امان از روزی که دموکرات‌ها حکومت را به دست بگیرند!

استاد دانشکده روابط بین الملل وزارت خارجه معتقد است که ایران باید تا زمانی که زمام امور آمریکا دست ترامپ است نهایت بهره را در پیشبرد دیپلماسی ببرد. اگر از راهبردها و تصمیمات او استفاده کنیم به اهداف و منافع ملی ما منجر می شود.

ابوالفضل خدائی: این روزها قانونگذاران آمریکایی در حال بررسی پرونده سومین رئیس جمهوری هستند که به سرنوشت استیضاح دچار شده است. دونالد ترامپ به دلیل سواستفاده از قدرت این روزها گرفتار پاسخگویی به کنگره و مجلس نمایندگان آمریکا شده است. شنیده ها ازاولین جلسات استیضاح حاکی از آن است که اوضاع به نفع طرفین مساوی است یعنی هم دست جمهوریخواهان پر است هم دست دموکرات ها، با این تفصیر که مرکز تصمیم گیری یعنی سنا دست جمهور خواهان است و کنگره دست دموکرات ها، بر همین اساس برخی معتقدند که استیضاح ترامپ راه به جایی نخواهد برد چرا که سنای فیل ها به استیضاح رای نخواهد داد. در همین باره دکتر وحید غروی استاد دانشگده روابط بین الملل وزارت خارجه در کافه خبر خبرآنلاین وضعیت داخلی این روزهای آمریکای ترامپ را تشریح و بررسی کرده است که در ادامه می خوانیم:

با برگزاری جلسات تحقیقاتی در خصوص استیضاح ترامپ بحث های متفاوتی مطرح می شود، برخی می گویند در این وضعیت بازی به نفع دموکرات ها است و برخی دیگر آن را به نفع جمهوری خواهان می دانند ارزیابی شما چیست؟

غروی:  رسانه های متعددی به جزئیات این جلسات می پردازند اما آنچه که اهمیت دارد داشتن نگاهی کلان برای بررسی بهتر این موضوع است. همانطور که می دانیم ماجرا از تماس تلفنی دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا با همتای اوکراینی خود یعنی زلسنکی آغاز شد. خواسته ترامپ هم کاملا مشخص بود و آن بی اعتبار کردن رقیبش یعنی جوبایدن بود. در همین راستا،  وی از رئیس جمهوری اوکراین خواست تا فساد مالی پسر جوبایدن یعنی هانتر بایدن را برملا کند. فسادی که ترامپ نیز تجربه آن را داشته است. یکی از مواردی که مخالفان ترامپ مطرح می کنند میزان ارادت و احترام ترامپ به پوتین است، چرا که او قبل از ریاست جمهوری به عنوان یک تاجر مراودات زیادی با روسیه داشته است. از طرفی هم می دانیم که ولادیمیر پوتین در سازمان امنیتی KGB عضو بوده و همواره سعی کرده از اطلاعات خود نهایت بهره را ببرد و در بازی های سیاسی برگ های برنده خود را رو کند.

نه تنها مراودات و جزییات  فعالیت های تجاری ترامپ بلکه جزئیات فعالیت های دیگر تاجران بزرگ آمریکایی که به روسیه رفت و آمد دارند، در KGB  ثبت میشود و نکنه جالب توجه اینکه شخص آقای پوتین نیز با برخی آنان دیدارهایی داشته است. اما نکته ای دیگر که باید بدان توجه داشت این است که موضوعاتی چون فساد و ارتشاء،  تنها مختص جمهوری خواهان نیست و دموکرات ها نیز به آن آلوده هستند.

به زعم شما اگر بخواهیم از نگاه کلان به مساله استیضاح بنگریم، کدام بخش برای ما بولد می شود و چه بخش هایی را باید اهمیت دهیم؟ به طور کلی مساله استیضاح را شما چه طور تحلیل می کنید؟

 غروی: همان گونه که می دانیم بیشترین جنگ ها را دموکرات ها به راه انداخته اند و جنگ ویتنام نیز در زمان ریاست جمهوری جان اف کندی آغاز شد و بنا بر این نباید در دام هواداری از دموکرات ها افتاده و گذشته بد آنها را فراموش کنیم. اما در مورد وضعیتی که برای ترامپ اتفاق افتاده باید به این نکته ظریف عنایت داشت که واقعه جدید مسبوق به سابقه است و روند نزولی جایگاه ترامپ در کسوت رییس جمهور از جایی شدت گرفت که وی لحن برخورد و گفتمانش تغییر کرد و پس از نشستن بر صندلی ریاست جمهوری حملات لفظی به افراد گوناگون در درون حاکمیت سیاسی و نیز بیرون از ایالات متحده را تشدید کرد. بعنوان نمونه، رفتار با متحدان اروپایی، خروج از معاهدات بین المللی چند جانبه، برخورد تند و اهانت بار نسبت به مهاجران .. سبب شد تا جایگاهش به عنوان رییس قوه مجریه تنزل یابد و مخالفان سیاسی درون سپهر سیاسی آمریکا مانند حزب دموکرات و ...به طور بیسابقه (در تاریخ سیاسی آمریکا) حملات خود را علیه او آشکار تر نمایند و حتی مشروعیت او را زیر سوال برند. باید به این واقغیت اذعان  نمود که ترامپ در طول تاریخ آمریکا یکی از عجیب ترین پدیده ها  ها بوده است. هر چند پیش تر نیز نمونه هایی چون رونالد ریگان،  بوش پدر و پسر ، عملکرد های سوال بر انگیز و نا متعارف داشته اند ولی رأی دهندگان آمریکایی آنان را انتخاب کرده زمام امور قدرتمند ترین و ثروتمند ترین کشور جهان را به آنها سپرده اند.

در بررسی و تحلیل این موضوع باید عرصه سیاسی ایالات متحده آمریکا را مورد بررسی قرارداده و در یابیم بینیم که در بازه های مختلف تاریخی، هم حزب جمهوری خواه و هم دموکرات در زمان انتخابات و رقابت های سیاسی، دست به افشا گری زده و تلاش کرده اند که در چشم توده مردم عادی (مردم کوچه و بازار) رقیب خود را بی اعتبار کنند. در این دوره نیز دموکرات ها و بویژه افرادی چون خانم هیلاری کلینتون بعنوان رقیب شکست خورده ترامپ، به این فکر افتاده اند تا از این فرصت تاریخی برای ضربه زدن به وجهه سیاسی و اجتماعی ترامپ استفاده کنند.

اگرچه روند استیضاح بسیار زمان بر است و نیاز به تحقیقات زیادی دارد و از طرفی دیگر سنا در حال حاضر بیشترین تعداد جمهوری خواهان را دارد اما تا این مرحله نیز دموکرات ها به پیشرفت های خوبی دست یافته اند. با گذشت زمان شاهد هستیم که حتی برخی از هم حزبی های ترامپ نیز از او گله مند هستند و ممکن است تعداد جمهوری خواهان ناراضی نیز افزایش یابد. با توجه به این واقعیت که در رقابت های انتخاباتی مسائل داخلی در آمریکا از اهمیت بسزایی برخوردار است، موضوع «اوکراین گیت» می تواند بر نظر رأی دهندگان آمریکایی و افکار عمومی تأثیر بگذارد و باعث ریزش آرای ترامپ گردد.

در روزهای اخیر دیدیم که کاردار سفارت آمریکا در کیف یعنی بیل تیلور و یک دیپلمات ارشد دیگر در جلسه غیر علنی و با حضور نمایندگان دو حزب شرکت کردند و در جلسات خصوص و محرمانه و بعدا در جلسه عمومی، بر علیه رییس چمهور شهادت دادند.

یکی از مواردی که علیه ترامپ مطرح می شود این است که چرا او کشوری بیگانه را در مسایل مربوط به  سیاست داخلی آمریکا دخالت داده است. میدانیم که این طبق قانون اساسی این کشور، این گونه کار ها صراحتا بر خلاف منافع ملی آمریکاست. اولین نتیجه این اتفاق و افشاگری های انجام شده این است که ترامپ در نزد افکار عمومی آمریکا به عنوان دولتمردی کوته بین تلقی شود.

با اینحال او هنوز محبوب است...آیا ترامپ، این محبوبیت را مدیون رسانه ها می داند؟ یا شاید او خود نابغه ای است!!!

مساله بسیار پر اهمیت در این رابطه این پرسش است که با وجود این همه خبط و خطا که برای همگان روشن است چگونه او رای شصت میلیونی می آورد و حتی همین حالا که بوی عفونت این کارهایش بیشتر از پیش درآمده است و همه کانالهای تلویزیونی (بجز فاکس نیوز) ساعتها در باره آنها آگاهی رسانی می کنند، چگونه او وهوادارانش با جسارت تمام در مصاحبه های خود  با فاکس نیوز که منتقدان رییس جمهور آن را فالس نیوز (اخبار دروغ و نا درست) مینامند، می گویند که هرچه او کرده خوب بوده و ما همچنان به او رای خواهیم داد. از دید تیزبین منتقدان،  این برخورد سیاست حمله بجای دفاع است بویژه از این زاویه که او بیشترین وعده هائی که به کشاورزان و کارگران سفید پوست داده بود را زیر پا گذاشته و با کم کردن مالیات سوپر میلیاردرها، باعث کسر بودجه ای در حدود یک تریلیون دلاری شده است.

نکته جالب دیگر اینکه او در توئیتر بیش از ۶۰ میلیون دنبال کننده دارد و با اجرای پروژه بسیار زیرکانه اتهام زنی مانند فیک نیوز (اخبار ساختگی) خواندن رسانه های جریان اصلی (امپراتوری رسانه ها) بجز فاکس نیوز و همه رسانه های رابرت مرداک، باعث شده که هوادارانش تنها به فاکس نیوز توجه کنند و به توئیت های او دل ببندند. این مساله ما را به این واقعیت تلخ رهنمون میکند که جامعه عوام این کشور و به اصطلاح مردم کوچه و بازار، تا چه اندازه تحت سلطه سیاست بازی ها و سیاست سازی های غول های رسانه ای قرار دارند.  

علیرغم این نکته منفی، جای شگفتی است که نیروهای مترقی که سالیان درازی است با فاجعه رسانه های کورپوریشنی مبازه می کردند حالا کاملا در سکوت بمانند و بخش از مردم هم مثلا به سی ان ان دلسوزی نشان دهند و از سوابق منفی رسانه ای چون سی ان ان غفلت ورزند.

 رسانه های متعددی به جزئیات این جلسات می پردازند اما آنچه که اهمیت دارد داشتن نگاهی کلان برای بررسی بهتر این موضوع است.

به زعم شما اگر بخواهیم از نگاه کلان به مساله استیضاح بنگریم، کدام بخش برای ما بولد می شود و چه بخش هایی را باید اهمیت دهیم؟ به طور کلی مساله استیضاح را شما چه طور تحلیل می کنید؟

دموکراتها که سخت به بیرون کردن ترامپ از کاخ سفید کمر بسته اند بیشترین ارتباطات نزدیک با صاحبان کارخانه های اسلحه سازی و شرکت های بزرگ نفتی را دارند.  شایان توجه است که بر برخلاف تصور عمومی، در صد سال گذشته، بیشترین روسای جمهوری که جنگ به راه انداخته اند، از دموکرات ها بوده اند.

به یاد داریم که جان اف کندی محبوب و نازنین! جنگ ویتنام را به راه انداخت که پیش از جنگ افغانستان به طولانی ترین جنگ آمریکا معروف شد که در آن چهار میلیون نفر از مردم ویتنام و کامبوج و لائوس کشتنه شدند و نیز هزاران سرباز آمریکایی با تابوت به میهن خود بازگشتند.

اما اوضاع ترامپ از جایی بدتر شد که وی لحن صحبتش تغییر کرد و به افراد گوناگون حمله لفظی کرد. رفتار او با متحدان اروپایی و خروج از معاهدات بین المللی سبب شد تا جایگاهش متزلزل شود. ترامپ در طول تاریخ آمریکا یکی از عجیب ترین ها بوده است. قبل تر نیز نمونه هایی چون ریگان بوده که سابقه بازیگری هم داشته است. همینطور بوش پدر و همچنین بوش پسر که رأی دهندگان آمریکایی آنان را انتخاب کردند و در سال 2016 دونالد ترامپ را روانه کاخ سفید کردند.

وقتی عرصه سیاسی ایالات متحده آمریکا را مورد بررسی قرار دهیم می بینیم که در برهه های مختلف هم حزب جمهوری خواه و هم دموکرات مسائلی را علیه یکدیگر آشکار می کنند. در این دوره نیز دموکرات ها و هیلاری کلینتون به این فکر افتاده اند تا از این فرصت برای ضربه زدن به ترامپ استفاده کنند. اگرچه روند استیضاح بسیار زمان بر است و نیاز به تحقیقات زیادی دارد و از طرفی دیگر سنا در حال حاضر بیشترین تعداد جمهوری خواهان را دارد اما تا این مرحله نیز دموکرات ها به پیشرفت های خوبی دست یافته اند. با گذشت زمان شاهد هستیم که حتی هم حزبی ها ترامپ نیز از او گله مند هستند و ممکن است تعداد جمهوری خواهان ناراضی نیز افزایش یابد.

با توجه به اینکه در رقابت های انتخاباتی مسائل داخلی در آمریکا از اهمیت بسزایی برخوردار است، موضوع «اوکراین گیت» می تواند بر رأی دهندگان آمریکایی و افکار عمومی تأثیر بگذارد و باعث ریزش آرای ترامپ شود.

در روزهای اخیر دیدیم که کاردار سفارت آمریکا در کیف یعنی بیل تیلور و یک دیپلمات ارشد دیگر در جلسه غیر علنی و با حضور نمایندگان دو حزب شرکت کردند و در آن جلسه شهادت نیز دادند. یکی از مواردی که علیه ترامپ مطرح می شود این است که چرا وی کشوری بیگانه را در سیاست داخلی آمریکا دخیل کرده که این طبق قانون اساسی ایالات متحده بر خلاف منافع ملی است.

این اتفاق موجب شده تا ترامپ در نزد افکار عمومی آمریکا فردی کوته بین تلقی شود. حتی روشنفکران در آمریکا نیز معتقدند که فعالیت مغزی ترامپ بسیار کم است. در همین راستا روانپزشکان بزرگ نیز تایید کرده اند که دونالد ترامپ از لحاظ روانی دچار مشکل است. با بررسی رفتارهای عجیب وی و برخورد با دیگر سیاستمداران می توان به این موضوع پی برد.

اما موافقان ترامپ می گویند او در زمینه های اقتصادی خوب عمل کرده است.برای مثال گفته می شود که چرا آمریکا باید در ناتو هزینه بدهد یا در دیگر موارد هزینه هایی بدهد که به نفعش نیست؟

بله درست است. من بر این باورم که او از سلامت  کامل عقلی که لازمه یک رییس جمهور، آن هم کشوری بزرگ مانند آمریکا برخودار نیست هر چند که اگر زیرکی و فرصت طلبی تاجر مسلکانه او  نبود  امکان نداشت که او به تاجری در سطح جهانی تبدیل شود. اما آنچه که مخالفین داخلی و منتقدان خارجی او میگویند این است که با وجود چنین رییس جمهوری، آمریکا چگونه می تواند هژمونی دیرپای خود را در دنیای کنونی حفظ کند؟

 مدلی که مخالفان ترامپ و عمدتا سران حزب دموکرات بر اساس آن حرکت میکنند هر چند بر زبان نمی آورند، سلطه یا هژمونی آمریکایی یا صلح آمریکایی Pax Americana) )  است که در رایطه قدرت میان آمریکا و سایر قدرتهای جهانی بویژه پس از جنگ جهانی دوم بعنوان گفتمان نظم نوین جهانی (بر اساس مدل آمریکایی) رواج پیدا کرد. این ایده و اصطلاح، برگرفته از ایده Pax Romana یا صلح رم باستان است که در ابتدا به صلح رمی معروف بود ولی سپس این ایده به گسترش حوزه امپراتوری و جهانگشایی امپراتوری رم منجر شد. دل نگرانی رقبای دموکرات ترامپ در واقع، این است که سیاست های ترامپ باعث  کم رنگ شدن ارزش های آمریکایی درسطح بین المللی شده و در نهایت به افول هژمونی آمریکا.

برای اینکه از بحث اصلی دور نشویم باید در نظر داشته باشیم که در ماه های اخیر مساله استیضاح ترامپ و پدیده "اوکراین گیت" به مساله روز و مهم آمریکایی ها تبدیل شده و بخاطر در رأس قرار گرفتن اخبار مربوط به آن و پوشش گسترده این موضوع در رسانه های آمریکایی، تاثیر منفی  بر افکار عمومی ملت آمریکا گذاشته و این احتمال وجود دارد که باعث ریزش آرای ترامپ گردد؛ همان خواسته ای که دموکرات ها آن را دنبال می کنند.

اگر بحث استیضاح جدی شود و دستگاه قضایی مسئول رسیدگی به آن شود چه اتفاقاتی رقم خواهد خورد؟

غروی:  اگر روند استیضاح به شکل دلخواه دموکرات ها پیش رود، و خطا های رییس جمهور توسط اکثریت نمایندگان مجلس سنا نیز مورد پذیرش قرار گیرد، روند قانونی یا قضایی آغاز خواهد شد و ترامپ همانند ریچارد نیکسون از ریاست جمهوری خلع خواهد شد.  آنچه که اکثریت دموکرات مجلس نمایندگان بر روی آن مانوور میدهند اتهام بزرگ ترامپ مبنی بر سوء استفاده از قدرت و مشخصا کمک گرفتن از یک دولت بیگانه در مسایل حیاتی داخلی آمریکاست. مخافان ترامپ میگویند او سیاست خارجی آمریکا را در سبد منافع شخصی خود قرار داده است. در یک مقطع یک رئیس جمهور ممکن است اشتباهاتی را در رابطه با کشورهای دیگر مرتکب شود و برای مثال معاهده ای را لغو کند،اما در مقطعی رئیس جمهور آمریکا از سیاست خارجی و هژمونی کشور به اصطلاح برای جیب خود خرج می کند که این موضوع یک گناه نابخشودنی در جامعه آمریکا محسوب می شود. به همین دلیل است که برخی از جمهوری خواهان نیز از ترامپ ناراضی شده و علیه او موضع گیری کرده اند.

در صورت استیضاح ترامپ و روی کار آمدن دموکرات ها آیا شرایط به نفع ایران خواهد بود؟

غروی: نکته ای که باید در نظر داشت این است که ما باید از ساده اندیشی پرهیز کنیم.آنچه که بدیهی است پس از دوره ای قدرت یا دست جمهوری خواهان می افتد و یا دموکرات ها. در همین حال کسب و کارهای بزرگ آمریکا با این دو حزب همکاری می کنند. صحبت اصلی من اینجاست که ما نباید به طور ساده به قضیه نگاه کنیم و حق را به دموکرات ها و هیلاری کلینتون بدهیم. ایران در 70 سال اخیر تجربه روابط با آمریکا به خصوص کودتای 28 مرداد را داشته است. حتی این موضوع نیز مطرح است که اگر هیلاری کلینتون رئیس جمهور می شد او صددرصد به ایران حمله نظامی می کرد. فاجعه ای به اسم القاعده، جنگ لیبی همه از جمله اقداماتی است که هیلاری کلینتون مسبب آن بوده است. حتی خود او در سخنرانی ای تایید کرد که به  شکل گیری گروه های تروریستی کمک کرده است. ریچارد هاس رئیس شورای روابط خارجی آمریکا با توجه به اقدامات دموکرات ها از جمله روس ستیزی، حمایت از تروریسم و غیره می گوید: "آمریکا در جنگ سرد دوم قرار دارد" این در حالی است که دنیا خواستار چنین چیزی نیست چرا که دیگر حزب کمونیست شوروی وجود ندارد.

دلیل مطرح شدن "جنگ سرد دوم" از سوی متفکرانی چون ریچارد هاس چیست؟

غروی: به این دلیل که هژمونی آمریکا مورد حمله قرار گرفته است. برای مثال در سوریه آمریکا دستاورد چندانی نداشته است. در عراق نیز آنها با یک چالش بزرگ روبرو هستند و آن هم وجود اکثریت شیعه و پیوند قوی آنها با ایران است. در کشورهای دیگر نیز به همین شکل است و به همین دلیل مطرح می کنند که سلطه آمریکا در معرض خطر قرار گرفته و دموکرات ها جنگ سرد را نیزبه همین منظور برنامه ریزی کرده اند؛ همانطور که آنها مساله استیضاح ترامپ را کلید زده اند و گفته می شود هیلاری کلینتون در حال انتقام گرفتن از ترامپ به خاطر افشای رسوایی قضیه ایمیل های شخصی است.

اما به بحث اصلی بازگردیم؛ نویسندگان قانون اساسی آمریکا برای اینکه رئیس جمهور را مهار و کنترل کنند، بندهایی را آماده کرده اند که رئیس جمهور را در مواردی محدود می کند. از جمله این موارد این است که رئیس جمهور آمریکا نباید از قویه مجریه برای قدرت شخصی خود سو استفاده کند. این یکی از اصول مهم قانون اساسی است که جفرسون و یارانش در زمان نگارش قانون اساسی آمریکا در دو قرن گذشته تدوین کرده اند.

با توجه به اهمیت پاسداری از قانون اساسی و حساسیت جامعه سیاسی آمریکا به آن، اتهام اصلی ترامپ این است که اویکی از  اصول بنیادی قانون اساسی را زیر پا گذاشته و از کشوری بیگانه برای تامین منافع شخصی استفاده کرده است. البته ترامپ اتهامات دیگری نیز دارد. برای مثال او از ناسیونالیسم سفیدپوستای آمریکا دفاع کرده که باعث رنجش سیاهپوستان، اسپانیول ها و غیره شده است. در موارد دیگر شاهد بودیم که او موضع بدی در قبال مهاجران گرفت که آن هم به این پرونده اضافه می شود.

آزار اسیران جنگی در گوانتانامو در جاهای دیگر، سوء استفاده از اختیارات فوق العاده است که یکی از آنها Emergency Powers نامیده می شود که طبق آن رئیس جمهور می تواند حالت فوق العاده اعلام کند که همه مجبورند از آن تبعیت کنند. از اتهامات دیگر ترامپ مربوط به دادگاه های فدرال است که طبق آن رئیس جمهور آمریکا در انتصاب قضات دخالت کرده است. یکی دیگر از مواردی که در قانون اساسی آمریکا آمده است اختیارات گسترده به کنگره است که طی آن می تواند قوه مجریه را به چالش بکشد. قانونی به نام Power Of Purse نیز وجود دارد که مخافان با استناد به آن، ترامپ را به سواستفاده از بودجه متهم می کنند.

چینش افراد در کاخ سفید و آگاهی ندادن به موقع به افکار عمومی آمریکا از جمله اتهاماتی است که علیه ترامپ مطرح است. در قضیه استیضاح نیز شاهد بودیم که ترامپ چه واکنش هایی نشان داد و شبکه هایی مانند سی ان ان را متهم به دروغ پردازی کرد. همین که خواسته او ساکت کردن رسانه ها در این زمینه بوده انگشت اتهام را به سوی او می برد و گفته می شود اگر ترامپ اقدام بدی انجام نداده پس اجازه دهد تحقیقات صورت بگیرد. در همین راستا تمام افرادی که در کاخ سفید و در ماجرای استیضاح سکوت کرده اند متهم هستند.

ترامپ خطی مشی که در پیش گرفته یک نوع سیاست انزواگرایانه است که برگرفته از سیاست مونرو رئیس جمهور آمریکا در سال 1823 است. وی در آن برهه اعلام کرد که آمریکا برای آمریکایی ها است و در سالهای بعد، تمام قاره آمریکا  بعنوان حیاط خلوت آن کشور شناخته شد تا از ورود قدرتهای اروپایی جلوگیری به قاره آمریکا جلوگیری شود. در حال حاضر نیز گفته می شود که ترامپ سیاست مونرو دوم را اجرا می کند. در همین حال مخالفین اروپایی ترامپ نیز می گویند که تکلیف هژمونی یا سلطه آمریکا چه می شود؟ و همواره انتقادهایی را در این زمینیه به سیاست های یکجانبه گرایانه ترامپ وارد می کنند.

آقای غروی برخی در داخل فکر می کنند رفتن ترامپ و آمدن دموکرات ها به نفع ایران است نظر شما در این باره چیست؟

متاسفانه روشنفکران ما در ایران در قضیه استیضاح ترامپ ممکن است از سقوط ترامپ و روی کار آدن دموکرات ها حمایت کنند. اما در جریان نیستند که به خاطر نزدیکی دموکرات ها با اسرائیل و صهیونیسم و همچنین تاکید بیش از حد آنان بر جزئیات حقوق بشر، علی رغم لبخندهایشان سخت ترین مواضع را در قبال ایران اتخاذ خواهند کرد و حتی ممکن است گزینه نظامی را در نظر داشته باشند.

آیا بهتر نبود ایران از فرصت ترامپ استفاده می کرد؟ با توجه به ویژگی های او ایران می توانست ترامپ را تحت تاثیر بگذارد.

موافق هستم با این موضوع؛ در حال حاضر که ترامپ برای مذاکره با ایران التماس می کند بهترین شرایط برای ما در جهت امتیازگیری از آمریکا محیا است. شرایط او در داخل، برخورد با اروپایی ها، موضوع خاورمیانه ترامپ را در وضعیت بدی قرار داده و بهترین فرصت برای ماست تا بازی کنیم. رئیس جمهوری آمریکا حتی حاضر شده بود با آقای ظریف عکس بیندازد، در صورتی که طرف مقابل او آقای روحانی بود.

سوال اینجاست که دموکرات و جمهوریخواه چه فرقی برای ایران دارند؟ این ما هستیم که باید از شرایط به نحو احسن استفاده کنیم. معتقدم که در شرایط فعلی ممکن است برای نجات خودش، از ایران عذرخواهی نیزبکند! کما اینکه خانم آلبرایت، و.زیر خارجه سابق آمریکا در دوران ریاست جمهوری بیل کلینتون، به نحوی این کار را کرد ولی ما به سمت حل اختلافات حرکت نکردیم. نکته مهمی که باید عنوان کرد این است که بزرگترین مخالفان ایران برای مذاکره با آمریکا رژیم صهیونیستی، ارتجاع عرب، ترکیه، چین و روسیه هستند. آنها از نبود رابطه بین تهران و واشنگتن سود کلانی می برند. اما متاسفانه ما در دیپلماسی نرم بدان توجه نمی کنیم.

به عنوان سوال آخر نهایتا سرنوشت ترامپ را چگونه ارزیابی می کنید؟

با عوامل متعددی که در بالا ذکر شد، مدافعان وضع موجود و هژمونیست های آمریکائی (عمدتا دموکرات) انگیزه کافی برای بیرون کردن ترامپ دارند. چنانچه محدودیت زمانی بخاطر در پیش بودن انتخابات ریاست جمهوری مانع از به نتیجه رسیدن استیضاح گردد و یا مجلس سنا با اکثریت جمهوریخواه، در تصویب آن سنگ اندازی کند، تا همین میزان مشروعیت زدایی از ترامپ و بی اعتبار شدن او در چشم میلیونها آمریکایی، شانس او را برای ورود دوباره به کاخ سفید، بسیار کاهش داده است هر چند جامعه فراموشکار آمریکا، به خاطر تبلیغات گسترده ترامپ و هوادارانش و نیز عوامل دیگر، ممکن است یک بار دیگر این چهره جنجالی و بد نام را راهی کاخ سفید کنند.  

310311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1322521

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 35
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد IR ۰۷:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۳۰
    67 39
    بر خلاف سایر تحلیل های دور از ذهن ، تحلیل واقع بینانه ایست.
  • IR ۰۷:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۳۰
    تحلیل خوبی بود، با اینکه موافقم اسراییل و اعراب و ترکیه و روسیه و چین از توافق ایران و آمریکا و عادی سازی روابط میترسن ولی شما به افرادی در داخل ایران که از این رابطه واهمه دارن اشاره نکردید که غالباً نهادهای غیرانتخابی هستن و جایگاه خودشون رو در خطر میبینن. البته بخش زیادی از سیاست آمریکا با اسراییل گره خورده که کار رو بسیار دشوار کرده
  • IR ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۳۰
    37 17
    هرگونه توافق مجدد با آمریکا بدون تایید در کنگره آمریکا، فرجامی بهتر از برجام نخواهد داشت و کنگره هم اکنون در اختیار دموکرات هاست. بنابراین، بحث توافق با آمریکا چه جمهوری خواه و چه دموکرات، چندان ساده نیست.
  • IR ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۳۰
    22 16
    فقط آنو ترامپ
  • DE ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۳۰
    108 5
    دولتها، مجلس ها كاره اي نيستند . اينها فقط تداركچي هستند.
    • IR ۱۸:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۱
      14 0
      فکر کردید مجلس ایرانه ؟!!! یادتون رفته کنگره همان تعهدات نیم بند اوباما در برجام را هم با تصویب انواع و اقسام لایحه ها بی اثر کرد . اگر الآن دست از این کار کشیده چون ترامپ یک تنه اون فشارها رو بر ایران تحمیل کرده وحتی در بعضی موارد از ترس زیاده روی او که منجر به احتمال درگیری نظامی با ایران بشه . لایحه ای را گذراند که رئیس جمهور را موظف کرد بدون اجازه کنگره حق اعلان جنگ را نداشته باشد .
    • IR ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۲
      6 0
      بخاري از مجلس ما بلند نميشه تعدادي مجيز گو
  • bdshahab IR ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۳۰
    66 17
    کاملا درسته. دونالد ترامپ گفته می خواهد یک توافق کامل با ایران بکند و تمامی تحریم ها را بردارد و نه چند تحریم محدود مربوط به برنامه هسته ای و فروش نفت و گاز!
  • IR ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۳۰
    27 14
    آقای غروی دل شما خیلی خیلی خوشه ها !!!! زمان عذرخواهی خانم البرایتی که به نحوی مهره سوخته دولت فدرال آمریکا شده بود ایران چگونه می توانست از این فرصت به اصطلاح طلایی استفاده کند ؟؟؟ شما از مذاکره و دیپلماسی و تمام معاملات بین الملل فقط عکس انداختن ظریف با ترامپ را تمام کننده کار می بینید ؟؟؟؟
  • شمس تبریزی IR ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۳۰
    19 48
    یه چیزی درباره این اصطلاح «اوکراین گیت» بگم. رسانه های ایران چون غالبا از رسانه های دموکراتها نقل میکنن، اینه که به رسوایی ترامپ میگن اوکراین گیت. چون دموکراتها امیدوار بودن که این داستان موجب برکناری ترامپ بشه، با واترگیت مقایسه اش میکردن و میگفتن اوکراین گیت. البته این داستان موجب برکناری ترامپ نمیشه درست همانطوری که داستان مانیکا لوینسکی هم موجب برکناری کلینتون نشد. به خاطر همین و به دلیل اینکه رییس جمهور اوکراین هم شبیه اواخواهرها هست، یک عده، به این رسوایی میگن «مانیکا زلنسکی». شما هم اینقدر نگید اوکراین گیت.
  • شمس تبریزی IR ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۳۰
    56 33
    آقای دکتر فرمودن که ترامپ از سلامت عقل برخوردار نیست. البته دلیلش را نگفتن. اما از صحبتهای ایشان پیداست که منظورشون اینه که چون ترامپ، راهبرد پکس امریکانا را دنبال نکرده، بی عقله. پکس امریکانا یعنی افزایش بدهی های آمریکا و هزینه کردن از جیب مردم آمریکا برای حفظ نظم جهانی. مردم آمریکا از این بابت خسته هستن. منظورم از مردم آمریکا هم آنهایی هستن که اهل کار هستن نه یه مشت مفتخوری که اطراف دموکراتها را گرفتن و دنبال دریافت یارانه هستن. همین سندرز یکی از همین مفت خورهاست. تا 40 سالگی اهل کار نبوده. الان هم دنبال سوسیالیسمه. چون خودش مفتخور بوده، میخواد بر تعداد مفتخورهای آمریکایی اضافه کنه. سیاه پوستان و لاتین تبارها هم یه مشت مفت خور یا به قول آمریکایی ها Free loader هستن. اینها حتی با پول دولت بچه درست میکنن و بچه هاشون رو بزرگ میکنن. اینه که براشون اهمیتی نداره آمریکا داره کجاهای دنیا خرج میکنه و این پول را باید از کجا تامین کنه. میخوان بقیه دنیا هم مثل خودشون دست بگیر داشته باشن. دموکراتها هم روی دوش رای این گدا گشنه ها سوار میشن و برای پکس امریکانا رای جمع میکنن
    • IR ۲۱:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۳۰
      27 7
      برای اولین بار با نظرات شمس تبریزی موافقم
    • حسن US ۲۲:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۳
      2 0
      آخر شما که در ایران نشستی و داری غذایت را می خوری از آمریکا چه می دانی که این همه تحلیل اشتباه راجع به آمریکا داری!
  • شمس تبریزی IR ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۳۰
    17 22
    دکتر فرمودن ماجرای استیضاح به ریزش رای میلیونی ترامپ کشیده. اولا خیال نمیکنم اینطور باشه. شما الان میبینید که دموکراتها دنبال این هستن که ببینن وضعیت نظرسنجی ها در ایالت های شناوری که دفعه پیش در پیروزی ترامپ نقش داشتن چطوریه. 6 تا از این ایالت ها که خیلی هم مهم هستن با برکناری ترامپ موافق نیستن، هر چند که از تحقیق درباره استیضاح حمایت میکنن چون خیال میکنن که به قانونمند بودن کشورشان کمک میکنه اما با برکناری ترامپ موافق نیستن و این نشون میده که اینها هنوز ترامپ را میخوان. ثانیا به قول یکی از نویسندگان نیویورکر باید گفت که این نظرسنجی ها که این روزها خیلی هم زیاد شده و دموکراتها خیلی دنبال این نظرسنجی ها هستن، اهمیتی در تعیین سرنوشت ترامپ نداره، آن هم به یک دلیل. موضوع آرای الکترال کالج ایالتها مطرحه. در ضمن مردم آمریکا هم به نظر میاد که جریان استیضاح را یک درگیری سیاسی حزبی میدونن و برایش اهمیت چندانی قایل نیستن. اینها میدونن که داستان اوکراین، دعوای بین بایدن و ترامپ بوده و اگر هم بایدن جای ترامپ بود، همین کار ترامپ را میکرد.
  • شمس تبریزی IR ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۳۰
    19 18
    بنابراین برخلاف نظر سیاست بازان دموکرات، مردم آمریکا اینطور فکر نمی کنند که اقدام ترامپ در اوکراین باعث به خطر افتادن قانون اساسی آمریکا شده. این Power of purse هم که شما بهش اشاره کردید، فقط مربوط به یک مورد است. آن هم مشروط کردن کمک نظامی 341 میلیون دلاری به اوکراین به تحقیق در رابطه با پسر بایدن و قضیه دخالت هکرهای اوکراینی در انتخابات 2016 است. من تا به حال مورد دیگری برای نقض power of Purse ندیدم. این مورد نقض هم به نظرم چیزی نیست که نظر حامیان ترامپ را تغییر بده چون براشون مهمه که بدونن این روسیه بوده که به قول دموکراتها در انتخابات دخالت کرده یا اوکراین. عوامل دموکراتها در اوکراین، در قضیه انتخابات 2016 نقش داشتن. برای مثال لینک زیر را ببینید تا سرنخهایی دستتون بیاد http://www.unz.com/ishamir/the-plundering-of-ukraine/
  • شمس تبریزی IR ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۳۰
    14 17
    این صحبتهایی که در لینک بالا مطرح شده، برای حامیان جمهوریخواهان سوال درست کرده که این داستان تا چه اندازه واقعیت داره و یکی از هدفهای ترامپ در تلفن کردن به زلنسکی همین بود که ته و توی قضیه را براش در بیاره. در هر صورت دموکراتها عوامل زیادی در اوکراین دارن و یادتون هست که انقلاب 2014 اوکراین هم با حمایت چه کسانی در آمریکا کلید خورد. الان یکی از چیزهایی که دموکراتها، ترامپ را به آن متهم میکنن بحث تضاد منافع یا به قول خودشون conflicting interests است. بحث power of purse کمتر مطرحه. مساله اینه که دخالت بایدن به عنوان معاون وقت رییس جمهور آمریکا در پرونده پسرش در بوریسما هولدینگ هم بحث تضاد منافع را مطرح میکنه و اینطور نیست که بگیم این فقط ترامپ بوده که به خاطر رابطه مالی با روسها، منافع آمریکا را در تضاد با منافع شخصی اش قرار داده. دولت اوباما و شخص بایدن هم همین کار را به نوعی کردن و اتفاقا ترامپ با تلفنی که به زلنسکی کرد، پته دموکراتها را روی آب ریخت
  • شمس تبریزی IR ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۳۰
    18 19
    مردم آمریکا خصوصا آنهایی که در ایالت های شناور زندگی میکنن و تعصب جمهوریخواهی و دموکراتی ندارن و در ضمن رای شان در انتخاب مجدد ترامپ اهمیت زیادی داره، به این قضایا واقف هستن. به خاطر همینه که فکر میکنن اگر به جای ترامپ، بایدن یا هر دموکرات دیگری رییس جمهور بود، همین اقدام ترامپ را می کرد. چون دارن میبینن که زمانی هم که کار دست دموکراتها بود چطوری از اوکراین برای منافع حزبی شان استفاده کردن. به نظر من دموکراتها دارن دست و پای بیخود میزنن. این دعوایی که راه انداختن، دعوای سیاسی شان با جمهوریخواهان است و مردم امریکا برای این استیضاح تره خرد نمی کنند.
  • شمس تبریزی IR ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۳۰
    17 28
    دموکراتها یه مرضی دارن. این درگیری ای که با ترامپ دارن، با ریگان و بوش نداشتن چون اون دو نفر در راستای همون راهبرد پکس امریکانا قدم بر میداشتن، اینه که دموکراتها با آنها سرشاخ نمیشدن. ترامپ کلا زده زیر این راهبرد و اصلا با این وعده که زیر این راهبرد خواهد زد، انتخاب شد. دموکراتها میبینن ترامپ اگه بخواد با همین فرمون بره جلو، از نظم جهانی به رهبری آمریکا چیز چندانی باقی نخواهد ماند. درد دموکراتها، درد مردم آمریکا نیست. درد یه مشت به اصطلاح روشنفکر دانشگاهی آمریکاست که میخوان از جیب مردم آمریکا برای صدور انقلاب مخملی و مشابه اینها هزینه کنند. در کل با نظر آقای دکتر موافقم. دموکراتها برای ایران خطرناکتر هستن و مشکل اینه که یه عده روشنفکر مفت خور وطنی، از همتایان مفتخور آمریکایی شان حمایت میکنن و براشون هم مهم نیست که تبعات این کار چیه. اصلا میخوام بگم این روشنفکران وطنی دنبال این هستن که از طریق دموکراتهای آمریکایی که همتای آنها در واشنگتن هستن، رژیم ایران را به شکل نرم بزنن زمین
  • شمس تبریزی IR ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۳۰
    11 35
    زمانیکه ترامپ انتخاب شد، این روشنفکران وطنی خیلی سرخورده شدن. حال و روزشان مثل حال و روز اعلیحضرت شاهشنشاه آریامهر در زمانی بود که کارتر انتخاب شد. نخست وزیر اعلیحضرت آن زمان میگفت باید چمدانها را بست و زد به چاک. روشنفکران مفتخور وطنی هم وقتی ترامپ انتخاب شد، همین احساس را داشتن. اعلیحضرت از این نگران بود که انتخاب کارتر، بحث حقوق بشر را پیش کشیده و دست ما زی ساطور رفته. روشنفکران وطنی هم می گفتن انتخاب ترامپ، حقوق بشر کذایی را به محاق برده و فاتحه ارزش های آمریکایی را خوانده و الان دست ما در ایران زیر ساطور رفته. اگه ما الان بیفتیم توی اوین، چه کسی هست که برای ما در وی او ای و بنیاد دفاع از دموکراسی و کاخ سفید ختم امن یجیب بگیره؟ این روشنفکران وطنی هم احساساتی مثل اعلیحضرت را دارن. آخه اعلیحضرت هم دانش آموخته له روزه سوییس بود و این روشنفکران وطنی هم در زمان مرحوم حاج آقا استخری با پول مفت رفتن اروپا و خصوصا انگلیس تحصیل کردن. اعلیحضرت در له روزه با جاسوس انگلیسی ارنست پرون رفیق شد و پرون بود که بهش میگفت چی کار کن
  • شمس تبریزی IR ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۳۰
    10 38
    روشنفکران وطنی مورد حمایت حاج آقا استخری هم موقع تحصیل در اروپا با ذات و ذکور همون ارنست پرون رفیق شدن و همونها بودن که یادشون دادن چطوری به شکل نرم انقلاب مخملی راه بندازن. البته ترامپ زد تو کاسه و کوز انقلاب مخملی شان. نگاه نکنید اطرافیان ترامپ مثلا از اعتراضات در ایران حمایت کردن. راستش اینها برای خود ترامپ ارزش به حساب نمیاد و بعضی ها مثل پامپیو سر خود عمل میکنن و به بیانیه دادن اکتفا میکنن اما صرف بیانیه نمیتونه مشکل روشنفکران وطنی را حل کنه. وقتی هیلاری باخت، روشنفکران وطنی واقعا یتیم شدن. بی مادری خیلی سخته دوستان. شما دیدید که برخی ها به خاطر تالمات روحی ناشی از فقدان هیلاری، موقع شیرجه زدن توی آب حوض دچار انفارکتوس شدن.
  • شمس تبریزی IR ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۳۰
    12 28
    آقای دکتر فرمودن ترامپ یک فرصت برای مذاکره است، آن هم در شرایطی که روسیه و چین و بقیه مخالف مذاکره هستن. راستش سوال من از ایشان اینه که قراره بر سر چی مذاکره کنیم؟ ترامپ گفته چی میخواد. فرض کنید با چانه زنی یه مقدار کوتاه بیاد. اما سوال اینه که بعد از کوتاه آمدن، کف خواستهاش چیه؟ کاری ندارم که اسراییل و ترکیه مخالف مذاکره هستن. آنها دنبال بهره خودشان هستن و دلیلی نداره ما برای تو دهنی زدن به آنها خلاف آنچه را که آنها میخوان عمل کنیم. باید ببینیمم کف خواستهای ترامپ چیه؟ او میخواد هسته ای و منطقه ای و موشکی را یه جا حل کنه. این امکانپذیر نیست. مهمترین مساله حضور منطقه ای ایران است. خواست ترامپ از ما چیست؟ کاملا مشخصه. میگه از عراق و سوریه بروید بیرون و به حمایت از حزب الله و جهاد اسلامی خاتمه بدید. اصلا تمام دعوای ما بر سر همینه. اما بیایید فرض کنید که اصلا مشکل ترامپ اینها نیست و او فقط دوست داره که درباره هسته ای مذاکره کنه تا توافق رییس جمهور شکلاتی قبلی را بندازه دور. شما واقعا خیال میکنید که همین توافق هسته ای جدید با ترامپ، به تصویب کنگره میرسه؟
  • شمس تبریزی IR ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۳۰
    10 25
    یکی از مشکلات برجام این بود که به تصویب کنگره نرسید و بعدا دبه درآوردن که این Treaty نیست. کار به جایی کشید که رییس جمهور آمریکا باید تعلیق تحریمها را هر سه ماه یک بار تمدید میکرد. ایا قراره در توافق هسته ای جدید هم باز توافقی را امضا کنیم که کنگره تصویب نکنه؟ خب این میشه بازگشت به سر خونه اول. دفعه پیش دموکراتها کنگره عمدتا موافق برجام بودن و این جمهوریخواهان بودن که دبه میکردن. این دفعه و پس از توافق جدید با ترامپ، نوبت دموکراتهاست که دبه در بیارن و بگن این توافق را قبول نداریم. مشکل اینه که توافق هسته ای با ایران شده، وسیله گروکشی بین جمهوریخواهان و دموکراتها. در چنین وضعیتی که دموکرات و جمهوریخواه، هر دو دنبال روکم کنی از یکدیگر هستن و از هر مستمسکی هم برای اینکار استفاده میکنن، نمیشه روی توافق هسته ای جدید حساب باز کرد چون وارد یک دور باطل یا به قول امریکایی ها Vicious Cycle میشیم. کمی از دلایلم برای بی ثمر بودن مذاکره جدید با آمریکا را عرض کردم. به نظر من شرایط جدیدی برای مذاکره نیست و یکی از دلایل عمده اش هم اختلاف شدید جمهوریخواهان و دموکراتها در داخل آمریکاست.
  • شمس تبریزی IR ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۳۰
    9 30
    به چه دلیل باید تن به مذاکره ای بدهیم که مثل برجام حداکثر حکم یک مسکن درد را برای ما داره اما برای جمهوریخواه و دموکرات، حکم برگ برنده در انتخاباتش را داره. نباید بذاریم دموکرات و جمهوریخواه ، برای حل مشکلات داخلی شان از ما استفاده ببرند و در نهایت ما هم نصیبی نداشته باشیم. باز هم عرض میکنم که مذاکره جدید با آمریکا در این شرایط حاصلی نداره. در ضمن یادتون باشه، که حتی اگر بخواهید با دموکراتها هم بر سر هسته ای مذاکره جدید کنید، حتما باید بندهای مربوط به غروب برجام را تمدید کنید. وارد بحثش نمیشم که تا همین الان هم خیلی طولانی شد و من هم یه خرده از نوشتن خسته شدم. شاید بعدا بیشتر صحبت کردم.
  • IR ۱۷:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۳۰
    7 6
    ajab nazaei yani khobo va bad ma dar kakh sefid ragham mekhorad? !11
  • IR ۲۰:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۳۰
    26 2
    ترامپ اتفاقن در دوره خودش بسیار به اسرائیل لطف کرد. به رسمیت شناختن قدس یه عنوان پایتخت، ضمیمه کردن جولان به اسرائیل و آخریشم به رسمیت شناختن شهرک ها بود.
  • IR ۲۰:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۳۰
    5 7
    استفاده کردیم برادر
  • IR ۲۱:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۳۰
    23 11
    دموکراتها نمایندگان لیبرال ها گلوبالیست ها هستن تمام جنگ های خاورمیانه زیر سر گلوبال هاست اتفاقا ترامپم دقیقا داره میگه به ما چه در خاورمیانه جنگ را بندازیم تا اروپایی مفتخور و کمونیست سودشو ببرن؟ببینید کیا ضد ترامپن همشون مهاجرن و طبقات سرمایه دار و همونایی که لیبی رو به این روز انداختن سوریه یمن باور کنین دموکرات ها و به طور کلی گلوبال ها خواهان همین جنگ در خاورمیانن ترامپ اتفاقا هم ضد نئولیبراله هم ضد جنگ بعدا مشخص میشه 4
  • IR ۲۱:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۳۰
    21 8
    بنظرم بعنوان یک روانشناس سیاست خارجی ما چاشنی روانشناسی نداره و صحبت‌های آقای غروی کاملن هوشمنداس و تحلیل درستی دارند کره شمالی اسراییل و خیلیای دیگر هوشمندانه از ویژگی ترامپ استفاده کردن و ایران فقط تماشا کرد فرصت‌ها بسوزه و این مخالفتو بیشتر ایدولوژیک و اخلاقی کرد با ترامپ برجام منصافانه تری بدست میاوردیم حتی بیشتر از این برجام هنوزم دیر نشده ترامپ براساس خوش اومدن یا نیومدن شخصی تصمیم میگیره ی شخصیت خودشیفته اگر تیمار بشه بسیار خوب امتیاز میده متاسفانه حوزه سیاست بدون روانشناس ینی تخم مرغ بدون زرده
    • IR ۰۰:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۱
      19 4
      هرچی مشکلات روح و روان جامعه را تونستید حل کنید، مشکلات سیاست را هم حل میکنین!! دست پخت فله ای دانشگاه آزاد هستین دیگه. توقع بیشتری نیس
    • IR ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۱
      1 0
      آره والا. روان شناس ها خودشون بیش از همه نیاز به مراجعه به روان پزشک و درمان دارند
  • خر قبرسی IR ۲۳:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۳۰
    16 4
    تمام این کارهایی که دموکرات ها برای استیضاح و زدن ترامپ انجام می دهند در نهایت به نفع ترامپ تمام خواهد شد و از ترامپ یک مرد سفید پوست ملی گرای مظلومی میسازه که میخواهد آمریکا را دوباره به اوج برساند ولی استبلیشمنت ها، گلوبالیست ها و دموکرات ها دارند خیانت میکنند بهش و اجازه نمیدند که بهش تا آمریکن دریم رو دوباره احیا بکنه. بنظرم احتمال پیروزی ترامپ در دور دوم، از دور اول هم بیشتره
    • IR ۰۰:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۴
      0 0
      با سلام من سخنی از عکس انداختن ...نگفتم و میدانیم که ترامپ برای رای جمع کردن حتی به عکس انداختن با مقامی پایین تر از خودش راضی است.
  • آیمان IR ۰۰:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۱
    25 0
    ما فرصت سوزی کردیم بابد قبل از خروج ترامپ از برجام مذاکره میکردیم و دوره خروج آمریکا از برجام رو طولانی میکردیم .تا دوباره دمکراتها برگردند شاید برجام حفظ میشد یا حداقل تحریمها چند سال عقب میفتاد بالاخره در هر صورت بهتر از الان بود
    • شمس تبریزی IR ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۱
      3 1
      حداقل تحریمها چند سال عقب میفتاد؟؟ خب آخرش چی؟ بالاخره تحریم میشدیم. بعدا میخواستی چه کنی؟ همون کاری را که میخواستی چند سال بعد موقع تحریم شدن انجام بدی، همین الان انجام بده. عرض نکردم که شما به اینمزاکرات و توافق ها به چشم مسکن نگاه میکنید؟ میگید فعلا که مسکن خوبیه. خب اثر مسکن زود برطرف میشه. نمیشه که هی برای عقب انداختن درد مورفین تزریق کنی. فردا اعتیاد به مورفین هم پیدا میکنی و میشه قوز بالا قوز
  • محمد IR ۰۱:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۱
    4 0
    من تعجب میکنم واقعا. خود شما دارین میگین که ترامپ دارای تبلیغات گسترده است. حالا اگه بیاد با ظریف عکس بندازه افکار عمومی دنیا چه فکری میکنن؟ کاملا معلومه که ترامپ از این فرصت استفاده میکنه برای انتخابات و کوبوندن رقبای خودش و ما میشیم کشوری که با فشار زیاد حاضریم از عقایدمون دست برداریم و حاضر شدیم با کسی عکس بندازیم که سابقه طولانی در بیرون اومدن از توافقات قبلی داره