پشت رئیس جمهور گرم است!

مرحله دوم تحقیقات برای استیضاح ترامپ روز چهارشنبه و بعد از جلسه استماع به پایان رسید و رئیس جمهور آمریکا از قبل اعلام کرده بود که قصد شرکت در این جلسه را ندارد و نماینده ای هم نمی فرستد.

مهسا مژدهی: نشست کمیتۀ قضایی کنگره آمریکا در روز چهارشنبه با حضور کارشناسان قانون اساسی ایالات متحده برگزار شد. سه نفر از این کارشناسان مهرتائید را بر تصمیم نمایندگان زدند و گفتند که تخلفات انجام شده توسط دونالد ترامپ، برای استیضاح او کافی است. حالا اگر نظر این کارشناسان در مجلس نمایندگان تائید شود، سنا وارد می شود تا در مورد ایجاد موضوع استیضاح وارد مراحل رسمی خود شود. لج و لجبازی ترامپ با جو بایدن، کاندیدای دموکرات ریاست جمهوری و درخواست او از رئیس جمهور اوکراین برای تحقیق در مورد عملکرد مالی پسر بایدن، رئیس جمهور آمریکا را در شرایطی دشواری قرار داد تا اینکه امروز 5 شنبه 5 دسامبر رسما دستور استیضاح صادر شد.

رئیس مجلس نمایندگان آمریکا با بیان اینکه تخلفات ترامپ محرز شده، از کمیته قضایی این مجلس خواست طرح استیضاح ترامپ را برای رأی‌گیری در صحن اصلی و ارسال آن به سنا، تدوین کند.

«نانسی پلوسی» رئیس‌ مجلس نمایندگان آمریکا روز پنج‌شنبه با بیان اینکه بر اساس شواهد تخلفات  «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا محرز شده، رسما دستور نگارش طرح استیضاح وی را صادر کرد. 

پلوسی که روز گذشته برای بررسی نحوه پیشبرد روند استیضاح و گام‌های بعدی در این مسیر با هم‌حزبی‌هایش جلسه گذاشته بود، امروز در یک نشست خبری گفت: «رئیس‌جمهور از قدرت خود سوء استفاده کرده، امنیت ملی ما را تضعیف کرده است و ثبات انتخابات‌های ما را خدشه‌دار کرده است.»

روند استیضاح ترامپ را بدنام کرد

رئیس جمهور آمریکا به خاطر دو اتهام زیر تیغ استیضاح قرار گرفت و روزهای سختی را می گذراند و این روزهای سخت تا نتیجه استیضاح ادامه دارد. اولین اتهام او اشکار است و مشخص شده که او به رئیس جمهور اوکراین تلفن کرده و خواسته هایی داشته که باعث تخریب رقیب انتخاباتی اش شده و همزمان پای کشوری خارجی را به انتخابات سال اینده کشورش باز کرده است. از طرف دیگر به شهادت بازرس مولر، ترامپ در جهت جلوگیری از رو شدن قصد داشته تا از تحقیقات جلوگیری کند. این اتهام ها در نظام رفتاری آمریکا، اتهامات کمی نیستند اما با این حال به اعتقاد بسیاری از ناظران باز هم امکان برکنار شدن ترامپ از راه استیضاح بسیار کم است. تا کنون 12 شاهد در جلسات کنگره حاضر شده اند و علیه ترامپ و اقدامات او که به ضرر ایالات متحده تمام شده، شهادت داده اند. اما یک مشکل بزرگ برای دموکرات ها به وجود آمده و آن یک دستی جمهوری خواهان در حمایت از ترامپ است. در ظاهر بسیاری از هم حزبی های رئیس جمهور آمریکا به او بی علاقه اند. اما این بی علاقگی به معنای شکاف در اردوگاه جمهوری خواهان نبوده است. برای اینکه استیضاح باعث برکناری ترامپ از ریاست جمهوری شود، تنها عزم جزم دموکرات ها کافی نیست و همراهی بقیه نمایندگان هم نیاز است. اما تا کنون این همراهی اتفاق نیافتاده و همین موضوع تبدیل به پاشنه آشیل استیضاح ترامپ شده، چرا که جمهوری خواهان هم صدا با رئیس جمهور آمریکا به دنبال کشیدن پای بایدن و پسرش به این رسوایی هستند و تخلفات اشکار ترامپ را به دلیل اینکه انتخابات نزدیک است و نمی خواهند پاس گلی به دموکرات ها داده باشند، نادیده می گیرند.

با این همه راهی که ترامپ تا اینجا آمده باعث بدنامی اش شده. این که چقدر برای طرفداران او این بدنامی اهمیت دارد را تنها می توان بعد از اعلام نتایج انتخابات سال آینده فهمید اما آنچه مشخص است اینکه، در تصور بسیاری از افراد دیگر ترامپ قهرمانی برای آمریکا نیست و پای او به دلیل اقداماتش علیه منافع امریکا به تحقیقات باز شده و جلسه استیضاحش به همین خاطر در پیش رو است.

کسی از کاخ سفید به جلسه نمی رود

حمایت جمهوری خواهان از ترامپ، او را در موضع قدرت قرار داده و باعث شده که اعلام کند برخلاف اسلافش در کاخ سفید، او حاضر نیست در جلسه شرکت کند یا نماینده ای را بفرستد. این رویکرد او نشان می دهد که رئیس جمهور آمریکا پشتش بیش از هر زمان دیگری به حمایت جمهوری خواهان گرم است و آنها احتمالا در پشت پرده خیال ترامپ را بابت حمایتشان از او راحت کرده اند.  روز جمعه کمیته قضایی مجلس نمایندگان آمریکا، یک هفته به دونالد ترامپ مهلت داد تا اعلام کند که آیا وکیل و مشاور حقوقی اش مایل به ارائه اسناد درخواست شده در خصوص پرونده جنجالی اوکراین خواهد بود یا نه. اما کاخ سفید می گوید این اتفاقات منصفانه نیست. به نظر می رسد که ترامپ امید دارد که این پشت گوش انداختن ها و بازی ها بتواند وقت بیشتری برای او بخرد و چانه زنی او را با نمایندگان جمهوری خواه مجلس سنا، به نتایج مثبتی برسد. مشخص است که جمهوری خواهان حاضر به باخت انتخابات 2020 نیستند و یک رسوایی کامل برای ترامپ زمینه ساز چنین باختی برای آنها خواهد بود. رئیس جمهور فعلی آمریکا هر چند حتی در میان هم حزبی های خودش هم محبوب نیست، اما در حال حاضر تنها راه برون رفت محافظه کاران جمهوری خواه، استفاده از او برای از دست ندادن قدرت است. حتی اگر این حمایت ها به نفع ایالات متحده نباشد.

در چنین شرایطی دموکرات ها چندان امیدی به نتیجه فوری استیضاح ندارند اما امیدوارند روندی که آغاز شده بتواند در نتایج انتخابات آینده تاثیر بگذارد. به هر حال کشیده شدن پای ترامپ به پرونده اوکراین گیت، با ریزشی در میان طرفداران او همراه شده که دموکرات ها امیدوارند بتوانند از این ریزش به سود خود استفاده کنند.

کاخ سفید می خواهد همه چیز را کنترل کند

کاخ سفید یک بار کنترل خود را از دست داده و یک ناشناس توانسته به گفتگوهای ترامپ با مقام اوکراینی دست پیدا کند.اما ترامپ دیگر حاضر به تکرار اشتباهات گذشته نیست.او تلاش می کند هر طور که شده نگذارد که روند استیضاح به ضررش تمام شود.  در نامه ای که کاخ سفید نوشته و توسط نشریه پولیتیکو منتشر شده، کاخ سفید کمیته مجلس نمایندگان را به "فقدان کامل فرآیند منصفانه قضایی" متهم کرده بود. در این نامه آمده که دعوتنامه کمیته قضایی برای مشارکت کاخ سفید در جلسه روز چهارم دسامبر فرصت کافی به دولت برای آماده شدن نمی دهد و اطلاعاتی در مورد شواهد ارائه نمی کند. روی همین حساب هم بلاخره نماینده از دولت در جلسه حاضر نشد.

این تصمیم ترامپ و بهانه ای که کاخ سفید برای آن آورده نشان می دهد که رئیس جمهور آمریکا بسیار امیدوار است که از استیضاح جان سالم به در ببرد و حاضر نیست که بی گدار به آب بزند و خود را در هچل پاسخگویی رودررو به دموکرات ها بیندازد. حال باید دید که جلسات استیضاح چه طور پیش خواهد رفت آیا جمهوریخواهان از پشت خنجر می زنند یا به واقع هوای او را خواند داشت؟

23/ 310312

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1327266

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی NL ۲۱:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۴
    2 12
    وزارت امور خارجه ایران باید با کشورهای دیگر مذاکره کند که بودن ترامپ بر سر قدرت به نفع جمهوری خواهان هم نیست و باید استیضاح شود. سیاست خارجی غیر قابل دفاع ترامپ می تواند به اجماع نظر کمک کند.
  • شمس تبریزی IR ۲۱:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۴
    10 7
    این دموکراتها دیروز در جلسه استماع در مجلس نمایندگان واقعا ضایع کردن. تمام این بازی ای که درست کردن، سر لحاف ملانصر الدینه. طرف پاشده از استنفورد اومده و میگه دونالد تو میخواهی بارون رو بکنی یه نجیب زاده. مونده بودم این حقوقدان استنفورد، واقعا عقل داره؟ اینقدر ضایع بازی درآورد که همین دیروز مجبور به عذرخواهی شد. دموکراتها نمیتونن انتخابات 2020 را ببرن مگر اینکه مایک بلومبرگ بیاد وسط. فقط بلومبرگ حریف ترامپ میشه. اون هم هنوز معلوم نیست که بتونه خودش را در این زمان کوتاه بکشه بالا
    • علی IR ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۵
      2 0
      شمس تبریزی با اینکه با بسیاری از نظراتت کم و بیش مخالفم ولی حق را باید بگویم هم سوادت خوب است هم از اسمی که انتخاب کردی خوشم میاد . تو این دو مورد دمت گرم