۰ نفر
۴ آذر ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۸
آیا جدایی اقلیم از بغداد، مطرح است؟

سفر مایک پنس معاون رئیس جمهوری آمریکا به اقلیم کردستان نقض حاکمیت دولت عراق بود.

به اعتبار اینکه اقلیم کردستان بخشی از ساختار حکومتی عراق تلقی می شود و ورود مایک پنس به این اقلیم بدون عبور از بغداد و بدون اجازه مقام های عراقی ناقض استقلال این کشور است که پیامدهای قانونی برای ایالات متحده آمریکا دارد اما متاسفانه واشنگتن بارها ثابت کرده است که به هیچ یک از قوانین بین المللی پایبند نبوده است.

سفر مایک پنس به منظور ایجاد تفرقه و تشدید آشوب ها در عراق بوده است که این مورد می تواند یکی از سناریوها باشد. آمریکا به دنبال ایجاد جنگ داخلی بود که با هوشمندی مردم، مسئولان و مرجعیت این توطئه شکست خورد و در حال حاضر تظاهرات کاهش یافته است.

اما از طرفی طبق برآوردهای اولیه حدود 15 میلیارد دلار در جریان ناآرامی ها اخیر به اقتصاد عراق ضرر وارد شده که این مبلغ برای دولت هزینه قابل توجهی بوده است. در همین حال این هزینه بر موسسات دولتی و خصوصی نیز تاثیر گذاشته و اقتصاد عراق را دچار بحران سنگینی کرده است.

با شکست طرح آمریکایی ها و سعودی ها، هم اکنون طرحی مطرح است که در گذشته نیز با ناکامی روبرو شد و آن هم طرح جداسازی اقلیم کردستان از عراق است. ورود غیرقانونی مایک پنس به اقلیم کردستان و گفت و گو با مقام های آن نشان می دهد که سناریویی جدید در حال طراحی شدن است که هدف نهایی آن تجزیه عراق است.

کمتر از یکسال تا برگزاری انتخابات 2020 آمریکا باقی مانده است و شاهد بودیم که دونالد ترامپ سناریوهای متعددی را برای پیروزی در انتخابات دنبال کرده است. از جمله آنها می توان به تقابل با محور مقاومت، شناسایی بیت المقدس به عنوان پایتخت ابدی رژیم صهیونیستی، شناسایی جولان به عنوان بخشی از حاکمیت رژیم صهیونیستی، ایجاد آشوب در عراق و لبنان و همچنین طرح «معامله قرن» اشاره کرد که همگی آنها با شکست مواجه شده و به همین دلیل دونالد ترامپ و مایک پنس در صدد هستند سناریوی جدیدی را طراحی کنند که آن هم تشویق مقام های اقلیم کردستان برای جدایی از عراق است. از همین رو مقام های آمریکایی در وهله اول در تلاشند تا استقلال نسبی را به اقلیم کردستان بدهند و در ادامه شرایطی را فراهم کنند که پایگاه های رژیم صهیونیستی در آنجا احداث شوند. با توجه به ناکامی طرح «معامله قرن» به نظر می رسد که آمریکایی ها طرح جداسازی اقلیم کردستان از عراق را کلید زده اند.

310311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1324196

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =