اجتماعی شدن نظام سلامت با مشارکت مردمی محقق می‌شود

استاندار کردستان گفت: اجتماعی شدن نظام سلامت با مشارکت نهادهای مردمی و غیررسمی خارج از بحث سلامت و با توانمندسازی آنها محقق می‌شود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از سنندج، بهمن مرادنیا در دومین همایش مجمع سلامت استان کردستان که در محل سالن آمفی تئاتر دانشگاه علوم پزشکی استان برگزار شد اظهار داشت: امروز نگاه به مقوله سلامت در سطح بین المللی با نگاهی که در گذشت بود بسیار متفاوت و متعالی تر است.

وی افزود: زمانی سلامت صرف به فقدان بیماری اطلاق می شد ولی امروز با کشف و شناخت ابعاد متفاوتی از ماهیت سلامتی مانند ابعاد اجتماعی و معنوی این مقوله دگرگون شده است.

مرادنیا خاطر نشان کرد: تحقیقات محققان موید این مطلب است که هم اکنون عوامل اجتماعی مانند فقر، گرسنگی، بی سوادی، اشتغال نامناسب و دیگر عوامل دارای ریشه از یک سو و عوامل محیطی دیگری نیزمانند آب ناسالم، هوای آلوده و محیط زیست آلوده از دیگر آثار و پیامدهای بروز بیماریها در جامعه است.

استاندار کردستان تصریح کرد: در نهایت امروزه این عوامل نیز همانند عوامل بیماری زای میکروبی که زمانی از مهمترین تهدید کننده سلامتی بودند،  سلامتی انسانها و جوامع را بخطر انداخته اند.

وی تاکید کرد: لذا بسیار ضروریست که تمام ارکان جامعه اعم از ادارات دولتی نهادهای غیر دولتی سازمان های مردم نهاد ، خیرین ، روحانیون و همه افراد جامعه برای همکاری با وزارت بهداشت و دانشگاههای علوم پزشکی قیامت نموده و همکاری لازم را به عمل آورند.

مرادنیا اذعان داشت: بایستی تلاش شود تا علاوه بر ارتقای سطح سلامت مردم که حقی است همگانی و بلامنازع که در مسیر اهداف تعیین شده است در ادامه باید کوشید تا اهداف پیش بینی شده در مسیر سلامت جامعه برآورده شود.

 استاندار کردستان ابراز داشت: همه باید برای تحقق اهدافی که در اسناد بالادستی از جمله سند چشم انداز توسعه کشور و سیاست های کلی سلامت ابلاغ شده از جناب مقام معظم رهبری و نیز برنامه ششم توسعه و اهداف توسعه پایدارکشور که در سطح بین اللملی در آن عملکرد کشورها سنجیده می شود نیزمحقق گردد.

وی گفت: یقینا این مهم میسر نخواهد شد مگر با مشارکت حداکثری و پرداختن به مقوله اجتماعی شدن سلامت و در حقیقت اجتماعی شدن سلامت با مشارکت مردم و نهادهای رسمی و غیر رسمی خارج از بخش سلامت ممکن است.

مرادنیا در بخشی دیگر از سخنان خود بیان کرد: ارتقای کیفی تصمیم گیری ها و سیاست گذاری ها و نیز ایجاد همگرایی درعملکرد بخشهای درون وزارت بهداشت و ارتقای بین بخشی این وزارخانه با دیگر ارکان توسعه بخش سلامت از اولویت های در این بخش است.

استاندار کردستان یادآوری کرد: در این راستا به استناد بند 3 مصوبات پانزدهیمن جلسه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی کشوربرگزاری سالانه مجمع سلامت در استان به استانداران سراسر کشور ابلاغ گردیده است.

وی افزود: همچنین در اولین مجمع سلامت کشور که در زمستان سال 1395 تشکیل گردید انجام این مهم از تاکیدات مهم و ویژه ریاست محترم جمهوری و دولت تدبیر و امید بود که در این راستا دولت همه توان خود را برای تحقق اهداف مورد نظربکار گرفته است.

مرادنیا ادامه داد: در سال جاری نیز پیرو مکاتبات وزیر محترم بهداشت و درمان وآموزش پزشکی در خصوص برگزاری مجمع سلامت استان به عنوان تکلیف از طرف وزیر محترم کشور به استانداران سراسر کشور ابلاغ گردید.

استاندار کردستان اضافه کرد: بنابراین این مجمع در تاریخ یکم بهمن ماه 1398 به عنوان دومین مجمع سلانت استان با ریاست استاندار و دبیری دانشگاه علوم پزشکی با هدف بر مشارکت مردمی و همکاریهای بین بخشی با هدف تبیین گفتمان قالب سلامت استان برای اعضا تشکیل می شود.

وی تاکید کرد: لذا انتظار می رود پس از برگزاری مجمع تمام افراد دستاندرکار و ذی نفوذ استان تمام مساعی خود را برای همکاری با دانشگاه علوم پزشکی جهت ارتقا شاخص ههای سلامت استان بکارگیرند.

مرادنیا در پایان گفت: در خواستم ازهمه دستگاهها به ویژه از بخش خصوص و نهاد های غیر دولتی برای بحث سلامت این است که همه باید همت و تلاش خود را مضاعف کنند و همکاری مستمری را با دانشگاه علوم پزشکی داشته باشند تا بتوانیم در استان و کشور کمترین آسیب و مشکل بهداشتی و اجتماعی را شاهد باشیم.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1344747

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =