۰ نفر
۲۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۰
چرا درآمد شهرفروشی در تهران، صرف گسترش اتوبان‌ها شد؟

از مهمترین یافته‌های بشر امروز در خلال دهه های اخیر در دانش مدیریت شهرها این است که اساسا، مهمترین دلیل آلودگی هوا و ترافیک در شهر، خودرومحور بودن شهرها است. یعنی مهمترین جایی که شهرهایی درگیر با آلودگی و ترافیک خطا کرده‌اند راهبرد کلان مدیریت شهری است و آنها در این تصمیم اصلی که شهر باید خودرو محور باشد یا انسان محور، اشتباه کرده‌اند.

در حقیقت شهر خودرومحور اجازه می دهد مردم به راحتی در آن با خودرو حرکت کنند. مردم را به استفاده از خودروهای خصوصی با استفاده از ایجاد اتوبانهای مختلف و رمپ و لوپ های متعدد تشویق می کند. شهر خودرو محور ایجاد تقاضای حرکت سواره برای عرضه ای که وجود دارد و نیاز مردم به حمل و نقل است، می کند. وقتی شما تقاضا را ایجاد می کنید، مسیر را باز کنید و تشویق و تسهیل کنید خودرو در شهر حضور یابند و ترافیک ایجاد کرده و هوا را آلوده سازند.

مدیریت شهری گذشته درآمدهای افسانه ای شهر را که از منظر فروش عرصه و اعیان شهر به وجود آمده بود، به جای آنکه صرف توسعه حمل و نقل عمومی کند، به توسعه خودرو محوری اختصاص داد. ما امروز بیش از ۱۰ هزار اتوبوس در تهران نیاز داریم در حالی که الان کمتر از ۵۹۰۰ اتوبوس داریم که بسیاری از آنها فرسوده و خراب هستند. یعنی دوبرابر آنچه الان اتوبوس در اختیار داریم نیاز به اتوبوسهای جدید داریم.

همچنین خطوط مترو به تمامی تکمیل نشده است. شهری با داشتن جمعیت مشابه ما تعداد خطوط مترو بسیار زیادتری از تهران دارند. تعداد بسیا زیاد واگنهایی که کمبود داریم هم مشکل بعدی است. ما ۱۰ هزار میلیارد تومان واگن نیاز داریم که سرفاصله حرکت مترو را از ۷ دقیقه به زیر ۲ دقیقه برسانیم.

واقعیت این است که هم اکنون کرامت مردم در هجوم جمعیت به مترو، مخدوش می شود. در ساعات پیک تردد، عملا امکان استفاده از مترو وجود ندارد و کثیری از شهروندان عطای استفاده از مترو را به لقای آن می بخشند چون فضای مترو درست و صحیح نیست.

واقعا می شد این هزینه ها را درست مدیریت کرد. به جای آنکه تونل نیایش و پل صدر را با هزینه ۱۰ هزار میلیاردی بسازیم که اثر ناچیزی در ترافیک دارند، می توانستیم همین پول را صرف خرید واگن کنیم تا سرفاصله حرکت قطارها زیر ۲ دقیقه برسد و اگر آن طور می شد، تاثیری که روی آلودگی هوا می گذاشت، بسیار زیاد بود.

اگر شهروندان بدانند در فاصله ۵۰۰ متری منزل، محل کار و دفترشان، یک مود حمل و نقل عمومی است و به راحتی می توانند سفر کنند و به راحتی با اتوبوس و مترو جابجا شوند، چه دلیلی دارد لیتری ۳ هزار تومان پول بنزین بدهند و در راهبندان جنگ اعصاب برای خود فراهم کنند؟ اگر کثیری از مردم از خودرو شخصی استفاده می کنند برای این است که انتخاب دیگری ندارند. ما می توانستیم به جای تحویل دادن شهر خودرو محور، شهر انسان محور تحویل دهیم.

برای تعدیل این وضعیت، یکی از کارهایی که مدیریت شهری انجام می دهد مسئله پلازاها و پیاده راههای شهری است که در این زمینه ، ۲۲ پلازا طراحی و برنامه ریزی شده است. این مسیرها تا انتهای دوره پنجم طراحی و اجرا خواهد شد و برای پیاده محور بودن شهر استفاده خواهد شد. بخشی از این پلازها به سرانجام رسیده و بخش دیگری در حال انجام است تا مردم در شهر بتوانند برای رفت و آمد پیاده از آنها استفاده کنند.

*رئیس کمیته بودجه شورای شهر تهران

۴۷۲۳۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1349773

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =