مسکن یکمی‌ها در کدام مناطق تهران می‌توانند خانه بخرند؟

مهر نوشت: بر اساس گزارش‌های رسمی،دارندگان تسهیلات مسکن یکم ویژه زوجین می توانند در ۶ تا ۱۰منطقه شهر تهران واحدهای ۴۰ تا ۵۰ متری خریداری کنند.اما در این مناطق واحد مسکونی زیر ۱۵سال به سختی پیدا می شود.

بر اساس گزارش‌های رسمی بانک مرکزی و وزارت راه و شهرسازی ،دارندگان تسهیلات مسکن یکم ویژه زوجین می توانند در ۶ تا ۱۰منطقه شهر تهران واحدهای ۴۰ تا ۵۰ متری خریداری کنند.اما در این مناطق واحد مسکونی زیر ۱۵سال به سختی پیدا می شود.

بر اساس آنچه بانک مرکزی در گزارش خود از وضعیت بازار مسکن شهر تهران در آبان ماه امسال ارائه کرده، متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی ۱۲ میلیون و ۴۶۰ هزار تومان است که اگرچه افزایش ۳۵.۸ درصدی نسبت به آبان ماه سال گذشته را نشان می دهد، اما نسبت به ماه قبل از آن، ۲ درصد کاهش داشته است.

کاهش متوسط قیمت مسکن در تهران در ادامه روند کاهشی ماهانه قیمت مسکن از ابتدای تابستان امسال است به گونه ای که سبب شده تا متوسط قیمت مسکن در تعدادی از مناطق پایتخت به متری ۵.۵ تا ۸.۵ میلیون تومان برسد.

هر چند که بسیاری از کارشناسان معتقدند متوسط گیری از قیمت مسکن در پایتخت به دلایلی از جمله «تفاوت بالای قیمت مسکن در ۵ منطقه نخست تهران با مناطق میانی و جنوبی این کلانشهر»، «تفاوت گسترده میان قیمت واحدهای مسکونی حتی در یک محله با یکدیگر از نظر آپشن هایی چون پارکینگ، آسانسور، سال ساخت و ...»، «پایین بودن شدید تعداد معاملات مسکن که در این ماه به ۴ هزار و ۱۰۰ واحد رسید که نسبت به ۴ میلیون واحد مسکونی در پایتخت، معادل یک صدم درصد (۰.۰۱%) است» و ... نمی تواند پاسخگوی نیاز مطالعاتی در خصوص بازار مسکن در شهر تهران باشد. بنابراین باید منطقه به منطقه و محله به محله این نیازسنجی بررسی شود.

مسکن

به عنوان مثال دارندگان تسهیلات مسکن زوجین از محل صندوق مسکن یکم که با سپرده گذاری یک ساله ۸۰ میلیون تومانی، می توانند ۱۶۰ میلیون تومان به علاوه ۲۰ میلیون تومان وام جعاله مسکن به همراه ۸۰ میلیون تومان سپرده خود در سررسید یک ساله این سپرده از بانک عامل بخش مسکن (صرفا برای متقاضیان تهرانی) دریافت کنند که مجموعا رقم ۲۶۰ میلیون تومان می شود.

این دسته از متقاضیان خرید مسکن مصرفی می توانند با استفاده از این تسهیلات در ۲ منطقه ۱۰ و ۱۱ تهران که متوسط قیمت مسکن ۸ میلیون و ۸۰۰ تا ۸ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان است، معادل ۶۰ تا ۶۵ درصد هزینه خرید یک واحد مسکونی ۵۰ متری را تأمین کنند. اما در منطقه ۱۲ که میانگین قیمت مسکن به متری ۸ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان می رسد، این نسبت تا نزدیک ۷۰ درصد نیز افزایش می یابد.

اما اگر متقاضیان خرید مسکن از محل تسهیلات صندوق مسکن یکم قصد خرید واحد مسکونی ۴۰ متری را داشته باشند، در مناطق ۱۰ و ۱۱ تهران می توانند با استفاده از این تسهیلات، حدود ۸۰ درصد هزینه ملک را با استفاده از این وام تأمین کنند. اما در منطقه ۱۲ زوجین متقاضی خرید مسکن با استفاده از تسهیلات صندوق یکم می توانند تا حدود ۸۵ درصد ارزش ملک مورد نظر را تأمین کنند.

در مناطق ۱۵ تا ۲۰ تهران نیز بر اساس گزارش دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی، متوسط هر متر مربع واحد مسکونی بین ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تا ۷ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان است که متقاضیان خرید مسکن از محل صندوق مسکن یکم با فرض در دست داشتن صرفا ۲۶۰ میلیون تومان و بدون محاسبه سایر منابع مالی می توانند بین بعضا ۷۰ تا ۱۰۰ درصد ارزش ملک مسکونی ۴۰ تا ۵۰ متری را خریداری کنند.

همچنین با توجه به اینکه متوسط قیمت مسکن در گزارش های دو مرجع اصلی اعلام وضعیت بازار مسکن («بانک مرکزی» و «دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی») با یکدیگر تفاوت های نسبتا قابل توجهی دارد، متقاضیان خرید مسکن از محل تسهیلات مسکن زوجین صندوق مسکن یکم بانک عامل بخش مسکن می توانند در چند منطقه دیگر تهران شامل مناطق ۹، ۱۴ و ۲۱ با متوسط قیمت به ترتیب ۸ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان، ۹ میلیون و ۹ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان و ۹ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان، بین ۵۰ تا ۶۰ درصد هزینه خرید واحدهای ۴۰ تا ۵۰ متری را در این سه منطقه تأمین کنند. هر چند که این ارقام، بر اساس گزارش بازار مسکن دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن است اما بر اساس گزارش بانک مرکزی، با توجه به اینکه قیمت های اعلامی در گزارش این مرجع سیاست گذاری، تا حدودی بالاتر از نرخ های اعلامی در گزارش وزارت راه و شهرسازی است، این نسبت ها تا حدودی کاهش می یابد.

حالا شرط ۱۵ ساله بودن بنا، سد راه شده است 

گزارش میدانی خبرنگار مهر از بنگاههای معاملات ملکی حاکی از آن است در مناطق مذکور به ندرت آپارتمان ۵۰-۶۰  متری زیر ۱۵ سال ساخت برای خرید پیدا می شود.متأسفانه علی رغم توقف رشد قیمت مسکن در ۶ ماه گذشته و آغاز روند نزولی قیمت ها در ۳ ماه اخیر، بانک عامل بخش مسکن هنوز با افزایش سقف سنی واحد مسکونی برای متقاضیان خرید مسکن از محل صندوق پس انداز مسکن یکم از ۱۵ به ۲۰ سال موافقت نکرده است.

این در حالی است که مهر ماه امسال این بانک با افزایش سقف سن بنا برای متقاضیان خرید مسکن از محل اوراق تسهیلات مسکن از ۲۰ به ۲۵ سال موافقت کرده بود که اتفاق مثبتی در راستای بهبود بازار مسکن مصرفی بوده است.

با این حال با توجه به اینکه واحد مسکونی مصرفی و کمتر از ۱۵ سال ساخت در مناطق مرکزی و جنوبی پایتخت به سختی در فایل های مشاوران املاک یافت می شود، در حال حاضر بسیاری از افرای که می توانند با استفاده از تسهیلات صندوق مسکن یکم خانه دار شوند، امکان استفاده از این تسهیلات را ندارند و عملا یا مجبور به انصراف از این صندوق می شوند یا فرصت زمانی آنها برای خرید مسکن منقضی شده و بانک با تمدید زمانی آن مخالفت می کند.

223223

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1327093

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =