پلیس دور جدیدی از مبارزه با استفاده کنندگان از ماهواره را شروع کرده و می گوید تنها مجری قانونی است که 18 سال پیش تصویب شده

امیدسلیمی بنی: سختگیریها برای جمع آوری ماهواره ها این روزها افزایش یافته، این یعنی تمام اقدامات الکترونیک که گفته می شد برای مقابله با امواج ماهواره ای انجام شده، بی تاثیر بوده و پلیس ترجیح می دهد دوباره برای جمع کردن دیشها و ریسیورها، به خانه مردم برود. هر چند پلیس ترجیح می دهد بگوید هیچ سختگیری جدیدی در کار نیست و دارد قانون مصوب سال 73 را اجرا می کند که در ماده 2 آن تصریح شده "وزارت کشور موظف است با استفاده از نیروهای انتظامی و یا نیروی مقاومت بسیج در اسرع وقت نسبت به جمع‌آوری تجهیزات دریافت‌از ماهواره اقدام نماید."

با این حال، برخی مطالعات جامعه نشان می دهد در تهران، نزدیک به نیمی از خانواده ها، مشتری پر و پاقرص ماهواره ها هستند. تحقیقات سال جاری که توسط صدا و سیما انجام شده نشان می دهد سالانه 10 درصد از جمعیت تهران، به استفاده کنندگان از تجهیزات ماهواره ای می پیوندند و چندان باکی از ‌ماده 9 قانون منع استفاده از ماهواره که می گوید استفاده‌کنندگان، علاوه بر ضبط و مصادره اموال مکشوفه به مجازات نقدی از یک میلیون تا سه میلیون ریال‌ محکوم می‌گردند، ندارند. نتایج تحقیقات صدا و سیما نشان می دهد بیشتر افرادی که ماهواره نگاه می کنند، ترجیح می دهند از شبکه های فارسی زبان استفاده کنند .

سنتیها: مخالفان سنتی ماهواره

بستر قانونی مقابله با تجهیزات دریافت ماهواره، در سال 73 شکل گرفت و از آن روز تاکنون، برخوردهای قهرآمیز با این وسیله ارتباطی، جزء وظایف ضابطان دادگاه بوده، ولی سئوال اینجاست که با وجود گذشت نزدیک به 18 سال از تصویب و اجرای این قانون، آیا بینندگان ماهواره کم شده اند؟

به نظر می رسد طیف سنتی تر جامعه، بیشترین مخالفت را نسبت به این پدیده ارتباطی دارد. از برخی مراجع که در فتاوای خود، با استفاده از این وسیله را جایز ندانسته اند تا برخی استادان دانشگاه و نمایندگان مجلس که مشکلاتی مانند طلاق، بالا رفتن سن ازدواج و آسیبهای اجتماعی مثل خشونتهای خانوادگی و خیابانی را زیر سر رسیورها می بینند.

با این همه، در مجلس هفتم، برخی از نمایندگان با ارائه طرحی، خواستار بازنگری در قوانین مربوط به ماهواره شدند که با مخالفت فراوان شورای نگهبان روبرو شد و پس از بازگشت به صحن علنی، از دستور کار خارج شد.

جایی که قانون، از تحولات عقب می مانند

قانون مصوب سال 73 با این فرض بنیان گذاشته شده بود که در مقابل اشاعه ماهواره در جامعه را بگیرد، ولی افزایش 10 درصدی سالانه استفاده از این وسیله، فرض مزبور را عملا باطل کرده استم. تحقیقات صدا و سیما نشان می دهد به طور متوسط، استفاده کنندگان از ماهواره، 125 دقیقه در روز، پای گیرنده های خود می نشینند و بیشتر تمایل به دلیل فیلم، سریال و کلیپهای موسیقی دارند.

اگر فرض را بر تطبیق نسبی این تحقیقات با واقعیات جامعه در نظر گرفت، می توان این چنین نتیجه گیری کرد که قانون منع استفاده از ماهواره، با واقعیات جامعه فاصله گرفته است. از طرف دیگر، به نظر می رسد برخی دغدغه های امنیتی و سیاسی، باعث می شود نمایندگان مجلس، تمایلی برای تغییر در شکل و ساختار بستر حقوقی ممنوعیت ماهواره، نداشته باشند، زیرا با توجه به اتفاقات سال گذشته و انتهای امسال، به نظر می رسد پیامهای مخالفان نظام، از طریق این وسیله و همچنین بسترهای تبادل اطلاعات مانند اینترنت، به گوش برخی از ساکنان داخل کشور می رسد.

اکنون می طلبد سیاستگذاران و به خصوص نمایندگان مجلس با یافته راهکاری به جز برخوردهای سخت افزاری پلیسی، رفتار شهروندان را به سمت و سوی عدم استفاده از ماهواره هدایت کنند، چون با وجود جریمه 300 هزار تومانی و منع قانونی حضور پلیس در حریم خصوصی افراد و خانه ها برای جمع آوری تجهیزات دریافت ماهواره، به نظر نمی رسد استقبال مردم از ماهواره، کم شود.

در جدول زیر برخی از اظهارات اشخاص و چهره ها و موضع آنها درباره استفاده از ماهواره جمع آوری شده است.

 

نام

سمت/عنوان

موضع

خلاصه اظهارات

سایت رسمی مقام معظم رهبری

-

-

متن پاسخ به استفتاء: دستگاه آنتن ماهواره‏اى از این جهت که صرفا وسیله‏اى براى دریافت برنامه‏هاى تلویزیونى است که هم برنامه‏هاى حلال دارد و هم برنامه‏هاى حرام، حکم آلات مشترک را دارد. لذا خرید و فروش و نگهدارى آن براى استفاده در امور حرام، حرام است و براى استفاده‏هاى حلال جایز است. ولى چون این وسیله براى کسى که آن را در اختیار دارد زمینه دریافت برنامه‏هاى حرام را کاملا فراهم مى‏کند و گاهى نگهدارى آن مفاسد دیگرى را نیز در بر دارد، خرید و نگهدارى آن جایز نیست مگر براى کسى که به خودش مطمئن است که استفاده حرام از آن نمى‏کند و بر تهیه و نگهدارى آن در خانه‏اش مفسده‏اى هم مترتّب نمى‏شود. لکن اگر قانونى در این مورد وجود داشته باشد باید مراعات گردد.

آیت‌الله مکارم شیرازی

مرجع تقلید

موافق

ماهواره از جمله رسانه‌هایی است که می‌توان از آن در نشر فرهنگ اسلام بهره برد. ماهواره «ولایت» که به همت جمعی از فضلا و بزرگان حوزه را‌ه‌ اندازی شد کار بسیار ارزشمند و قابل تقدیری است. دلیلی ندارد که این امکانات در اختیار دیگران باشد و ما آن را در اختیار نداشته باشیم. باید از تمام وسایل روز، به نفع پیشرفت اسلام و مکتب اهل‌بیت‌(ع) استفاده کنیم؛ بنابراین لازم است هر وسیله ارتباطی به هر صورتی که باشد را در اختیار بگیریم، نکند مخالفان ما از آن استفاده نمایند و ما استفاده نکنیم. رسانه‌های تصویری هم‌ تأثیر گذار هستند؛ بنابراین باید به صورت مثبت از آن استفاده کنیم و صدا و سیما هم به فکر این است که از حوزویان برای پیشرفت این مساله استفاده کند.

آیت الله محی الدین حائری شیرازی

 

عضو مجلس خبرگان رهبری

 

مخالف

ما در کشورمان فیلمساز خوبی نداریم که حریف برنامه‌های این ماهواره‌ها و اینترنت شود و این همانند بازی فوتبال است که ما ابتدایی‌ترین بازی فوتبال را داریم ولی آنها در این ورزش به صورت حرفه‌ای کار می‌کنند.

آیت الله صافی گلپایگانی

 

مرجع تقلید

مخالف

در مورد استفاده از ماهواره ها و سایت های خبری که در واقع شبکه های بیگانه آن ها را ترتیب داده و بر جوامع اسلامی مسلط کرده اند، باید گفت چون غالباً اطلاعات آنها مسموم است و اگر خبر صحیحی هم در دسترس بینندگان شان و مخاطبانشان قرار دهند، در راستای اهداف استعماری و گمراه کردن (مردم) و ایجاد فتنه و تفرق است. به همین خاطر استفاده از چنین شبکه هایی جایز نیست.

اسماعیل احمدی مقدم

 

فرمانده نیروی انتظامی

 

مجری قانونیم

در گذشته نیروی انتظامی به تنهایی در میدان بود اما امروز خوشبختانه نهادی‌های دیگری هم که در این مهم وظیفه دراند چه در برخورد سلبی با مفاسد چه در برخورد ایجابی در امر معروف و فرهنگ سازی (وزارت‌خانه‌ها، صدا و سیما) در این عرصه فعال شدند. وظیفه قانونی ما تغییری نکرده و ما همچنان اجرای قانون ممنوعیت استفاده از تجهیزات ماهواره‌ای را تعقیب می‌کنیم و همه مردم و دستگاه ها باید تابع قانون باشند. عمده آن چیزی که الآن در دستور کار است، تجری از قانون و کسانی که علناً از این تجهیزات استفاده می‌کنند در اولویت برخورد است و هیچ زمانی هم این کار تعطیل نشده و هیچ ربطی هم به الآن ندارد و این یک روال دائمی داشته که این روال ادامه دارد.این نیرو  در صورت مشاهده جرائم مشهود با متخلفان که دیش های خود را در معرض دید قرار داده باشند، برخورد قانونی می کند. پلیس در مقابل جرایم مشهود برابر قانون اقدام می کند ولی در موضوع جمع‌آوری ماهواره‌ها وارد حریم خصوصی مردم نمی شود. ماموران پلیس در صورت مشاهده دیش‌ های ماهواره روی بام های مجتمع های مسکونی برای جمع آوری آنها به مدیران مجتمع تذکر می‌دهند. رسانه ملی باید در اطلاع رسانی اعتماد مردم را جلب کند تا گرایش به رسانه‌های بیگانه کم شود.

محمد حسینی

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

 

ممتنع

موضوع ماهواره در اختیار وزارت ارشاد نیست و مراجع خاصی مثل شورای عالی انقلاب فرهنگی باید این مساله را بررسی کنند. ماهواره شبکه های دارد که چه از نظر سیاسی وچه از لحاظ اخلاقی ، مروج دنبال کننده اهداف خودشان هستند. اینکه الان مجوز داشتن دیش ماهواره داده نمی شودبه خاطر ان آثار مخرب است که دارد.

محمدرضا نقدی

رئیس سازمان بسیج مستضعفین

 

مخالف

3 هزار شبکه ماهواره‌ای علیه ملت ایران تبلیغات منفی و انحرافی می‌کنند. دشمنان ما با تمام نیرو جوانان ما را مورد هدف قرار دادند و با پخش برنامه‌های ماهواره‌ای سعی در انحراف اعتقادات و دین ما را دارند ولی بدانند در برابر اقتدار و عزت ایران اسلامی و وحدت و همدلی رزمندگان ما شکست خورده‌اند.

عزت الله ضرغامی

 

رئیس سازمان صدا و سیما

 

مخالف

30 درصد مردم در کشور ماهواره دارند و با توجه به تولیدات متنوع در عرصه فیلم و سریال، گرایش به بی بی سی فارسی و VOA در سطح قابل توجهی به سمت شبکه های فیلم و سریال تغییر پیدا کرده است.  10 شبکه ماهواره ای برای پخش فیلم و سریال فارسی خبر داد و در عین حال این سطح فعالیت ماهواره های بیگانه در زمینه فیلم و سریال فارسی را مهم نیست. مهم این است که اگر درصد مردمی که ماهواره دارند نیز افزایش پیدا کند کسی که در خانه اش ماهواره دارد در ساعات پربیننده، ماهواره را خاموش کند و برنامه های جمهوری اسلامی را ببیند.

حمید بقایی

معاون رییس جمهور

ممتنع

هیچ وقت شبکه‌های فارسی زبان ماهواره را ندیده‌ام. برنامه های تلویزیون فارسی بی بی سی را یکی دو بار در جلسات دولتی دیدم ، ولی برای این ها وقت نمی گذارم.

مرتضی مقتدایی

مدیر حوزه‌های علمیه

 

مخالف

امروز شاهد ظهور عرفان‌های کاذب و شبهه افکنی از طریق سایت‌ها و ماهواره‌ها هستیم به طوری که برنامه‌های 3 هزار ماهواره ضد شیعی که همه آنها روی مسئله امامت و مهدویت فعالیت می‌کنند، در ایران قابل دریافت است.

بهمن کارگر

 

معاون اجتماعی نیروی انتظامی

مخالف

ماهواره همانند مواد مخدر عمل می کند. نیروی انتظامی در صورت مشاهده خرید و فروش ماهواره به شدت برخورد خواهد کرد. ماهواره ها شیرازه خانواده ها را از درون سست و کانون خانواده را متزلزل می کند. اگر خانواده ها مواد مخدر را به لحاظ آسیب ها محکوم کرده و جرم می دانند ماهواره هم جرم است، از خانواده ها می خواهم تا در امر مبارزه با ماهواره بیشترین کمک را داشته باشند.

مهدی کلهر

مشاور سابق اطلاع رسانی رئیس جمهور

 

موافق

من با تلویزیون دولتی، سانسور و ممنوعیت ماهواره مخالفم. اصولا بی بی سی شناخت فرهنگی اش از کل جهان بسیار دقیق تر و کم عارضه تر از دیگر رسانه هاست و به همین دلیل برای دیالوگ با فرهنگ ها می داند چه چیزی را باید بگوید. بی بی سی در این زمینه از صدای آمریکا جلوتر است. این یکی از ویژگی های رسانه های حرفه ای است.

حسن عباسی

 

رئیس مرکز موسوم به بررسی‌های دکترینال امنیت بدون مرز

مخالف

پیام اصلی سریال‌های ماهواره‌ای ایجاد مناسبات عاطفی نامشروع بین نسلی و ذائقه‌سازی برای عدم وفاداری به خانواده مبتنی بر تولید هیجان در این فیلم‌ها و سریال‌ها است.

مهدی شریفی

رئیس مرکز واحد مونیتورینگ صدا و سیما

 

مخالف

شبکه هایی مانند ایران موزیک و مهاجر و pmc  و....را تاسیس کردند که در حال حاضر به 37 شبکه بالغ می شود که حس موسیقیایی جوان را به سمت شعر های مبتذل هدایت کرده و تازه برای پخش آن در شبکه ماهواره ای از جوانان پول هم می گرفتند که با این کار ضمن پس انداز پولی که می بایست برای تامین برنامه پرداخت کنند، با پول های پرداختی توسط صاحبان اثرهای موسیقیایی ، خود را تقویت می کنند. در مدل شبکه های مذهبی نیز این امر مصداق دارد. به جای اینکه شبکه متحمل هزینه های سنگین و سرسام آور تولید و تامین برنامه شود با یک ترفند مکارانه افراد و ابزار را در مساجد و تکایای ما به کار گرفته است. برخی از این شبکه ها با جریان انجمن حجتیه در ارتباط هستند و این نکته ای است که مردم هوشمند ما نباید از آن غفلت کنند و باید به آموزه های صحیحی که از طریق نهادهای فرهنگی و مذهبی و مراجع محترم تقلید ارائه می شود، اجرا کنند.

محمد حسن نبوی

 

معاون تبلیغ حوزه های عملیه

مخالف

اخیراً شبکه‌ای ماهواره‌ای به نام دفاع از شیعه و گسترش معارف اهل بیت‌(ع) راه‌اندازی شد که پس از فاش شدن اسناد آن، مشخص گردید که آمریکایی‌ها در پشت پرده آن قرار دارند.

محمد رضا محسنی ثانی

 

نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس

مخالف

دلیل افزایش طلاق در کشور تاثیر مفاسدی است که توسط رسانه ها و شبکه های غربی ترویج می شود.عوامل مختلفی در ایجاد چنین پدیده های اجتماعی نقش دارند و با توجه به اینکه روز به روز این عوامل تشدید می شود نرخ طلاق روند رو به فزونی دارد.

جلال یحیی زاده

 

عضو کمیسیون فرهنگی در مجلس

 

موافق

کمیسیون آمادگی آن را دارد که استفاده از ماهواره را به سمت و سوی قانون جدیدی هدایت کند. اما در عین حال در وضع کردن قانون استفاده از ماهواره بهتر است از شتاب زدگی دوری شود و طوری قانون گذاری کنیم که در نهایت اجرایی شود.در مجالس هفتم و هشتم بارها استفاده از ماهواره موضوع بحث و گفت وگو قرار گرفته بوده، اما مجلس در داشتن مصوبه برای ممنوعیت استفاده از ماهواره به نتایج قابل قبولی نرسیده است. اگر کارشناسان در این زمینه با توجه به واقعیات و استفاده هایی که از ماهواره ها می شود طرحی را به کمیسیون فرهنگی ارائه دهند کمیسیون آمادگی آن را دارد که استفاده از ماهواره را به سمت و سوی قانون جدیدی هدایت کند.

حسین باهر

استاد دانشگاه شهید بهشتی

ممتنع

در گذشته دیر ازدواج کردن امر ناپسندی بود اما امروزه این موضوع به یک امر بسیار عادی در جامعه تبدیل شده است.که متاسفانه پخش فیلم‌های مختلف در برنامه‌های ماهواره‌ای موجب الگوبرداری جوانان از فرهنگ غرب شده است و در اثر گرایش جوانان به این فرهنگ، زندگی مجردی و بی‌میلی به ازدواج در جامعه رشد می‌یابد.

هومن صادقی کاجی

 

کارشناس امور مخابراتی و ارتباطی

 

موافق

ما هنوز به خط مشی روشنی در ارتباط با ماهواره نرسیده‌ایم. در زمان حاضر دیدن برنامه‌های تلویزیونی برون مرزی برای ایرانیان داخل کشور امکانپذیر نیست و یا به لحاظ قانونی ممنوع است که هیچ دلیل منطقی برای آن نمی‌توان یافت. آمار دقیقی از تعداد خانواده‌هایی که از ماهواره استفاده می‌کنند ، وجود ندارد. گزارشهای منتشر شده توسط نیروی انتظامی درباره دستگیری عوامل توزیع یا استفاده‌کنندگان ماهواره ، گویای آمار بالای به‌کارگیری آن در کشور است.

حسین عسگری راد

حقوقدان

موافق

استفاده از ماهواره یک ضرورت فرهنگی و حق اجتماعی است که همه مردم و شهروندان می توانند از آن استفاده کنند. برخورد ضربتی و غیرکارشناسی بطن جامعه را ملتهب می کند و نیاز جامعه را به راهی دیگر سوق می دهد.

محمد تقی روغنی ها

مدرس دانشگاه

موافق

قانون مربوط به منع استفاده از ماهواره عملا محدودیتی در مسیر استفاده از آن ایجاد نکرد و اقدامات مقطعی نظیر جمع آوری آنتن‌ها و یا اقدامات فنی و فیزیکی هم کارساز نبوده است. در حالی که در شماری از کشورهای جهان، با تدبیر و روش‌هایی هدفمند این پدیده را به میزان قابل توجهی در کنترل خود گرفته‌اند یا دست کم با کاهش تهدیدات، از امکانات آن در جهت منافع ملی و فرهنگی خود بهره برده‌اند. شیوه برخورد با ویدیو را بسیاری از ما به خاطر داریم که هیچ ثمری نداشت. پدیده نوین دیگر، اینترنت است که امروز در کشورمان بهره فراوانی از آن می‌بریم. انبوهی از کتب و مقالات پژوهشی در حوزه‌های دین، فرهنگ، سیاست و ... در دسترس علاقمندان قرار دارد؛ اطلاعات فراوانی از این شبکه منتشر و دریافت می‌شود و در حوزه‌های اجتماعی و اقتصادی و بانکی و پولی نیز بهره ما از اینترنت اندک نیست. در حوزه ماهواره و شبکه‌های تلویزیونی، اما وضعیت این چنین نیست و به جز ممانعت، اقدامی جدی در راه کاهش تهدیدات و بهره گیری از امکانات این فناوری صورت نگرفته است و زمانی که نتیجه چنین روشی و آنچه امروز در جامعه روی داده را مرور می‌کنیم بعید است جز نگرانی و تاسف احساس دیگری عایدمان شود.

 42/133

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 133986

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 33
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امیر IR ۱۵:۱۷ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۰
    2 1
    نظر آیت الله حائری شیرازی خیلی جالب بود ایول
  • بدون نام IR ۱۶:۲۱ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۰
    4 2
    اين گزارش‏تان بسيار مفيد و مناسب بود. با سپاس از شما
  • بینظیر IR ۱۶:۲۵ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۰
    2 6
    تمام مشکلات ما از ماهواره است
  • سهیل IR ۱۶:۴۰ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۰
    5 2
    *بینظیر* هر کسی مسول اعمال و رفتار خودش است و مشکل شما خودتی نه ماهواره
  • امیر IR ۱۶:۵۶ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۰
    7 1
    بابا چرا جمع کنن ماهواررو ؟گناه بعضیا چیه که می خوان فیلم ببینن@@@ماهواره که فقط بی بی سی نیست !!!
  • بدون نام IR ۱۶:۵۹ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۰
    6 1
    آقای ضرغامی 30درصد مردم ماهواره دارن؟عزیزم یه ذره update شو
  • بدون نام IR ۱۸:۰۴ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۰
    6 1
    به نظرم باید در این زمینه به مردم حق انتخاب بدن. ما ماهواره نداریم چون خودمون نخواستیم شبک های فاسد رو به خونمون بیاریم ورسانه ملی خودمونو با تمام کمبود هاش ترجیح می دهیم.
  • حرف دل IR ۱۹:۴۰ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۰
    10 1
    دنیا داره به کجا میرسه و ما کجا نصف عمرمان صرف درگیری و کشمکشهای به فایده..کاش انرژی خود را صرف کارهای مفید میکردیم تا این همه نسبت به دنیا امروزی عقب نیفتیم
  • امیر IR ۲۰:۰۴ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۰
    10 1
    من ماهواره ندارم ولی ماهواره را دوست دارم :)
  • بدون نام IR ۲۰:۵۵ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۰
    4 2
    اگر ماهواره هم نداشته باشیم، قطعاً صدا و سیما هم نخواهیم داشت. کاش می آمدند آنتن های یو اچ اف و وی اچ اف را جمع می کردند که یکباره از شر آنها راحت شویم.
  • مهرداد IR ۲۱:۰۴ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۰
    8 1
    بابام ماهواره نمیخره. ولی اولین چیزی که بعد ازدواج من میخرم همین ماهواره هست. خوشبختانه من اینترنت دارم و فیلم هامو از اونجا میگیرم.
  • محمد<90> IR ۲۲:۰۲ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۰
    4 3
    راست میگه دیگه، رسانه ی ملی که هست ! همه ی نیازهای جامعه رو یه تنه جوابگوئه ! اینم جمع کنید ببینم به کجا میرسید.
  • محمد IR ۲۲:۱۶ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۰
    10 1
    آخه نمی تونید برنامه درست حسابی بسازید دیگه این کارا چیه؟ بهترین برنامه های صدا و سیما فوتبال های لیگ خارجی هست که اونم تصویر دزدی از همون ماهوارهای هست که میخواید جمع کنید آقای ضرغامی!!!
  • آقا قبول IR ۲۲:۲۳ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۰
    5 1
    آقا قبول ماهواره بد پس چرا ما باید بیایم هزینه منیم پرس تیوی العالمو..... راه اندازی کنیم؟ حالا اگه تو ماهواره میومدن شب تا صبح تبلیغ ایران میکردن و... که خوب بود
  • محمد IR ۲۳:۲۱ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۰
    0 4
    آقا بگیرید دیگه..چی هست اصلا؟ خب اگه گرفتنیه بگیرید.من موافق:)
  • بدون نام IR ۰۳:۳۹ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۱
    0 3
    من نمیدونم نظر آیت الله مکارم شیرازی رو از کجا آوردین ولی پاسخ ایشون به استفتا بنده این بوده: با توجّه به این که غالب برنامه هاى آن فاسد است، و اثرات منفى در پى دارد، و در هر خانه اى وارد شود غالباً از آن سوء استفاده خواهد شد، استفاده از آن جایز نیست.
  • بی بی سی IR ۰۴:۱۷ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۱
    4 1
    من مدتها روی شبکه بی بی سی فکر کردم و با چند شبکه خبری دیگه هم مقایسه کردم،نظر منم مثل اقای مهدی کلهر است و معتقدم در سطح بالاتری و حرفه ای تری نسبت به بقیه شبکه هاست.
  • عاــــــی IR ۰۴:۵۰ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۱
    2 1
    یعنی با جم کردن ماهواره مردم دیگر به خرید آن اقدام نمی کنند . لطفا کمی به روز شویم مثل دهه 60 و اویل 70 که VHS را جم می کردند و لی توانستند حریف بشوند.
  • REZA IR ۰۵:۰۵ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۱
    3 2
    با خواندن نظرات، متوجه مي شويم اكثر نظر دهندگان برنامه هاي ماهواره را تماشا مي كنند.
  • بدون نام IR ۰۵:۰۵ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۱
    4 1
    اگر گيرنده هاي ماهواره بد است ؛ چرا در كشور ما براي ارسال برنامه هاي صدا و سيما از ماهواره استفاده ميشود .ماهيت چاقوو بريدن است اما اگر دست جراح باشد مفيد است و اگر دست خلافكار باشد سلاح سرد است وتحديد امنيت .اصل بر مفيد بودن است . باور كنيد مردم نيز ميتوانندو به اندازه كافي درك دارندپس ياد بگيريد به تصميم مردم احترام بگذاريد. اگر قانون سال 73 اتخاذ شده است مي توان در سال 89نيز اصلاح شود.
  • مرتضی IR ۰۵:۱۴ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۱
    6 1
    چند ساله دیگه که نیازی به دیش نخواهد بود چه کنیم؟ میگم آقای ضرغامی چطوره کلا برق رو قطع کنیم که همه چی مثل قدیما شه....
  • علیرضا IR ۰۵:۵۵ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۱
    3 0
    آقای ضرقامی فرموده اند: کسی که در خانه اش ماهواره دارد نیز در ساعات پربیننده، ماهواره را خاموش میکند و برنامه های جمهوری اسلامی را می بیند به نظر می رسد ماهواره در اکثر خانه ها به عنوان یک وسیله صرفاً زینتی استفاده میشود که آنهم اشکالی ندارد
  • نيما DE ۰۶:۱۱ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۱
    4 2
    با اين حال فرقى بين ماهواره و اينترنت نيست.
  • بدون نام IR ۰۶:۲۲ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۱
    4 2
    یعنی مشکل کشور ما فقط ماهوارس؟؟؟؟ آقایان بهتر به مسائل مهمتری رسیدگی کنید
  • اووخ IR ۰۶:۲۳ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۱
    3 1
    باز هم نگاه سلبی به جای ایجابی اقا باید بتوانیم سوار بر امواج شویم تا در مقابل ان سد درست کنیم اگر این سد پوشالی باشد وای به حال هم نسلان من اقا هر جا که دولت متولی فرهنگ باشه همین آش و همین کاسس
  • vip IR ۰۷:۱۵ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۱
    3 3
    من با ماهواره 100%موافقم و اگر تو خونه نباشه فکر میکنم یک چیزی کمه نزدیک یک سال هم هست برنامه های صداسیمارو نگاه نمیکنم
  • yahoo IR ۰۷:۳۵ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۱
    3 3
    آره جمع كنيد جايگزينش كه هست، صدا و سيما يا به اصطلاح رسانه ملي. صدا و سيما پس برنامه هاشو براي كي پخش كنه؟ براي ماكه تشنه اونها هستيم ديگه! بابا بس كنيد .. من كه يك ثانيه هم تلويزيون نگاه نميكنم.
  • ابوالفضل IR ۰۷:۳۸ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۱
    1 3
    تمام مشکلات کشور تقصیر همین ماهواره و شیث و لیدرهاست!!!!!!!!!!!!
  • بدون نام DE ۰۸:۲۵ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۱
    2 0
    یادمه بابای ما برای ما تلویزیون نمیخرید.حالا باید بودو میدید .اینطور نبود که ایشان فکر میکردند.ما آزموده /یستمعون القول فیتبعون احسنه /هستیم
  • بدون نام IR ۱۰:۲۱ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۱
    6 0
    یک وقتهائی بعضی از آقایون میگن مردم ما خودشون میفهمن چی براشون خوبه چی بده>فقط من نمیدونم تا چرا همچین چیزائی پیش میاد مردم قدرت تشخیصشون رو از دست میدن و باید بشون فهموند بسه دیگه
  • امير IR ۱۰:۳۲ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۱
    6 1
    اي باباچقدرمسئولين قدر نشناس وحسودن حالا كه خودتون نميتونيد يه فكري براي بيكاري اين همه جوان تحصيل كرده بكنيدحداقل بزاريدبشينن پاي ماهواره ومشغول باشن نيان بيرون چون نتيجه اي جزءمعتادشدن،گيررفيق ناواب افتادن و...ندارديااينكه به جاي اين همه بررسي كردن خوب يابدبودن ماهواره يه فكري هم به حال جوان هابكنيد.
  • ftr IR ۰۴:۵۷ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۲
    4 1
    به نظرمن برنامه های ماهواره متنوع است ما باید خودمان مشخص کنیم چه برنامه هایی رو دوست داریم ببینیم من شخصا به برای مستند و علمی و سریالها و برنامه های تفریحی علاقه مندهستم باید سعی کنیم خودمان رامتجلی کنیمو از برنامه های ماهواره درست استفاده کنیم
  • بدون نام IR ۱۷:۵۴ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۴
    6 2
    چرا فکر میکنید هر کی ماهواره نگاه میکنه آدم فاسدیه ؟