رئیس جمهور چند هفته بعد از سقوط دولت یا تغییر نیمی از وزرا باید اسامی وزرای جدید را معرفی کند؟

نمایندگان مجلس شورای اسلامی به منظور تامین نظر شورای نگهبان تغییراتی در طرح اصلاح مواد ۱ و ۱۰ قانون نحوه‌ی فعالیت احزاب، قانون آیین نامه داخلی مجلس و طرح تعیین تکلیف کارشناسان بیمه کشاورزی انجام دادند.

به گزارش خبرآنلاین، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز ماده واحده طرح اصلاح مواد ۱ و ۱۰ قانون نحوه فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی را بررسی کرده و به منظور رفع ایرادات شورای نگهبان تغییراتی در آن اعمال کردند.

عنوان این طرح به طرح الحاق یک ماده به قانون نحوه‌ی فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی تغییر یافت.

بنابر گزارش ایسنا، مواد ۱ و ۲ این طرح به شرح زیر اصلاح شد:

یک ماده به عنوان ماده ۲۳ به قانون نحوه فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی مصوب ۱۳۹۴.۱۱.۴ به شرح زیر الحاق و شماره ماده ۲۳ قانون به ۲۴ اصلاح می‌شود.

براساس ماده ۲۳ الحاقی رسیدگی به امور تشکل‌های صنفی، قانون‌های بازنشستگی، انجمن‌های تخصصی غیرسیاسی و تشکل‌های صنفی دیگری که در قانون فعالیت احزاب، جمعیت‌ها و انجمن‌های سیاسی و صنفی و انجمن‌های اسلامی یا عقلیت‌های دینی شناخته شده مصوب ۱۳۶۰.۶.۷ طبق ترتیبات تعیین شده برای احزاب و گروه‌های سیاسی با آنها رفتار می‌شد و اکنون از شمول این قانون مستثنی شدند به عنوان وظیفه سازمانی به وزارت کشور محول می‌گردد. آیین‌نامه اجرایی این ماده پس از ابلاغ این قانون ظرف مدت سه ماه توسط وزارت کشور تدوین می‌شود و به تصویب هیات وزیران می‌رسد.

اصلاح طرح موادی از قانون آیین‌نامه داخلی مجلس

همچنین نمایندگان ماده ۳ طرح اصلاح موادی از قانون آیین‌نامه داخلی مجلس را بررسی کرده و به منظور رفع ایرادات شورای نگهبان تغییرات عبارتی را در این ماده اعمال کردند.

بنابر آنچه ایسنا نوشته است، براساس اصلاحات انجام شده در ماده ۳ این طرح ماده ۲۰۲ قانون به شرح زیر اصلاح می‌شود:

رییس جمهور موظف است حداکثر ظرف مدت دو هفته پس از انجام مراسم تحلیف یا سقوط دولت یا تغییر نیمی از وزرا از ابتدای شروع به کار دولت ضمن تقدیم برنامه کلی اسامی وزرای پیشنهادی وزارتخانه‌ها را که دارای تجربه و تخصص مرتبط هستند به همراه شرح حال، برنامه‌ها، سوابق و سمت‌های علمی و اجرایی و سایر امتیازات قابل استناد به مجلس شورای اسلامی تسلیم کند.

رییس مجلس شورای اسلامی مکلف است نامه معرفی هیات وزیران و ضمائم آن را در اولین جلسه علنی اعلام وصول و قرائت کند سپس معرفی‌نامه و مستندات را برای بررسی به کمیسیون یا کمیسیون‌های تخصصی مرتبط ارجاع دهند. کمیسیون یا کمیسیون‌های مرتبط موظف هستند پس از بررسی صلاحیت انطباق مدارک، سوابق و برنامه‌های پیشنهادی و تطبیق آنها با اسناد بالادستی ظرف مدت یک هفته گزارش خود را به هیات رییسه ارائه کند تا برای اطلاع نمایندگان چاپ و توزیع شود. گزارش مذکور قبل از صحبت مخالفان و موافقان توسط سخنگو قرائت می‌شود.

اصلاح طرح تعیین تکلیف کارشناسان بیمه کشاورزی 

نمایندگان همچنین موادی از طرح تعیین تکلیف کارشناسان بیمه کشاورزی را بررسی کرده و به منظور رفع ایرادات شورای نگهبان اصلاحاتی در آن اعمال کردند.

بنابر گزارش ایسنا، متن زیر به انتهای تبصره ۱ ماده واحده این طرح الحاق می‌شود:

چنانچه هر یک از دستگاه‌های مشمول این قانون علاوه بر رشته‌های مزبور به سایر رشته‌ها نیاز داشته باشند، می‌توانند فهرست رشته‌های مورد نیاز را به سازمان اداری و استخدامی کشور برای طرح و تصویب در شورای توسعه مدیریت و سرمایه انسانی به منظور جذب ارائه نمایند.

تبصره ۴ ماده واحده این طرح به شرح زیر اصلاح شد:

کارشناسان بیمه کشاورزی که دارای مدرک تحصیلی و سابقه کاری بالاتری هستند از اولویت استخدام در بانک کشاورزی و وزارت جهاد کشاورزی برخوردار می‌باشند و افرادی که به عنوان کارگزار بیمه در صندوق بیمه کشاورزی مشغول خدمت می‌باشند و آزمون‌های ورودی یا آموزش‌های ضمن خدمت را با موفقیت طی نموده‌اند از شرکت در آزمون‌های عمومی و تخصصی معاف هستند و شرکت در آزمون‌ عمومی برای سایر افراد فاقد یکی از دو شرط مزبور الزامی است. وزارت جهاد کشاورزی مکلف است آیین‌نامه اجرایی مشتمل بر نحوه‌ی بکارگیری و سهمیه هر یک از دستگاه‌های مشمول این قانون را حداکثر ظرف مدت سه ماه از تاریخ ابلاغ این قانون تهیه کند و به تصویب هیات وزیران برساند.

تبصره ۷ ماده واحده این طرح به شرح زیر اصلاح شد:

سازمان تامین اجتماعی موظف است با رعایت قوانین و مقررات ذیربط، سوابق گذشته و معوق فعالیت کارشناسان بیمه که به تایید بانک کشاورزی می‌رسد را با اخذ کل حق بیمه (شامل سهم کارفرما، سهم دولت و سهم بیمه‌ شده) از کارشناسان بیمه کشاورزی به صورت نقد و اقساط بپذیرند.

۲۷۲۱۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1334198

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =