۱۲ نفر
۲۹ مهر ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۵
چرا با طرح انتقال آب خزر به سمنان مخالفم؟

با طرح انتقال آب خزر به سمنان مخالفم و امروز 29 مهر ماه در گفتگوی زنده پیک بامدادی رادیو ایران درباره تبعات انتقال آب خزر به کویر مرکزی روشنگری خواهم کرد.

یک رشته توییت توسط درگاه رسمی سازمان حفاظت محیط‌زیست منتشر شده با این مضمون که اگر وزارت نیرو دلش برای بوم‌سازگانِ خزر یا تاب‌آوری هیرکانی می‌سوزد، چرا پیشنهادش را پس نمی‌گیرد و همچنان توپ را در زمین ما می‌اندازد؟!

تامل‌برانگیزتر آنکه سازمان حفاظت محیط‌زیست در توییتِ آخرش، تلاش برای روشن‌شدنِ ابعاد خسارت‌های محیط‌زیستی ناشی از اجرای طرح انتقال آب از خزر به کویر مرکزی توسط محمد فاضلی را عوام‌گرایی و ژستی روشنفکرانه تصویر کرده و پیشنهاد داده به جای انتقاد از آنها، اردکانیان را مجاب کند تا درخواست وزارت متبوعش را پس گیرد!

رفتار سازمان تحت هدایت عیسی کلانتری، درست مثل رفتارِ زوجِ در حال متارکه‌ای است که وقتی مظلوم‌نمایی یک‌طرف آشکار می‌شود تا از شر سرپرستی فرزند خلاص شود، به جای آنکه برایش سلامت روانی و آینده فرزند مطرح باشد، می‌کوشد تا باجِ مناسب برای دادن چراغ سبز را بگیرد! بی‌مهابای ضربه‌ای که این جدایی ممکن است به فرزند و آینده او بزند. اینک نیز کمینه‌ی انتظار از سازمان متولی محیط‌زیست کشور آن است که فراتر از قواعد اداری و تکالیف مرسوم، عملاً نشان دهد که حراست از مایملک محیط‌زیستی کشور برایش از هر مصلحتی والاتر و ارزشمندتر است.

اینکه مدیران ارشد سازمان حفاظت محیط‌زیست پیوسته در رسانه‌های گوناگون اعلام کنند که مسوولیت‌شان فقط کاهش خسارت‌های محیط‌زیستی اجرای طرح انتقال آب، بدون توجه به ابعاد اقتصادی، اجتماعی و تبعات فرهنگی آن است؛ آشکارا نشان می‌دهد که حتی مسعودتجریشی به عنوان معاون انسانی سازمان، تعریف درست دانش ارزیابی را هم نمی‌داند و حتی تاکنون یک ماتریس ارزیابی را که در آن باید به همه‌ی ابعاد اجرای پروژه در حوزه‌های محیط‌زیستی، فیزیکی و اقتصادی/اجتماعی قبل و بعد از اجرا رسیدگی شود، انجام نداده است.

وای بر ما که متولیان محیط‌زیست و آب کشور، اینگونه به جای نگرانی از آسیب به تاب‌آوری وطن، نگران خشم رییس‌شان و آسیب به پایداری میزهای قدرت‌شان هستند. این مملکت با وجود چنین مدیرانی در مسیر پایداری حرکت نمی‌کند. نگویید که نگفتم!

چرا با طرح انتقال آب خزر به سمنان مخالفم؟ دلیلش این است که اکوسیستم دریای خزر همین الان هم ظرفیت بسیار ناگواری دارد. میزان آلایندگی‌های این آب، چندین برابر حد مجاز است. بسیاری از گونه‌های آبزی، منقرض شده یا در آستانه انقراض هستند. ماهی کیلکا را تقریباً از دست داده‎ایم، ماهی خاویاری دارد از بین می‌رود؛ فک خزری در آستانه انقراض است. در چنین شرایطی که توصیه می‎کنند به دلیل آلودگی آب، مردم وارد دریای خزر نشوند، ما قرار است دوباره تلخابه‎ای را وارد آب بکنیم و کیفیت را کمتر کنیم.
 در واقع محل شیرین کردن آب در حال حاضر، تالاب میانکاله در جنب نکا است که زیستگاه ماهی خاویاری است و این منطقه با این اتفاق به شدت آسیب‎پذیر خواهد شد و درآمد صیادیمان کاهش خواهد یافت و بیکاری افزایش خواهد یافت. از سوی دیگر کیفیت آبزیانی که مردم استفاده می‌کنند، کاهش می‌یابد و هزینه سلامت افراد از نوع درمانی افزایش می‎یابد. همه این‌ها خسارت به این کشور است. علاوه بر این مسیری که این لوله عبور خواهد کرد منجر به تخریب هزاران درخت ارزشمند ایلخانی می‌شود و نرخ فرسایش را افزایش می‎دهد و منجر به گسست اکولوژیک در جنگل‌های ارزشمند شمال خواهد شد. غیر از این ماجراها نکته‌‎‎ بسیار مهم این است که قیمت تمام شده این پروژه بسیار گران است.

چیزی حدود هر متر مکعب ۶۰ هزار تومان برآورد شده است. چه محصولی قرار است تولید بشود که ۶۰ هزار تومان ارزش داشته باشد و این چه اقتصادی است که می‌تواند با آب ۶۰ هزار تومانی برای متر مکعب به حیات خودش ادامه بدهد؟ اصلاً منطقی نیست ما ۱۸ الی ۱۹ هزار میلیارد تومن هزینه کنیم، برای اینکه ۲۰۰ میلیون متر مکعب آب منتقل کنیم. آن ۱۸ هزار میلیارد تومان می‌تواند به دردهای این ملت اختصاص پیدا کند. کیفیت آموزش و پرورش در این کشور درست بشود و واقعاً لازم نیست ما چنین پولی را هدر بدهیم که همین هدر دادن موجب تخریب طبیعت ایران می‌شود.

استان سمنان همین الان میانگین سرانه آبی که دارد بیشتر از متوسط کشوری است و اگر یک پنجم و یا یک ششم این را هزینه کنند می‌توانند ۵۰۰ میلیون متر مکعب آب را از محل بازچرخانی، تصفیه و برای بخش‌های کشاورزی، صنعت و شرب ذخیره کنند. چرا ما کار آسان‌تر را نکنیم که هزینه‌هایش کمتر است و خسارت محیط‌زیستی هم ندارد؟

ما دوتا رئیس‌جمهوری (احمدی نژاد و روحانی) داشتیم که در تمام موارد باهم تضاد داشتند، اما فقط در یک مورد با هم اشتراک نظر دارند؛ آن هم انتقال آب به سمنان است؛ چون سمنانی هستند و به حوزه انتخابی خودشان قول دادند که آب بیاورند. همانطور که آقای خاتمی رئیس‌جمهور شد آب به یزد برد، آقای رفسنجانی رئیس جمهور شد آب به کرمان و رفسنجان برد. حالا ما دو تا رئیس‌جمهور سمنانی داریم که می‌خواهند بگویند که ما نمک‌نشناس نبوده‌ایم و رأی مردم شهر خود را جبران کرده‌ایم. واقعاً غم‌انگیز است که ما اصول کشورداری را کنار بگذاریم و درگیر چنین مواردی شویم. زمانی نمایندگان مجلس در بودجه تصویب کردند که ردیف طرح انتقال آب حذف شود و خیلی هم خوشحال کننده بود، ولی با این وجود دوباره این موضوع، مطرح شده است.

محیط‌زیستی‌ها می‌توانند طبق ماده ۶۶ آئین دادرسی به قوه قضاییه شکایت کنند، چون یک تخریب غیر قابل جبران دارد اتفاق می‌افتد. از سوی دیگر نمایندگان مجلس باید از وزیر نیرو و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست نیز در مجلس توضیح بخواهند.

* فعال محیط زیست و عضو هیئت علمی مؤسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع کشور

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1312712

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 18
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • نادر IR ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
    10 16
    من همه عمر توی رفسنجان زندگی کردم کدام آب را به رفسنجان آوردن؟ الان سالهاست رفسنجان کمبود آب داره و آرسنیک آب رفسنجان 9 برابر حد استاندارده هیچکی بداد مردم نمیرسه
    • محمد IR ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
      3 0
      نادر عزیز استان های کویری همشه مشکل آب داشته و دارند. دقیقا بحث همین جاست چرا باید صنایع و محصولات کشاورزی که به آب زیاد نیاز دارد در این استان ها باشند. البته چرایش مشخص است اگر به محل تولد روسای جمهور و معاونین اول و البته وزرای نیروی دولتها توجه کنیم جوابش را می یابیم.
    • IR ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
      2 0
      شما برو به باغ های پسته رفسنجان تا بدونی آب رو به کجا آوردن
  • سعيد IR ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
    7 32
    سلام جناب درويش درباره اينكه فرموديد دو رييس جمهور از سمنان اند و مي خواهند جبران راي نمايند ، بنظرم دليل قوي نيست ، زيرا جمعيت راي دهندگان استان سمنان (با توجه به جمعيت اندك 700هزار نفري)در كل راي دهندگان كشور و يا ساير استانها (بويژه شهر هاي شمالي معترض)به هر كدام از اين دو رييس جمهور ، عددي حساب نمي آيد !
    • بی نام IR ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
      1 0
      منظور تعداد رای نبود منظور کیفیت رای همخونها و همشهریا که خودی اند
  • بنده خدا IR ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
    8 34
    چرا با هر تحرک اقتصادی مخالفیم. من هم طرفدار محیط زیستم و رفاه انسان ها هم بخشی از محیط زیست است. تاثیرات زیست محیطی مطرح شده توسط آقای درویش بسیار ضعیف است. جالب است مخالفان به پاسخ های محیط زیست و وزرت نیرو گوش نمی دهند. طرح مخالفت صرفاً باعث نمی شود کسی به حرف مخالفان گوش دهد. حفظ محیط زیست به معنی بقای وضع موجود نیست. مگر وضع موجود بهترین گزینه ممکن است که با هر تحرک اقتصادی مخالفت می کنیم. حرفهای سیاسی توسط موافقان محیط زیست هم از ارزش منطق آنان می کاهد. بیائید پیشنهاد بهتر ارایه کنیم.
    • بی نام IR ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
      1 0
      تازه برنامه پرگار دیدی؟رفاه انسانها...مقدس بودن سود...
    • IR ۲۲:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
      3 0
      تصفیه و باز چرخانی آب پیشنهاد منطقی و عملی
  • حمید بلیدئی IR ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
    28 3
    جانم اقای درویش. امیدمون به قلم و اطلاع رسانی و کنشگری شما و امثال شماست، مثل تمام لحظات سخت و شکننده ای که زیست بوم این مملکت بخاطر تصمیمات نابخردانه اشخاص حقیقی و حقوقی با سکته های ریز و درشت دست و پنجه نرم میکرده و امیدش به شما و آگاهسازی های شما بوده. سبز و مانا بمونی
  • IR ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
    18 5
    توجیه اقتصادی و زیستی نداره اما...
  • IR ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
    0 0
    تا الان هیچ کس را ندیدم که جامع و دقیق درباره همه جوانب این طرح صحبت کنه. بیشتر صحبتها عوامانه و کلی گویی و سیاسی بازی بوده.
  • IR ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
    2 0
    اگر واقعا هزینه این طرح 18-17هزار میلیارد تومن باشد که به هیچ صورتی با ان موافق نیستم آن در وضعیتی که کل کشور در شرایط بد اقتصادی قرار دارد بهتر است مردم سمنان هم با اقلیم خود کنار بیایند و سازگاری پیدا کنند و آب کمتری مصرف کنند
  • IR ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
    2 0
    شخصی که مسبب ورود محصولات تراریخته به کشور بوده ، شخصی که مسبب ریختن ترکیبات سرطانزای تیتانیوم در تالاب انزلی بوده، شخصی که مدافع سرسخت انتقال آب دریای کاسپین است ، شخصی که ........
  • IR ۲۰:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
    0 3
    نگارنده مقاله نمیدونه اون هزینه یکبار انفاق میفنه و نه هرسال و هزینه های اینده خیلی کم خواهد بود و شما کل هزینه رو در یک سال اب اوردید شده شص هزار نومن دوما این دریا اونقدر بزرگه با این حجم کوچک اب چیزیش نشه اون اب موجب سرسبز شدن کویر مرکزی و افزایش نم و بارندگی و خنکی هوا خواهد شد
  • IR ۰۳:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۳۰
    1 2
    متاسفم که ما طرحهای ملی را در حد گرایشات قومی و قبیله ای تنزل میدهیم. اکثر کسانیکه مخالف این طرح هستند از استانهای شمالی هستند و فکر میکنند دریای خزر تحت مالکیت آنهاست. البته نمیدانم چرا در رابطه با خط مرزی دریای خزر با همسایگان خارجی تا این اندازه حساس نبودند.! تا جایی که من اطلاع دارم این طرح از قبل از انقلاب مطرح بوده و در دست بررسی و زمان هاشمی مجدد احیا شده و تا امروز این وضعییت ادامه دارد. من تخصصی درزمینه محیط زیست ندارم ولی این را میدانم منافع ملی را نباید فدای منفعت شخصی و قوم و قبیله خود کنیم. بپذیریم که با توجه به خشکسالیهایی که در پیش است مناطق کویری نیاز به آب دارند البته با کار تخصصی و آسیب کمتر به محیط زیست.
  • علی IR ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۳۰
    3 0
    این آقای کلانتری 12 سال وزیر کشاورزی بود و همون موقع هم نشون داد که زیاد به فکر کشورش نیست همیشه دست پیش میگرفت که پس نیفته وقتی وزیر بود همیشه و اول از همه از مشکلات انتقاد میکرد که کسی از اون انتقاد نکنه. نمیدونم چرا تو این کشور اینقدر تصمیمات عجیب و غریب گرفته میشه . تصمیماتی که بیشتر کارشناسا باهاون مخالفن .
  • IR ۲۰:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۳۰
    3 0
    طرحهای انتقال آب هیچ کدام توجیه اقتصادی و اجتماعی نداشته، این یکی هم مستثنا نیست. سازمان محیط زیست با موافقت خودش یه لکه ننگ به پیشنانی خودش چسباند. امیدوارم دادگاه تاریخ منصفانه این مسئولین و محازات کنه.
  • IR ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۱
    3 0
    تمام داستان در این چند جمله ی جناب درویش خلاصه میشه: «ما دوتا رئیس‌جمهوری (احمدی نژاد و روحانی) داشتیم که در تمام موارد باهم تضاد داشتند، اما فقط در یک مورد با هم اشتراک نظر دارند؛ آن هم انتقال آب به سمنان است؛ چون سمنانی هستند و به حوزه انتخابی خودشان قول دادند که آب بیاورند»