علوم پزشکی تنها ۲۵ درصد در سلامت جامعه تاثیر دارد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: طبق تحقیقات و بررسی‌های مختلف، دستگاه‌های مسئول بهداشت و درمان، دانشگاه علوم پزشکی و وزارت بهداشت و درمان تنها در تامین ۲۵ درصد سلامت جامعه نقش دارند و بخش بزرگی از آن به مولفه‌های غیر زیستی برمی‌گردد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از سنندج، فرزین رضاعی در دومین مجمع سلامت استان با بیان اینکه  سازمان بهداشت جهانی سلامت فقط نبود بیماری یا فقدان عضو نیست، اظهار داشت: فرد باید رفاه جسمی، روانی و اجتماعی را داشته باشد و بدون وجود این سه مولفه نمی‌توان گفت که شخصی از سلامت برخوردار است.  

وی خاطرنشان کرد: اگر چنانچه  همکاری همه ارگان‌ها، مسئولین و مشارکت فرابخشی و مردم در راستای سلامت جامعه وجود نداشته باشد نمی توان گام‌های چشمگیری برداشت.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان اذعان داشت: در سال‌های پس از انقلاب در حوزه درمان و سلامت تجارب بسیار موفقی در زمینه رفع بی‌عدالتی با تاسیس شبکه‌های درمان و پی اچ‌سی شهری و روستایی کسب شد که این موفقیت‌ها گام مهمی برای رفع محرومیت‌زدایی و بی‌عدالتی به عنوان یکی از مولفه‌های اجتماعی موثر بر سلامت بوده، است.

رضاعی افزود: در اواخر سال ۸۴ جمهوری اسلامی ایران به عنوان همکار سازمان بهداشت جهانی در زمینه رویکرد عوامل اجتماعی تعیین کننده سلامت و عدالت در سلامت شناخته شد.

وی با بیان اینکه ما هنوز ابتدای راهیم و عدالت در سلامت کاملا محقق نشده است ادامه داد: باید در خصوص مشارکت اجتماعی و سلامت اجتماع محور گام‌های مثبتی برداشته شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان با اشاره به عوامل اجتماعی مرتبط با سلامت، گفت: عدالت و تلاش برای کاهش نابرابری‌ های اجتماعی، پیشگیری از عوامل آسیب‌رسان به سلامت، کاهش پیامدهای نابرابر بیماری، تلاش برای کاهش آسیب‌پذیری اقشار محروم که دچار بیماری شده اند از جمله این عوامل است.

رضاعی افزود: تکامل دوران کودکی، سلامت معنوی و روانی، ارائه عادلانه امکانات و سلامت، بیکاری و امنیت شغلی، تغذیه و امنیت غذایی، سبک زندگی، محیط زیست، آموزش، آگاهی و تحصیلات، مسکن، محیط زیست، حمایت‌های اجتماعی اقشار آسیب پذیر، حاشیه‌نشینی، توزیع عادلانه درآمد، رسیدگی به گروه های اجتماعی و حوادث از حیطه‌های منتخب ایران به عنوان عوامل اجتماعی موثر بر سلامت است.

وی یادآور شد: اگر همه دستگاه‌های دولتی و ارگان‌های مختلف سطح حاکمیت هم‌افزایی نداشته باشند و کارها را بر اساس برنامه‌های منسجم پیش نبریم قطعا دانشگاه علوم پزشکی به تنهایی نمی‌تواند در زمینه سلامت به اهدافش برسد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان با بیان اینکه ارگان ها باید معیار خود را سلامت قرار دهند، گفت: اگر این موضوع به یک استراتژی پایدار در تصمیم‌گیری‌ها تبدیل شود، توسعه های نامتوازن و تبعات بهداشتی، روانی، سلامتی و اجتماعی ناشی از آن را کمتر می شود.

رضاعی یکی از مولفه های اجتماعی موثر بر سلامت را سرمایه اجتماعی عنوان کرد و افزود: سرمایه اجتماعی آسان به دست نمی آید و باید پاسدار آن باشیم و بکوشیم این سرمایه بین مردم، نهادهای دولتی، فعال مطبوعات و آحاد جامعه ارتقا و حفظ شود، چرا که بدون سرمایه اجتماعی پیشبرد برنامه های سلامت محور دشوار است.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1345130

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =