پامپئو در کی‌یف: تعهد ما به اوکراین ناگسستنی است

فارس نوشت: وزیر خارجه آمریکا که به پایتخت اوکراین سفر کرده، در دیدار با رئیس‌جمهور این کشور گفت: «تعهد ما به حمایت از اوکراین ناگسستنی است».

«مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا در حالی که استیضاح خبرساز «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور این کشور در پرونده «اوکراین‌گیت» همچنان ادامه دارد، امروز جمعه به کی‌یف رفته و با مقام‌های اوکراینی دیدار کرده است.

به نوشته «نیویورک تایمز»، پامپئو بعد از دیدار با مقام‌های اوکراینی در یک کنفرانس خبری مشترک با «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور این کشور حضور یافت.

وزیر خارجه آمریکا در این نشست مشترک گفت: «من امروز اینجا هستم که یک پیغام واضح را بدهم: ایالات متحده مبارزه اوکراین برای آزادی، دموکراسی و رفاه را یک مبارزه پویا و زنده می‌داند و تعهد ما به حمایت از این مبارزه، گسسته نخواهد شد».

وزیر خارجه دولت «دونالد ترامپ» در کی‌یف و در توضیح چرایی حمایت آمریکا از این کشور، اوکراین را «یک منطقه حائل بین دموکراسی و اقتدارگرایی در شرق اروپا» توصیف کرد.

رئیس‌جمهور اوکراین هم در این نشست، از رایزنی خود با پامپئو درباره طرق جدید برای تقویت روابط بین دو کشور خبر داد.

زلسنکی همچنین از آمریکا خواست درباره حل درگیری‌ها و منازعه در شرق اوکراین (بین نیروهای دولتی و جدایی طلبان نزدیک به روسیه) «نقش بیشتری» ایفا کند.

وزیر خارجه آمریکا درباره رسوایی استیضاح ترامپ به خاطر «اوکراین‌گیت» و تاثیر آن بر روابط واشنگتن با کی‌یف هم صحبت کرد و گفت: «فکر نمی‌کنم این مسائل بر روابط دوستانه و گرم‌مان تاثیر گذاشته باشند».

به گفته پامپئو، «ایالات متحده در دوره رئیس‌جمهور ترامپ، سرسخت‌ترین مدافع حاکمیت اوکراین بوده است.

زلنسکی در این دیدار از آمادگی خود برای پذیرش دعوت ترامپ به منظور حضور در کاخ سفید و انجام سفر رسمی به واشنگتن تاکید کرد اما پامپئو با بیان اینکه هنوز تاریخ دعوت از رئیس‌جمهور اوکراین نهایی نشده، گفت: «ما زمان مناسب را (برای این سفر) پیدا خواهیم کرد».

وزیر خارجه آمریکا بلندپایه‌ترین مقام کابینه ترامپ است که از زمان شروع پرونده اوکراین گیت به کی‌یف سفری رسمی انجام می‌دهد.

این پرونده بعد از جنجال‌ها درباره فشارهای ترامپ به همتای اوکراینی خود برای انجام تحقیقات فساد علیه «جو بایدن» و پسرش هانتر بایدن» درباره فعالیت شرکت اوکراینی «بوریسما» (که هانتر بایدن عضو هیات مدیره آن بود) آغاز شد و کار به استیضاح رئیس‌جمهور آمریکا در کنگره کشید.

دموکرات‌ها گفته‌اند، ترامپ با سوءاستفاده از مقام خود و برای فشار بر اوکراین به منظور انجام تحقیقات علیه جو و هانتر بایدن، کمک نظامی واشنگتن به اوکراین را گروگان گرفته و متوقف کرده بود اما رئیس‌جمهور آمریکا و حامیان جمهوری‌خواهش این اتهام را رد کرده‌اند.

وزارت خارجه اوکراین بعد از دیدار دوجانبه پامپئو با «وادیم پریستایکو» وزیر خارجه اوکراین در کی‌یف بیانیه صادر کرده و از رایزنی‌ها درباره مسائل شرق اوکراین و الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه است.

به گفته این وزارتخانه، «پامپئو به اوکراین درباره حمایت کامل ایالات متحده از این کشور به منظور متوقف کردن تجاوزگری روسیه و احیای حاکمیت و تمامیت ارزی کامل اوکراین اطمینان داد».

سفر پامپئو در کی‌یف یک روز بعد از آن صورت گرفت که آمریکا دور جدیدی از تحریم‌ها را به بهانه الحاق کریمه به روسیه، که شامل ۸ مقام منطقه کریمه و یک شرکت حمل‌ونقل ریلی روسی می‌شود، اعمال کرد.

312 23

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1347698

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =