۰ نفر
۱۴ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۱:۲۱

هدف از خودروسازی،اشتغال آفرینی، گردش سرمایه، ایجاد ارزش افزوده و داشتن نقش در تولید ملی است یا ساخت خودرویی مناسب؟

رسول شقاقی: خودروسازان باز هم دست به کار شده‌اند تا یکی دیگر از مصوبات الزامی را عقب بیندازند. موضوع نصب ایربگ است. طبق مصوبه شورای عالی استاندارد، خودروسازان از ابتدای برنامه پنجم توسعه یعنی از اولین روز سال جدید، موظف به نصب کیسه ایمنی هوا (ایربگ) در کلیه محصولاتشان هستند. این قانون همچنان منتقدانی جدی در جاده مخصوص دارد.

هفته پیش مدیرعامل زامیاد از نامعلوم بودن زمان نصب خبر داد و مدیر استانداردهای ایران خودرو از برنامه‌ای سه ماهه سخن گفت. صبح امروز خبر دیگری آمد مبنی بر مکاتبه رسمی انجمن خودروسازان کشور با وزارت صنایع بدین مضمون که امکان نصب ایربگ در تمام خودروها ازابتدای سال آینده وجود ندارد.

خودروسازان از طریق دبیر خود موضوع تحریم‌ها و بی‌مهری شرکت‌های خارجی در مورد ایربگ سازان داخلی را مطرح کرده‌اند و از مشکل تامین سخن می‌گویند.

نکته جالب آنکه در مصوبه شورای عالی استاندارد اشاره‌ای به تعداد ایربگ‌ها نشده و مشخص نیست منظور، نصب ایربگ راننده است و یا سرنشین کنار راننده نیز مشمول این طرح می‌شود. اهمیت این موضوع به این است که در صورت نصب آن فقط برای راننده، 50 درصد از جامعه هدف این طرح از تصادف منجر به فوت رها می‌شود و باقی همچنان در معرض خطر خواهد بود که قائدتا با اندیشه اولیه آن تضاد دارد.

با توجه به تجربیات قبلی هیچ بعید نیست خودروسازان در ادامه مذاکرات برای عدم نصب ایربگ، اشتغال‌زایی خود را مطرح کنند و اینکه لوکوموتیو صنایع دیگر هستند. نقششان در اقتصاد ملی و تولید ناخالص داخلی را به یاد آوردند و در مورد تصادفات، عامل فرهنگی را پیش کشند.

این تقریبا مسیری بوده که آنها همیشه در سال‌های گذشته پیموده‌اند و تقریبا هر بار نیز پیروز میدان شده‌اند. دست کم با همین منطق 99.7 درصد از بازار وانت کشور را در 50 سال گذشته به تولید سه محصول اختصاص داده‌اند و فقط در دوره‌های زمانی، این وانت‌ها ارتقا یافته‌اند.

با توجه به فضای عدم اجرای عمومی این مصوبه در میان خودروسازان و تجربیات مشابه، می‌توان پیش‌بینی کرد از ابتدای فروردین 90، ایربگ فقط در چند محصول با تیراژ مشخص نصب خواهد شد بماند اینکه چند محصول به طور کلی امکان نصب کیسه ایمنی هوا را ندارند.

فقط یک سوال می‌ماند و آن اینکه هدف از خودروسازی آیا اشتغال آفرینی، گردش سرمایه، ایجاد ارزش افزوده و داشتن نقش در تولید ملی است و یا ساخت خودرویی مناسب برای مشتریان؟

/32

کد خبر 134862

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۵:۴۵ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۵
    0 0
    نصب ايربگ كه هيچ تازه مردم بايد خدا رو شكر كنن فرمان و صندلي جز اپشن خودرو نيست
  • بدون نام IR ۰۷:۲۷ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۵
    0 0
    چقدر جالب معمولي ترين خودرو هاي خارجي وارداتي به ايربگ مجهزند اونوقت مدير عامل سايپا ميگه نصب ايربگ تو خارج جز اپشن حساب ميشه ديگه روش نميشه بگه چون محصولاتشون مال دوره قاجاره نمي شه روش ايربگ نصب كرد بابا بي خيال ديگه
  • بدون نام CN ۰۹:۳۴ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۵
    0 0
    کساني که فقط به فکر جيب خود اند و به جان مردم فکر نميکنند. من والدينم را بخاطر عدم ايمني پيکان در يک تصادف ساده از دست دادم.
  • بدون نام IR ۱۴:۰۷ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۵
    0 0
    نصب ابربگ روی خودروهای داخلی...شوخی میکنی....انهم برای تامین جانی....شوخی میکنی...

آخرین اخبار

پربیننده‌ترین