وجود قرص در کیک‌های صنعتی، فعلا توسط حوزه سلامت آذربایجان‌غربی تکذیب شد

در ماجرای انتشار تصاویری از وجود قرص در کیک‌های صنعتی در نقاط مختلف کشور، چند تصویر نیز از این ماجرا در استان آذربایجان‌غربی منتشر شد که معاونت امور بهداشتی و معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان در تحقیقات اولیه در یکی از شهرستان‌های جنوب استان این موضوع را رد کرد.

به گزارش خبرآنلاین آذربایجان‌غربی، چند روزی است تصاویری از وجود انواع قرص در کیک‌های صنعتی در استان‌های مختلف کشور درحال انتشار است.

در این خصوص تصاویری نیز توسط مردم و خبرگزاری‌ها در شهرهای جنوبی استان و ارومیه مرکز استان نیز منتشر شد .

ماجرای اولیه چه بود؟

گزارش‌های مختلف از این موضوع در استان‌های سیستان‌ و بلوچستان، هرمزگان، کرمان، البرز و آذربایجان‌شرقی منتشر شده و در استان آذربایجان‌غربی نیز چند تصویر مرتبط منتشر شد.

خبرگزاری کردپرس در گزارشی به نام وجود قرص های مخفی در خوراکی دانش آموزان نوشت؛ «اخیرا عکس ها و ویدیوهایی در فضای مجازی منتشر شده که در آن قرص‌هایی از نوع خواب آور و قرص برنج و ترامادول در میان کیک های خوراکی دانش آموزان که از بوفه مدرسه خریداری کرده بودند، وجود دارد».
در ادامه این گزارش آمده بود؛ «یکی از این ویدیوها مربوط به یکی از مدارس روستای زیوه در پیرانشهر آذربایجان‌غربی است، که در آن وجود قرص SHD یا همان ترامادول 50میلی گرم در داخل خوراکی که توسط  یکی از دانش آموزان از بوفه مدرسه خریداری شده بود».

وزارت بهداشت چه می‌گوید؟

کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو در خصوص مشاهده اجسام خارجی از قبیل قرص و کپسول در بسته بندی برخی محصولات کیک، ویفر و ... منسوب به ۱۲ برند تولیدی به خبرگزاری ایسنا، گفت: آنچه مشخص است قرص و کپسول بعد از خط تولید و در سطح عرضه و در اقدامی خرابکارانه، هدفمند و سازمان یافته به بسته بندی تعدادی از محصولات وارد شده و مشکلی در سطح خطوط تولید و بسته بندی و حتی عرضه کلان از مسیر شرکت های پخش مجاز و رسمی مشاهده نشده است.
وی افزود: تنها مرجع اظهار نظر در مورد محتوای این قرص و کپسول ها، آزمایشگاه مرجع سازمان غذا و دارو است و تا این لحظه گزارشی از وجود داروهای مخدر یا قرص برنج در نمونه های ارسالی  نداریم، داروهای بررسی شده اغلب داروهای خانگی از جمله استامینوفن، بروفن، ستیریزین، هیدروکسی زین، متوکلوپرامید و حتی بلیستر خالی بوده و به نظر می‌رسد ایجاد رعب و وحشت و تخریب وجهه صنایع غذایی به طور عام مورد هدف بوده است.

دانشگاه علوم‌پزشکی آذربایجان‌غربی، اطلاعیه داد

در پی انتشار گزارشاتی در خصوص " وجود قرص در انواع محصولات کیک در شهرستان پیرانشهر" در پایگاههای خبری فضای مجازی بلافاصله اکیپی متشکل از کارشناسان معاونت امور بهداشتی و معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان‌غربی جهت بررسی میدانی و تهیه مستندات مربوطه به شهرستان پیرانشهر عزیمت نمودند که پس از بررسی حداقل ۱۰۰ نمونه مشکوک کلیه محصولات غذایی (انواع کیک) با سری ساخت های یکسان از سطح عرضه ، قرصی در آنها مشاهده نگردید .
سپس جلسه ای با حضور فرماندار پیرانشهر و مسئولین شهرستان برگزار و گزارش بررسی های کارشناسی ارائه گردید و مقرر شد.
- به منظور ایمنی بیشتر محصولات غذایی (انواع کیک ) مکاتبه با سازمان صمت در خصوص اصلاح بسته بندی (تبدیل نوع چسبی به دوختی) و تعویض بسته بندی جهت جلوگیری از تبعات احتمالی آن بعمل آید.
- بسته‌بندی کیک‌های مشکوک جهت تعیین ماهیت و مواد تشکیل دهنده به آزمایشگاه مراجع ذیصلاح ارسال شده که پس از اعلام نتیجه اقدامات لازم بعمل خواهد آمد.
- تا مشخص شدن نتایج آزمایشگاهی و بررسی‌های میدانی دستگاههای ذیربط نسبت به جمع آوری و توقیف موقت سری ساخت های محصولات غذایی مشکوک اقدام گردد.
- نهادهای مسئول مکلف می گردند نسبت به شناسایی عامل یا عاملین و انگیزه‌های احتمالی وارد عمل شوند.
- مدیران مدارس مکلفند در هنگام خرید مواد غذایی بسته‌بندی شده جهت عرضه در بوفه مدارس نسبت به نظارت و اخذ فاکتور رسمی از فروشنده معتبر اقدام تا در صورت نیاز جهت پیگیری های لازم ، مستندات مربوطه را ارائه نمایند .

و لیکن توصیه می گردد هنگام خرید مواد غذایی به موارد ذیل توجه گردد:

۱- کلیه مواد غذایی می بایست از مراکز مجاز تهیه شود.
۲- در هنگام خرید مواد غذایی بسته بندی شده از مراکز مجاز به موارد نه گانه بهداشتی آن توجه و کنترل شود.
نام محصول / تاریخ تولید و انقضا / سری ساخت / شماره پروانه ساخت از وزارت بهداشت / جمله ساخت ایران / وزن / ترکیبات تشکیل دهنده / شرایط نگهداری / آدرس کارخانه
۳- حصول اطمینان از سالم بودن بسته بندی موادغذایی
۴- عدم خرید موادغذایی از فروشندگان دوره گرد
۵- در صورت مشاهده هر گونه مواد غذایی مشکوک مراتب به سامانه ۱۹۰ ارتباطات مردمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی یا به مراکز بهداشت شهرستانها گزارش گردد .

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1330777

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =