و انگیزه‌ها در این مقطع رعایت شود،‌ از سوی دیگر ساعات درسی را افزایش دهیم. در حال حاضر 32 هفته کاری در کشور داریم که اگر آن را در عدد 24 ضرب کنیم، برای دانش‌آموزان 744 ساعت می‌شود، اما در تعریف جدید هفته کاری 34 هفته تعیین شده است و هر هفته 25 ساعت که اگر این عدد را ضرب کنیم، 850 ساعت برای دانش‌آموزان لحاظ می‌شود. با 106 ساعت افزایش ساعات درسی که داریم، همچنین بررسی تعاریف گوناگون تعطیلی روزهای پنجشنبه و مقایسه آن با حدود 70 کشور دنیا، تصمیم‌ گرفتیم یک کار کارشناسی توسط یکی از اساتید دانشگاه انجام دهیم.

علی عباسپور تهرانی‌فرد

رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس

با تعطیلی 5شنبه ها، تکلیف مادرانی که شاغل هستند چه می شود؟

بروز مشکل در خانواده‌هایی که پدر و مادر شاغل هستند از پیامدهای منفی طرح تعطیلی پنج‌شنبه‌ها در مدارس ابتدایی است. تعطیلی مدارس برای این خانواده‌ها مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد، به خصوص هم‌اکنون که در اواسط سال تحصیلی قرار داریم و خانواده‌ها بر این اساس برنامه‌ریزی کرده‌اند، بنابراین این موضوع باید مورد توجه قرار گیرد.

مجید قدمی

رئیس پژوهشگاه مطالعات وزارت آموزش و پرورش

مدارس 5 شنبه ها کلا تعطیل هستند؟

در واقع تعطیلی پنجشنبه به معنای بسته شدن مدارس نیست، بلکه قرار است این روز برای کلاسهای جبرانی، فعالیتهای فرهنگی و اردویی دانش آموزان و کلاسهای دانشگاهی و ضمن خدمت فرهنگیان باشد. مدارس در روز پنجشنبه باز هستند و دانش آموزان می توانند در فعالیتهای فرهنگی، پرورشی و آموزشی شرکت کنند. اکثر مدارس ابتدایی در دنیا دو روز در هفته تعطیل هستند. اگر این طرح بدرستی اجرا شود قطعا موفقیت آمیز خواهد بود.

بیانیه وزارت آموزش و پرورش

به چه دلیل مدارس ابتدایی در روز 5شنبه تعطیل می شوند؟

هدف نهایی از این طرح در صورت تصویب نهایی درشورای عالی آموزش وپرورش نه تنها اعلام تعطیلی مدارس ابتدایی در روزهای پنجشنبه نیست، بلکه اهدافی همچون ارتقای انگیزه تحصیلی دردانش آموزان از طریق فراهم سازی محیطی شاداب و با نشاط درمدارس ابتدایی، دانش‌افزایی معلمان است و درراستای تجربیات جهانی ، بازنگری در نحوه کلاس‌داری، بودجه بندی دروس این دوره را براساس پشتوانه علمی وتجربی جهانی دنبال می کند.

اسفندیار اختیاری

رییس کمیته پژوهش و فناوری مجلس

تعطیلی 5شنبه ها، به روند آموزشی آسیب نمی زند؟

برنامه‌ریزی‌ها و راهبردهای آموزش و پرورش باید به گونه‌ای باشد که اصلا به فکر تعطیلی مدارس نباشیم. آموزش و پرورش باید در تمام روزهای هفته وجود داشته باشد. اگر فکر کنیم در مدارس ابتدایی هم آموزش هست و هم پرورش، دیگر تعطیل کردن یک روز از روزهای آن معنی پیدا نمی‌کند. در ارزیابی این‌گونه طرح‌ها باید بررسی کنیم که آیا واقعا یک سیستم آموزشی به همراه آموزش مهارت‌های اجتماعی برای دانش‌آموزان طراحی کرده‌ایم یا خیر، اگر پاسخ مثبت است و برای این نوع آموزش پنج روز در هفته کافیست هیچ اشکالی ندارد که پنج‌شنبه را تعطیل کنیم اما به نظر نمی‌رسد که این کار را انجام داده باشیم. برای انجام چنین طرحی نخست باید نظام آموزشی جدیدی را به نحوی طراحی کنیم که بر اساس منطق باشد و در کنار آن آموزش مسایل دیگری نظیر مهارت‌های اجتماعی دیده شود، با تحقق این امر مشخص می‌شود که پنج‌شنبه باید مدارس تعطیل باشند یا باز باشند.

 44

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 131064

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • گلباز IR ۱۰:۰۰ - ۱۳۸۹/۱۱/۲۹
    0 0
    اولا آقای وزیر از کجا به این آمار دست یافته اندکه78درصد مردم جامعه کشور موافق تعطیلی پنجشنبه مدارس هستند. ثانیا هزینه های کلاس های فوق برنامه روز پنج شنبه از کجا تامین خواهد شد لابد از جیب خانواده ها. حالا می توانید راز این موافقت جامعه کشور را در یابید.البته شاید منظور وزیر از جامعه کشور معلمان ابتدایی باشند که از این کلاسها به نوایی میرسند.
  • معلم IR ۱۹:۲۷ - ۱۳۸۹/۱۲/۰۱
    0 0
    آقای وزیر حرمت امامزاده را متولی آن نگه میدارد.کشورما بیشترین تعطیلی را در جهان دارد.خواهش میکنم تعطیل نکنید.دانش آموزان زیان خواهند دید.
  • اسما IR ۰۶:۰۳ - ۱۳۸۹/۱۲/۰۹
    0 0
    به نظر من با اضافه شدن ساعات درسي هيچي خللي در آموزش ايجاد نمي شود.و بيشتر مردم با اين طرح موافق باشن