پاسخ عمو فتیله‌ای به یک سوال: راز موفقیت برنامه‌های کودک دهه شصت و هفتاد چه بود؟

ایرنا نوشت: در گذشته تنها با داشتن دو شبکه، آن هم با زمان و برنامه‌های محدود، کودکان با کارتون‌ها و برنامه‌های عروسکی که برایشان ساخته می‌شد، زندگی می‌کردند. اما اکنون با وجود یکی دو شبکه مختص کودکان، کمتر شاهد برنامه‌های تأثیرگذار و پرمخاطب هستیم.

محمد مسلمی، بازیگر، نویسنده و کارگردان آثار کودک درباره برنامه‌های کودک حال حاضر تلویزیون و کیفیت آنها گفت: «ما دیگر برنامه کودکی نداریم. در مجموع، تمام کارهایی که ساخته شده، در سال‌های گذشته بوده است. در حال حاضر، بچه‌ها برنامه‌ جدیدی را شاهد نیستند که درخور و شایسته‌شان باشد و به برند تبدیل شود. با اینکه شبکه کودک داریم، اما کار عروسک، سریال و فیلم کودک نداریم. چند کار به‌عنوان مجری و عروسک و برنامه‌های این‌چنینی هستند که گروه‌های حرفه‌ای فعالیت نمی‌کنند.»

او ادامه داد: «متأسفانه نسبت به سال‌های پیش خیلی عقب افتاده‌ایم و به نظر من کلاً توجه خاصی به این سنین نمی‌شود. در همه جای دنیا کارهای کودک مختص دختران و پسران و در سنین و ژانرهای مختلف برنامه‌سازی می‌شود. به دلیل اینکه کسانی که به‌صورت حرفه‌ای کار می‌کنند، دیگر حضور ندارند و شرایط خوبی برای ساخت سریال و فیلم کودک و برنامه عروسکی هم وجود ندارد. چند سالی می‌شود که ما شاهد برنامه جدیدی برای بچه‌ها نیستیم و کودک را دیگر جدی نمی‌گیرند. امیدوارم تغییر و تحولات خاصی صورت بگیرد و بتوانیم برای بچه‌ها برنامه اجرا کنیم.»

توقف به دلیل کمبود بودجه

وی درباره دلایل ساخته نشدن آثار با کیفیت کودک در تلویزیون عنوان کرد: «ما یک اثری برای شبکه دو در حال ساخت داریم که سه سری است؛ به دلیل اینکه بودجه ندارند قطع می‌شود و دوباره تولید می‌کنیم. به خاطر همین، هر کسی که به این حوزه می‌آید وقتی می‌بینند شرایط خوبی وجود ندارد، دیگر ورود نمی‌کند.  سریالی که ما درگیرش هستیم به خاطر بودجه چند بار متوقف شده است.»

سیاست صحیح برای ساخت برنامه کودک نداریم

مسلمی، کارگردان برنامه فیتیله در پاسخ به این پرسش که تا چه اندازه آموزش‌محور بودن برنامه‌های کودک لازم و ضروری است، بیان کرد: «در کشورهای دیگر هم به این شکل است که برخی برنامه‌ها به دلیل آنکه مخاطب هیجانات خود را آنجا تخلیه کند و تخیلات خود را ببینید، تولید می‌شود و برخی دیگر هم محوریت آموزشی پیدا می‌کنند. اما به این شکل نیست که برنامه‌هایی صرفاً آموزشی داشته باشیم. برخی از برنامه‌ها می‌تواند تعریف آموزشی به خود بگیرد بعضی دیگر  تفریحی و برخی دیگر هم می‌تواند اطلاعات عمومی بچه‌ها را بالا ببرد. اما در کل، ما سیاست صحیح برای ساخت برنامه کودک نداریم. به خاطر همین نمی‌توانیم برایش تعریف بگذاریم که باید همه برنامه‌ها آموزشی باشد، چون الان برنامه خاصی نداریم.»

به کار کودک نگاه کودکانه‌ای شده است

کارگردان سریال نمایش خانگی «هشتگ خاله سوسکه» درباره موفقیت برنامه‌های کودک دهه شصت و هفتاد بیان کرد: «در گذشته مدیرانی که وجود داشتند، خودشان در این حوزه فعال بودند.  به یاد دارم که در دهه شصت و هفتاد افرادی مانند آقای عسگرپور، قاضی‌نظام، مجید راستی، نعیمی ذاکر و محمدکاظم اخوان که زی زی گلو را نوشته در این حوزه حضور داشتند و کسانی که در رأس مدیریت بودند به یک شکلی با فضا و دنیای کودک شناخت داشتند. در حال حاضر  این فضا و زبان مشترک وجود ندارد. من فکر می‌کنم به این دلیل است که در حال حاضر مدیرانی که وجود دارند تخصص کار کودک ندارند و به همین دلیل برنامه‌هایی ساخته نمی‌شود و تیم‌های حرفه‌ای هم کلاً دیگر وارد نمی‌شوند. خانم مرضیه برومند، علیرضا خمسه، اکبرعبدی و آتیلا پسیانی تمام کسانی که در گذشته در حوزه کودک کار می‌کردند دیگر حضور ندارند و  دیگر یک نفر هم  حاضر نیست در این حوزه کار کند. چون بسترش آماده نیست و سیاستی هم وجود ندارد که برنامه خوب تولید شود. به کار کودک یک نگاه کودکانه‌ای شده است.»

سطح توقع بچه‌ها را دهه شصت می‌دانند

این بازیگر تاکید کرد: «در جاهای دیگر دنیا روی برنامه‌های کودک مانور می‌دهند و برای بچه‌ها آینده را ترسیم می‌کنند و  از نظر تغذیه، بهداشت، رفتار و تمام حوزه‌ها رصد می‌شوند و بر اساس آنها برنامه‌سازی می‌کنند. سطح توقع بچه‌ها را دهه شصت می‌دانند؛ که البته با این وجود هم می‌بینیم آن برنامه‌ها ساخته نمی‌شوند. ما برنامه‌هایی مانند  «محله برو بیا»، «خونه مادربزرگه» و برنامه «فیتیله» که با حمایت آقای ضرغامی بود و می‌دانستند که تا چه اندازه تأثیر مثبت روی کودک و خانواده دارد، داشتیم. مدیران جدید که می‌آیند می‌خواهند آثار جدید تولید کنند به همین دلیل آثار قدیمی را کنار می‌گذارند و چون در آثار جدید هم تخصصی ندارند می‌بینید موفقیتی حاصل نمی‌شود.  چند سالی می‌شود که کار جدی در حوزه کودک ساخته نشده که سر و صدا کند و بچه‌ها دوستش داشته و پیگیرش باشند. انیمیشن‌های داخلی هم که ساخته می‌شوند چون فکر درست و حسابی رویش نمی‌شود، ساخته شدن یا نشدنش زیاد تفاوتی ندارد. »

طرحی که ارزان باشد ساخته می‌شود

مسلمی با اعلام اینکه «به هر حال بچه‌ها در کنار پدر، مادر برنامه‌ها را می‌بینند» درباره اهمیت خانواده‌محور بودن برنامه‌های کودک افزود: «سریال «هشتگ خاله سوسکه» که نگاه خانوادگی داشت یا «فیتیله» یا آثار دیگری که ما کار کردیم.  همیشه دنبال این بودیم که  خانواده در کنار هم برنامه‌ها را ببینند. چون برخی از برنامه‌ها درباره کودک و برخی برای کودک است. اما کلاً سیاستی وجود ندارد. اگر طرحی ببرند که ارزان باشد و اسپانسر داشته باشد ساخته می‌شود، در غیر این صورت ساخته نمی‌شود. این همه سریال داریم می‌بینیم که در شبکه‌های مختلف می‌سازند، اما برای بچه‌ها هیچ کاری تولید نمی‌شود. سیاست بر این است که برای بزرگ‌ترها سریال بسازند.»

۵۷۵۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1323047

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۷:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۹
    17 51
    سریال هشتگ خاله سوسکه که شما ساختی و خارج از صداسیما هم ساختیش واقعا نگاه خانوادگی داشت؟ یا تبلیغ عشقهای خیابونی و اراجیف دوستی های غربی رو داشت تبلیغ میکرد؟ اون هم با نازلترین نوع فرهنگی که سنخیتی هم با فرهنگ ایرانی اسلامی ما نداشت! شماها هم فقط برای چاپیدن هستین و دلسوز کودک نیستید مثل همون صداسیما. فقط زرق و برق ظاهری براتون مهمه
  • IR ۱۷:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۹
    48 5
    آخه تو چه وزیر ارتباطی هستی که از هیچی خبر نداری ؟ با وجود قطع شدن اینترنت اصلا وزارت ارتباطات به چه دردی میخوره اصلا ؟
  • IR ۱۷:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۹
    66 4
    موفقیت؟ اینکه چیز دیگری برای دیدن وجود نداشت و همه مجبور بودن همون اراجیف رو ببینن اسمش موفقیت نیس عامو
  • خونه ی مادربزرگه IR ۱۸:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۹
    50 7
    کدوم موفقیت یه سری کارتون افسرده کننده و مجری پرحرف
  • IR ۱۸:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۹
    25 2
    از قحطی برنامه و شرایط خاص آن زمان بود
  • IR ۱۹:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۹
    17 1
    موفقیت کجا بود برادر در نبود امکانات و رسانه به درد بخور چاره ای جز دیدن عروسکهای زشت و بدترکیب و مجری‌های خشم و بی روح شما نبود البته نمیشه از موسیقی خوب برنامه ها گذشت جایی که محمدرضا علیقلی موسیقی مدرسه موشها راساخت. و البته سینما که هر سال فیلمهای خوبی برای بچه ها می ساخت
  • IR ۱۹:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۹
    22 2
    موفقیت اونا هم مثل موفقیت خودروسازان داخلیه که مشتری انتخاب دیگه نداره ما هم اون زمان مجبور بودیم چون دیگه انتخابی نداشتیم یا باید تحلیل سیاسی گوش می دادیم یا عمو فتیله ای
  • ۱۹:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۹
    28 13
    بزرگترین عامل موفقیت اون برنامه‌ها نبود اینترنت بود و عدم وجود قدرت انتخاب بود
  • IR ۲۳:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۹
    3 0
    به عنوان یک دهه شصتی وقتی هادی وهدی شروع میشد غصه دار میشدم هیچ کدام از برنامه های عروسکی را دوست نداشتم. چونکه نمیتونستن با بچه ها ارتباط بگیرن. خونه مادربزرگه سری اول را بخاطر رابطه مخمل و مادربزرگ و همچنین شعر زیبایش دوست داشتم. آقای مجری و کلاه قرمزی اولین سری اش را که بسیار ساده بود بخاطر کارهای کلاه قرمزی نگاه میکردم ولی باقی اش را خیر.این حرفها برای گفتن پیش مدیران کارنابلد به درد میخورد نه مخاطب. عروسک ساده و قابل باور و رنگ مناسب و قصه ملموس برای شادکردن ذهن کودک در برنامه ها نیست
  • IR ۰۷:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۳۰
    1 0
    اون موقع رقیب نداشتین الان میشه با ماهواره و سی ودی همه نوع کارتون دید
  • سیما IR ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۳۰
    1 0
    هیچ رازی نداشت فقط اون موقع ها دسترسی به ماهواره و اینترنت نبود مجبور بودیم اینهارو تحمل کنیم.