۰ نفر
۶ مرداد ۱۳۸۸ - ۰۵:۴۲

نقشه‌بردار ژنوم انسانی از همکاری‌اش با بزرگ‌ترین شرکت نفتی جهان تولید نفت از ترکیبات کربنی هوا با استفاده از جلبک‌های تغییریافته ژنتیکی سخن می‌گوید.

کریگ ونتر، زیست‌شناس آمریکایی و بنیانگذار موسسه تحقیقات ژنومیک است. اما شهرت اصلی او به‌واسطه نقش تاثیرگذارش در تهیه نقشه ژنوم انسانی است، به‌طوری‌که نام وی در دو سال پیاپی 2007 و 2008 در فهرست یکصد نفری مجله تایمز قرار گرفت که مهم‌ترین نقش را در دنیا ایفا کرده‌اند. به‌تازگی موسسه وی با شرکت اکسون‌موبیل متحد شده است تا در پروژه مشترکی به ارزش ششصد میلیون دلار، جلبک‌های زنده را به چاه‌های نفتی کوچکی تبدیل کنند و بتوانند صنعت نفت را دگرگون سازند. وی در تشریح این پروژه با نشریه نیوساینتیست گفتگو کرده است که ترجمه آن‌را در ادامه می‌خوانید.

 چگونه می‌توان از جلبک‌ها برای تبدیل دی‌اکسیدکربن به سوخت فسیلی استفاده کرد؟
وقتی جلبک فتوسنتز می‌کند، از دی‌اکسیدکربن برای تولید تعدادی از ملکول‌های نفتی و ذخیره انرژی استفاده می‌کند. ما موفق شدیم با تغییر دادن ساختار ژن جلبک آن‌ها را وادار کنیم هیدروکربن‌هایی مشابه آن‌چه از زمین استخراج می‌شود، تولید کنند و تولیدات خود را به‌جای انبار کردن، به بیرون پمپ کنند. قصد ما این است که دی‌اکسیدکربن را بگیریم و از جلبک برای تبدیل آن به نفت استفاده کنیم. هدف ما جلوگیری از افزایش بیش از حد کربن در اتمسفر است.

(توضیح مترجم: میلیون‌ها سال پیش، انبوهی از موجودات زنده شامل گیاهان و درختان، جانوران خشکی و دریا پی از مرگ در زیر لایه‌های سطح زمین دفن شده‌اند و به‌دور از هوا و تحت فشار و دمای مناسب، به سوخت‌های فسیلی امروز تبدیل شده‌اند. استفاده گسترده از سوخت‌های فسیلی در قرن اخیر و سوزاندن آنها سبب شده است میلیون‌ها تن دی‌اکسید کربن که زمین طی میلیون‌ها سال از جو زمین خارج و در اعماق زمین دفن کرده بود، دوباره به جو زمین بازگردد و با پدید آوردن پدیده گلخانه‌ای، دمای متوسط زمین را افزایش دهد. علاوه بر آن، ذخیره اکسیژن جو زمین نیز که حاصل عدم تجزیه کامل میلیون‌ها تن موجود زنده است، با سوزاندن سوخت‌های فسیلی کاهش می‌یابد. اگر روند فعلی به همین شکل ادامه یابد، شرایط زندگی روی زمین حداقل برای موجودات پیشرفته و در عین حال حساسی مانند انسان غیرقابل تحمل خواهد شد.)

چگونه می‌توان از نفت جلبکی به نفتی رسید که قابل استفاده در خودروها و یا موتور جت باشد؟
این در مرحله بعدی کار انجام می‌شود. نفت جلبکی به پالایشگاه‌های اکسون‌موبیل تحویل داده می‌شود تا آن‌ها با دانش خود محصولاتی مشابه آن‌چه از نفت زمینی تولید می‌شود، تولید کنند. از این نوع نفت نیز می‌توان در تهیه بنزین، سوخت دیزل و یا سوخت جت استفاده کرد؛ تنها تفاوت در منبعی است که نفت از آن استخراج شده است. درواقع به‌جای این‌که دی‌اکسیدکربن را از زمین بگیریم، از اتمسفر گرفته‌ایم.

پیش‌بینی می‌کنید این امر چه زمانی تحقق یابد؟
این روزها مدام اخباری می‌شنویم که مدعی تولید سوخت‌های جدید در عرض یک تا دو سال آینده‌اند. اما هدف ما فراتر از این چیزهاست. ما قصد داریم تاثیری واقعی و قابل توجه بر میلیاردها بشکه نفتی بگذاریم که امروزه در سراسر جهان مصرف می‌شود؛ نفتی که در تولید محصولاتی چون لباس، فرش، دارو و پلاستیک کاربرد دارد. هدف ما این است که سعی کنیم تا حد ممکن این نفت را جایگزین کنیم. انتظار می‌رود بین پنج تا ده سال دیگر، این اتفاق در چنین مقیاسی 5 محقق شود. تلاش ما تنها تولید این نوع سوخت نیست، بلکه قصد داریم آن را به شیوه‌ای کم‌هزینه و اقتصادی تولید کنیم.

فکر می‌کنید چه چیزهایی باعث موفقیت شما خواهد بود؟
ایده وادار کردن جلبک‌ها به ترشح نفت در کنار همکاری و مشارکت ما با شرکت بزرگ اکسون‌موبیل و استفاده از منابع مالی و مهندسی و مهارت‌های پالایش نفتی این شرکت، از دلایلی است که می‌تواند منجر به موفقیت این پروژه شود.

 اکسون‌موبیل شهرت خوبی در موضوع جلوگیری از تغییرات آب‌وهوایی ندارد. آیا مشارکت با این شرکت نفتی به اعتبار سبز این پروژه لطمه‌ای وارد نمی‌کند؟
کاملا برعکس! من تصور می‌کنم کشیده شدن بزرگ‌ترین شرکت نفتی در دنیا به این سمت برای همه ما خوب باشد. من بارها گفته‌ام که چنین تغییری بدون همکاری صنعت نفت رخ نخواهد داد. این شرکت به بررسی و مطالعه زیاد قبل از ورود به یک پروژه معروف است و اگر به موفقیت کاری اطمینان داشته باشد، آن را با تمام قوا انجام خواهد داد. پس نمی‌فهمم که چرا باید ایجاد تغییر اساسی در خط حرکت شرکت در جهت منافع سیاره‌مان، چیز بدی باشد.

نیوساینتیست، 26 جولای-ترجمه: فریبا فرهادیان

کد خبر 13500

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =