نشستی برای علاقه‌مندان به شناخت شمس تبریزی در شهرکتاب

ششمین نشست از مجموعه درس گفتارهایی درباره شمس تبریزی در مرکز فرهنگی شهر کتاب برگزار می شود.

به گزارش خبرآنلاین، ششمین نشست از مجموعه درس گفتارهایی درباره شمس تبریزی، روز چهارشنبه هشتم آبان ساعت ۱۶:۳۰ با سخنرانی دکتر مهدی سالاری نسب برگزار می شود. علاقه مندان به «شناخت شمس تبریزی ومقالات او» می توانند در مرکز فرهنگی شهر کتاب واقع در خیابان شهیدبهشتی، خیابان شهید احمدقصیر( بخارست)، نبش کوچه سوم حضور یابند.

بی شک زندگی، شخصیت، زبان و اندیشۀ شمس، تأمّل‌برانگیز است. او یکی از نوادرِ تاریخ و فرهنگ ایران است که تمام عمر سعی در پنهان کردن خود داشته و مولانا او را از پشت ابر بیرون کشیده و مانند آفتاب شهرۀ آفاق کرده است. شناخت زوایای باریک این چهار مساله یعنی: «زندگی، شخصیت، زبان و اندیشۀ شمس»، هم برای فهم تاریخ فرهنگی ما بسیار نکته‌ها در بر دارد و هم برای نزدیک شدن بیشتر به شناخت صحیح و واقع بینانه از مولانا. هرچه باشد، این  «نابغۀ تمام قرون و اعصار را»، شمس «از میان قوم ناهموار بیرون کشیده و نگذاشته تا او را به زیان بَرَند.»

اینک مقالات شمس در دسترس است و می توان شمس را بر اساس گفته های خودش شناخت. مقالات متنی است فراهم‌آمده از سخنان شمس، در دورانی که او در قونیه اقامت داشته و با مولانا همنشین بوده است. برای شناخت شمس و مولانا، مقالات اهمیت درجه اول دارد؛ اما متن آن در جاهای بسیار به دلایل گوناگون مُجمل و مبهم است و حتی در مواردی بدونِ ربط و پیوند مشخص؛ از این رو بازخوانی و واکاوی مکرّر می طلبد. علاوه بر این، مقالات شمس مولانایی را می شناساند که هنوز آن مولانای ورد زبان‌ها نشده بوده است، یعنی مولانای فقیه و خطیب در حدود ۱۴، ۱۵ سال پیش از آغاز سرایش مثنوی.

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1314787

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • کژال IR ۱۶:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۵
    0 0
    لطفا ننویسید مولانا، مولانا در لغت به معنی مولای من هست حال آنکه مولای همه ما حضرت علی هستن