گروه‌های مجازی مدارس و اولیای ناراضی/ آموزش و پرورش: تخلفات را گزارش کنید

خدمات دهی فضای مجازی باعث شده است که نزدیک به ۱۳ میلیون اولیاء دانش آموز کشور به شکل لحظه‌ای  از وضعیت تحصیل و تکالیف فرزندشان با خبر شوند، طبق تحقیقات خبرنگار «خبرآنلاین» بیش از ۳۰۰ هزار گروه کلاس درس در فضای مجازی در کشور راه اندازی شده است؛ اما این پل ارتباطی بین اولیا و معلم نارضایتی هایی را به دنبال آورده است، به شکلی که اولیا معتقدند معلمان آن طور که باید نمی‌توانند این گروه های مجازی کلاس درس را مدیریت کنند و جوابگوی خواسته اولیا باشند.

محمد خادمی: در گذشته یکی از دغدغه های محیط آموزشی ارتباط بین اولیاء دانش آموزان با معلمان بوده است، به طوری که در دهه گذشته شاید اولیا سالی یک بار برای ثبت نام یا تحویل کارنامه به مدرسه می رفتند و کمترین مشارکت در امورات درسی و محیط آموزشی داشتند، اما در چندسال اخیر با روی کار آمدن گوشی های هوشمند و گسترش اینترنت ارتباط  اولیا و معلم نزدیک تر شده است.

کارشناسان آموزشی معتقدند هر چه ارتباط اولیا با معلم و مدرسه نزدیک‌تر و مستمرتر باشد، اثرات مثبت بسیاری بر فضای آموزشی مدرسه و حتی کیفیت تحصیل دانش آموز به جای خواهد گذاشت؛ امروزه والدین از طریق عضویت در شبکه های اجتماعی اختصاصی کلاس درس دانش آموزشان می توانند با معلم و مدرس در ارتباط و تعامل باشند، این خدمات دهی فضای مجازی باعث شده است که نزدیک به ۱۳ میلیون اولیاء دانش آموز کشور به شکل لحظه ای از وضعیت تحصیل و تکالیف فرزندشان با خبر شوند، طبق تحقیقات خبرنگار «خبرآنلاین» بیش از ۳۰۰ هزار گروه کلاس درس در فضای مجازی در کشور راه اندازی شده است؛ اما این پل ارتباطی بین اولیا و معلم نارضایتی هایی را به دنبال آورده است، به شکلی که اولیا معتقدند معلمان آن طور که باید نمی توانند این گروه های مجازی کلاس درس را مدیریت کنند و جوابگوی خواسته اولیا باشند.

پاسخگو نبودن معلم

یکی از مادران مدرسه شهدای پرند به خبرنگار«خبرآنلاین» می گوید:«هفته گذشته معلم مدرسه در ساعت ۱۲ شب روز پنچشنبه در گروه کلاس درس اعلام کرد که دانش آموزان تمرینات ریاضی حل کنند، ما هم که به مهمانی رفته بودیم مجبور شدیم فردا صبح خودمان را به خانه برسانیم تا بچه ام تکالیفش را انجام دهد؛ ای کاش معلمان ساعت خاصی را برای اعلام تکالیف مشخص کنند در غیر این صورت مادران مدام باید اینترنت شان را روشن کنند و گوشی به دست باشند که مبادا درس فرزندشان عقب بیفتد.»

او که خود را «طیبه یوسفی» معرفی می کند، در ادامه صحبت هایش به هزینه اینترنت می‌پردازد و می‌افزاید:« در کلاس فرزندم افرادی هستند که از قشر ضعیف جامعه اند و توان خرید گوشی هوشمند و اینترنت را ندارند به همین خاطر دانش آموزان این خانواده ها با مشکلاتی مواجه اند.»

آن طور که این اولیاء دانش آموز می گوید برخی از اولیا علم استفاده از این گوشی ها را ندارند و مدام فرزندانشان از تکالیف و آموزش ها عقب می مانند.

«زهرا اکبری» یکی دیگر از اولیا دانش آموزان درمحله شهران تهران به خبرنگار«خبرآنلاین» می گوید: «معلم مدرسه فرزندم حتی حاضر نیست در گروه که دانش آموزان کلاسش هستند متنی بنویسد؛ او از طریق وویس (صدا) با نماینده کلاس در ارتباط است و سپس متن را نماینده کلاس که یکی از اولیا است در گروه تایپ می کند.»

او ادامه می دهد: « اولیاء دانش آموزان در این گروه ها اجازه سوال پرسیدن ندارند چرا که معلم دانش آموزشان حاضر نیست جوابگو باشد؛ معلمان معتقدند جوابگویی به اولیا وقت آنها را در ساعت خارج از فعالیت‌شان می‌گیرد، سوال ما از معلمان این است که آنها در طول روز که مدرسه هستند جوابگوی اولیا نیستند و در پایان فعالیت مدرسه نیز معتقدند فعالیت مدرسه پایان یافته و باید به امورات شخصی بپردازند پس چه زمانی اولیا با معلم در ارتباط باشد.»

«اکبری» یکی دیگر از مشکلات ارتباط در فضای مجازی با معلمان را این طور بیان می کند: «خیلی اوقات اولیاء دانش آموزان موضوعی را می خواهند با معلم درمیان بگذارند، اما نمی توانند از کلمات و واژه ها به درستی در تایپ کردن استفاده کنند و ناگهان معلم سوء برداشتی در این خصوص می‌کند، که جا دارد معلمان وقتی برای ملاقات حضوری با اولیا نیز بگذارند.همچنین ارتباط حضوری برتری بیشتری نسبت به ارتباط از طریق فضای مجازی دارد که سوال و جواب کوتاه انجام می شود.»

اطلاع  اولیا از مطالب آموزشی

در این میان «لیلا نعمتی» یکی دیگر از اولیاء دانش آموزان به خبرنگار«خبرآنلاین» می گوید:«در گذشته والدین از تکالیف و مشق شب فرزندانشان از طریق دفترچه یادداشت مطلع می‌شدند، اما حالا با راه اندازی شبکه‌های اجتماعی همه روزه به شکل لحظه‌ای از برنامه درسی فرزندشان مطلع خواهند شد و برنامه‌ریزی طول روز را برای فرزندانشان در نظر می‌گیرند.»

او که یکی از موافقان گروه‌های فضای مجازی کلاس درس مدارس است، می‌افزاید:«این گروه‌ها این فرصت را فراهم می‌کند که تمام اولیا در صورت تمایل بتوانند با یکدیگر در تعامل بوده و در خصوص موضوعات کلاس یا برنامه‌های فوق برنامه مدرسه مشورت کنند یا اینکه در فعالیت‌های اجتماعی، فرهنگی، مذهبی و ملی که در مدرسه برگزار می‌شود فرزندانشان را فعال‌تر کنند.» 

«نعمتی» مهمترین ایراد این گروه‌ها را در دسترس قرار گرفتن متن‌هایی که بین اولیا و معلم رد بدل شده برای فرزندان می‌داند؛ او می‌گوید:«کودکان یکی از استفاده‌کنندگان گوشی هستند، به همین علت باید با کمی وسواس مطالب در گروه‌های مدرسه درج شود یا اینکه گوشی را در دسترس فرزندان‌مان قرار ندهیم تا آنها از محتوای گروه کلاس مدرسه مطلع نشوند.» 

استفاده از فناوری در جهت پیشرفت علم

خبرنگار «خبرآنلاین» برای اینکه بداند مسئولان آموزش و پرورش از وجود گروه‌های فضای مجازی مطلع هستند و این نوع ارتباط بین اولیا و معلم را چگونه می دانند، به سراغ «مسعود ثقفی» مدیر روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران رفته است؛ او در این باره می گوید:« آموزش و پرورش از برقراری ارتباط بین اولیا با معلمان استقبال می‌کند و اطلاعیه‌ای به مدارس صادر کرده است که استفاده از پیام‌رسان‌هایی که فعالیت‌شان قانونی است برای ارتقای سطح آموزشی بلامانع است.»

سخنگوی اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران درپاسخ به سوال خبرنگار«خبرآنلاین» درباره اینکه راه اندازی گروه‌های فضای مجازی کلاس، کمکی به تحصیل دانش آموزان می‌کند؟ می‌گوید:«قطعا  راه اندازی این گروه‌های مجازی کمک خوبی به ارتقاء سطح آموزشی دانش آموزان خواهد کرد چرا که ارتباط نزدیکی بین معلم و اولیا برقرار می‌شود.»

مدیر روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران درپاسخ به سوال دیگر ما درباره اینکه تاکنون شکایتی در خصوص گروه‌های فضای مجازی کلاس درسی انجام شده است؟ می‌گوید: «از زمانی که اینجانب در واحد روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش تهران مشغول به کار هستم؛ گزارشی از شکایت گروه‌های فضای مجازی کلاس درس انجام نشده است.همچنین در واحد ارزیابی اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران نه تنها شکایتی صورت نگرفته، بلکه خانواده‌ها از این راه ارتباطی استقبال کرده‌اند، چرا که با این تعداد زیاد کلاس درس هیچ نوع گزارشی تخلفی در خصوص گروه‌های مجازی کلاس درس وجود ندارد.»  

آن طور که «ثقفی» می‌گوید: «در صورتی که هموطنان‌مان تخلفی از سوی مسئولان مدارس در گروه‌های مجازی مشاهده کردند می‌توانند به آموزش و پرورش اطلاع‌رسانی کنند و بنده و همکارانم این موضوع را پیگیری خواهیم کرد؛ اما نحوه اداره کردن این گروه ها جزو اختیارات معلمان است.»

۲۳۵۲۳۲

کد خبر 1324266

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =