۰ نفر
۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۴
جدال توییتری علی علیزاده با «۲۰:۳۰»

روزنامه خراسان نوشت: عصر یک شنبه علی علیزاده تحلیل‌گر سیاسی ساکن لندن، یک گزارش خبری را که از بخش خبری ۲۰:۳۰ روی آنتن رفته بود، در کانال شخصی‌اش منتشر کرد و درباره کپی بدون ذکر منبع این بخش خبری از تحلیل خودش نوشت.

علیزاده که روابط خوبی هم با صداوسیما دارد و تحلیل‌هایش اغلب مورد ارجاع برنامه‌های مختلف تلویزیون است، نوشت: «مجری ۲۰:۳۰نه فقط موضوع و ایده‌، بلکه تک‌تک جملات گزارشش را دقیقاً و بدون تفاوت حتی یک ویرگول از متن من کپی کرده‌. این دیگر نقض کپی‌رایت نیست. دزدی مستقیم و آشکار است. روز روشن. از دیشب از خودم می‌پرسم چه چیزی به آمنه‌سادات ذبیح‌پور و ۲۰:۳۰ اجازه می‌دهد، متنی را که من برای نوشتنش از کارم دو ساعت مرخصی بدون حقوق گرفتم، بدون اجازه برداشته و با اسم خودش به مخاطب بدهد و برای این کار از بیت‌المال حقوق ماهانه بگیرد؟»

او در ادامه تعریضی هم به معاون سیاسی سازمان صداوسیما زد: «معاون خبر [سیاسی] سیما، آقای مجید آخوندی! خوابید؟ چگونه حساس‌ترین بخش امنیتی صدا وسیما را که با آبروی افراد سروکار دارددر اختیار کسانی قرار داده‌اید که این‌قدر با اخلاق غریبه‌اند؟ اگر چنین رسوایی در انگلیس کافر اتفاق می‌افتاد الان رئیس بخش خبر بی‌بی‌سی استعفا می کرد. اصلا در صداو سیما خط قرمز اخلاقی دارید؟»

دفاع خبرساز ذبیح‌پور و حمله مجدد علیزاده

در پاسخ به نوشته علیزاده، آمنه‌سادات ذبیح‌پور در توئیتی نوشت: «فردی ساکن لندن مدعی شده گزارش دیشب ۲۰:۳۰ به نام «واقعیت یک ویدئو» کپی‌برداری و دزدی از متن کانال او بوده و بعد هم تهمت‌های ناروایی زده است که البته اولین بارش نیست. گزارش را یک بار دیگر ببینید. چند ثانیه مربوط به متن شماست و در آن گفته شده که نظر یک تحلیل‌گر رسانه این است.» این توئیت با حجم زیادی از واکنش‌ها مواجه شد و بسیاری آن را عذر بدتر از گناه خواندند؛ چراکه نام علیزاده را نبرده بود و مدعی شده بود کپی‌کاری در «چند ثانیه» اتفاق افتاده، در حالی که در واقعیت این‌طور نیست و بخش زیادی از گزارش، بدون ذکر منبع از نوشته علیزاده برداشته شده بود. علیزاده در پاسخ به اظهارات ذبیح‌پور، با مقایسه متن خود و گزارش ۲۰:۳۰ نوشت: «از ۳۳۰ کلمه گزارش ذبیح‌پور ۲۳۲ کلمه‌ مستقیما کپی و تنها ۳۶ کلمه‌ مرجع دارد. دزدی کم بود. دروغ هم اضافه شد!»

در ادامه مصطفی قمری وفا، مدیرکل اخبار داخلی معاونت سیاسی صداوسیما نیز وارد میدان شد و از گزارشگر مجموعه متبوع خود دفاع کرد. او در توئیتی تلویحاً خود علیزاده را کپی‌کار دانست و نوشت اصل خبر را یک سایت انگلیسی‌زبان و همچنین شخصی دیگر قبل از علیزاده، منتشر کرده. بنابراین به زعم وی، خودِ علیزاده نیز چیزی از خودش تولید نکرده که مستحق ذکر منبع باشد. علیزاده در پاسخ، نوشت که بخش خبری صداوسیما، نه از خبر منتشرشده در آن سایت انگلیسی‌زبان، بلکه از «تحلیل» نوشته‌شده توسط وی استفاده کرده، بنابراین باید منبع را ذکر می‌کرده است. قمری وفا ساعتی بعد بدون هیچ توضیحی، توئیت خود را پاک کرد؛ اقدامی که البته با انتقاد مجدد علیزاده هم روبه‌رو شد.

تا عصر دیروز، داستان مجادله‌ای که بر سر اقدام غیرحرفه‌ای آمنه‌سادات ذبیح‌پور و بخش خبری ۲۰:۳۰ رخ داد، احتمالاً پایانی باز خواهد داشت.

۲۴۱۲۴۱

کد خبر 1344743

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • IR ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۲
    1
    چرا این دوستان ارزشی صدا و سیما از توییتر آمریکایی که در ایران فیلتر هم هست استفاده می کنند؟