فارس: یک روزنامه صهیونیستی با بیان اینکه نگرانی فزاینده‌ای در اسرائیل وجود دارد که مصر به یک جبهه متخاصم تبدیل شود تاکید کرد که قاهره دیگر متعهد به اتحاد خود با تل‌آویو علیه ایران نخواهد بود.

"الوف بن " در روزنامه صهیونیستی "هاآرتص " نوشت: نگرانی فزاینده‌ای در اسرائیل وجود دارد مبنی بر اینکه مصر به یک جبهه متخاصم تبدیل خواهد شد و به احساس انزوای بین‌المللی که از زمان روی کار آمدن "بنیامین نتانیاهو " شدت یافته، خواهد افزود.

این روزنامه صهیونیستی ادامه داد: یک سال و نیم قبل، یک زیردریایی نیروی دریایی اسرائیل در مسیر خود از حیفا به دریای سرخ، از کانال سوئز عبور کرد و در این دریا یک تمرین انجام داده و بازگشت. این سفر دریایی غیرمعمول همکاری راهبردی فزاینده بین اسرائیل و مصر را نشان داد که هدف آن دادن پیام تهدیدآمیز به ایران بود. عبور زیردریایی از این آبراهه نشان داد که اسرائیل تا چه اندازه بسرعت می‌تواند بازدارندگی خود را نزدیک سواحل ایران با کمک ضمنی مصر، مستقر کند.

الوف بن نویسنده این مقاله تاکید کرد: بار دیگر، این کانال برای رساندن پیام بازدارندگی استفاده می‌شود اما این بار جهت آن عکس است. مصر به ناوهای جنگی ایران اجازه داده در راه خود به سوی بنادر سوریه از کانال سوئز عبور کنند. اسرائیل به طور علنی از عبور کشتی‌های ایران انتقاد کرده و آن را اقدامی تحریک‌آمیز خوانده است اما مصر این فشار را نادیده گرفته و به ناوهای ایران اجازه عبور داده و این حاکی از تغییر توازن قدرت منطقه‌ای به دنبال سقوط حسنی مبارک است.

هاآرتص می‌نویسد: مصر در حال فرستادن این پیام است که دیگر به اتحاد راهبردی خود با اسرائیل علیه ایران پایبند نیست و قاهره اکنون خواستار معامله با تهران است. این دقیقا آن چیزی است که ترکیه در سال‌های اخیر در دوران نخست وزیر رجب طیب اردوغان انجام داده است.

این روزنامه صهیونیستی افزود: از زمان قیام علیه مبارک، صلح سرد بین مصر و اسرائیل حتی سردتر هم شده است. لوله انتقال گاز طبیعی به اسرائیل که اخیرا در شمال صحرای سینا منفجر شد هنوز از سر گرفته نشده است.

الوف بن ادامه داد: شیخ یوسف القرضاوی بعد از چند دهه تبعید به قاهره بازگشت و روز جمعه در جمع میلیون‌ها نفر در میدان التحریر سخنرانی کرد و خواستار آزادسازی مسجدالاقصی و پیروزی آتی علیه اسرائیل شد.

به نوشته هاآرتص ،‌ حضور این شخصیت اسلامگرا در میدان التحریر تنفر از اسرائیل را به مرکز توجه افکار عمومی در خصوص آینده مصر بازگرداند. تا کنون، بحث این بود که انقلاب نگران موضوعات داخلی است نه روابط مصر با آمریکا یا اسرائیل. اخوان المسلمون همچنین در تلاش است تا پیام‌های میانه روی به غرب ارسال کند.

این نشریه صهیونیستی ادامه داد: نگرانی فزاینده‌ای در اسرائیل وجود دارد که مصر به یک جبهه متخاصم تبدل خواهد شد به احساس انزوایی که درست از زمان روی کار آمدن نتانیاهو تشدید شده، می‌افزاید. رای اخیر شورای امنیت سازمان ملل درباره غیرقانونی اعلام کردن شهرک‌سازی‌ها فقط به این حس انزوا افزود. با 14 کشوری که از این قطعنامه حمایت کردند اسرائیل به وتوی آمریکا برای خنثی کردن آن نیاز داشت. ممکن است فلسطینیان این قطعنامه را از دست داده باشند اما این موضوع نشان داد که کدام طرف دعوا از تصدیق گسترده بین‌المللی برخوردار است.

الوف بن در پایان نوشت: در هفته‌های آینده، نتانیاهو باید بین تهدیدهایی که از سوی "آویگدور لیبرمن " وزیر امور خارجه و فشار جامعه جهانی مانور دهد. از دست دادن مبارک که دوست نتانیاهو بود از گذشته کار را سخت‌تر خواهد کرد.16146

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 131600

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =