کارگردان فیلم سینمایی «طلا و مس» تاکید کرد با واگذاری مسئولیت تصمیم‌گیری در مورد اکران فیلم‌ها از سوی اداره کل نظارت و ارزشیابی مخالف است.

همایون اسعدیان در گفت‌و‌گو با خبرآنلاین در مورد سخنان اخیر رئیس اداره کل نظارت و ارزشیابی با موضوع شکل‌گیری شورای صنفی نمایش جدید زیر نظر این اداره، اظهار کرد: «ظاهراً مسئولان در معاونت سینمایی کاری به نظرات و سخنان ما ندارند و تصمیمات خودشان را عملی می‌کنند. ما با هرگونه دخالت مدیریت دولتی سینما در حوزه اکران مخالفیم و این مخالفت را سال گذشته نیز با آقای سجادپور در میان گذاشتیم.»

او ادامه داد: «در واکنش به همین اظهار نظر ما بود که آقای سجادپور گفتند ما صاحبان زر و زور هستیم و از این رو می‌خواهیم خودمان در مورد اکران فیلم‌ها اظهارنظر کنیم.»

رئیس اسبق شورای صنفی نمایش گفت:‌ «اداره کل نظارت و ارزشیابی همواره بر فعالیت‌های شورای صنفی نمایش نظارت داشت و این در حالی بود که نماینده اداره کل هیچ‌گاه حق رای نداشت. اگر اداره نظارت خود وارد جریان اکران فیلم‌ها شود قطعاً مناسبات دیگری وارد می‌شود که کار را برای سینماگران دشوار می‌کند.»

او ادامه داد: «عقب انداختن زمان صدور مجوز نمایش عمومی برخی فیلم‌ها و بازی‌هایی از این دست مسائلی است که وقتی مسئولیت اکران برعهده اداره کل باشد رخ می‌دهد، این‌ها آزموده‌هایی است که آزمودن دوباره آن لزومی ندارد.»

اسعدیان تصمیم مدیران دولتی سینما بر نظارت روی اکران جدی دانست و اظهار امیدواری کرد آنان تبعات این نوع تصمیم‌گیری را هم برعهده بگیرند.

تهیه‌کننده فیلم «سعادت‌آباد» با اشاره به اینکه آئین‌نامه اکران سال 90 را که از سوی نمایندگان خانه سینما تنظیم شده خوانده، گفت: «به جز دو مورد ابهام‌‌دار که در این آئین‌نامه بود باقی موارد بسیار خوب و دقیق طراحی شده بود و اشکالی در آن ندیدم.»

او در مورد ابهامات آن گفت: «در بخشی از این آئین‌نامه عنوان شده فیلم‌‌ها با گذشت سه ماه از صدور پروانه نمایش می‌توانند برای ثبت قرارداد اکران اقدام کنند. با اینکه دلیل این تصمیم روشن است، اما می‌تواند موانعی بر سر راه برخی فیلم‌ها به وجود آورد.»

اسعدیان اظهار داشت: «احتمالاً هدف از قرار دادن این شرط این بوده که برخی فیلم‌ها که با سرعت تولید می‌شوند و جریان تولید را دو ماهه می‌گذرانند تا به اکران برسند مانعی قانونی پیش رو داشته باشند. در این میان باقی فیلم‌ها هم به مشکل برمی‌خورند،‌ زیرا همه فیلم‌ها در جشنواره فیلم فجر شرکت می‌کنند و بعد از آن برای دریافت پروانه ارائه می‌شوند. در این وضعیت زمان سه ماهه برای رسیدن به فرصت ثبت قرارداد مانعی برای کارها به وجود می‌آورد و سبب می‌شود برنامه بعدی سینما‌ها را نداشته باشیم.»

او ابهام دوم را چنین بیان کرد: «تعیین کف پنج هفته‌ای برای اکران فیلم‌ها در تابستان از یک سو و در بخشی دیگر تعیین هفت هفته برای نمایش در این فصل ابهام دیگری است که باید برطرف شود، اما در نگاهی به همه جزئیات آئین‌نامه باید بگوییم متن شکیلی است که نکات مهمی در آن در نظر گرفته شده است.»

54143

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 134916

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =