۱۹ نفر
۲۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۹
آقایان! شما رکن چهارم دموکراسی هستید

طی دو هفته اخیر به دلیل حوادث تلخی که در کشور رخ داده، فضای عمومی جامعه آکنده از غم و اندوه بسیاری شده است. شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی، جان باختن ده­‌ها نفر از شرکت­‌کنندگان در مراسم تشییع پیکر این سردار فقید در شهر کرمان، از دست رفتن جان عده‌­ای از هموطنان و سایر ملیت­‌ها در پی سقوط هواپیمای اوکراینی و وقوع سیل در استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمان و هرمزگان و خسارات بسیاری که گریبان مردم این دیار را گرفت.

در ماجرای سقوط هواپیمای مسافربری تهران- کی­ف به دلیل نخبه بودن جمع کثیری از سرنشینان این هواپیما، بازتاب ابعاد مختلف این خبر در رسانه‌­های خارجی و واکنش‌­های بین‌­المللی، اعلام بروز خطای انسانی به عنوان دلیل اصلی وقوع حادثه، خدشه به اعتماد عمومی و ... این موضوع شانس این را داشت که در رسانه­‌ها به شکل ویژه‌­ای مطرح شود و از سوی مسئولین و مردم مورد توجه خاص قرار گیرد. کما اینکه باید هم این‌گونه می‌­بود و هنوز هم حق مطلب ادا نشده است و باید زوایا و ابعاد مختلف پدیده، مورد بررسی و کنکاش بیشتر قرار گیرد.

اما چه کسی جواب این سؤال را می­‌داند که جانباختگان مراسم تشییع پیکر شهید سپهبد قاسم سلیمانی در کرمان، دقیقاً چند نفر بودند، اسامی آن­ها چیست و اهل کدام یک از شهرهای کشورمان بودند؟ مسئولین تا چه اندازه پیگیر احوال بازماندگان این حادثه تلخ شدند و از خانواده­ آنان دلجوئی کردند؟ چند نفر عکس پروفایل خود را به دلیل همدردی با بازماندگان این عزیزان سیاه کردند و چقدر در خیابان به یاد آنان شمعی روشن شد؟ مقصر حادثه هواپیمای اوکراینی از مردم عذرخواهی کرد و تقصیر را به گردن گرفت، اما در وقوع حادثه مراسم تشییع پیکر سردار سلیمانی آیا مقصرین به مردم معرفی شدند؟ آیا کسی از تریبون رسانه­‌ها از مردم عذرخواهی کرد یا هیچ شخص و نهادی خواستار استعفای هیچ مسئولی شد؟ آیا کسی به دلیل ابراز همدردی با آنان از حضور در جشنواره فجر انصراف داد؟ چه کسی یا چه کسانی مسئول پرداخت خسارات جانباختگان و مصدومان این حادثه شناخته شدند؟ چقدر رسانه‌­ها به ارائه گزارش درمورد علل بروز این واقعه پرداختند؟ آیا در هیچ یک از شبکه‌­های رسانه ملی درمورد این موضوع ویژه برنامه‌ه­ای تولید و پخش شد؟ و ده­‌ها سؤال دیگر...

ادموند بورک، سیاستمدار انگلیسی (۱۷۲۹ - ۱۷۹۷) و نماینده مجلس عوام انگلیس در برابر تصویب یک طرح بدون اطلاع مردم ایستاد و خطاب به خبرنگاران گفت: «آقایان! شما رکن چهارم دموکراسی هستید» و نقش نظارتی رسانه‌ها را به آنان گوشزد کرد. وظیفه رسانه صرفاً بیان سخت خبرها و توجه به اخبار رویداد مدار نیست، اعلام تعداد کشته‌شدگان یک حادثه یا وقوع سیل و زلزله در یک شهر و روستا در تمامی سایت­‌ها و روزنامه­‌ها یافت می­‌شود اما پرداختن به اخبار فرایند مدار، یعنی داشتن نگاه انتقادی و بررسی چرایی ماجراها، تهیه گزارش‌های تشریحی و مصاحبه با مسئولین یا مقصرین احتمالی، جلب توجه مسئولین به فراهم کردن زیرساخت‌های شهری و روستایی لازم برای مقابله با حوادثی از این دست و ... نیز از جمله وظایف رسانه­‌هاست تا اجازه ندهند غبار فراموشی بر این وقایع بنشیند و از اذهان مردم پاک شود، چرا که رسالت روزنامه‌نگاری توسعه محور همین است.

امروزه اکثر مردم به دلیل قابلیت سرعت و انعطاف بالای فضای مجازی از طریق سایت­‌ها و شبکه‌­های اجتماعی از اصل اخبار مطلع می‌­شوند، اما در این میان تلویزیون و روزنامه‌­های سنتی نیز می‌­توانند با پرداختن به ابعاد و زوایای مختلف این‌گونه پدیده‌­ها و سوانح هم پاسخ‌گوی نیاز مخاطبان باشند و توجه افکار عمومی و مسئولین را به این موضوعات جلب کنند و هم در رقابت با شبکه­‌های اجتماعی و رسانه‌­های مجازی، حرفی برای گفتن داشته باشند.

ویلبر شرام استاد معروف ارتباطات، نخستین نقش رسانه‌­ها را «نقش نگهبان» معرفی می­‌کند. پس آقایان رسانه، صدا و سیما، سایت‌­های خبری و روزنامه‌­ها، لطفاً رکن چهارم دموکراسی باشید، اگر سانحه سقوط هواپیمای اوکراین در رسانه‌­ها بازتاب وسیعی پیدا کرد و مردم نیز نسبت به آن واکنش نشان دادند، مردم کرمان و سیستان و بلوچستان نیز دچار خسارات جانی و مالی بسیاری شده‌­اند. پس لطفاً به عنوان چشم بینا و نماینده افکار عمومی صدای آنان را نیز انعکاس دهید و با آگاه‌سازی و هوشیارسازی شهروندان و مطالبه‌گری از مسئولین از پیدایش وقایعی این چنینی جلوگیری و نقش میانجی را بین سه قوه مجریه، مقننه و قضائیه ایفا کنید.

۵۷۵۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1342346

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۲۱:۳۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۴
    1 0
    نویسنده ی عزیز از توجه شما سپاسگزارم به عنوان یک کرمانی که شاهد درد عظیمی هستم که از دست دادن ناگهانی و فاجعه بار آشنایان برای مردم خوش اخلاق این استان پدید آورده و صبوری و متانت همیشگی ما کویر نشبنان مثل همیشه در هیاهو گم میشود در حالی که باید باشی و ببینی این مصیبت چه غمی را در جان شهرها نشانده در فراق فرزند پدر مادر معلم ....
  • آدمیزاد IR ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۵
    0 0
    به نکته خوبی اشاره شد. جالبه منم با خودم فکر می کردم چرا به این موضوع کم اشاره میشه؟