رای جالب یک قاضی برای دو معترض به گرانی بنزین؛ متهمان آزادند!

یک رای عجیب در دادگاه یکی از شهرستانها در شبکه های اجتماعی به شدت معروف شده است. در این رای، قاضی دادگاه اعلام می کند گرانی بنزین نتیجه مستقیم بی تدبیری دولت بوده است.

امید سلیمی بنی: قضاوت و صدور رای از سخت ترین مشاغل دنیاست. چون باید در آرای صادر شده، مال، جان و عرض و آبروی مردم را مدنظر قرار داد و قاضی مکلف است با دقت بسیار زیادی آرای خود را صادر کند. با این حال، برخی از آرای صادر شده در محاکم به گونه ای است که نمی توان گفت قاضی در کلماتی که به کار برده، دقت زیادی نشان داده است.

اخیرا یک رای جالب در شبکه های اجتماعی دست به دست می شود. جالب اینجاست قاضی صادر کننده رای، با اعلام آن در صفحه متعلق به خود در شبکه اینستاگرام باعث شده است این رای به صورت انبوه در فضای مجازی منتشر شود. البته در فضایی که برخی از مسئولان قوه قضاییه نسبت به فعالیت کاربران در فضای مجازی هشدار می‌دهند اینکه یک قاضی آرای صادره خود را در شبکه‌ای اجتماعی منتشر کند، نکته جالبی محسوب می‌شود.

قاضی رسول احمد زاده، دادرس شعبه چهار دادگاه عمومی بخش چهارباغ در حکمی که اخیرا درباره بازداشت یکی از معترضان به گرانی بنزین در شهرستان ساوجبلاغ صادر کرده است، اینطور عنوان کرده که پلیس امنیت و اطلاعات شهرستان مزبور، علیه دو راننده تریلی که در اعتراض به گرانی بنزین، خودرو خود را در چهارراه خاموش کرده اند به علت اخلال در نظم عمومی و ترافیک اعلام جرم کرده است.

تصویر رای قاضی احمدزاده در صفحه اینستاگرام او

متهمان اعلام کرده اند ما راننده ایم و هنگام عبور از چهارراه، پشت جمعیت معترض که چهارراه را بند آورده بودند، گیر کردیم و قادر به دور زدن نبودیم. در نهایت ظاهرا قاضی این دفاعیات را قبول نکرده و می نویسد: «به نظر می رسد همدلی متهمان با جمعیت حاضر و همنوایی با خودروهای خاموش شده در جاده موجب توقف طولانی مدت آنها شده باشد.» چون ظاهرا افسران پلیس به تلفن همراه متهمان زنگ زده و گفته اند باید سریع محل را ترک کنند ولی جوابی دریافت نکرده اند.

در نهایت، قاضی با اعلام اینکه جرم «اخلال در امنیت ونظم عمومی» برای متهمان محرز است، اعلام می کند: «بدیهی است اخلال در نظم و آسایش و امنیت عمومی مردم نتیجه مستقیم بی تدبیری دولت در اجرای یک طرح غیرکارشناسی بوده و عرف جامعه ایرانی دولتمردان را مسئول اخلال به وجود آمده می داند، چرا که سبب اقوی از مباشر بوده اند! (لذا) ارتکاب رفتار مورد تصریح قانونگذار از سوی متهمان منتفی است، چرا که اعتراض غیرمسلحانه به حکمرانی نامطلوب از مولفه های اساسی حدود آزادی مصرح در اصل بیست و هفتم قانون اساسی است و بدیهی است اخلالی در مبانی اسلام نداشته است؛ چه اینکه چند تن از مراجع عظام تقلید در پیامی این اقدام دولت را ناپسند و بر خلاف مصلحت دانسته اند.»

پس از این مقدمات، قاضی نتیجه می گیرد که اقدام متهمان در بستن چهارراه از طریق متوقف کردن تریلی، نافرمانی مدنی و مشروع است و آنها جرمی مرتکب نشده اند و در نهایت حکم برائت آنها را صادر می کند.

حدود صلاحیت قاضی چقدر است؟

با توجه به اینکه به نظر می رسد رای بالا مورد توجه بسیاری از حقوقدانان از باب رعایت حقوق شهروندی در اعتراض به گرانی بنزین قرار گرفته است، جای پاسخ به این پرسش خالی است که حدود صلاحیت قاضی در صدور رای چقدر است؟ آیا قاضی می تواند ضمن صدور رای در یک پرونده خاص (مانند تعیین تکلیف درباره مجرم بودن یا نبودن متهمان) تصمیم سران سه قوه را منسوب به یک قوه یعنی قوه مجریه –دولت- کرده و نتیجه بگیرد دولت در اجرای یک طرح غیرکارشناسی، بی تدبیری کرده است؟

آیا نمی توان به این قاضی ایراد گرفت که چطور «غیرکارشناسی بودن» طرح افزایش نرخ بنزین را احراز کردید؟ یا از سوی دیگر، چطور دریافتیدکه این تصمیم، مربوط به یک قوه، -دولت- است و سران سایر قوا از جمله قوه قضاییه و قوه مقننه در آن دخالتی نداشتند؟ البته شاید در پاسخ بتوان گفت منظور قاضی از «دولت» در این بخش، کل حاکمیت و نه تنها قوه مجریه بوده است.

از طرف دیگر، در جایی که حکم واضح قانونی درباره جرم «اخلال در نظم و امنیت عمومی از طریق اخلال در رفت و آمد و ترافیک مردم» وجود دارد چطور قاضی می تواند در مقابل این حکم قانونی، به «عرف جامعه ایرانی که دولتمردان را مسئول اخلال به وجود آمده می داند» استناد کند؟ آیا می توان در مقابل نص قانون، اجتهاد به «عرف» کرد؟ و آیا می توان در موارد مشابه که مثلا قوه قضاییه در موردی از نظر یک قاضی مقصر است، حکم مشابهی صادر کرد؟

بعید به نظر می رسد این رای را بتوان رایی مطابق موازین قضایی دانست، هر چند از لحاظ رعایت حقوق و آزادی های ملت که در اصل ۲۷ قانون اساسی درباره تجمع بدون حمل سلاح به آن تاکید شده است، رای مزبور، قابل اعتنا و بسیار مترقی تلقی شود.

۱۷۴۷۲۳۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1329188

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 30
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۸
    ای رحمت به شیرمادرت
  • IR ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۸
    دمش گرم!
  • IR ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۸
    اصل 27 قانون اساسی را نمی توان نسبی، در برخی از مواقع و نسبت به برخی افراد و شهروندان اعمال کرد و در سایر مواقع در دولتهای دیگر و نسبت به سایر شهروندان ممنوع و غیر قابل اجرا دانست! اصل بارعایت قیود آن نسبت به تمام شهروندان، بدون تبعیض و در مواقع اعتراض به عملکرد یا تصمیم تمام ارکان حکومت و در زمان استقرار هر دولتی اطلاق دارد و لازم الاجراست! سرتا پای این حکم به لحاظ حقوقی دارای اشکال است جز نتیجه که منجر به آزادی دو شهروند شده.
  • IR ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۸
    بی تدبیری سران قوا بوده عزیز جان
  • IR ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۸
    شما وکیل مدافع دولتین؟!!
    • IR ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۸
      19 2
      عجب
  • IR ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۸
    یه نفر هم به نفع ملت رای داده اینطوری خبر آنلاین آن را محکوم میکند موضع خبر آنلاین که همیشه مشخص است، فقط حاکمیت !
  • IR ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۸
    49 13
    بي تدبيري دولت در اجراي طرح روشن است زيرا اين رو از وسعت اعتراضات ميشه فهميد (حتي مراجع ، دانشگاهيان و..) . فكر مي كنم به جز روحاني و اعضاء دولتش همه در كشور نظرشون بي تدبيري دولت است. چرا كل قضيه گردن دولت افتاده ، چون برابر نظر كساني كه در جلسه سران حضور داشتند آورنده و پيشنهاد دهنده طرح دولت بوده است . دولت مي توانست طرح معقول تري را ارايه دهد. واقعن صفت قاضي باهوش ، آگاه ، فاضل و عادلي و البته غير كليشه اي براي ايشان برازنده است . دمت گرم.
  • محمد رضا IR ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۸
    81 4
    دم این قاضی گرم و حال اینکه مگر نمی شود تصمیم جمعی هم دارای اشکال باشد شاید تصمیم جمع اشکال کمتری داشته باشد
  • IR ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۸
    از نظر ذهن داعشی شما باید سر از بدنشون جدا میکردند ؟؟؟ چی شد که شما انقدر وقیح شدید ؟؟؟
  • IR ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۸
    96 4
    رای کاملا عادلانه بوده
  • IR ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۸
    109 9
    خداوند در این دنیا و آن دنیا به این قاضی که مشکل گرسنگان و درک می کنه،عافیت عطا کند.
    • IR ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۸
      0 0
      الان رای منفی به این متن به چه دلیل بوده است. حکم اعدام شما را خوشحال می کرد
  • IR ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۸
    117 3
    در اين مملكت هم قضات دلير و شجاع پيدا ميشود كه بگويند كه شماها نمايندگان خداوند در ايران نيستيد و مانند بقيه انسانيد و جايز خطا
  • محسن IR ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۸
    98 6
    احسنت ، ایول ، اگه در طول تاریخ بعد از انقلاب یک رای صحیح صادر شده باشد همین است .
  • IR ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۸
    77 5
    هزاران درود بر این قاضی . رحمت خدا بر تو باد
  • عباس IR ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۸
    76 5
    درود واحسنت براین قاضی مستقل وبا شرافت وبا ایمان.
  • IR ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۸
    49 5
    این عین گفته رئیس دستگاه قضا رو بیان کردن. اگر یک قاضی علیه ارگانی غیر از قوه مجریه رای داد جای کف زدن داره. قوه مجریه که رینگ بوکسه.
  • IR ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۸
    38 3
    چه عجب
  • امیر IR ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۸
    116 7
    ظاهرا از اینکه اعدام نشدند خبرانلاین خیلی دلخور شده.
  • IR ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۸
    71 6
    کار خوبی بوده
  • IR ۲۳:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۸
    1 0
    نور به قبر پدر مادرت بباره
  • IR ۲۳:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۸
    1 0
    احسنت . این حکم به راستی بوی عدالت علوی می دهد. بیش باد
  • IR ۰۰:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۹
    1 0
    درود به شرف این آقای قاضی
  • IR ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۹
    0 0
    بنزین ارزون بشه یا یارانه بنزین رو به هرنفر ۵۰۰ هزار بدن نه ۵۰ هزار
  • جعفر IR ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۹
    1 0
    کاش از این شیرمردان جاهای دیگه مملکت هم داشتیم...
  • علی 61 IR ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۹
    1 1
    آره بابا قاضی که نباید حکم درست و به نفع مردم بده !!!! به نظر منم این قاضی اصلا صلاحیت نداره . مردم بیخودی راجب بنزین دارن شلوغ کاری میکنن . ببین دولت چه تصمیم گیری خوبی کرد ؟ همه چیزم ارزون شده تازه ...... دلار 13500 طلا گرمی 470 سکه 4600 و.....
  • حمید فرضی پور IR ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۹
    2 0
    در اینکه رای صادره، ماحصل برداشتی مترقی از اصل 27 قانون اساسی هست، جای هیچ شکی نیست . اما بینی و بین الله ، اگر اعتراض مدنی این دو راننده ی تریلی ، برای مثال در اعتراض به عملکرد قوه قضایه ، شورای نگهبان و دیگر بخشهای حاکمیتی صورت میگرفت ، باز هم این رای صادر می شد ؟! من که بعید میدونم
  • ramin IR ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۹
    1 1
    درود بر شرفت. عنوان رای حالب دیگه جیه. این یه خقیقته.جرا واستون جای تعجب داره!!!
  • IR ۱۷:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۴
    0 0
    متاسفم برای خبرآنلاین که زمانی داعیه دفاع از مردم و مردمی بودن را داشت اما الان ابزاری شده دست دولت و حاکمیت چون مدیرانش پست دولتی گرفته اند. این رفتار تهوع آور قطعا در خاطره مردم زجرکشیده می‌ماند.