سمیه علیپور: سینمای ایران جشنوارههای مختلف و داوریهای متفاوتی را به خود دیده است، اما امسال جشنواره رنگ و بویی دیگر داشت؛ رنگ و بویی که برخی از سینماگران آن را حاصل مدیریت سیاسی سینما میدانند و برخی برگرفته از دستهبندیهای مسئولان سینما.
اما جشنوره بیست و نهم مورادی چون نمایش فیلمهای سیاسی، داوریها، انتخابها، چگونگی برگزاری، حضور فیلمسازن شاخص و حذف فیلمهای کوتاه و مستند را در خود داشت که میتواند از منظر همین نکات مورد ارزیابی قرار بگیرد. گروهی از سینماگران در گفتوگو با خبرآنلاین از جهات مختلف جشنواره فیلم فجر امسال را ارزیابی کردند.
منوچهر محمدی: دو سیمرغ جا مانده است
تهیهکننده سینمای ایران با اشاره به سخنان یکی از اعضای هیئت داوران بیست و نهمین جشنواره فیلم فجر معتقد است دو سیمرغ از جوایز این دوره از جشنواره جا مانده است.
منوچهر محمدی در زمینه ارزیابی این دوره از جشنواره فجر اظهار داشت: «فرمایشات وزین یکی از داوران محترم جشنواره فجر که برای صحت آرای خود آن را مستحضر به تایید مردمی میداند به نظر من جای دو سیمرغ جشنواره را خالی میکند.»
تهیهکننده فیلمهای «طلا و مس» و «عصر روز دهم» ادامه داد: «یک سیمرغ بلورین برای 75 میلیون مردم ایران که به همه ویژگیهایشان تخصص تشخیص مونتاژ، موسیقی، گریم، بازیگری، فیلمنامه و کارگردانی افزوده شده است.»
محمدی گفت: «سیمرغ دوم به هیئت داوران به خاطر اینکه بدون هیچگونه ابزار نظرسنجی و آمارگیری به صورت بسیار پیشگویانه توانستهاند مکنونات قلبی مردم ایران را در مورد فیلمهای این دوره از جشنواره تشخیص دهند و به نیابت از آنان جایزه اعطا کنند.»
مویینی: اینها به شوخی نزدیکتر است تا داوری
تدوینگر سینمای ایران با اشاره به تعداد زیاد فیلمهایی که امسال در جشنواره فجر مورد داوری قرار گرفتند، داوری در مورد این فیلمها طی مدتی کوتاه را شبیه شوخی دانست.
محمدرضا مویینی درباره فیلمهای زیادی که برای داوری در این دوره از جشنواره مورد ارزیابی قرار گفتند، اظهار داشت: «وقتی 33 فیلم برای مسابقه سینمای ایران انتخاب میشود و هر فیلم باید در 16 شاخه بررسی شود، معنیاش این است باید مجموعاً بیش از 500 عنصر موثر در فیلمها بررسی و با هم مقایسه و برترین انتخاب شود.»
او ادامه داد: «درست دیدن این تعداد فیلم و بررسی شاخههای مختلف آن در این زمان محدود به شوخی نزدیکتر است تا داوری. در جشنوارههای مختلف دنیا که هیئت داوری دارند معمولاً حدود 20 فیلم بررسی میشود، مضاف بر اینکه تعداد عناوینی که داوری میشود بیش از پنج شش عنوان نیست. در مورد مراسم اسکار نیز زمان دیده شدن آثار، مراحل داوری و تعداد داوران تفاوت بنیادین با داوری جشنوارههای دیگر دارد.»
مویینی گفت: «به گمان من هیئت داوران با قبول این وضعیت صلاحیت خود را در معرض داوری قرار دادند.»
پوران درخشنده: «مرهم» مورد بیمهری قرار گرفت
عضو هیئت انتخاب جشنواره فیلم فجر «مرهم» ساخته علیرضا داودنژاد را فیلمی مهم میداند که در جشنواره امسال مورد بیمهری قرار گرفت.
پوران درخشنده در ارزیابی این دوره از جشنواره اظهار داشت: «بعد از پایان کار داوری بخش بینالملل جشنواره فجر به دلیل کاری که داشتم فرصت حضور در سینماها و تماشای دوباره فیلمها را به دست نیاوردم، اما تا جایی که اطلاع دارم استقبال خوبی از جشنواره صورت گرفته است.»
او با اشاره به تازهترین ساخته داودنژاد گفت: «فیلم مورد علاقه من در جشنواره «مرهم» بود و برای حضور آن در بخش مسابقه پافشاری کردم. به اعتقاد من این فیلم بعد از «نیاز» بهترین فیلم داودنژاد است و کارگردان اثر در دورهای خاص کاملاً متعهد و هنرمندانه قدم برداشته است. لزوم ارتباط میان نسل جدید و قدیم در این فیلم به خوبی تصویر شده است و همه اینها ارزش کار را بالا میبرد.»
کارگردان «خوابهای دنبالهدار» گفت: «حضور نسلهای مختلف در این دوره از جشنواره امتیازی بود که به گرم شدن جشنواره کمک میکرد. حضور نسل جدید و قدیم و میانی موجب پرشورتر شدن جشنواره شد و من به عنوان یکی از اعضای هیئت انتخاب از دیدن فیلمهایی که برای نمایش در جشنواره ارائه شده بود به وجود آمدم.»
او اظهار داشت: «ما فیلم خوب کم نداریم و اگر این فلیمها به خوبی اکران شوند وضعیت استقبال مخاطبان نیز از سینما بهتر میشود.»
درخشنده به فیلم رامبد جوان اشاره کرد و گفت: «فیلم «ورود آقایان ممنوع» نوعی از کمدی بود که به طنز نزدیک شده بود و کیفیت آن تا حدی بود که به بخش مسابقه جشنواره راه پیدا کند. این فیلم ساخت و پرداخت هنرمندانه داشت و خوشحالم بازی متفاوت ویشکا آسایش در این فیلم مورد توجه هیئت داوران قرار گرفت.»
او در مورد دستهبندیهایی که در مورد اعضای هیئت انتخاب و داوری جشنواره صورت میگرفت، گفت: «هر هیئت انتخاب و داوری نظر و دیدگاه خاص خود را دارد و در این شرایط نمیتوان خطکشی کرد و گروهی را این طرفی دانست و گروهی را آن طرفی. همه ما برای سینما و مردم زحمت میکشیم و نگاه از بالا به پایین را نسبت به آدمها تایید نمیکنم و نمیپسندم.»
او ادامه داد: «نظر نهایی در مورد فیلمهای سینمای ایران از سوی مردم بیان میشود و ما باید نگاه مردم را به سمت آثار فرهنگی معطوف کنیم. من سینمای ایران را همانند خانواده خود میدانم و دوست ندارم در این خانواده ناراحتی و دلخوری وجود داشته باشد. باید دلخوریها بزرگوارانه حل شوند . نباید اجازه دهیم مسائل داخلی سینما به خارج از آن کشیده شود.»
این کارگردان سینمای ایران همچنین در مورد نتیجه داوریهای این دوره از جشنواره گفت: «فیلم مازیار میری را بسیار دوست داشتم. این فیلم نقد پنهانکاری بود و از سه منظر به این مسئله میپرداخت. «سعادتآباد» فیلم نجیبی است و مطمئنم در ارتباط با مخاطب بسیار خوب عمل خواهد کرد.»
او همچنین با بیان اینکه فیلمنامه «ورود آقایان ممنوع» را پسندیده است، گفت: «میتوانست فیلمنامه «ورود آقایان ممنوع» هم در جشنواره مورد توجه واقع شود و همچنین بازی فرامرز صدیقی در «خاک و آتش» به کارگردانی مهدی صباغزاده بسیار قابل قبول دیدم.»
پیرهادی: اولین بار است فیلم حاتمیکیا جایزه نمیگیرد
تهیهکننده فیلم سینمایی «گزارش یک جشن» با نگاهی به آرای هیئت داوران بیست و نهمین جشنواره فیلم فجر یادآور شد این نخستین بار است فیلمی از ابراهیم حاتمیکیا جایزهای از جشنواره نمیگیرد.
محمد پیرهادی در مورد جوایز این دوره از جشنواره اظهار داشت: «ما به عنوان سینماگران موظف بودیم آثارمان را برای نمایش در جشنواره فیلم فجر آماده کنیم و چنین هم کردیم. ما فیلممان را در معرض دید هیئت داوران قرار دادیم و حالا آنان موظف هستند پاسخگویی داوری خود باشند.»
او ادامه داد: «ما وقتی فیلممان را به جشنواره ارائه میدهیم تمام قواعد آن را میپذیریم و داوران هم باید تبعات داوری را بپذیرند.»
پیرهادی اظهار داشت: «برای اولین بار فیلمی از ابراهیم حاتمیکیا موفق به دریافت هیچ جایزهای از جشنواره فجر نشده است و داوران قطعاً باید پاسخگوی افکار عمومی باشند.»
علیرضا داودنژاد: سیاسی شدن معیارهای جشنواره را تغییر میدهد
کارگردان فیلم سینمایی «مرهم» معتقد است نگاههای سیاسی در مدیریت جشنواره فجر موجب مغشوش شدن معیارها میشود.
علیرضا داودنژاد در مورد برگزاری بیست و نهمین دوره جشنواره فجر اظهار داشت: «سیاسی شدن جشنواره باعث میشود معیارها مغشوش شود، تصمیمگیریها آلوده به حوادث سیاسی روز شود و به این ترتیب معیارها گم شوند و حاصل آن تصمیمگیریهای پر از تناقض شود. این وضعیت به خوبی نشان میدهد مدیریت سیاسی حوزه فرهنگ تا چه حد میتواند تاثیرات مخرب داشته باشد.»
او تاکید کرد: «بازتاب همه این نگاهها را میتوان در شیوه انتخاب، داوری و توزیع جوایز دید. تصمیمگیریهای متناقض ناشی از سردرگمیهای سیاسی است.»
این فیلمساز همچنین گفت: »اگر اعتراضی از سوی یک فیلمساز به عنوان مثال رضا میرکریمی صورت میگیرد نباید اثرش تنبیه شود. اگر جشنواره خط مشی فرهنگی داشته باشد تحت تاثیر چنین فضایی قرار نمیگیرد.»
او اظهار داشت: «در فضای مدیریت سیاسی است که آرا براساس چنین اظهارنظرهایی زیر و رو میشود و تصمیمگیریها عوض میشود. وقتی سینما سیاسی شود تاثیراتش اینچنین دیده میشود.»
ساداتیان: مسائل حاشیهای مانع حضور «انتهای خیابان هشتم» شد
تهیهکننده فیلم سینمایی «انتهای خیابان هشتم» با بیان اینکه از حاضر نبودن فیلم در جشنواره دلخور است، تاکید کرد هیئت انتخاب اثر را برگزیده بود.
سیدجمال ساداتیان در مورد چگونگی گزینش آثار جشنواره فیلم فجر و حاضر نبودن «انتهای خیابان هشتم» به کارگردانی علیرضا امینی در این رویداد سینمایی اظهار داشت: «به هرحال از اینکه فیلممان در جشنواره حضور نداشت دلخور هستیم. اگر این فیلم در جشنواره به نمایش درمیآمد شاهد تنوع بیشتر در موضوعات میشدیم»
او ادامه داد: «اگر این فیلم به نمایش درمیآمد مورد قضاوت قرار میگرفت و جایگاه خود را به دست میآورد.»
ساداتیان گفت: «ما از کار مدیرانی تعجب کردیم که افتخار نمایش فیلمهای توقیفی دورههای قبل را برای خود ثبت کرده بودند، حالا فیلمی در دوران مدیریت آنان دچار مشکل میشود و امکان نمایش به دست نمیآورد.»
او همچنین گفت: «اگر این فیلم در جشنواره به نمایش درمیآمد میتوانست جایگاهی به دست آورد، اما متاسفانه مسائل حاشیهای اجازه نداد فلیمی که مورد توجه هیئت انتخاب قرار گرفته بود به نمایش درآید.»
سهیلی: فیلمهای کارگردانان بزرگ تاملبرانگیز بودند
عضو هیئت داوری بخش مسابقه فیلم اول بیست و نهمین جشنواره فیلم فجر آثار کارگردانان سرشناس حاضر در این رویداد سینمایی را تاملبرانگیز دانست.
سعید سهیلی در ارزیابی آثار بزرگان اظهار داشت: «گاه شاهد این اتفاق بودیم که اسامی بزرگ کارهای کوچکی ارائه میکردند، اما امسال بزرگان سینمای ایران آثار قابل تاملی عرضه کردند.»
او در پاسخ به این پرسش که ممکن است وجود همین اسامی بزرگ مانع توجه به استعدادهای جوان شده باشد، گفت: «هیئت داوران به کارگردان جایزه نمیدهد و اگر هم چنین شود اتفاق درستی نیست. هیئت داوران موظف هستند فیلمها را داوری کنند.»
سهیلی گفت: «مهم نیست کارگردان یک فیلم سابقه چهار ساله دارد یا چهل ساله در مورد داوری آثار فقط فیلم ارائه شده باید ارزیابی شود.»
کاسهساز: داوران سلیقهای قضاوت میکنند
تهیهکننده سینمای ایران با اشاره به اهمیت تولید فیلم سیاسی تاکید کرد هر ترکیب هیئت داوران بر اساس سلیقه خود داوری میکنند.
حبیبالله کاسهساز در مورد نتیجه داوریهای این دوره از جشنواره گفت: «داوری کاری سلیقهای است. فیلمی سیمرغ میگیرد که از نگاه پنج شش نفر داور بهترین باشد. صد در صد این داوران در مورد گریم و سایر موارد تخصصی سینما نمیتوانند در مقام یک متخصص قضاوت کنند و در نتیجه این سلیقه آنان است که کار را پیش میبرد.»
او ادامه داد: «29 دوره برگزاری جشنواره فیلم فجر به ما نشان داده هیئت داوران براساس نگاه خود در مورد فیلمها اظهار نظر میکنند و کاری به سیاستهای کلی مدیران سینمایی ندارند.»
کاسهساز همچنین در مورد فیلمهای سیاسی که در این دوره از جشنواره به نمایش درآمد، گفت: «ساخت فیلم سیاسی در همه جا دنیا مرسوم است و در برخی کشورها مانند آمریکا حتی هزینه میشود فیلمی علیه دولت ساخته شود. در سینمای ما به شکل سالمی به فیلمهای سیاسی پرداخته میشود و کارهایی از این دست باید در سبد تولیدات سینمایی جای بگیرد.»
میرباقری: جای خالی فیلمهای کوتاه و مستند احساس نشد
کارگردان فیلم سینمایی «ما همه خوبیم» تاکید کرد حذف فیلمهای کوتاه و مستند از این جشنواره به نظر نیامد.
بیژن میرباقری در ارزیابی بیست و نهمین جشنواره فیلم فجر اظهار داشت: «جای خالی بخشهای فیلم کوتاه و مستند در جشنواره فجر احساس نشد. با توجه به اینکه نمایش فیلمهای کوتاه و مستند در سینماهای جشنواره فراگیر نبود، طبیعی است نبود آن چندان به نظر نیاید.»
او ادامه داد: «مدیران جشنواره دلیل حذف این دو بخش را از جشنواره حمایت نکردن ارگانها از حضور این بخش عنوان کردند، در صورتیکه نهادی همانند انجمن سینمای جوان میتوانست فرصتی برای نمایش مناسب آثار کوتاه و مستند در جریان جشنواره به وجود آورد. زیرا این فیلمها مخاطب خاص خود را به خصوص در جریان جشنواره دارد.»
میرباقری همچنین گفت: «هرچند امسال فیلم کوتاه و مستند از جشنواره فجر حذف شد، اما سینماگران فعال در این حوزه حیات معنوی خود را داشتند و در بخش ویدئویی و فیلم اول آیدا پناهنده و هومن سیدی از فعالان حوزه فیلم کوتاه جایزه دریافت کردند.»
54143
نظر شما