علی امام، مدیرعامل شرکت مترو تهران، درباره مطالبه مردم جهت افزایش تعداد قطارهای مترو با توجه به تغییر نرخ بنزین اظهار داشت: دولت برای تأمین ۲ هزار واگن بر اساس ماده ۵۸ قانون پنج ساله ششم تکلیف قانونی دارد و بر همین اساس، سال ۹۵ شورای اقتصاد مصوبهای داشت که ۱۰۵۰ مورد از این واگنها برای تهران و ۹۵۰ مورد برای سایر شهرها تا سال ۱۴۰۰ توسط دولت تأمین شود.
وی افزود: بر همین اساس قرار شد مناقصه تأمین ۶۳۰ واگن برای تهران از همان ۱۰۵۰ مورد نامبرده شده برگزار شود ولی فرایند ابلاغ آن به سرعت انجام نگرفت و اواخر سال ۹۷ به پیمانکار و شرکای چینی موضوع ابلاغ شد البته هنوز به دلیل مشکلات قرارداد عملیاتی نشده است.
مدیرعامل شرکت مترو تهران ادامه داد: وزارت کشور هنوز بانک عامل را برای این مسأله نهایی نکرده و از طرفی قرارداد برای تأمین ۶۳۰ واگن بر اساس یورو است ولی از آنجا که میخواهند از فاینانس چین استفاده کنند این موضوع به الحاقیه نیاز داشته بنابراین فرایند لاکپشتی بوده و مسیر طولانی را طی کرده است.
امام با اشاره به اینکه سازمان شهرداریها نیز پیگیر این مسأله است، گفت: اخیراً رضا اردکانیان وزیر نیرو به عنوان رئیس کمیته مشترک همکاریهای بازرگانی ایران و روسیه به این کشور سفر کرده و قرار است تا ۴ پروژه را کشور روسیه با ایران همکاری داشته باشد که دو مورد آن مربوط به وزارت نیرو، یک مورد به راهآهن و یک مورد مربوط به تأمین واگن در تهران و کلانشهرها است.
وی با تأکید بر اینکه قرار است مسکو تعدادی از واگنهای مترو تهران و کلانشهرها را تأمین کند اعلام کرد: این موضوع در حال حاضر در مرحله مذاکره است ولی پیشبینیها به این صورت بوده که حدود ۶۸۰ واگن تأمین شود که البته این تعداد فقط برای تهران نیست و امیدواریم بخش زیادی از آن برای پایتخت در نظر گرفته شود.
مدیرعامل شرکت مترو تهران خاطرنشان کرد: به غیر از این موضوع ۷۰ واگن قطعات آن سال گذشته وارد گمرک شده و قرار است هفته آینده بر اساس همین قطعات دو رام قطار را به بهرهبرداری برسانیم که قبلاً ۴ رام نیز در شهریور افتتاح شده بود و ۴ رام دیگر نیز تا پایان سال تکمیل و به شرکت بهرهبرداری مترو تحویل داده میشود.
امام تصریح کرد: با این حساب تا پایان سال ۱۰ رام قطار مترو تحویل شرکت بهرهبرداری مترو میشود ولی قرارداد عملیاتی دیگری به دلیل محدودیت منابع مالی نداریم.
وی گفت: بر اساس استانداردهای بینالمللی هر واگن مترو قیمتی حدود یک میلیون یورو دارد و یک رام قطار هزینه ۷ میلیون یورویی در پی خواهد داشت که تأمین آن در شرایط اقتصادی کنونی با سختی مواجه است.
۴۷۲۳۲
نظر شما