مرمت و بازسازی ۵۰ بنای تاریخی در کردستان

معاون میراث فرهنگی استان کردستان گفت: عملیات مرمت و بازسازی ۵۰ بنا از ۲۰۰ بنای تاریخی موجود درسطح استان کردستان، توسط اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی این استان در حال انجام است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از سنندج، محمد رشیدی ضمن اعلام این خبر گفت: بودجه مرمت و بازسازی تعداد۵۰ بنای تاریخی استان از محل اعتبارات ملی و استانی تامین گردیده و عملیات اجرایی آنها آغاز شده است.

وی افزود: سال گذشته ۳۶ بنای استان مرمت شد که در مجموع برای مرمت این بناها اعتباری بالغ بر پنج میلیارد ریال هزینه شد، که تعدادی از بناهای شاخص استان مانند، عمارت خسروآباد، مشیر دیوان، حمام خان، بازار سرپوشیده سنندج و بازار بیجار در این لیست جای دارند.

رشیدی سپس به پیشرفت 80 درصدی عملیات مرمت منازل مجتهدی، آزموده،‌ اردلان، صحرایی و حمام وکیل اشاره کرد و افزود: پارسال مرمت و بازسازی خانقاه مولانا احمد در شهر سنندج به صورت کامل انجام شد که طبقه اول آن به صورت‌ سبکی و با توجه به مستندات گذشته به صورت عین به عین با مصالح اولیه بازسازی و مورد بهره برداری قرار گرفت.

در ادامه معاون میراث فرهنگی استان کردستان، تعداد آثار شناسائی شده سطح استان را ۲ هزار اثر عنوان کرد و یادآور شد: از این تعداد ۸۰۰ اثر در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده و در راستای حفظ و نگهداری از میراث استان عملیات مرمت منزل گله‌ داری، مسجد روستای بزلانه، مسجد روستای پالنگان، دربند روستای ژیوار، مرمت و ساماندهی مقبره صیدی هورامی، مرمت و راه اندازی دفتر پایگاه منظر فرهنگی هورامان، مرمت و ساماندهی مقبره صفورا خانم و آماده کردن ساختمان صنایع دستی روستای ژریژه انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه ۱۲۰ اثر تاریخی در استان نیاز به محافظت و مرمت سالیانه دارد، تاکید کرد: مرمت بناهای تاریخی که دارای مالکیت خصوصی می باشند به صورت مشارکتی صورت می گیرد.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1331264

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =