لندن بار دیگر میزبان ترامپ؛ تحولات مهمی در جریان است

ایرنا نوشت: حدود یک هفته دیگر اجلاس سران سازمان پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) به میزبانی لندن آغاز می‌شود و «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا با هدف تحمیل سهم کشورش از هزینه‌های ناتو به دیگر اعضای این پیمان، به لندن سفر خواهد کرد.

نشست سالانه سران ناتو در روزهای ۱۲ و ۱۳ آذر (۳ و ۴ دسامبر) در لندن برگزار خواهد شد. امسال هفتادمین سالگرد تاسیس ناتو است که اولین اجلاس خود را پس از جنگ جهانی دوم در لندن برگزار کرده است.

ترامپ برای سومین بار در طول ریاست جمهوری‌اش و دومین بار در یک سال گذشته به لندن سفر خواهد کرد و علاوه بر شرکت در اجلاس ناتو، دیدار دوجانبه با مقامات انگلیس خواهد داشت.

در نشست سال گذشته که در بروکسل برگزار شد، حرف های رئیس جمهوری آمریکا باعث افزایش نگرانی ها در میان اعضای ناتو به ویژه آلمان شد. در آن دیدار، ترامپ اعضای ناتو را به دلیل کاهش بودجه نظامی و آلمان را به طور ویژه به دلیل وابستگی به گاز روسیه مورد سرزنش قرار داد. ترامپ در مدت ریاست جمهوری خود به طور پیوسته از منتقدین ناتو بوده است. وی د رواقع منتقد هزینه زیادی است که آمریکا برای سرپا ماندن ناتو می کند.

گفته می شود نشست امسال فرصتی برای بررسی چالش‌های جدید پیش روی ناتو خواهد بود که مدعی است وظیفه اش حفظ امنیت نزدیک به یک میلیارد نفر ساکنین کشورهای عضو است. از تهدیدهای تروریستی و حملات سایبری به زیرساخت‌ها به عنوان برخی از این چالش‌ها نام برده شده است.

شرکت ترامپ در نشست سران ناتو سومین دیدار وی از لندن در مدت ریاست جمهوری‌اش خواهد بود.

کاخ سفید روز جمعه ۲۴ آبان تایید کرد که ترامپ برای شرکت در اجلاس سالانه سران ناتو و با هدف تشویق اعضا به افزایش بودجه های نظامی به لندن سفر خواهد کرد. این در حالی است که ترامپ در دیدار هفته گذشته خود با دبیرکل ناتو، «ینس استولتنبرگ» همین موضوع را گوشزد کرده بود.

دبیر کل ناتو پس از این دیدار به خبرنگاران گفت کشورهای عضو ناتو قبلاً به طور پیوسته بودجه های نظامی خود را کاهش می دادند اما اکنون مرتباً میلیاردها دلار به آن اضافه می کنند. وی تایید کرد تا پایان سال آینده، بودجه اضافه شده از سوی کانادا و اعضای اروپایی ناتو از سال ۲۰۱۶ به این سو، از مرز ۱۰۰ میلیارد دلار خواهد گذشت.

استفانی گریشام، رئیس دفتر مطبوعاتی رئیس جمهور آمریکا تایید کرد که ترامپ به همراه همسرش ملانی از ۲ تا ۴ دسامبر از لندن بازدید کرده و دیداری با ملکه انگلیس در کاخ باکینگهام خواهند داشت. این در حالی است که ترامپ تابستان امسال دیداری رسمی با ملکه داشته است.

به نظر نمی رسد تا کنون هیچکدام از روسای جمهور آمریکا دوبار دیدار رسمی با ملکه داشته باشند ، چه رسد به دو دیدار در یک سال. قطعاً رسانه های انگلیس حول و حوش این موضوع نظریه پردازی بسیاری خواهند کرد. از آنجایی که این دیدار شامل ملاقات با ملکه خواهد بود، علی الاصول یک دیدار رسمی تلقی خواهد شد.

در حالی که گروه های ضد جنگ حرکت های اعتراضی خود در مخالفت با اجلاس ناتو را اعلام کرده اند، پلیس لندن از تدابیر شدید امنیتی در اطراف محل کنفرانس و هتل محل اقامت سران کشورها خبر می دهد. خیابان‌ها و حتی کانال منتهی به محل این هتل در مدت کنفرانس مسدود بوده و مسیرهای پیاده نیز در برخی موارد بسته خواهند شد.

در حالی که ناتو در کنار اجلاس اصلی، یک کنفرانس حاشیه ای با همکاری اتاق فکر «شورای آتلانتیک»، کینگز کالج لندن، کنفرانس امنیتی مونیخ و چند سازمان دیگر برگزار می کند، گروه های ضد جنگ نیز کنفرانس «ضد ناتو»ی  خود با عنوان «نه به جنگ، نه به ناتو» را در مرکز لندن در ۳۰ نوامبر، ۹ آذر برپا خواهند کرد. 

دیدار ترامپ و انتخابات سراسری انگلیس

ترامپ در حالی درست ۱۰ روز قبل از انتخابات سراسری انگلیس وارد این کشور خواهد شد که در ادامه اظهار نظرهای قبلی خود متهم به دخالت در مسائل داخلی و از جمله انتخابات این کشور شده است. انتخابات سراسری انگلیس روز ۱۲ دسامبر، ۲۱ آذر برای انتخاب پارلمان و دولت جدید برگزار خواهد شد. دراین انتخابات رقبای عمده یعنی حزب محافظه کار به رهبری بوریس جانسون و حزب کارگر به رهبری جرمی کوربین رقابت خواهند کرد.

در ماه اکتبر گذشته ( نزدیک یک ماه قبل) ترامپ در یک مصاحبه رادیویی با نایجل فاراژ، رهبر حزب تازه تاسیس «برگزیت» از بوریس جانسون به خاطر بی عملی در موضوع برگزیت انتقاد کرده بود.

 گفتنی است نایجل فاراژ که همزمان مجری یک برنامه رادیویی نیز هست با استفاده از رفاقت شخصی‌اش با ترامپ این مصاحبه را ترتیب داده بود. در این مصاحبه ترامپ با حمله به رهبر حزب کارگر جرمی کوربین مدعی شده بود که او نخست وزیری "بسیار بد" برای انگلیس خواهد بود.

کوربین بلافاصله در یک اظهار نظر ترامپ را متهم کرد که با دخالت در انتخابات انگلیس تلاش دارد به "دوست" خود بوریس جانسون کمک کند. ترامپ پیشتر از بوریس جانسون، نخست وزیر فعلی و وزیر خارجه اسبق انگلیس به عنوان دوست خود یاد کرده بود.

با توجه به نظرات مشخص ترامپ نسبت به موضوع برگزیت و دوستی اش با جانسون و فاراژ بعید به نظر می رسد که در مدت حضور او در لندن شاهد موضعگیری او نسبت به مساله برگزیت و انتخابات سراسری نباشیم.

ترامپ موافق خروج انگلیس از اتحادیه اروپا و طرفدار نیروهای راستگرای افراطی داخل حزب محاظه کار و افرادی مانند نایجل فاراژ است. ترامپ در اظهار نظرهای قبلی همواره به جرمی کوربین رهبر حزب کارگر حمله کرده است؛ اما نمی‌توان پیش‌بینی کرد که حمله او به حزب کارگر در آستانه انتخابات چه تاثیری روی نتیجه خواهد داشت. بعید نیست که حمایت او از بوریس جانسون، موجب کاهش محبوبیت او شود.

انگلیس اواسط ماه دسامبر، اواخر آذر، شاهد تحولات بسیاری خواهد بود. در انتخابات پیش رو بسیاری از مسائل از جمله برگزیت دخیل خواهند بود. همچنین آینده یکپارچگی مملکت متحده نیز از مواردی تعیین کننده در این انتخابات می‌باشد. موضوع برگزیت و رای اکثریت انگلیسی در برابر رای اقلیت اسکاتلندی و ایرلندی به برگزیت، موجب آشکار شدن شکاف‌های عمیق هویتی در این کشور شده و ممکن است حتی به تجزیه اتحادیه بیانجامد.

310311
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1325127

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =