مشیر دیوان، عمارتی با معماری زیبا در سنندج!

در شهر سنندج و در محله قدیمی سرتپوله در خیابان شهدا بنایی مشهور مربوط به دوره قاجاریه وجود دارد که متعلق به میرزا یوسف مشیر دیوان بوده است. وی مشاور و جانشین حاکم منطقه در آن زمان به نام میرزا رضای وزیر کردستانی بود.

 در این بخش از ایرانگردی قصد داریم به سنندج رفته و جاذبه بی نظیری را به شما معرفی کنیم، پس همراهمان باشید.

این بنا نام سازنده خود را یدک می کشد و به نام عمارت مشیر دیوان خوانده می شود. عمارت مشیر با شیوه و اسلوب معماری ایران بنا نهاده شد. این عمارت به دلیل اینکه جلسات مهم استانی را در آن تشکیل می دادند برای حفاظت از آنجا بر روی سردر عمارت جان پناه و محل‌های نگهبانی ایجاد شده. در واقع سردرِ ورودی این عمارت از زیبایی‌های معماری آن محسوب می‌شود که آن را «سردرِ جلوخانی» می نامند و به شکل نیم هشتی است.

بعد از در ورودی، فضایی هشت ضلعی وجود دارد که دربان در آنجا می ایستاد. از موضوعات جالبی که بهتر است بدانید ایت است که از گوشه و کنار کردستان به این محل می آمدند تا مشکلات و مسائل خویش را با مشیر دیوان مطرح کنند. اما چیزی که مشیر دیوان را از سایر بناهای سنندج متمایز می‌کند، سقف شیروانی با طرح کلاه فرنگی است. گچ‌بری‌ها و حجاری‌های روی ایوان با طرح‌های گیاهی و طرح پرندگان نیز از تزئینات این بخش از عمارت می‌باشد. امیدواریم اگر تا به حال به بازدید از این جاذبه بی نظیر نرفته اید، حتما آن را در برنامه سفرتان بگنجانید.

منبع : لست سکند

2121

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1330113

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =