۰ نفر
۲۴ دی ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۱
بیانیه گام دوم و سیاست خارجی؛ حمایت از مظلومان جهان

پس از پیروزی انقلاب اسلامی، یکی از اهداف سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران، حمایت از مسلمانان و ملت‌های مظلوم و مستضعف جهان اعلام شد.

حضرت آیت الله خامنه ای نیز در بیانیه گام دوم، مقابله با زورگویان و پشتیبانی از مستضعفان را از خصوصیات انقلاب اسلامی ایران در طول چهل سال گذشته دانسته و تداوم این موضوع را مورد تاکید قرار داده اند.
" این انقلاب از آغاز تا امروز نه بی‌رحم و خون‌ریز بوده و نه منفعل و مردّد. با صراحت و شجاعت در برابر زورگویان و گردنکشان ایستاده و از مظلومان و مستضعفان دفاع کرده است."

حمایت از مستضعفان ریشه مکتبی دارد و در آیات قرآن به عنوان تکلیف شرعی مسلمانان شناخته  شده است، برای مثال آیه ۷۵ سوره نساء مسلمانان را به حمایت از مستضعفان فرا ‎خواند و می گوید:" چرا در راه خدا و مستضعفان از زن و مرد و کودک مبارزه نمی‎کنید، کسانی که می‎گویند: خداوندا ما را از این سرزمین که مردمش ستمکارند رهایی بخش و از جانب خود برای ما یار و یاوری معین فرما".
پیامبر مکرم اسلام(ص) نیز در بیان معروف خود می‎فرمایند: " کسی که شب را به صبح رساند و به امور مسلمانان اهتمام نداشته باشد مسلمان نیست و کسی که ندای فردی که فریاد می‎زند: ای مسلمانان به فریادم برسید را پاسخ نمی‎گوید، مسلمان نیست."

بر اساس اصل ١۵۴ قانون اساسی "جمهوری اسلامی ایران در عین خودداری کامل از هر گونه دخالت در امور داخلی ملت های دیگر، از مبارزه حق طلبانه مستضعفان در برابر مستکبرین در هر نقطه از جهان، حمایت می‌کند".
حضرت امام خمینی نیز همواره جمهوری اسلامی ایران را شریک غم مظلومان جهان دانسته و در بیانات خود حمایت از مستضعفین را مورد تاکید قرار داده و پیروزی آنان را در گروی انقراض مستکبرین دانسته اند.
"سلامت و صلح جهان بسته به انقراض مستکبرین است؛ و تا این سلطه طلبان بی فرهنگ در زمین هستند، مستضعفین به ارث خود که خدای تعالی به آنها عنایت فرموده است نمی رسند." (صحیفه امام، ج 12، ص 144)

بر اساس دیدگاه های امام خمینی و مقام معظم رهبری ، جمهوری اسلامی ایران در طول چهل سال گذشته در حمایت از مسلمانان مظلوم جهان حمایت مادی و معنوی و سیاسی از طریق سازمان‎های بین‎المللی داشته و هیچگاه این موضوع را کتمان نکرده است. حمایت‎های همه جانبه از حزب الله لبنان و جنبش‎ها و گروه‎های مبارز فلسطینی و همچنین پشتیبانی از مسلمانان بوسنی، انصار الله یمن، افغانستان،سوریه،عراق،بحرین،کشمیر،میانمار و... از نمونه‎های بازر اجرای اصل ١۵۴ قانون اساسی است.

رهبر معظم انقلاب در نماز جمعه مورخ ۱۴/۱۱/ ۱۳۹۰ صریحا حمایت جمهوری اسلامی ایران را از حزب الله لبنان و مسلمانان مظلوم غزه اعلام و اینگونه حمایت‎ها را سیاست قطعی و همیشگی جمهوری اسلامی بر می‎شمارد.
" ما آنجایی که دخالت کنیم صریح می‎گوییم، ما در قضایای ضدیت با اسرائیل دخالت کردیم، نتیجه‎اش هم پیروزی جنگ سی وسه روزه و پیروزی جنگ بیست و دو روزه بود. بعد از این هم هر جا هر ملتی هر گروهی با رژیم صهیونیستی مبارزه کند مقابله کند ما پشت سرش هستیم و کمکش می‎کنیم و هیچ ابایی هم از گفتن این حرف نداریم".

آیت الله خامنه ای در بیانیه گام دوم نیز حضور ایران در کنار مظلومان جهان را نشانگر جوانمردی و مروت انقلابی نظام دانسته و با انشای عبارت" همواره چنین باد" بر دائمی و غیرقابل تغییر بودن این سیاست تاکید ورزیده اند.
" این جوانمردی و مروّت انقلابی، این صداقت و صراحت و اقتدار، این دامنه‌ی عمل جهانی و منطقه‌ای در کنار مظلومان جهان، مایه‌ی سربلندی ایران و ایرانی است، و همواره چنین باد."

حمایت ایران از نهضت های اسلامی از نوع حمایت مشروع و با رضایت کشورهای دوست است و دخالت در امور داخلی کشورها تلقی نمی گردد. برای مثال حمایت از جنبش های آزادیبخش در فلسطین که به دنبال آزادی سرزمین خود از اشغال رژیم صهیونیستی است، از نوع حمایت مشروع و قانونی است. اصولا حمایت از  گروه های مبارزی همچون حزب الله در لبنان، انصارالله در یمن، حماس و جهاد اسلامی در فلسطین از آن جهت که مورد رضایت مردم کشورهای منطقه است، مشروع  بوده و باعث ایجاد ثبات در منطقه شده است. حمایت مشروع ایران از این گروه ها، مصداق بارز پشتیبانی از مستضعفان و مظلومان جهان بوده و موجب شکست تروریسم و مقابله با دخالت های نامشروع کشورهای سلطه طلب و اشغالگر شده است. این اقدام همچنین موجب تقویت نهضت بیداری اسلامی و ایجاد محور مقاومت شده و رهبر انقلاب به درستی در بیانیه گام دوم به این موارد توجه داشته اند.
"صحنه‌ی جهانی، امروز شاهد پدیده‌هایی است که تحقّق یافته یا در آستانه‌ی ظهورند: تحرّک جدید نهضت بیداری اسلامی بر اساس الگوی مقاومت در برابر سلطه‌ی آمریکا و صهیونیسم؛ شکست سیاست‌های آمریکا در منطقه‌ی غرب آسیا و زمین‌گیر شدن همکاران خائن آنها در منطقه؛ گسترش حضور قدرتمندانه‌ی سیاسی جمهوری اسلامی در غرب آسیا و بازتاب وسیع آن در سراسر جهان سلطه."

واقعیت های موجود نشان می دهد که اگر در چهل سال اول انقلاب به این اصول عمل نکرده بودیم، امروز چنین حضور و نفوذ قدرتمندانه ای در منطقه نداشته و با ناامنی و بی ثباتیِ وارداتی از خارج از مرزها به داخل کشور مواجه بودیم. طبعا تلاش جهت دستیابی به اهداف سیاست خارجی توسط نهادهای ذیربط از جمله دستگاه دیپلماسی، باعث افزایش اقتدار و تأثیرگذاری کشور بوده و تداوم حمایت ایران از مظلومان و مستضعفان در چهل سال دوم انقلاب، نمادی از دیپلماسی انقلابی خواهد بود.

توضیح درباره قسمت های قبلی این موضوع:
در قسمت اول بررسی بیانیه گام دوم و سیاست خارجی به موضوع استقلال پرداخته شد. در قسمت دوم به موضوع مرزبندی با دشمن و در قسمت سوم به مساله استکبارستیزی در بیانیه گام دوم انقلاب پرداختم. در قسمت چهارم به موضوع منع شروع جنگ و قسمت پنجم به موضوع اقتدار در غرب آسیا و در قسمت ششم، موضوع مقام سازی اقتصاد تبیین شده است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1342124

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =