۰ نفر
۱ اسفند ۱۳۸۹ - ۰۶:۱۸

منابع خبری کره جنوبی روز یکشنبه اعلام کردند کره شمالی حفر تونلهایی را در محل آزمایش های هسته ای خود آغاز کرده است که به نظر می رسد تدارک برای انجام سومین آزمایش هسته ای در این کشور باشد.

به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از خبرگزاری یونهاپ به نقل از یکی از مقامات بلندپایه کره جنوبی اعلام کرد کره شمالی حفر دست کم دو تونل جدید را در پونگی ریPunggye-ri واقع در استان هامگیونگ در شمال شرقی کشور آغاز کرده که احتمالا هدف از آن، انجام آزمایش هسته ای زیرزمینی است. کره شمالی دو آزمایش هسته ای قبلی خود را اکتبر دو هزار و شش و مه دو هزار و نه در پونگی ری انجام داد.

آزمایش هسته ای دوم یک ماه پس از آن انجام شد که این کشور از مذاکرات شش جانبه خلع سلاح هسته ای خارج شد. مقام ناشناس کره جنوبی در گفتگو با خبرگزاری یونهاپ با اشاره به حفر تونلها در محل آزمایش هسته ای کره شمالی گفت: این اقدام مدرک آشکاری است که نشان می دهد کره شمالی خود را برای انجام سومین آزمایش هسته ای خود آماده می کند.

این مقام افزود از آنجا که تونلها پس از یک آزمایش هسته ای دیگر قابل استفاده نیستند، پیونگ یانگ مشغول ساخت بیش از یک تونل است تا بتواند بهترین آنها را برای آزمایش هسته ای احتمالی استفاده کند. وی گفت این آزمایش هسته ای احتمالا با استفاده از ذخایر پلوتونیوم کره شمالی انجام خواهد شد که بر اساس برآورد کره جنوبی و امریکا، این ذخایر برای ساخت شش تا هشت بمب اتمی کافی است. کره شمالی ماه نوامبر با گشودن یک کارخانه غنی سازی اورانیوم ظاهرا عملیاتی به روی کارشناسان امریکایی، نگرانیهای امنیتی را در منطقه تشدید کرد. به گزارش خبرگزاری فرانسه، پیونگ یانگ می گوید هدف از برنامه غنی سازی اورانیوم در این کارخانه، استفاده صلح امیز از انرژی است.

اما کارشناسان خارجی گفته اند که این برنامه به راحتی می تواند به برنامه ای برای تولید اورانیوم غنی شده برای ساخت سلاحهای هسته ای تبدیل شود.16346

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 131551

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام DE ۰۸:۰۳ - ۱۳۸۹/۱۲/۰۱
    0 0
    کره شمالی هرگز نگفته است که بمب اتمی ندارد و آنرا تولید نمیکند . این کشور کوچک و قدرتمند تاکنون توانسته است با اتکا به نیروی خود بزرگترین قدرت نظامی جهان را شاخ مات نگه دارد . با اوضاعی که در جهان پیش میرود در آینده نزدیک ما کشورهایی همانند کره شمالی بسیار خواهیم داشت تا با استقلال عمل در عرصه داخلی وخارجی باب جدیدی رادر مناسبات جهانی باز کنند