تکلیف انتخاباتی‌ترین استیضاح مجلس چه خواهد شد؟

نمایندگان دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در حالی به استقبال انتخابات مجلس شورای اسلامی می روند که در آخرین روزهای فعالیتشان، "بنزین" تمامی مناسبات انتخاباتی را به چالش کشیده است.

ایمان ربیعی- هر چند مجلس شورای اسلامی پیش‌تر تعیین تکلیف قیمت بنزین را به دولت واگذار کرده و دولت نیز این مهم را در نشست سران سه قوه طرح و سپس اجرایی کرد اما نمایندگان مجلس با شرایط تازه ای روبرو شدند که تحرکات اخیر ریشه در این مواجهه دارد.

 تلاش برای بازگرداندن قیت بنزین، اولین تلاش ناکام نمایندگانی بود که خودشان پیش‌تر مهر موافق را بر مصوبه اعطای اختیار تصمیم گیری در این خصوص به دولت زده بودند.

زنگنه

 حالا اما زمزمه هایی در خصوص "تک نرخی شدن بنزین" در سال آینده و "حذف بنزین سهمیه بندی" از یک سو و "افزایش رقم سهمیه" از سوی دیگر به گوش می رسد.

 حذف بنزین سه هزار تومانی که در مصاحبه‌ها و گفته‌های بسیاری از نمایندگان مجلس شورای اسلامی تکرار می شود، اگر اقدامی انتخاباتی تلقی نشود، بی تردید با اما و اگرها فراوانی روبروست.

 هر چند بسیاری از منتقدان دولت نسبت به افزایش قیمت بنزین در شرایط کنونی انتقاد داشتند اما تاکید آنها نه بر اصل افزایش قیمت که بر شیوه و زمان اجرا بود.  به نظر می رسد زمان اجرا نیز سر درگمی در میان جناح های سیاسی طالب رای در اسفند ماه سال جاری ایجاد کرده است.

 این سردرگمی را در راهروهای مجلس نیز می‌توان به روشنی دریافت وقتی طرح استیضاح ورزای نفت و کشور و البته وزیر آموزش و پرورش دست به دست می چرخد. شاید بتوان استیضاح وزیر نفت در شرایط کنونی را یکی از انتخاباتی ترین طرح‌های استیضاح ارائه شده در مجلس دانست، وزیری که بارها در سخنرانی‌ها و مصاحبه‌هایش تاکید کرده بود اختیار تصمیم‌گیری در خصوص قیمت بنزین بر عهده دولت است و وزارت نفت مجری تصمیماتی است که در سطح کلان اتخاذ می شود.

 حالا، این سیاسی ترین طرح استیضاح در حالی ارائه شده است که ایران بیش از یک سال است تحت شدیدترین تحریم های نفتی آمریکا قرار دارد و زنگنه حتی در جمع خبرنگاران در اوپک نیز از آدرس دادن درباره میزان درآمدهای نفتی خودداری می کند و تاکید دارد قصدی برای آدرس دادن به آمریکایی‌ها ندارد. ترامپ اردیبهشت ماه سال گذشته را خروج از برجام، تحریم نفتی ایران را کلید زد.

 در چنین شرایطی استیضاح فرمانده جنگ اقتصادی، نفت، می تواند پیامی روشن و گویا برای تحریم کنندگان و اقتصاد تحریم شده باشد.

چه کسانی به دنبال استیضاح هستند؟

در میان امضا کنندگان طرح استیضاح زنگنه؛ نام نمایندگان تندروی منتسب به پایداری و فراکسیون ولایی و منتقدان سنتی زنگنه به چشم می خورد. نماینده‌ای که سال گذشته بابت حقوق ۲۷ میلیونی دریافتی‌اش از وزارت نفت وارد چالشی جدی با زنگنه شد تا منتقدان سرسختی که هر از گاهی فشار سیاسی را بر وزارت نفت کلی می‌زنند، امضایشان را پای این درخواست حک کرده‌اند اما داستان استیضاح تنها داستان روزهای پرهیاهوی مجلس شورای اسلامی نیست.

در شرایطی که برخی تلاش دارند از نمد استیضاح برای خود کلاهی در انتخابات مجلس شورای اسلامی بدوزند، برخی دیگر با طرح مسائلی نظیر حذف بنزین سه هزار تومانی و تک نرخی شدن بنزین در سال آینده یا افزایش سهمیه خودروها به ۹۰ لیتر در ماه در صدند رای جمع آوری کنند.

 هر چه هست، پیش‌بینی‌ها نشان می دهد در ماه‌های مانده از سال، پیش از برگزاری انتخابات تحرکات سیاسی منتقدان با هدف جذب رای اوج گیرد. باید دید کارزار بنزینی مجلس می تواند رایی را در سبد منتقدان همیشگی زنگنه بریزد؟

17223223

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1331716

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =