۰ نفر
۱۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۰
انقلاب اسپار هند در صنعت خرده فروشی

محمد والا یزدانی: دنیای خرده فروشی و یا به اصطلاح بین المللی اش Retail روز به روز دستخوش تغییرات اساسی می شود و عواملی تعیین کننده چون تکنولوژی نقش مهمتری در زیرساخت های آن دارد. شاید تا چند سال پیش فروش و تحویل آنلاین کالا انقلابی نوین در خرده فروشی به حساب می آمد اما امروز دنیا به سمتی حرکت می کند که تجربه خرید را به تجربه ای هیجان انگیز برای مشتریان تبدیل کند. با توجه به اهمیت استفاده از فضاهای فروشگاهی و نقش مهمی که در ایجاد درآمد بیشتر دارد، ساز و کار آفلاین برای ایجاد این تجربه دچار محدودیت شده و برندها سعی در بهره گرفتن از فناوری برای تأمین نیازهای عاطفی مشتریانشان هستند.

یکی از بهترین و پیشروترین این نمونه ها اسپار هند است. مجوز فعالیت اسپار هند توسط اسپار اینترنشنال به گروه "لندمارک" در دبی داده شده و امروز بیش از ۲۳ هایپرمارکت در سراسر این کشور دارد. اگر بخواهیم از مشتریان اسپار هند بگوییم می توانیم به این نکته اشاره کنیمکه اکثریت آنها را گروه سنی بالای ۲۵ سال تشکیل می دهند که تمرکز اصلی شان روی قیمت مناسب است. از این رو، استراتژی اسپار هند روی ایجاد تفاوت از لحاظ تجربه خرید و قیمت است. از آنجایی که قیمت حوزه ای است که تقریباً تمام فروشگاه های زنجیره ای در هند روی آن مانوور می کنند، اسپار استراتژی اصلی خود را به تجربه خرید بهتر مشتریانش اختصاص داده است.

در همین راستا، تکنولوژی به عنوان عامل اصلی تفاوت به کار گرفته شده تا اسپار انقلابی در صنعت خرده فروشی در هند ایجاد کند. در زیر به موارد به کارگیری اسپار از فناوری و نوآوری اشاره خواهیم کرد:

· "خانه خود را طراحی کنید" : این تکنولوژی این امکان را به مشتریان می دهد تا دکور منزل خود را به طور مجازی روی صفحات لمسی ایجاد کنند و پیش از خرید، دید بهتری از فضای جدید خود داشته باشند.

· "صفحه لمسی مخصوص بچه ها" : این صفحه برای بچه ها بازی های مختلف و سرگرمی فراهم می کند تا پدر و مادرهایشان راحت تر خرید کنند.

· "کیوسکهای کمکی" :  این کیوسک ها در نقاط مختلف فروشگاه جانمایی شده اند تا مشتریان بتوانند شخصاً کالاهای مورد نیاز خود را پیدا کنند.

· "کیوسک های سلف چک آوت" : این کیوسک ها به مشتریان این امکان را می دهند تا در صف خرید معطل نشوند و بتوانند بدون مشکل هزینه های خرید خود را پرداخت کنند.

· "مدیریت انرژی" : اسپار با سیستم ردیابی روی میزان مصرف برق نظارت دارد و آن را ردیابی می کند.

· "اپلیکیشن کمکی در طبقات": این اپلیکیشن امکان دسترسی آسان و سریع مشتریان به اطلاعات مرتبط با موجودی کالا را در طبقات مختلف فروشگاه فراهم می کند.

اما نوآوری های اسپار به همین جا ختم نمی شود. نوآوری اصلی اسپار به نصبکیوسک دیجیتال در یکی از بزرگترین پارک های فناوری دنیا یعنی "مانیاتا تک پارک" است. پارک فناوری مانیاتا در بنگلور به مساحت ۳۰۰ هکتار، خانه برندهای پیشرویی چون IBM، فیلیپس، NVIDIA، نوکیا و رویز رویس است. این کیوسک دیجیتال در ارائه تجربه خرید آسان و منحصربفرد و تحویل کالا بسیار دقیق و پیشرو است. این کیوسک یک صفحه لمسی ساده دارد و تور مجازی هایپرمارکت، سفارش و تحویل در همان روز را برای کارمندان پارک فناوری فراهم می کند.

نوآوری و تکنولوژی را کنار بگذاریم، رابطه اسپار با تأمین کنندگان، کارمندان و مشتریانش، نقشی پررنگ در انقلاب صنعتی این خرده فروش در هند داشته است که به تفکیک به آنها خواهیم پرداخت:

اسپار و تأمین کنندگان

مدل عملیاتی اسپار بر مبنای زنجیره تأمین کارآمد و رابطه تنگاتنگ با تأمین کنندگان برای دستیابی آنها به بیشترین حاشیه سود ممکن است. مقیاس سیستم پخش و حمل و نقل اسپار با کاهش هزینه های عملیاتی همراه می شود. به این ترتیب که حجم زیاد محصولات در مرکز پخش، هزینه های ثابت را به گونه ای سرشکن می کند تا منجر به کاهش هزینه های واحد شود.

اسپار و کارمندان

اسپار برای کارمندانش دوره های آموزشی سختگیرانه ای را ترتیب می دهد تا کارمند در هر سطحی که باشند خود را ارتقا دهند. کارمندان اسپار علاوه بر گذراندن دوره هایی که منجر به خلق محیط کاری سالم تر و رقابتی تر برای خود و دیگران می شود، ماهانه امکان انتخاب شدن به عنوان کارمند ماه و گرفتن جایزه را دارند. علاوه بر این اسپار کارت های "متشکریم" را طراحی کرده تا کارمندان بتوانند از هر فردی که در کاری کمکشان می کند، تشکر کنند.

اسپار و مشتریان

اسپار با راه اندازی کمپین "جشن هند" تمامی فستیوال های داخلی را جشن می گیرد. از این طریق، اسپار میراث فرهنگی، وسعت جغرافیایی، زبان های گوناگون، دست پخت های متنوع و سبک زندگی مختلف مردم را محترم می شمارد و با پاس داشتن آنها، مردم هند را به یکدیگر نزدیکتر می کند.

۲۱۲۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1327635

برچسب‌ها