دکتر دینانی گفت : خداوند زیباترین است و اگر بخواهد به بزرگترین وجود یا زیباترین قسم بخورد باید به خود سوگند بخورد ولی عجیب است که خدا به قلم سوگند می‌خورد که این به معنی عظمت طراز قلم است.

به گزارش خبرآنلاین، دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی روز گذشته در مراسم افتتاحیه فروشگاه مرکزی شهر کتاب به عنوان بزرگ‌ترین مجموعه فرهنگی همزمان با میلاد پیامبر سخنرانی کرد.

دکتر دینانی در سخنان خود به نکات زیر اشاره کرده است :

 *کتاب تنها رفیقی است که بهترین خدمت را به هر فرد ارایه می‌دهد و ذره‌ای خیانت نمی‌کند. بنابراین حتی اگر حوصله خواندن کتاب ندارید فقط آن را ورق بزنید.

*کتاب همه چیز است. پیامبر اسلام(ص) امی بود و این یعنی درس‌نخوانده بود ولی در قرآنی که برای بشر آورده است به قلم و آنچه می‌نگارد سوگند الهی خورده شده است. خداوند بزرگترین موجود عالم هستی و غیرمتناهی است. او زیباترین است و اگر بخواهد به بزرگترین وجود یا زیباترین قسم بخورد باید به خود سوگند بخورد ولی عجیب است که خدا به قلم سوگند می‌خورد که این به معنی عظمت طراز قلم است.

*سقراط هیچگاه ننوشت در عوض شاگردش افلاطون می‌نوشت. وقتی از سقراط علت ننوشتنش را پرسیدند گفت: وقتی می‌نویسم تمام می‌شود ولی وقتی نمی‌نویسم درونم هیجان ایجاد می‌شود که موجب زایش و بروز خلاقیت می‌شود. سقراط سکوت کرد اما به راستی چه کسی می‌تواند سکوت کند؟

*کسی که حرفی برای گفتن دارد سکوت می‌کند و کسی که چیزی برای گفتن ندارد سکوت نمی‌کند. اگر کتابت و آثار مکتوب نبودند فرهنگ و تمدن بشری شکل نمی‌گرفت. به راستی اگر قرآن مکتوب نمی‌شد چه اتفاقی می‌افتاد؟ اولین سوره بعد از سوره حمد سوره بقره است که در آن داریم: ذلک الکتاب... این یعنی کتاب مکتب است و کسی که مطالعه نداشته باشد، هر چه کند عبث و بیهوده است.

*میزان پیشرفت هر کشور به میزان کتابخوانی در آن کشور بستگی دارد؛ این امر در کشورهای پیشرفته قابل لمس است و باید میزان کتابخوانی را در این کشورها بررسی کرد تا بدانیم چه شده که به جایگاه‌های کنونی رسیده‌اند و چرا جامعه ما کتاب نمی‌خواند؟ یا کتاب خوب نداریم یا فرهنگ کتابخوانی را به درستی نهادینه نکرده‌ایم.

/62 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 132152

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =