ایران تنها کشوری است در دنیا که گرسنه ندارد و سر گرسنه به بالین نمی گذارد. حتی سال آینده می توانیم ادعا کنیم که کسی به خاطر نداشن پول درمانده و عاجز از وضعیت درمان نیست.

سید ابراهیم علیزاده: عبدالرضا شیخ الاسلامی که در یک همایش کارآفرینی سخن می گفت به چهار موضوع قابل توجه اشاره کرد. اول این که بالاخره گویا مسئولیتش در یک حوزه را پذیرفته و وزارت کار را مسئول کارآفرینی کشور عنوان کرد. دوم، اذعان به این که حتی ایجاد سالی 2 میلیون شغل هم نمی تواند جوابگو باشد، سوم اینکه وقتی خواست به اجرای هدفمندسازی یارانه ها اشاره کند اعلام کرد که ایران تنها کشوری است که در دنیا گرسنه ندارد و چهارمین موضوع هم اعلام خبر راه اندازی سازمان ملی مهارت تا پایان امسال بود.

وی در مورد کارآفرینی این چنین گفت: موضوع کارآفرینی در دستگاهای حاکمیتی متولی خاصی ندارد اما وزارت کار با درک موضوع کارآفرینی نسبت به پیگیری این موضوع اهتمام ورزیده و در این راه مسئول شناخته شده است که ما مفتخریم توانستیم این کار بزرگ و وظیفه سترگ را برعهده گرفتیم.

شیخ الاسلامی پس از این سخنان نشان می داد بالاخره وزیر کار تولیت یک مقوله مرتبط با اشتغال کشور را برعهده گرفته است، بر فرهنگ کارآفرینی تاکید کرد و در مورد اشتغال گفت: یکی از مهمترین چیزهایی که در کشور امروز به آن پرداخته می شود بحث مهم اشتغال است که نهضت ملی اشتغال دارد تبیین می شود. فعالیت های اشتغالزایی در کشور ما به خصوص در یک سال اخیر، یک روند شتابان و منسجم به خود گرفته است و تاکنون توانسته ایم به یک رکود بی نظیر در سال جاری برسیم.

ایجاد سالی 2 میلیون شغل هم جوابگو نیست

طبق سخنان وزیر کار، آمارهای استانداران در کشور نشان می دهد که یک میلیون و 600 هزار شغل با مشخصات شغلی افراد ایجاد و در سامانه های مختلف ثبت شده که تا پایان امسال این میزان یک مقدار هم افزایش می یابد که به زعم شیخ الاسلامی این آمار این مقرون به واقعیت است.

با وجود این، وی در ادامه از سخت بودن شرایط اشتغال سخن گفت و افزود: اندازه بازار ما و یا همان تولید ناخالص داخلی کشور اکنون 400 میلیارد دلار است. باید دید این عدد چقدر برای توسعه اشتغال ظرفیت دارد. این یک ظرفیت به هرحال محدودی است و اگر قرار بر سالی 2 میلیون شغل هم باشد این عدد نمی تواند جوابگو باشد.

البته وی در همین مورد به در نظر گرفتن رقم 30 هزار میلیارد تومان برای سال آینده برای سرمایه صندوق توسعه ملی اشاره کرد اما باز هم گفت: این رقم 30 هزار میلیارد تومان چقدر میتواند شغل ایجاد کند؟ اگر فرض کنیم هر 100 میلیون تومان می تواند سه شغل ایجاد کند، آن وقت 900 هزار شغل با این اعتبار ایجاد می شود که باز هم نسبت به رقم یک میلیون و 600 هزار شغل امسال کم خواهد بود.

در این مورد وزیر کار بر توسعه منابع انسانی تاکید کرد و ادامه داد: اکنون کشورهای توسعه یافته که 77 درصد ثروت دنیا را دارند، 67 درصد ثروت خود را از سرمایه های منابع انسانی به دست می آورند و در مقابل تنها 17 درصد را از منابع طبیعی کسب می کنند اما در کشورهای نفت خیز که 4.6 درصد ثروت جهان را دارند سهم منابع طبیعی آن ها بیشتر از منابع انسانی و به میزان 44  درصد است.

   ایران تنها کشور دنیاست که گرسنه ندارد

بخش دیگر سخنان این عضو کابینه دولت دهم مرتبط با هدفمندسازی یارانه ها بود که وی در این مورد اظهار کرد: با اجرای این طرح فصل نوینی در فعالیت های کارآفرینی گشوده شده و همه مناسبات ما نسبت به گذشته کاملا متفاوت شده است و باید هوشمندانه فکر کنیم ببینیم در پس این اقدامات چه اوضاعی حادث خواهد شد که برای آن برنامه ریزی کنیم.

وی در ادامه با اذعان به فشارهای ناشی از اجرای هدفمندسازی یارانه ها، این فشارها را مبارک دانست، چرا که به اعتقاد وی به فعالان اقتصادی کمک می کند با مولفه های تاثیرگذار در فضای رقابتی حاضر شوند.

شیخ الاسلامی پس از این به خانواده هایی اشاره کرد که تا پیش از این از وضعیت مالی خوبی برخوردار نبودند اما با اجرای هدفمندسازی یارانه ها و مبالغی که در اختیار آن ها قرار می گیرد، وضع آن ها به قدر خوب شده است که مثلا به دنبال پروانه ساخت یک ساختمان می روند.

در اینجا بود که وی بیان کرد: «ایران تنها کشوری است در دنیا که گرسنه ندارد و سر گرسنه به بالین نمی گذارد. حتی سال آینده می توانیم ادعا کنیم که کسی به خاطر نداشن پول درمانده و عاجز از وضعیت درمان نیست.»

موضوع پایانی سخنان شیخ الاسلامی نیز مربوط به راه اندازی سازمان ملی مهارت تا پایان سال جاری بود که وی در این مورد عنوان کرد: قبل از اینکه برنامه پنجم توسعه بخواهد وجه عملیاتی پیدا کند ما تکلیفی قانونی را انجام خواهیم داد و آن تاسیس سازمان ملی مهارت است .

وی اضافه کرد: نظام ملی مهارت با کمک اهل فن تدوین شده و اکنون مراحل نهایی آن آماده شده است و این نظام جمع بندی و ابلاغ می شود و امیدوارم تا قبل از پایان سال سازمان ملی مهارت شکل گرفته و فعالیت های مربوط به فن و حرفه در کشور شکل بگیرد.

شیخ الاسلامی ابراز اطمینان داد که با راه اندازی این سازمان دیگر هرکسی که در بازار کار می کند دارای مهارت شود.

راه اندازی بورس ایده، جهت دهی تسهیلات و منابع کشور به آموزش دیده های دوره های کسب و کار، توسعه دوره های تخصصی کارآفرینی و آموزش کارآفرینی از سنین کودکی و طفولیت از جمله طرح هایی بود که وزیر کار و امور اجتماعی برای توسعه کارآفرینی در کشور پیشنهاد داد.

/32

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 132107

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 12
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • hesam IR ۱۴:۰۰ - ۱۳۸۹/۱۲/۰۳
    0 0
    اکه منظور از ملت ایران همون چند تا خونه دور و بر خونه جناب وزیره، بله درسته، همونطوره که ایشون می گن!!!
  • بدون نام US ۱۴:۲۹ - ۱۳۸۹/۱۲/۰۳
    0 0
    چقدر دورغ آخه؟؟؟؟؟ بیایید من کسانی رو در نزدیکی خودم سراغ دارم که به نان شب محتاج اند چه برسه به هزینه درمان واقعا" متاسفم که واقعیت رو پنهان می کنید
  • صفاء FI ۱۴:۴۲ - ۱۳۸۹/۱۲/۰۳
    0 0
    اقاي عزيز حالت كه خوبه انشالله؟
  • بدون نام IR ۱۵:۱۰ - ۱۳۸۹/۱۲/۰۳
    0 0
    يا خدا-عجب سوژه هايي پيدا ميشن. مخصوصا اين كه گفته : "به خانواده هایی اشاره کرد که تا پیش از این از وضعیت مالی خوبی برخوردار نبودند اما با اجرای هدفمندسازی یارانه ها و مبالغی که در اختیار آن ها قرار می گیرد، وضع آن ها به قدر خوب شده است که مثلا به دنبال پروانه ساخت یک ساختمان می روند."
  • reza IR ۱۵:۳۶ - ۱۳۸۹/۱۲/۰۳
    0 0
    باور کنید من الان خیلی گرسنمه!
  • امیر IR ۱۶:۴۴ - ۱۳۸۹/۱۲/۰۳
    0 0
    مشک ان است که خود ببوید نه انکه عطار بگوید
  • مطلق شیرازی IR ۱۶:۴۸ - ۱۳۸۹/۱۲/۰۳
    0 0
    در منطقه ما زنی را میشناسم برای غذای فرزندانش ساعت 5 صبح سطل زباله را می گشتند
  • بدون نام IR ۱۷:۲۵ - ۱۳۸۹/۱۲/۰۳
    0 0
    یعنی انتظارداشتیدبااین همه منابع نفت وگازو...به نان شب هم محتاج باشیم .ایران رایاکشورهای آفریقایی وبدبخت مقایسه میکنید؟
  • بدون نام IR ۱۸:۰۴ - ۱۳۸۹/۱۲/۰۳
    0 0
    من کسی را میشناسم که برای مخارج فرزندان یتیمش تن فروشی میکند
  • مجتبی IR ۱۹:۵۵ - ۱۳۸۹/۱۲/۰۳
    0 0
    ازکجا فهمیدی بنظر میرسه توجلسه نشسته بودی شنیدی؟
  • بدون نام IR ۱۳:۳۲ - ۱۳۸۹/۱۲/۰۴
    0 0
    نباید از حق گذشت و گفت که با اجرا طرح هدفمندی بسیاری از خانواده هایی که از دستمزد پایینی برخوردار بودن در زندگیشان تکانی ایجاد شد و از لحاظ اقتصادی به اوضاع بهتری رسیده اند و خوب مطمئنا این مورد در هر خانواده ای صادق است
  • بدون نام A1 ۱۳:۴۲ - ۱۳۸۹/۱۲/۰۴
    0 0
    این ها کجا زندگی می کنند ؟