چرا پیروزی جانسون و استیضاح می تواند پیروزی ترامپ را پیش بینی کند؟

ایرنا نوشت: نشنال اینترست در گزارشی به قلم "جیکوب هیلبران" ضمن اشاره به پیروزی بوریس جانسون در انتخابات زودهنگام این کشور، تاکید دارد این پیروزی بزرگترین موفقیت پس از نخست‌وزیری مارگارت تاچر در انگلیس است که می‌تواند به نوعی تاییدی بر شکست استیضاح و پیروزی دوباره دونالد ترامپ در آمریکا باشد.

جیکوب هیلبران از سردبیران این دوهفته نامه آمریکایی در نوشتاری با عنوان "چرا پیروزی بوریس جانسون و استیضاح می تواند پیروزی ترامپ در انتخابات ۲۰۲۰ را پیش بینی کند؟" افزود: دونالد ترامپ در گفت وگوهای تجاری در حال دستیابی به یک پیروزی قاطع دیگر است و جمهوری خواهان هم موضع قاطعی در استیضاح در پیش می گیرند.

نویسنده این مطلب نخست با طرح این پرسش که "آیا پیروزی خیره کننده "بوریس جانسون" در انتخابات انگلیس، پیروزی دونالد ترامپ در نوامبر ۲۰۲۰ را رقم می زند؟" پیروزی جانسون را بزرگترین پیروزی در تاریخ انتخابات انگلیس از سال ۱۹۸۷ میلادی تاکنون خواند؛ همان سالی که در آن "مارگارت تاچر" برای سومین بار پیروز انتخابات شد. به این ترتیب جانسون می تواند جسورانه انگلستان را از اتحادیه اروپا خارج کند.

هیلبران در ادامه یادآور می شود: دستکم یک آمریکایی که با دیده تحقیر به اتحادیه اروپا می نگریست، از پیروزی جانسون بیش از اندازه خوشحال شده است. چراکه پس از اعلام نتایج انتخابات انگلیس، دونالد ترامپ در توییتی نوشت: "پیروزی بزرگ را به بوریس جانسون تبریک می گویم! انگلیس و ایالات متحده اکنون پس از برگزیت می توانند معامله جدید تجاری گسترده ای را آغاز کنند. این معامله این پتانسیل را دارد که به مراتب بزرگتر و پرسودتر از هر معامله ای باشد که می تواند با اتحادیه اروپا انجام شود".

اما برای ترامپ مهمترین درس از پیروزی بوریس شاید این باشد که او توانست حزب به اصطلاح "دیوار سرخ" یا همان حزب کارگر را در شمال انگلستان درهم بشکند. درست همانگونه که ترامپ در سال ۲۰۱۶ در ایالات "کمربند زنگار" (لفظی‌ است برای منطقه‌ای که بخش بالایی شمال شرق ایالات متحده آمریکا، دریاچه‌های بزرگ و ایالت‌های غرب میانه آمریکا را پوشش می‌دهد و به افول اقتصادی، از دست دادن جمعیت و زوال شهرها به دلیل کوچک شدن بخش صنعتی آن که زمانی قوی بود، اشاره دارد) پیروز شد. لذا برای ترامپ این یک نشانه است که پیروزی وی در مناطقی مانند کمربند زنگار اتفاقی نبود.

ترامپ با هدف پیروزی در انتخابات ۲۰۲۰، مجبور شده تا برای کشاورزان ایالات غرب میانه آمریکا که در جریان جنگ تجاری با پکن دچار آسیب شده اند، قدم هایی بردارد. رییس جمهوری آمریکا به تازگی در توییتی از پیشرفت گفت و گوهای تجاری با چین و کاهش تعرفه های گمرکی خبر داده است. براساس گزارش های رسیده، چین هم متعهد شده است که سال آینده ۵۰ میلیارد دلار محصولات زراعی آمریکا را خریداری کند. ناگفته نماند ترامپ در کنار توافق نامه جدید تجاری با مکزیک و کانادا، می تواند با ابتکار عمل، برگ برنده بیشتری در انتخابات داشته باشد.

اما موضوع استیضاح چه؟ کمیته قضایی مجلس نمایندگان دو ماده استیضاح را به تصویب رسانده است، اما "میچ مک کانل" سناتور جمهوری خواه و رهبر اکثریت سنا  در این مورد به "فاکس نیوز" قول داده بود که این محاکمه به هیچ کجا نخواهد رسید. او به "شان هنتی" مجری این شبکه خبری توضیح داد: "هر کاری که در این مورد انجام می دهم، با هماهنگی مشاور کاخ سفید انجام می شود و هیچ تفاوتی میان موضع رییس جمهوری و موضع ما در مورد چگونگی رسیدگی به این امر وجود نخواهد داشت". "وی افزود: "شانس پیروزی دموکرات ها برای برکناری ترامپ صفر است".

اما پرسشی که اینجا و پس از سخنان مک کانل به ذهن می رسد این است که وی تا چه اندازه قادر خواهد بود آسیب سیاسی به ترامپ حاصل از این استیضاح را  به حداقل برساند؟ براساس گزارش ها، ترامپ می خواهد پس از شهادت "جو بایدن" و پسرش "هانتر"، دادگاه را به یک سیرک رسانه ای تبدیل کند، اما مک کانل دیدگاهش متفاوت است. او می خواهد تمام ماجرای استیضاح را با سرعت هرچه تمام تر از بین ببرد. تاکنون هم جمهوری خواهان همچون لژیونرها با اقتدار از ترامپ دفاع کرده و هرگونه حمله به او را خنثی کرده اند.  

"جنیفر روبین" در مقاله ای در واشنگتن پست استیضاح ترامپ را اینگونه ارزیابی می کند که "دموکرات ها می خواهند برای برکناری ترامپ بیش از حد فعالیت کنند. اما به نظر می رسد که ترامپ بر زمین سیاسی بسیار محکمی گام بر می دارد و در صورت ادامه روند کنونی، ممکن است با همین شیوه در مسیر انتخاب مجدد حرکت کند".

310311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1330947

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۳
    9 3
    كارمون تمامه ترامپ و جانسون با هم متحد بشوند چه شود
  • IR ۲۰:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۳
    2 1
    بع بع ترامپ محبوب ترین رییس جمهور تاریخ امریکا بع بع با ترامپ تا 2024 بع بع ترامپ بهترین رییس جمهور تاریخ امریکا بع بع .... (متاسفانه رمان های سراسر ابتذال و حقیرانه اورول تنها بخش خوبی که داره همین تیکه بع بع مزرعه حیواناتشه)