۰ نفر
۳ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۲:۳۴

دومین گوساله شبیه‌سازی‌شده ایران و خاورمیانه درحالی سالم به دنیا آمد که بنیانا، نخستین گوساله شبیه‌سازی‌شده چهار روز پیش تلف شد.

دومین گوساله شبیه‌سازی شده خاورمیانه و ایران، امروز شنبه سوم مرداد ماه با تلاش محققان کشورمان در مجتمع دامپروری فوکا وابسته به سازمان تامین اجتماعی در اصفهان به دنیا آمد. وضعیت این گوساله که تأمینا نام دارد و از منشا سلولی مشابه اولین گوساله شبیه‌سازی شده یعنی بنیانا است، نسبت به بنیانا بهتر است و توانسته است 280 روز دوران جنینی را به طور کامل طی کند.

نخستین گوساله شبیه‌سازی شده که 20 تیرماه در سن 270 روز و پس از عمل سزارین در مجتمع دامپروری نصر به دنیا آمد، آخرین دستاورد ایران برای دست‌یابی کامل به فناوری شبیه‌سازی دام‌های مزرعه‌ای بود؛ اما متاسفانه بنیانا چند روز بیشتر عمر نکرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر محمدحسین نصر اصفهانی، مدیر پایگاه تحقیقاتی رویان گفت: «هنوز علت اصلی مرگ بنیانا مشخص نیست، اما احتمال می‌رود عوامل محیطی پس از زایمان موجب تلف شدن این گوساله شده باشد. بنیانا به علت عفونتی که مشخص نیست چگونه موجب تلف شدن آن شده از بین رفته است. البته حیوانات شبیه‌سازی‌شده به دلیل شرایط خاصی که دارند و هم‌چنین عدم زایمان طبیعی مستعد این دسته از مشکلات هستند و عوامل محیطی پس از زایمان نیز به مشکلات این دسته از حیوانات کمک می کند. اما امیدواریم با توجه به وضعیت بهتر تأمینا و وزن بیشتر آن نسبت به بنیانا برای این گوساله مشکلی پیش نیاید».

هدف‌های درمانی رویان
مدیر پایگاه تحقیقاتی رویان اصفهان هم‌چنین گفت: «پروژه‌های شبیه‌سازی در ابتدا برای استفاده‌های درمانی مطرح شده بود، اما این موضوع با پیشرفت‌های متعدد منتفی شد و در حال حاضر موضوع سلول‌های القایی بنیادی مطرح شده است که می‌تواند در پروسه های درمانی مورد استفاده قرار گیرد».

نصر اصفهانی ادامه داد: «در حال حاضر ما در رویان پروژه شبیه‌سازی دام‌ها را برای تولید فرآورده‌های دارویی نوترکیب از شیر این دام‌ها پیگیری می‌کنیم و هدف این است که در دام‌هایی که دارای شیردهی بالایی هستند، این کار صورت گیرد. محققان مرکز پژوهشکده رویان طی یک دوره چهار ساله و با بررسی‌های مستمر و موفق شبیه‌سازی در کشور، گونه بز را به عنوان پستاندار منتخب جهت دسترسی به هدف بنیادی تولید حیوان تراریخت انتخاب کرده‌اند، البته در آینده نیز تولدهای دیگری در مورد حیوانات شبیه‌سازی خواهیم داشت که در زمان مقتضی اعلام می‌شود؛ اما نکته اینجا است که با به دنیا آمدن حیوانات شبیه‌سازی می توانیم چند کپی ژنتیکی از چند حیوان داشته باشیم تا مطالعات بیشتر و بهتری بر روی روند جیره غذایی، شیردهی و پروتئین انجام دهیم».

وی افزود: «تحقیقات مستمر ادامه می‌یابد و سعی داریم که یک تا دو سال آینده داروهایی را تولید کنیم که از این دام‌ها به دست می‌آید، البته روند تخلیص این داروها و در نهایت استفاده آن برای بیماران زمان بیشتری می‌طلبد. ».

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 13304

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حدیث IR ۱۱:۴۱ - ۱۳۸۹/۱۰/۱۸
    3 0
    مرگشون ادمو ناراحت میکنه همین امیدوارم دیگه اینجوری نشه زنده بمونن و