۴۷۰ هزار دانش‌آموز اتباع خارجی در ایران تحصیل می‌کنند

فارس نوشت: مدیرکل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران گفت: در حال حاضر ۴۷۰ هزار دانش‌آموز اتباع خارجی در کل کشور تحصیل می‌کنند که از این تعداد ۱۱۷ هزار نفر در استان تهران مشغول به تحصیل هستند.

محمد صیدلو، مدیرکل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران در جلسه شورای آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران، اظهار داشت: بودجه‌ای که دراختیار آموزش و پرورش قرار می‌گیرد، صرفاً تنها صرف حقوق می‌شود و نمی‌توانیم این بودجه را به نحو احسن در بخش‌های دیگر هزینه کنیم، بنابراین شوراهای آموزش و پرورش کمک خوبی تاکنون کرده است و اگر این شوراها نبود، نمی‌توانستیم به فعالیت خود ادامه دهیم. 

وی تأکید کرد: شوراهای آموزش و پرورش باید توسط مدیران دستگاه‌ها جدی گرفته شود، چرا که هر بار یک نماینده را به این جلسات اعزام می‌کنند و موجب می‌شود که تمرکز خوبی در جلسات اتفاق نیفتد. 

صیدلو یادآور شد: از ظرفیت قانونی شورای آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران هنوز به خوبی استفاده نشده است و ما می‌توانیم از آن به درستی استفاده کنیم. 

وی ادامه داد: در حال حاضر ۴۷۰ هزار دانش‌آموز اتباع خارجی در کشور تحصیل می‌کنند که ۱۱۷ هزار از این اتباع در مدارس استان تهران حضور دارند و بعضاً هزینه‌های تحصیل را هم پرداخت نمی‌کنند و با آنها مانند دانش‌آموزان ایرانی برخورد می‌شود. 

مدیرکل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران گفت:‌ طرح‌هایی مبنی بر آموزش از راه دور به اتباع خارجی و افرادی که امکان تحصیل را ندارند داریم و همینطور حضور این دانش‌آموزان در مدارس غیردولتی خیریه است. 

در ادامه، گودرز شاه‌مرادی مدیر آموزش از راه دور آموزش و پرورش اظهار داشت:‌ ظرفیت‌های بسیار بزرگی،‌ مراکز آموزشی غیردولتی دارند که با استفاده از مشارکت نهادها می‌توان از آن استفاده کرد. 

وی ادامه داد: از سال ۸۳ آموزش و پرورش، آموزش از راه دور را در پایه اول و دوم متوسط انجام داده است و در این پروژه موفق بوده.

شاه‌مرادی گفت: هنگامی که در کرمانشاه زلزله‌ای رخ داد، می‌توان گفت انقلابی در آموزش و پرورش اتفاق افتاد و بعد از ۷۲ ساعت از زلزله، آموزش به صور الکترونیک و آنلاین به زلزله‌زدگان ارائه شد. 

مدیر آموزش از راه دور آموزش و پرورش یادآور شد: در حوزه اتباع خارجی هم تعدادی از آنها درگیر کار هستند و می‌توانند از طریق آموزش‌های آنلاین از راه دور و همینطور استفاده از مدارس غیردولتی خیریه تحصیل لازم را داشته باشند. 

وی بیان داشت: برای آموزش آنلاین از راه دور، ۵۰۰ هزار تومان برای هر نیم‌سال دانش‌آموز هزینه می‌شود.

در ادامه، رسول پاپایی مدیر امور شوراهای آموزش و پرورش نیز اظهار داشت: کشور ما به لحاظ وضعیتی که دارد، پذیرای بخش عمده‌ای از اتباع خارجی است که عمده آنها تبعه کشور افغانستان هستند و ما هم موظف هستیم براساس استانداردهای جهانی از آنها پذیرایی کنیم. 

وی یادآور شد: در سال ۹۳ مقام معظم رهبری دستوری دادند که فرزندان اتباع خارجی بدون هیچ قید و شرطی در مدارس مشغول به تحصیل شوند و ۴۴۳ هزار نفر از ۴۷۰ هزار نفر دانش‌آموز اتباع خارجی تبعه کشور افغانستان هستند که در مدارس سراسر کشور تحصیل می‌کنند، ولی در سایر کشورهای دنیا اتباع خارجی در اردوگاه‌ها و پناهگاه ها تحصیل می‌کنند. 

پاپی گفت:‌ در حال حاضر این دانش‌آموزان در اردوگاه ها تحصیل نمی‌کنند و در یک نظام آموزشی یکسان با دانش‌آموزان ایرانی به تحصیل می‌پردازند. 

مدیر امور شوراهای آموزش و پرورش ادامه داد: بیشترین دانش‌آموزان اتباع خارجی در شهرستان‌های استان تهران مشغول به تحصیل هستند.

وی یادآور شد: این اقدامات در صورتی است که کمک‌های جهانی تنها ۲ درصد از تحصیل آنها را تأمین می‌کند و سالی بیش از ۱۰ مدرسه نتوانستند بسازند. 

۲۳۵۲۳۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1329495

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =