۳۱ نفر
۲۳ مهر ۱۳۹۸ - ۰۷:۳۸
پسته آب خزر کیلو چند؟

ده روزی است که من در سفر علمی در جنوب ایتالیا هستم.

کشوری اروپایی با پول قدرتمند یورو. در این چند روز به چندین هتل و رستوران و سوپر مارکت رفتم. دوشنبه چهارده اکتبر صبح سر راه دانشگاه سری به یک بازار محلی تره بار زدم. اغلب محصولات تازه عرضه شده در این بازار حدود یک و به ندرت یک و نیم یورو قیمت دارند. جالب است وقتی شما همین محصولات را در برلین، پایتخت آلمان می خرید، قیمت آنها اندکی بیشتر است و در بسیاری موارد تفاوت قیمت هم دیده نمی‌شود.
در خبرها خواندم که این روزها سیب را در کنار جاده‌های اطراف ارومیه ریخته‌اند تا مردم مجانی ببرند. چندی پیش همین وضعیت را در مورد گوجه فرنگی داشتیم. اما وقتی در تهران می‌خواهید آنها را بخرید باید قیمت آنها بسیار بالاست. قیمت انواع میوه در میدان تره بار گیشا - که من همین دو هفته پیش خرید کردم-  علیرغم کیفیت پایین در مواردی حتی از اروپا هم بیشتر بود. از همه جالب تر قیمت پسته بود. قیمت پسته در ایتالیا در سوپر مارکت با ارز آزاد از ایران هم ارزانتر است!

دلیل اینکه در ایران تولیدات داخلی اینقدر گران است چیست؟ چرا با وجود ارزانی کارگر در ایران، سوخت تقریبا مجانی، معافیت مالیاتی محصولات کشاورزی، آب اغلب مفت و عدم رعایت استانداردهای کیفیت و بهداشت، قیمت‌ها در ایران برای مصرف کننده اینقدر گران عرضه می شود؟
راستش من نگران قیمت های امروز ایران‌ نیستم. من نگران پسته‌هایی هستم که بناست با آب پمپاژ شده و شیرین شده خزر در دامغان کاشته شود. اوضاع امروز ایران محصولی است که امثال آقای عیسی کلانتری با سیاست‌های غلطشان در گذشته انجام داده‌اند. این افراد به دلیل نگاه بازاری و کاسبکارانه و بدون توجه به روش‌های علمی، متاسفانه هزینه تولید را آنقدر بالا برده‌اند که کشور توان رقابت را از دست داده است. از طرفی رشد دلالی و فساد در توزیع مواد غذایی به حدی اوضاع را خراب کرده است که هزینه انتقال سیب دماوند به تهران به دلیل واسطه های متعدد از هزینه انتقال موز کاستاریکا به تهران گرانتر می‌شود.

اگر آقای روحانی می‌خواهند همشهریانش در استان سمنان زندگی بهتری داشته باشند، راهش انتقال آب خزر نیست. این آب اگر به سمنان برسد، قطعا آنقدر گران خواهد بود که در آینده شاید لازم باشد چندین برابر بودجه استان را خرج کنند تا شیر آن قطع نشود. اگر دوست دارید به زادگاهتان کمک کنید کسانی را بازنشسته کنید که بدون توجه به توصیه‌های علمی و فنی، خودسرانه تصمیم می‌گیرند. تا کی باید بودجه‌های ملی بدون توجه به نظرات علمی و کارشناسی و نهادهای حتی زیر نظر خودتان و مجلس در پروژه‌هایی چون انتقال آب خزر و سد گتوند به باد رود و اقتصاد کشور ناکارآمدتر و آلوده‌تر شود؟

ایران کشوری یکپارچه است و منطقی نیست هر استان بدون توجه به شرایط آب و هوایی و توانمندی هایش همه داشته‌های استان های دیگر را با هم داشته باشد. انتظار بود حداقل در این شرایط سخت که ما در جنگ اقتصادی هستیم، کمی تدبیر به خرج می‌دادید و بر زخم دردهای مردم و طبیعت رنجور ایران، نمک خزر را نمی‌پاشیدید.

* دکترای گیاه‌شناسی از دانشگاه مونیخ آلمان و عضو هیأت علمی دانشکده علوم دانشگاه تهران

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1310788

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 27
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • کارن IR ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
    8 125
    آقای دکتر، شما تخصص مدیریتی و اقتصادی ندارید ..لطفا در هر چیزی نظر ندهید ..از همان اروپایی ها یاد بگیرید در چیزی که تخصص ندارید نظر ندهید ، آب دریای خزر آنقدر زیاد است که در مواردی سرریز آن موجب خسارت میشود ، استانهای کویری ایران باد حداقل رشد اقتصادی داشته باشند تا ضمن کمک به تولید موجبات مهاجرت آنها به پایتخت و کلان شهرها و مشکلات فرهنگی و اجتماعی ایجاد نگردد.. شیرین سازی آب در تمام دنیا چیزی عادی است و ایران نهایتا مجبور است که آب را شیرین کند .. این تفاسیر و تحلیل ها کاملا غیرعلمی است .من شهرکردی هستم . آب شهرکرد باید به اصفهان برد شود ، یزد و کرمان هم اگر ماند همینطور . برای من شهرکرد و اصفهان و کرمان همه ایران است .. ضمنا از کجا معلوم قرار است این آب صرف کشت پسته شود ..سمنانی ها حق مصرف آب شیرین برای مصارف خوراکی و بهداشتی را ندارند ؟
    • امین IR ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
      88 1
      دکتر تخصص نداره تو داری ؟!! اره از نظر ادمای کوته بین باید اب و ببرن ، ولی کویر همیشه کویر میمونه با این کار فقط اقلیم شمال به هم میریزه
    • IR ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
      34 0
      تخصص خود شما چیه که در مورد همه چی نظر میدی؟ توی همین یه دونه کامنت در مورد محیط زیست نظر دادی، در مورد جامعه شناسی نظر دادی، در مورد کشاورزی نظر دادی و در مورد مهندسی و مدیریت هم. چقدر شما تخصص داری که توی یک کامنت میتونی در مورد چند تا موضوع نظر بدی. در ضمن شما یه جوری از تخصص حرف میزنی انگار درک اشتباه بودن انتقال آب دریاچه خزر به کویر نیاز به تخصص خاصی داره. اشتباه بودن این تصمیم کاملا واضح هست، ولی نمیدونم چرا بعضیا متوجه نمیشن. شایدم خودشون نمیخوان متوجه بشن.
    • سعید IR ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
      5 18
      من با نظر شما موافقم ، باید توسعه را هم در نظر داشت ، فقط نمیشود بدون تحقیق و مطالعه به بهانه محیط زیست جلوی هر توسعه ای را گرفت .. رشد برای اروپایی های خوبه واسه ما تابو ؟
    • IR ۲۳:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
      6 0
      ببینید آقا یا خانم کارن. معلوم است اطلاعات شما در این مورد خیلی کم است .چون طبق نامه مکتوب وزارت نیرو هدف از طرح انتقال آب دریای خزر ، تامین آب موردنیاز صنایع استان سمنان است. که اقدامی بسیار غلط است. چون صنایع و کارخانجات باید مطابق با آمایش سرزمینی احداث شوند. و صنایعی که نیاز زیاد به آب دارند باید بجای مناطقی مثل سمنان در مناطق پر آب مثل سواحل جنوبی کشور احداث شوند. از سوی دیگر استان سمنان بخصوص مناطق شمالی آن از لحاظ تامیبن آب شرب هیچ مشکلی ندارد. ضمنا دریاچه خزر یا کاسپین هم یک دریاچه بسته است که با انتقال آب ، حیات آن و اکوسیستم استانهای شمالی بشدت نابود میشود...
  • RO ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
    54 2
    خوبه که هنوز لاقل توی اعضای هیات علمی و دانشمندان کشور یک فرد ی که جسارت گفتن حقایق را دارد پیدا میشه
  • قربون IR ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
    40 3
    شیرین سازی مال دریاست نه دریاچه
  • NL ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
    29 2
    اب خزر همین الان پس روی دارد یادتون باشه فقط ۱۱درصد ان بلطف بعصی اقایان برای ایرانه من تعجب میکنم چطور میخواهید از سهمیه بقیه کشورها برای خود وخشک کردن دریای خزر استفاده کنید اصلا بقیه کشورها این حکم مسخره رو اجراکنن شما راضی خواهید بود؟؟؟؟؟
    • IR ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
      3 14
      کشورهای دیگه اگه اعتراضی داشته باشن خودشون میگن
  • IR ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
    44 2
    آقایان مدیر و اذنابشان قبلا با تصمیمات غلط (ساخت بزرگراه) دریاچه ارومیه را به کام مرگ فرستادند. برای درس گرفتن کافی نیست؟ چقدر حافظه تاریخی ملت ایران معیوب است؟
  • سوال IR ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
    3 36
    آیا از اب دریای خزر کم می شود که این قدر مخالفت می گردد . امروز برای این جمعیت در استان های کرمان یزد و کویری برای تامین اب با رشد جمعیت چه پیشنهادی دارید ترک این شهر ها یا انتقال اب و صرفه جویی
    • جواب IR ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
      20 1
      نظرتون در مورد کم آبی سایر شهرها چیه؟ مثلا همین شهرهای شمالی که همین الان با کم آبی مواجه هستند... در مورد جمعیت حق با شماست. ماها خیلی وقته داریم میگیم جمعیت نباید بیشتر از این افزایش پیدا کنه. ولی بعضیها برعکسش رو تبلیغ میکنن و به عواقبش فکر نمیکنن.
  • IR ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
    28 0
    متاسفانه واسطه گری بدل به یکی از پرسودترین حرفه ها در ایران شده است. یک محصول از زمین تا به دست مصرف کننده برسد 5-6 بار دست به دست می شود.
  • ایرانی IR ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
    34 1
    دوستانی که قبل از من نظرات آنها منتشر شده خیلی خودتان را ناراحت نکنید در ایران اگر کاری درست انجام شده باشد باید تعجب کرد مثالی می زنم وقتی بعد از 20 سال آقایان با صراحت میایند و اعلام می کنند که ساخت برج میلاد لزومی نداشته است و یا پس از 25 سال روغن پالم به خورد مردم دادن ، آنرا علنی می کنندشما چه انتظاری دارید؟ دلیل کاملا روشن است پس از 20 یا 25 سال نه رییس فعلی سازمان محیط زیست وجود دارند و نه حتی رییس جمهور فعلی تا پاسخگوی عملکرد خود باشند بالاخره یک نفر با دل و جرات پیدا می شود و اعلام می کند که این کار یعنی "انتقال آب خزر" نیز مثل بقیه کارها اشتباه بوده است...
  • IR ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
    24 1
    قيمت ملك در اينجا از قيمت ملك تجاري د ر تگزاس امريكا بالاتر است باور ميكنند
  • IR ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
    18 0
    کل کشور همه درگیر فساد و دلالی هستن و این یعنی اقتصاد بیمار که ازش قطع امید شده
  • کارن16 IR ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
    4 24
    آقایان ..منطقی پاسخ بدهید .اول اینکه از کجا میدونید من دکتر نیستم ؟ من متخصص توسعه هستم ..ثانیا اصلا شما مختصات و ویژگی های این طرح را میدانید که هر کی گفت من دکتر از اروپا هستم به (تایید برنامه های بنگاه بی بی سی که هر روز دم از حفاظت محیط زیست میزنه )داد محیط زیست را بزنیم ؟ دوستان ما کشوری با اقتصاد کوچک هستیم . باید توسعه یابیم . بریتانیا و فرانسه حجم اقتصادشون هشت برابر ماست .رشدشون را کردند و محیط زیست را آلودند حالا دارند بما هشدار میدهند ..آقا توسعه بده ..توسعه محیط زیست راآلوده میکنه ..این برنامه های مثلا روشنفکرانه بی بی سی و من و تو ..(دقت بفرمایید) فقط واسه اینه که رشد و توسعه واسه ما تابو بشه ..یک لوله 40 اینچی از آب خزر میخواد بره واسه مصارف خوراکی و بهداشتی ..البته که ما باید در مسیر و روند توسعه پارامترهای محیط زیستی را هم رعایت کنیم .(بی بی سی هر روز داره دلسوزی محیط زیست دنیا را میکنه) .از این سیاست زدگی و آلرژی و قوم و تبار پرستی دست برداریم .ایران واسه همه ماست .ترک و لر و مازنی همه ایرانی هستیم . قرار نیست با یک لوله آب کویر سرسبز بشه و دریای مازندران خشک
    • IR ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
      19 0
      آقایون اگر هدفشون توسعه هست چرا توی شهرهایی که از نظر آب و هوا و کشاورزی شرایط مطلوب تری دارن به دنبال توسعه نیستن؟ مشکل اینه که تو این مملکت هر طرحی رو به اسم توسعه اجرایی میکنن ولی در واقع هدفی جز پر کردن جیب خودشون ندارن. مردم هم دیگه اعتماد ندارن و حق هم دارن اعتماد نداشته باشن. آقایون اگر بیل زن هستن توی شهرهایی که شرایط مناسب تری دارن بیل بزنن و از این طرح های اقتصادی و توسعه اجرا کنن.. به اسم توسعه و با توجیهات دهن پرکن طرح های کارشناسی نشده رو اجرایی میکنن و در نهایت هم اون طرح به توسعه یافتگی منجر نمیشه.
    • IR ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
      12 1
      آقای کارن شما که میگی لوله ی 40 اینچی و میخوای این مقدار آب منتقل شده رو کم جلوه بدی.. 40 اینچ تقریبا یک متر میشه. یک متر ممکنه کم به نظر برسه ولی برای حجم آب انتقال داده شده، این مقدار رو در یک شبانه روز حساب کن. بعد برای یک سال حساب کن. و بعدش مثلا در پنجاه ضرب کن که مقدار آب انتقال یافته در پنجاه سال آینده مشخص بشه. البته اگه با این طرح تا اون موقع دریاچه خزر خشک نشده باشه!
    • IR ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
      10 1
      جناب متخصص توسعه، البته که توسعه محیط زیست رو آلوده میکنه. اما فرق هست بین آلودگی از طریق ساخت کارخانه و خشک کردن یه دریاچه. این دو تا خیلی با هم فرق داره. درضمن ما منابع آبمون محدود هست و منابع آب اروپایی ها محدود نیست. و علاوه بر اون جاذبه های گردشگری مون هم اصلا به پای مناطق سرسبز اروپا نمیرسه که بخوایم همین جنگل های محدود رو هم از بین ببریم و ککمون نگزه. لطفا با این توجیهات تیشه به ریشه ی خودمون نزنیم.
  • صادق IR ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
    4 6
    یک نفر نیامد این موضوع رو علمی و بیطرفانه بررسی کنه و به مردم توضیح بده، اکثر مخالفین موضوعات کلی رو اعلام میکنند این که اکو سیستم رو به هم میریزه یا مثلا باعث شوری بیشتر دریا میشه، واقعا باید ببینیم چه حجم آب شیرین سالانه وارد دریا میشه و چه حجم آب بخار میشه اونوقت نظر بدیم که یک خط لوله چهل اینچی چقدر میتونه باعث کم شدن آب دریاچه و بیشتر شدن شوری اون بشه یا موضاعاتی مثل این که شیرین سازی در کجا انجام خواهد گرفت ؛ مبدا یا مقصد ، از نمک و لجن حاصله چه بهره برداری میشود کرد ؟ اینها به مردم گفته نمیشه اونوقت یه عده سوار براحساسات مردم نا آگاه موج سواری می کنند . باید مطالعات انجام گرفته در اختیار اذهان عمومی قرارداده بشه و مزایا و معایب آن در سطح کلان سنجیده بشه و نه صرفا منطقه ای
  • CA ۲۰:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
    12 0
    به نظر بنده این طرح فقط برای شرکت های مجری نون و آب داره وگرنه طرح بزرگراه تهران شمال چند ساله داره ساخته میشه غیر از مجری ها و البته واسطه ها کسی دیگه استفاده کرد. این طرح هم برای تمام شدن نیست.
  • حسین IR ۲۲:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
    6 0
    دوستانی که موافق انتقال اب خزر هستید اولا که این اب فقط برای ایران نیست ثانیا انتقال اب از خزر و اوردن به این سمت کوه هزینه زیادی دارد که در انتها هم مثل راه اهن قزوین رشت و جاده تهران شمال 30 سال طول میکشد بجای تایید حرف های غیر تخصصی فکر چاره باشید و از اجرای این حکم جلوگیری کنید حداقل شمال ایران حفظ میشود و به این هم توجه کنید ما در شمال ایران روستاهای زیادی داریم که اب خوردن ندارند و با تانکر اب منتقل میکنند
  • IR ۲۳:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
    3 1
    فقط مشکل انتقال آب خزر نیست . اگر به آمارهای هواشناسی در چند ساله اخیر دقت کنیم میبینیم که بارندگی استانهای حاشیه خزر هم بشدت کاهش یافته است. با توجه به پاره ای اظهار نظرهای برخی افراد که در برهه هایی مسئولیت داشته اند و منابع علمی و نشریات خارجی میتوان فرضیه ایجاد تغییرات مصنوعی آب و هوایی با استفاده از میدانهای مغناطیسی و سایر روش ها را مطرح نمود که باعث شده توده های هوای بارشزا و ابرها و رطوبت هوا بجای شمال کشور سراز دیگر مناطق در بیاورند. بر این اساس به احتمال زیاد یک دانشگاه در یکی از استانهای شمالغرب کشور ، و عده ای دیگر از دانشگاهیان ، برخی افراد در وزارت نیرو و کشاورزی و سازمان محیط زیست و برخی شرکتها ی خصوصی در این امر دخیل هستند. این افراد اهل استانهای کویری و آذربایجان هستند....اگر دوستان علاقمند هستند توضیحات بیشتری بدهم ...
  • IR ۲۳:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
    3 0
    یک سوال بسیار بسیار بزرگ در اینجا مطرح میشود . اگر میگویند سمنان نیاز به انتقال آب از دریا دارد ، پس چرا این آب را از همان خط لوله ای که قرار است آب دریای عمان را به استانهای سیستان و بلوچستان و خراسان انتقال دهد تامین نمیکنند ؟؟؟ این سوال بسیار بسیار مهم است. لابد همه میدانید که تاسیسات شیرین سازی آب دریای عمان و انتقال آب آن به استانهای ذکر شده بزودی به بهره برداری میرسد
  • علی IR ۰۰:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۴
    3 0
    آب خزر سرریز میشه مت.خصص، مگه تانکره! خلیج و تالاب حفاظت شده میانکاله بهشهر به دلیل پسرفت اب دریای خزر خشک شده، تو فاصله ۵۰۰ متری از دریا، اب رو برای احیای ان با شلنگ هم میتونن انتقال بدن این کار رو نمیکنن و در حال نابودی هست، انوقت این اساتید اب رو از همون محل میخوان ببرن سمنان. این تبعیض و اهداف سیاسی جز نابودی ایران اثری نداره، شما همون برای اب شهرکردت برنامه ریزی کنی، کشور بیشتر بهت افتخار میکنه.
  • IR ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۴
    3 0
    قیمت این یک کیلو پسته به بهای نابودی اقلیم شمال و دریای خزر و نابودی زندگی مردمان آن است ... میخوام که هرگز نباشه اون پسته ...