فرمول جدید برای حذف یارانه انرژی

یک کارشناس اقتصادی با اشاره به سیاست دولت برای حذف یارانه پنهان در بودجه سال آینده، گفت: مالیات بر مصرف انرژی نسبت به سایر ابزارهایی که دولت می‌خواهد استفاده کند، کمترین فشار را به مردم وارد می‌کند. دولت با وضع مالیات بر مصرف انرژی می‌تواند بودجه را خوب ببندد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، محمدباقر نوبخت، رییس سازمان برنامه و بودجه در تازه ترین سخنان خود تایید کرده است حذف یارانه پنهان حامل‌های انرژی یکی از راهکارهای مهم پیش رو برای جبران درآمدهای نفتی در سال آینده است.

برآوردها نشان می‌دهد مجموع یارانه‌های پنهان ۹۸۷ هزار میلیارد تومان است. همچنین محاسبات حکایت از آن دارد که یارانه پنهان گاز طبیعی در ایران ۵۴۱ هزار میلیارد تومان، یارانه پنهان برق ۱۰ هزار میلیارد تومان، یارانه بنزین ۱۹۰ هزار میلیارد تومان و یارانه نفت گاز ۱۸۱ هزار میلیارد تومان است. یارانه سایر حامل‌های انرژی رقمی کمتر از این میزان در محدوده ۱۱ تا ۱۷ هزار میلیارد تومان را تشکیل می‌دهد.

غلامرضا سلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری خبرآنلاین درباره سیاست تازه دولت برای حذف یارانه‌های پنهان در بودجه سال آینده، اظهار داشت: این لغات و اصطلاحات یک مقداری جالب است. اگر صحبت هزار هزار میلیارد تومان یارانه پنهان می‌شود، حتما یارانه سوخت در آن است. سوخت که پنهان نیست و کاملا آشکار است.

وی افزود: در کشورهای دنیا وضعیت این‌گونه نیست و این یارانه کاملا پیدا و هویدا است. البته این‌که بخواهیم قیمت حامل‌های انرژی و بنزین را به نرخ اروپا برسانیم، حرف درستی نیست، چون در اروپا مردم درآمد بالاتری دارند، اما می‌توانیم به نسبت درآمد، حداقل سوخت و انرژی را تعدیل کنیم.

این کارشناس اقتصادی با طرح این سوال که با تعدیل نرخ سود چه حاصل می‌شود؟ عنوان کرد: به طور مسلم از جیب یک عده‌ای که مصرف‌کننده بالای انرژی هستند، هزینه شده و این پول صرف اقشار کم‌درآمد می‌شود. البته این یارانه باید تبدیل به ایجاد رفاه شود.

سلامی تصریح کرد: ما سال‌هاست که نرخ سوخت را بدون تغییر نگه داشته‌ایم و جامعه باید تصمیم بگیرد که یارانه‌ها وصول شود و در جهت بالا بردن قدرت خرید دهک‌های پایین درآمدی هزینه شود؛ از طریق مسکن اجتماعی، بالا بردن سطح بهداشت، حمل‌ونقل و ... این کاری است که تمام دولت‌ها می‌کنند. مالیات بر سوخت کشور آلمان از کل درآمد نفت ما بیشتر است. اما ما سال‌ها با سیاست‌های پوپولیستی قیمت سوخت را بالا نبردیم.

وی با اشاره به بهترین مکانیزم حذف یارانه پنهان انرژی، گفت: به طور کلی برخی می‌گویند اگر قیمت بنزین را بالا ببریم، روی هزینه مردم اثر می‌گذارد و هیچ‌وقت هم عدد نمی‌دهند. باید حساب کنند که افزایش قیمت بنزین چقدر تورم را بالا می‌برد. این نکته باید مدنظر قرار گیرد که این پول از کسانی دریافت می‌شود که مصرف‌کننده سوخت هستند. این پول اتفاقا باید صرف افزایش درآمد واقعی اقشار کم‌درآمد شود. اگر چنین نباشد، بدتر است. چراکه هم ما یارانه را پرداخت می‌کنیم و هم این‌که به گروه‌های زیر خط فقر افزوده می‌شود.

این کارشناس اقتصادی افزود: پایین آوردن خط فقر وظیفه دولت است و یکی از ابزارهای مهم آن، این است که از اقشار پردرآمد مالیات دریافت کند و بازتوزیع درآمد کند.

سلامی با بیان این‌که من نمی‌گویم قیمت بنزین و حامل‌های انرژی بالا رود، روی آنها می‌توان مالیات بست، تصریح کرد: مالیات بر مصرف سوخت، مالیات بر مصرف برق، مالیات بر مصرف گاز گرفته شود و تصاعدی هم گرفته می‌شود. مالیات اصولا ابزاری برای بازتوزیع درآمد است و اگر دولت به درستی از آن استفاده کند، درآمد واقعی اقشار کم‌درآمد را می‌تواند بالا ببرد. آن زمان تورمی که ایجاد می‌شود، کاملا برطرف می‌شود و در عین حال، مردم از رفاه بالاتری برخوردار می‌شوند.

وی عنوان کرد: شما حساب کنید اگر ۲ هزار تومان مالیات روی هر لیتر بنزین بگیرند و بنزین لیتری ۳ هزار تومان شود و گازوییل هزار تومان شود، به اندازه ۱.۵ برابر کل مالیات‌هایی که ما از واردات، گمرکی، مالیات بر درآمد و مالیات بر ارزش افزوده کسب می‌کنیم، درآمد دولت بالا می‌رود. یعنی در حدود ۱۵۰، ۱۶۰ هزار میلیارد تومان حاصل می‌شود.

این کارشناس اقتصادی متذکر شد: وقتی می‌گویم ۲ هزار تومان مالیات بگیریم، باید ببینیم در ترکیه متوسط درآمد یک فرد چقدر است و نرخ بنزین چه رقمی است. در ترکیه قیمت بنزین بالای ۱۶ هزار تومان است و بیشتر این رقم هم مالیات است، اما درآمد متوسط‌شان ۱۶ برابر ما نیست.

سلامی با بیان این‌که این اصلاحات اقتصادی باید در کشور صورت می‌گیرد و اقتصاد کشور لطمه زیادی تاکنون دیده است، گفت: شما ببینید وقتی قیمت گازوییل پایین است، هیچ کدام از کامیون‌های ۵۰ سال قبل از رده خارج نمی‌شوند، چون مصرف‌شان ۳ برابر یک کامیون نو است، اما انگیزه‌ای برای تعویض کامیون به دلیل پایین بودن نرخ گازوییل وجود ندارد.

وی با تاکید بر این‌که به جای این‌که نرخ سوخت را بالا ببریم، بهتر است مالیات بر مصرف بگیریم، افزود: این اتفاقی است که در بسیاری از کشورها صورت می‌گیرد. در عین حال، مردم هم می‌توانند با مصرف کم انرژی، مالیات کمتری پرداخت کنند.

این کارشناس اقتصادی متذکر شد: به نظر من کمترین فشار را مالیات بر مصرف انرژی نسبت به سایر ابزارهایی که دولت می‌خواهد استفاده کند، به مردم وارد می‌کند. دولت با وضع مالیات بر مصرف انرژی می‌تواند بودجه را خوب ببندد.

23/ ۲۲۳۲۲۵

کد خبر 1320053

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 30
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 12
  • IR ۰۷:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۱
    8 7
    الان شخصی که کارخانه داره با چندین وانت و کامیون و چندین خودروی شخصی خانوادگی، بیشتر از یارانه ها بهره میبره یا کارگری که در کارخانه همین فرد کار میکنه؟!
  • IR ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۱
    12 21
    بنزین خیلی ارزانه
  • IR ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۱
    28 2
    آیا آماری دارید که چند درصد از مردم در حال کار با اتومبیل برای امرار معاش خانواده هستند که مصرف بالای سوخت و یا بنزین دارند؟ مالیات بر سوخت چه تبعاتی بر این قشر کثیر دارد؟ افزایش قیمت سوخت، افزایش کرایه و باز بازپرداخت از جیب مردم. درخصوص گازوئیل هم مردم توان تعویض و نو نمودن کامیون را ندارند وگرنه هیچکس از نو بودن بدش نمی آید که صرفا قیمت سوخت را بهانه عدم تعویض می دانید.
  • IR ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۱
    18 4
    تو رو خدا قیمت را بالا نبرید
  • IR ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۱
    27 0
    افزایش قیمت حاملهای انرژی چه ربطی به کمک به اقشار ضعیف دارد؟
  • IR ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۱
    13 2
    خدا رو شکر
  • IR ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۱
    7 2
    انشاالله خیره
  • IR ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۱
    24 2
    مقایسه کشور المان با ایران یکطرفه چرا ،سطح درامد هم مقایسه کن همگن کن بعد نظر بده .
  • IR ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۱
    1 19
    فکر خوبیه چون مردم هم در آن نقش خود را ایفا می کنند. کم مصرف کن. کم مالیات بده
  • Monfared IR ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۱
    24 1
    شما به این مردک بگو درآمد و سیستم حمل و نقل عمومی رو مثل ترکیه بکنن، بعدش بیان بنزین رو هم مثل ترکیه گرون کنن، ضمن اینکه اکثر ماشین های ترکیه دیزلی هستش به علت قیمت بنزین زیاد و دیزلی کردن خودرو یکی از بزرگترین صنایع ترکیه هست، ولی ما نه تنها اینکاره نیستیم، بلکه ماشین هایی تولید میکنیم که مصرف بنزینش از استاندارد بین المللی هم بالاتره ضمنا به ایشون بگین حمل و نقل عمومی ترکیه مثل مترو و تراموا رو هم از نزدیک ببینه
  • IR ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۱
    7 5
    برای چندمین بار نظرم را مینویسم که عادلانه ترین روش در توزیع یارانه محاسبه پلکانی قیمت حامل های انرژی و نان میباشد. پرداخت نقدی یارانه بجز ضرر و عدم کنترل وتورم هیچ منفعتی برای اقشار آسب پذیر ندارد.
  • IR ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۱
    19 1
    یک بار نشون بدین بنزین گرون شده و رفاه بالا رفته . بالاخره چند باری بنزین گرون شده دیگه
  • IR ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۱
    8 3
    افزایش حامل های سوخت مستقیما بر قیمت کالاها و مخصوصا قیمت کالاهای اساسی تاثیر خواهد گذاشت و ضرر آن به دهک های پایین جامعه میرسد بهترین روش مالیات از دستگاهها و ماشین آلات مصرف کننده سوخت هست
  • NL ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۱
    13 1
    به اقتصاد متورم هم فکر کنید
  • IR ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۱
    6 2
    باید مشکل یارانه یک جا حل بشه
  • NL ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۱
    9 0
    نگاه های تک نفره راه به جایی نمیبره. حداقل باید اتاق فکری باشه که نظرات بررسی و مدلسازی بشه که اگر قیمتها بالا برن یا افزایش ماليات بر مصرف افزایش پیدا کنه چه آثاری بر تورم، نرخ رشد، جلوگیری از قاچاق، بهینه سازی مصرف و ... داره.
  • IR ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۱
    18 1
    مالیات بر مصرف را برای کالاهای لوکس و اتومبیلهای گران قیمت خانه ها و ویلاهای میلیاردی و سفرهاو تورهای خارجی غیر اضطراری و سایر اقلام لاکچری جات ببندید والا راننده تاکسی که نمیتونه مالیات بده
  • US ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۱
    19 0
    نمیدونم شاید ما چون سواد اقتصادی نداریم درست متوجه نمیشیم. چطور ممکن است قیمت بنزین گران شود اما حمل و نقل (مسافرکش، تاکسی معمولی و اینترنتی) گران نشود؟ چطور میشود قیمت سوخت گران شود و هزینه حمل و نقل کالا به فروشگاه‌ها افزایش پیدا نکند؟ چرا حتی وقتی با اقتصاد ترکیه مقایسه میکنید وضعیت حمل و نقل عمومی استانبول را با تهران مقایسه نمیکنید؟
  • IR ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۱
    6 1
    حذف یارانه پنهان کی در دستور کاره دقیقا
  • IR ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۱
    13 1
    یک جا حذف کنید این یارانه رو بعد حقوق ما رو هم متناسب با دنیا کنید
  • IR ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۱
    6 2
    دولت باید کوچک بشه
  • IR ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۱
    2 6
    بنزین باید قیمتش منطقی بشه
  • NL ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۱
    4 0
    واقعا فایده ای داره؟
  • IR ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۱
    3 0
    اره آقا گرانی به نفع ماست
  • بهمن فرشته FR ۱۶:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۱
    19 0
    لطفا بفرمایند در آمد متوسط در همان ترکیه که مثال می زنند چند برابر درآمد متوسط ماست؟ اول این را اصلاج کنند بعد در خصوص افزایش قیمت ها صحبت کنند. چطور است که جناب نوبخت وقتی صحبت از افزلیش حقوق ها می شود با همه کاهش ارزش پول ملی ارقام ده الی پانزده درصد از برای سال آینده بیان می کنند ولی وقتی از افزایش قیمت بنزین یا وضع مالیات به آن ( که برای مصرف کننده فرقی هم نمی کند اسمش چه باشد) صحبت می کنند، مثالی که می زنند ۲۰۰ الی ۳۰۰ درصد افزایش را نشان می دهد.
  • IR ۱۷:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۱
    3 7
    طرح خیلی خوبیه
  • IR ۱۷:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۱
    15 0
    بسیاری از خدمات اعم از جابجایی مسافر و بار با همین سوخت انجام می شود و قیمت سوخت چه مستقیما بالا رود و چه به صورت مالیات بالا رود، بر قیمت همه اجناس تاثیر گذار خواهد بود. در کشورهای دیگر که قیمت سوخت بالاست هم نحوه ارائه خدماتشان (انتقال مساف، کالا و ...) با ما متفاوت است و هم میزان درآمدشان فرق دارد و هم الگوی زندگی و گذران امور روزمره شأن مشابه ما نیست مثلا در بسیاری از کشورها، بسیاری از خدمات در فضای مجازی و یا از طریق سامانه ها و ... ارایه می شود در حالیکه در ایران باید برای کسب اینگونه خدمات در شهر تردد داشت و تردد در شهر نیاز به خدمات حمل و نقل دارد و این حمل و نقل علاوه بر تاثیرات نامطلوب دیگر، هزینه بر است.
  • IR ۱۷:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۱
    5 0
    نه بابا نمیشه
  • IR ۱۷:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۱
    7 1
    اصلا موج تورمی اش قابل کنترله؟
  • IR ۲۰:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۱
    7 2
    اصلا موافق نیستم