مایکروسافت به حوزه لباس هوشمند وارد می‌شود؟

زومیت نوشت: تحلیلگران بازار گفته‌اند در چند سال اخیر، قرار است تغییراتی مهم در حوزه‌ی لباس‌های هوشمند اعمال شود و شرکت‌های بزرگ بیشتری به این حوزه وارد شوند تا این بازار با سرعتی بیشتر به‌سمت بالغ‌شدن پیش رود. مطالعات اخیر نشان می‌دهند مراحل مربوط به تحقیق‌وتوسعه در بازار لباس‌های هوشمند با سرعت سریعی پیگیری می‌شود و شرکت‌های متعددی به این بازار رغبت نشان می‌دهند. درواقع صنعت پارچه‌ی هوشمند یکی از صنایعی است که شرکت‌های زیادی به فعالیت در آن به‌طور جدید فکر می‌کنند و قصد دارند با ثبت پتنت برای محصولات آینده، خودشان را کم‌کم برای آن آماده کنند.

پتنت جدید مایکروسافت نشان می‌دهد احتمالا این شرکت قصد دارد به‌زودی به تولید پارچه‌ی هوشمند روی بیاورد. عوامل گفته‌شده دست‌به‌دست هم می‌دهند تا در چند سال آینده، شاهد گسترده‌ترشدن میزان فعالیت شرکت‌های مختلف در بازار لباس‌های هوشمند باشیم. شرکت‌های بزرگی که تاکنون به‌صورت اولیه به حوزه‌ی پارچه‌ی هوشمند وارد شده‌اند، شرکت‌های شناخته‌شده‌ای چون گوگل و اپل و سامسونگ هستند. شرکت‌های یادشده هم‌اکنون مراحل اولیه و پایه‌ای برای ورود جدی به حوزه‌ی ساخت پارچه‌ی هوشمند را طی می‌کنند.

در سال ۲۰۱۷، رسانه‌ی Patently Mobile در گزارشی مدعی شد گوگل روی نوعی لباس تعاملی کار می‌کند تا در آینده آن را دردسترس علاقه‌مندان قرار دهد. رسانه‌ی ذکرشده گفته بود گوگل همراه‌با شرکت Levi Straus در پروژه‌ی ویژه‌ای با نام Project Jacquard مشغول کار روی نوعی ژاکت جین آینده‌نگرانه‌ی هوشمند است که امکان برقرای تعامل با آن وجود دارد.

همچنین ماه گذشته، رسانه‌ی ورج در گزارشی مدعی شد Project Jacquard گوگل هم‌اکنون ازطریق وب‌سایت رسمی شرکت همکارش،  Levi Strauss، با قیمتی بین ۱۹۸ تا ۲۴۸ دلار دردسترس قرار دارد. در آن گزارش، آمده بود گوگل با همکاری Yves Saint Laurent روی کوله‌پشتی هوشمندی با قیمت ۸۸۰ دلار نیز کار کرده است.  مطالبی که به آن اشاره شد، نشان می‌دهند گوگل درمقایسه‌با رقبایش، به‌شکل جدی‌تری در بازار پارچه‌ی هوشمند وارد شده است؛ موضوعی که می‌تواند در آینده برای این شرکت بسیار مفید باشد و آن را چند قدم از رقبایش جلو بیندازد.

در سال ۲۰۱۸، رسانه‌ی Patently Apple گزارشی جدید منتشر کرد و مدعی شد اپل روی نوعی پارچه‌ی هوشمند ویژه کار می‌کند و قصد دارد در آینده از آن در محصولاتی نظیر ریموت اپل TV، لباس هوشمند، مک‌بوک و... استفاده کند. گفته می‌شود اپل قصد دارد از پارچه‌ی هوشمند حتی در بند ساعت‌های هوشمند خانواده‌ی اپل‌واچ نیز بهره ببرد. درضمن، گزارش‌های دیگری به احتمال استفاده از پارچه‌ی هوشمند در کیبورد محصولات بعدی اپل اشاره کرده‌اند.

همان‌طورکه گفتیم، سامسونگ نیز فعالیت‌هایی درزمینه‌ی ثبت پتنت برای پارچه‌ی هوشمند کرده است.  اخبار جدید نشان می‌دهند مایکروسافت نیز قصد دارد به گوگل و اپل و سامسونگ ملحق شود و به تولید پارچه‌ی هوشمند برای لباس‌های هوشمند روی آورد. مایکروسافت نسخه‌ی اولیه‌ی پتنت زیر را در سال ۲۰۱۵ با جزئیاتی بسیار کم ثبت کرد؛ اما حال‌که توجه به بازار لباس هوشمند روزبه‌روز بیشتر می‌شود، ظاهرا این شرکت نیز تصمیم گرفته است به‌طور جدی‌تری روی استراتژی‌هایش برای ورود به این حوزه فکر کند.

پتنت جدید متعلق به مایکروسافت که ماه‌ گذشته دفتر ثبت اختراعات و علامت تجاری ایالات متحده (USPTO) منتشرش کرده است، نشان می‌دهد ردموندی‌ها در پی استفاده از فناوری خاصی برای ساخت پارچه‌ی هوشمند هستند. در پتنت یادشده، به جزئیات فناوری مایکروسافت اشاره‌های مختصر شده است. در وب‌سایت رسمی دفتر ثبت اختراعات و علامت تجاری ایالات متحده، شماره‌ی انحصاری این پتنت ۲۰۱۹۰۳۲۷۸۳۲ است.

در پتنت جدید مایکروسافت که از آن با نام «الیافی که به‌صورت برقی کار می‌کند» یاد شده است، ضمن ارائه‌ی تصاویری خاص، به نحوه‌ی توزیع الیاف الکترونیکی در بین الیاف غیرالکترونیکی اشاره می‌شود. درواقع، مایکروسافت در پتنت جدیدش تکه‌ای لباس را به‌تصویر کشیده است که فناوری‌های مدرن کامپیوتری در آن قرار داده شده‌اند.  پتنت بالا در نگاه اول به تی‌شرتی هوشمند اشاره می‌کند که از مزیت‌های پارچه‌ی هوشمند بهره می‌ببرد؛ اما این پتنت فقط به لباس هوشمند محدود نیست و در برخی وسایل دیگر نیز کاربرد دارد که در سطح خارجی آن‌ها پوششی از پارچه استفاده شده است

پارچه‌ی هوشمند در بسیاری از صنعت‌های فعال امروزی نظیر ورزش و تناسب‌اندام کاربرد خواهد داشت و مزیت‌های مهمی به‌دنبال خواهد آورد. از بین دیگر صنایعی که پارچه‌ی هوشمند در آن‌ها کاربرد زیادی دارد، می‌توان به پزشکی و سلامت،  خودرو و حمل‌ونقل، خانه و معماری، حفاظت و ایمنی (حتی در زمینه‌های نظامی) و مد و سرگرمی اشاره کرد.

خبر ساخت تی‌شرت هوشمند مایکروسافت می‌تواند عده‌ی زیادی از طرفداران را خوشحال کند و قطعا بسیاری از مردم برای خرید آن تمایل خواهند داشت. بااین‌حال فراموش نکنید شایغات درباره‌ی ساخت لباس هوشمند ردموندی‌ها فقط به پتنت نشان داده‌شده محدود است و این شرکت تاکنون تصمیم نگرفته به‌صورت جدی دراین‌زمینه فعالیت کند. درحال‌حاضر، از ساخت لباس هوشمند مایکروسافت مطمئن نیستیم؛ بنابراین، نمی‌توانیم زمان خاصی نیز برای رونمایی آن تخمین بزنیم.

۲۱۲۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1317430

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =