در مانور زلزله و ایمنی مدارس چه گذشت؟/ تصاویر

فارس نوشت: امروز بیست و یکمین مانور زلزله و ایمنی در بیش از ۱۰ هزار مدرسه سراسر کشور برگزار شد.

امروز بیست و یکمین مانور زلزله و ایمنی در بیش از ۱۰ هزار مدرسه در سراسر کشور برگزار شد. هرساله این مانور در ۸ آذر برگزار می شد ولی امسال ۸ آذر روز جمعه بود و  به همین دلیل در روز ۶ آذر برگزار شد.

بیست و یک سال است که مانور زلزله و ایمنی در مدارس سراسر کشور برگزار می شود و هدف از برگزاری آن، آموزش دانش‌آموزان در مواقع بحران است چرا که مباحث آموزشی بحران باید از مقاطع تحصیلی آغاز شود.

بطور کلی مانور مجموعه‌ای است از راهکارهای مناسب که قبل از وقوع زلزله به منظور بالا بردن سطح آگاهی و آموزش مهارت های عملی با تعمیم به کل جامعه طراحی شده است. در واقع مانور شبیه سازی شرایط بحرانی است و مجموعه‌ای از تمرین‌ها و ممارست هاست که برای ارزیابی برنامه‌های تدوین شده جهت مقابله و مواجهه با حوادث و بلایا علی الخصوص زلزله در تمامی مکانها از جمله در مدارس به کار می‌رود.

در مانورها، دانش‌آموزان در شرایط حادثه قرار گرفته و همین امر باعث می‌شود که شیوه رویارویی با زلزله را که از پیش با استفاده از روش‌های علمی و نتیجه بخش تدوین شده و مورد ارزیابی نیز قرار گرفته را بیاموزند و این یافته‌های تجربه شده را نیز در طول زندگی و در هنگام زلزله مورد استفاده قرار دهند و به عبارتی آموزه‌ها و آموخته‌هایی که در مانورها در مدارس ارائه و تمرین می‌شوند، می توانند گره های به وجود آمده در اوج حادثه‌ای همچون زلزله را باز کند و دانش آموزان با اتکا به این آموزش ها و آموخته ها با آرامش و اطمینان خاطر به استقبال حادثه بروند و همین آرامش نسبی روانی می تواند تا حد بسیار زیادی از تلفات و آسیب های روحی و روانی در هنگام و بعد از زلزله بکاهد.

جدی گرفتن، هدفمند بودن، تداوم و استمرار مانور های زلزله در مدارس و افزایش کیفی و کمی آنها به ویژه در مناطق و نقاط زلزله خیز همواره می تواند به عنوان یک موضوع مهم در برنامه های مسئولین مراکز آموزشی قرار گیرد و بدون شک توجه به آن، با درنظر گرفتن امکانات طبیعی و غیر طبیعی منطقه مانور، مولفه های فرهنگی و نیروی انسانی منطقه ای که مانور در آن به اجرا در می آید، در کاهش تلفات انسانی بسیار موثر است.

مانور امسال زلزله و ایمنی با مشارکت وزارتخانه های آموزش و پرورش، کشور و همینطور سازمان جمعیت هلال احمر،آتش نشانی، اورژانس و شهرداری ها حضور داشتند در این مانور حضور اهالی محله و مشارکت آن ها در هنگام بحران و خدمات رسانی اهمیت بیشتری داشت.

دقیقا در ساعت ۹:۴۸ صبح امروز زنگ بحران در مدارس سراسر کشور نواخته شد و دانش آموزان بلافاصله در کلاس ها پناه گرفتند و بعد از آن در حیاط مدرسه استقرار پیدا کردند.

با صدای آژیر خطر نیروهای امدادی بلافاصله نصبت به دایر کردن چادرهای امداداقدام کردند و در چادرها مصدومان فرضی از حادثه زلزله تحت درمان قرار گرفتند.

برگزاری مانور سراسری زلزله و ایمنی در ۱۰ هزار مدرسه

محمد فرید لطیفی در حاشیه مانور سراسری زلزله و ایمنی، اظهار داشت: امروز بیست و یکمین مانور سراسری زلزله و ایمنی در مدارس و در سراسر کشور برگزار شد و بر اساس تفاهم‌نامه صورت گرفته ۴ دستگاه در برگزاری مانور مدارس، محورهای اصلی هستند و مجموعه‌های امدادی و خدماتی رویکرد اصلی در برگزاری این مانور داشته‌اند.

وی بیان داشت: مدارس اگر ایمن باشد و پیش‌بینی‌های لازم در این مدارس برای مواقع بحران اندیشیده شود،‌ به عنوان یک پناهگاه مناسب در هنگام بحران معرفی خواهند شد و می‌توانیم در قالب برگزاری مانور و آموزش‌های مورد نظر به این هدف برسیم.

لطیفی تأکید کرد: باید مردم محلات را در برگزاری مانور مشارکت دهیم و یک سازماندهی در این خصوص اتفاق بیفتد و قطعا در هنگام بحران مردم نقش مهمی را در مدیریت آن دارد.

وی یادآور شد: دنیا به سمت محله‌محوری پیش رفته است و ما نیز باید در کشور از این رویکرد استفاده کنیم و در هنگام بحران ابتدا مردم در صحنه‌ها حضور دارند و سپس دولت و کمک‌های دولتی انجام خواهد شد.

معاون امور آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران کشور یادآور شد: در حال حاضر در ۱۰ هزار و ۳۱۰ مدرسه سراسر کشور مانور سراسری زلزله و ایمنی در حال برگزاری است و سناریوی این مانور برای تمامی مدارس به یک شکل است.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه افزایش آموزش در مدارس دارید، گفت: در قانون این پیش‌بینی شده است که در کتاب‌های درسی، آموزش و نحوه مدیریت بحران در مدارس آموزش داده شود و ارتباطی بین دانش‌آموزان و خانواده درباره آموزش‌های هنگام بحران برقرار شود.

معاون امور آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران کشور اظهار داشت: در حال حاضر آیین‌نامه کتب درسی آموزش هنگام بحران تدوین شده است و در کتاب‌های درسی سال آینده و در مقاطع مختلف آموزش داده خواهد شد.

با تکرار و استمرار این مانورها ترس ناشی از ناگهانی بودن زلزله و پیامدهای آن ( اضطراب ، شوک و دلهره ) در بین دانش آموزان از بین رفته و ضمن آمادگی خود و آموزش آموخته های خود به سایر اعضای خانواده در هنگام وقوع زلزله آرامش و خونسردی را برای تصمیم گیری و اجرای نکات ایمنی که مهمترین رکن نجات فرد و اجتماع است، حفظ می کنند. 

۴۷۲۳۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1325240

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =