۰ نفر
۹ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۴:۰۱

افرادی که در دوره نوجوانی شاد هستند، در دوره بزرگسالی نیز زندگی شاد و موفقی را پشت سر خواهند گذاشت، اما احتمال بروز طلاق در زندگی مشترک آن‌ها نیز بیش‌تر است.

تا کنون تحقیقات زیادی در مورد رابطه بین داشتن مشکلات و سختی‌ها در دوران کودکی و ابتلا به بیماری‌های روانی در بزرگسالی انجام شده است، اما تا کنون مطالعات کمی در مورد رابطه بین داشتن دوران کودکی شاد و اثرات آن در سال‌های آینده صورت گرفته است.
به گزارش ساینس‌دیلی، برای اولین بار دانشگاه کمبریج و واحد مرتبط با سلامت و سالمندی MRC ارتباط بین دوران نوجوانی مثبت و شاد و زندگی در دوران میانسالی به بعد را بررسی کرده‌اند.
برای مشخص کردن این موضوع که آیا یک فرد، دوران کودکی شاد و مثبتی داشته است دانشمندان میزان شادی ارزیابی شده توسط معلمان را در سنین 13 و 15 سالگی بررسی کردند. هم‌چنین از معلمان خواسته شد به دانش‌آموزان برای 4 فاکتور زیر نمره بدهند که به این ترتیب بودند: "آیا این فرد در دوران کودکی محبوب بود و با افراد زیادی معاشرت می‌کرد؟"، "معمولا شاد بود و از زندگی و تحصیلات خود احساس رضایت می‌کرد؟"، "به راحتی دوست پیدا می‌کرد؟" و "آیا همیشه پر انرژی بود و هیچ‌گاه احساس خستگی نمی‌کرد؟".
این معلمان هم‌چنین مشکلات دیگر مانند بی‌قراری، رویاپردازی، دروغگویی، نافرمانی در سر کلاس و مشکلات احساسی مانند ناامیدی، احساس ترس، بی‌توجهی و مانند آن‌ها را نیز در نظر گرفته و آن‌ها را امتیاز بندی کردند.
سپس بر اساس این امتیازات و اطلاعات دانشمندان تصمیم گرفتند فعالیت‌های اجتماعی، ارتباط با دیگران، تجربیات کاری و سلامت ذهنی این افراد را در چند دهه بعد بررسی کنند.
محققان متوجه شدند افرادی که در دوران کودکی خود بالاترین امتیاز را از لحاظ داشتن روحیه مثبت و شاد دریافت کرده بودند در سال‌های آینده نیز زندگی بهتری داشتند، میزان رضایت از زندگی آن‌ها بیش‌تر بود، با دوستان و آشنایان خود بهتر و بیش‌تر ارتباط برقرار می‌کردند و در فعالیت‌ها اجتماعی و تفریحی نیز مشارکت بیش‌تری داشتند. هم‌چنین کودکان شاد با احتمال 60 درصد کم‌تر از نوجوانانی که اصلا احساس شادی نمی‌کردند در دوران زندگی خود دچار بیماری‌های روانی می‌شدند.
اما از سوی دیگر در مورد ارتباط بین شادتر بودن در دوران کودکی و داشتن زندگی زناشویی بهتر در آینده نتیجه مورد نظر دانشمندان به دست نیامد. آن‌ها متوجه شدند کودکان شاد نه تنها در آینده با احتمال بیش‌تری ازدواج نمی‌کنند، بلکه احتمال بروز طلاق در بین آن‌ها بیش‌تر است.
یکی از حدسیات دانشمندان این است که افرادی که در دوران کودکی خود شادتر بودند اعتماد به نفس و استقلال بیش‌تری دارند و به همین دلیل زودتر از دیگران تصمیم به پایان دادن به یک ازدواج ناموفق می‌گیرند.
فلیسیا هاپرت از دانشگاه کمبریج در این باره گفت: این تحقیقات نشان می‌دهد حتی در زمان بحران‌های اقتصادی و دشواری‌های مالی شدید، سیاست‌مداران و مسوولین بهتر است برای سلامت و رفاه کودکان اولویت بیش‌تری قائل شوند تا آن‌ها در زندگی آینده خود با مشکلات ذهنی روبه رو نشوند.

دکتر مارکوس ریچاردز از واحد سلامت و طول عمر MRC در این باره گفت: بسیاری از تحقیقاتی که تا کنون انجام شده اثرات داشتن احساسات منفی در سال‌های اولیه زندگی و ناکامی‌ها و شکست‌ها در زندگی آینده متمرکز بوده است. اما ما سعی کردیم با بررسی اطلاعات به دست آمده از دانش‌آموزان در تحقیقاتی که در سال 1946 انجام شده بود جنبه‌های دیگر این موضوع را بررسی کنیم. این مطالعات در مجموع نشان داد کودکان شاد، در آینده هم بزرگسالان شادی هستند اما احتمال بروز طلاق در زندگی آن‌ها بیش‌تر است.

13244

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 133658

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =