۰ نفر
۱۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۹:۵۴
توافق صلح ریاض امضا شد

ایرنا نوشت: سرانجام پس از چند ماه کشمکش و درگیری مسلحانه میان نیروهای وفادار به "منصور هادی" رئیس جمهوری مستعفی یمن (وابسته به عربستان) و شورای انتقالی جنوب (وابسته به امارات) در جنوب یمن امروز (سه شنبه) با میانجیگری سعودی ها، توافقی میان طرف های یمنی در ریاض به امضا رسید.

به گزارش شبکه خبری العربیه، امضای این توافق با حضور چهره هایی همچون «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان، «محمد بن زاید» ولیعهد ابوظبی و «منصور هادی» رئیس جمهوری مستعفی یمن در ریاض برگزار شد.

پیش از امضای توافق، بن سلمان که کشورش ۴ سال و نیم قبل در قالب ائتلافی عربی، تجاوز به یمن را آغاز کرد از تلاش های ریاض برای نزدیک کردن نظرات گروه های درگیر در یمن خبر داد و ابراز امیدواری کرد که توافق ریاض منجر به برقراری ثبات در یمن شود.

از مهم ترین بندهای توافق ریاض می توان به استقرار دولت منصور هادی در شهر عدن در طی ۷ هفته، متمرکز شدن نیروهای نظامی زیر نظر وزارتخانه های کشور و دفاع، مقابله مشترک با جنبش انصارالله زیر نظر ائتلاف سعودی، تشکیل یک کمیته نظارت بر توافق ریاض با نظارت عربستان و تعیین ۱۲ وزیر از شورای انتقالی جنوب (متحد امارات) در دولت آینده از مجموع ۲۴ وزیر کابینه اشاره کرد.

از سویی مشاور منصور هادی رئیس جمهوری مستعفی یمن مدعی شد که از اهداف مهم توافق ریاض و اتحاد گروه های یمنی، مقابله با دخالت های ایران و پایان دادن به جنبش انصارالله است.

درگیری های شدید میان نیروهای شورای انتقالی جنوب و نیروهای منصور هادی از ۱۹ مرداد سال جاری در استان عدن و برخی استان های جنوبی این کشور صورت گرفت. جدایی طلبان در آن زمان کنترل کاخ ریاست جمهوری «معاشیق» در شهر بندری عدن و دیگر مراکز راهبردی این شهر را در دست گرفتند.

شورای انتقالی جنوب یمن در سال ۲۰۱۷ پس از برکناری «عیدروس الزبیدی» استاندار پیشین عدن توسط منصور هادی و با حمایت ابوظبی تشکیل و هدف آن استقلال مجدد بخش جنوبی یمن اعلام شد.

عربستان و امارات از کشورهای فعال در ائتلاف عربی بوده و از ۲۶ مارس۲۰۱۵ (ششم فروردین ۹۴) با ایجاد ائتلافی به بهانه بازگرداندن منصور هادی به قدرت، یمن را هدف حملات خود قرار داده اند. این در حالی است که پس از گذشت بیش از چهار سال و نیم از این جنگ، ائتلاف سعودی هیچ دستاوردی در یمن کسب نکرده است.

310311
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1318017

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =