نظر دبیر انجمن واردکنندگان خودرو درباره تولید خودروهای هیبریدی

ایلنا نوشت: دبیر انجمن واردکنندگان خودرو گفت: اکنون ۲ هزار خودروی هیبرید در داخل کشور تردد دارند و مشکلی به لحاظ دانش فنی و آشنایی مکانیک‌ها با آن وجود ندارد. دولت باید در این حوزه پا روی علایق شخصی خود بگذارد و اجازه دهد هر فرد ایرانی که تمایل دارد بتواند خودروی هیبرید وارد کند. وقتی با یک تویوتا کمری هیبرید رفت و برگشت مسیر تهران-مشهد را تنها با ۲۳ لیتر بنزین می‌توان طی کرد دیگر نیازی برای سوبسید بنزین نیست.

مهدی دادفر در خصوص تصمیم دولت مبنی بر افزایش قیمت بنزین و مصرف بالای این سوخت فسیلی گفت: من بارها مخالفت خود را با این میزان مصرف بنزین اعلام کردم و معتقدم که بنزین یک سرمایه بین نسلی است و باید آن را برای نسل های آینده نیز حفظ کرد اما اینکه با چه سیاستی به کاهش مصرف آن کمک کرد موردی است که ما با سیاست‌مداران فعلی در مورد آن اختلاف نظر داریم.

وی افزود: وقتی قیمت بنزین را به بهانه مصرف زیاد و پرداخت یارانه افزایش می‌دهیم آیا جایگزینی برای آن معرفی کردیم که مردم به سمت آن نرفتند؟ وقتی در ۱۰ سال اخیر ۱۰ میلیون خودرو تولید کردیم که به غیر از پراید تمام آنها مصرفی فراتر از استاندارهای جهانی ۲۰ سال پیش و نه حال حاضر دنیا را دارند و مردم مجبور می‌شوند که ماشین‌هایی با مصرف بالا بخرند؛ چرا مردم را سرزنش می‌کنیم که بنزین زیاد مصرف می‌کنند؟

دادفر ادامه داد: از ۸۵ میلیون لیتری که روزانه در کشور بنزین مصرف می‌شود، ۹۵ درصد آن برای تولیدات ایران خودور و سایپا است و سهم خودروهای وارداتی تنها ۵ درصد است. آقایان حرف زور می‌گویند هم بنزین را لیتری ۳ هزار تومان می‌کنند، هم مجبور می کنند که خودرویی سوار شویم که بیشترین مصرف بنزین در بین خودروهای تولید در دنیا را دارد. طبیعی است که با این فرمول شهروندان به لحاظ اقتصادی ضعیف می‌شوند و اعتراض می‌کنند. اکنون در هر خانواده ای یک دانشجو وجود دارد که معمولا اینها ۴ واحد اقتصاد خوانده‌اند پس دولت با مردم بی‌سواد مواجه نیست.

دادفر با اشاره به طرح هوشمندسازی تعرفه خودرو گفت: ما دو سال پیش پیشنهاد دادیم که خودروهایی که کم مصرف و دارای آلایندگی کمتری هستند تعرفه ۱۰ درصدی برای آنها محاسبه شود و به ازای افزایش هر اسب بخار و مصرف سوخت تعرفه آن افزایش پیدا کند این در دنیا مرسوم است و به آن مالیات بر دارندگی می‌گویند به این ترتیب آخر سال کسی که مازراتی دارد آخر سال ۲۰ میلیون مابه التفاوت مصرف سوخت را به دولت پرداخت می‌کند که این طرح هم مانند سایر طرح‌های اصلاحی توجهی به آن نشد.

وی در خصوص تولید خودروی هیبریدی در داخل کشور گفت: ما در این حوزه هیچ فعالیتی نکردیم و هر کسی که چنین ادعایی می‌کند بنده صراحتا می‌گویم که دروغ می‌گوید. ما می‌توانیم این خودروها را در داخل تولید کنیم اما رفتارها نشان داده که نمی‌خواهیم چنین اتفاقی در داخل از کشور صورت بگیرد.

دبیر واردکنندگان خودرو افزود: ۵ سال پیش موتور هیبریدی از استرالیا به ایران آمد و حتی بر روی خودروی سمند نصب شد اما پس از آن مسکوت ماند. همچنین ۴ طرح کلان در سازمان گسترش برای تولید خودروی هیبرید با ۴۴ میلیارد ریال اعتبار و باز پرداخت ۴۶ میلیارد ریال مطرح شد و در سال ۹۰ این پروژه آغاز شد و در تاریخ ۲۱ اردیبهشت سال ۹۱ با پرداخت ۱۲ میلیارد تومان به پیمانکار پرداخت شد. مطابق این تفاهم‌نامه مقرر شد ۳ مدل خودروی هیبریدی در ایران خودرو و ال ۹۰ هیبریدی در پارس خودرو تولید شود اما تا به امروز هیچ اتفاقی نیافتاده است.

وی افزود: اولین خودروی هیبریدی سال ۹۴ وارد کشور شد و اکنون ۲ هزار خودروی هیبرید در داخل کشور تردد دارند و مشکلی به لحاظ دانش فنی و آشنایی مکانیک‌ها با آن وجود ندارد. دولت باید در این حوزه پا روی علایق شخصی خود بگذارد و اجازه دهد هر فرد ایرانی که تمایل دارد بتواند خودروی هیبرید وارد کند و مجوز آن را انحصاری به هیچ شرکت یا نمایندگی ندهد. حال اگر فردی خواست می‌تواند از نمایندگی‌ها خرید کند وقتی با یک تویوتا کمری هیبرید تهران –مشهد رفت و برگشت را تنها با ۲۳ لیتر بنزین می‌توان رفت دیگر نیازی برای سوبسید بنزین نیست.

۲۲۳۲۲۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1322639

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =