۶ نفر
۲۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۰
خروج فیلمساز از جاده انصاف

امسال هم ابراهیم حاتمی‌کیا مانند سنت چندساله اخیرش، وقتی پس از نمایش فیلم در برابر منتقدان و پرسشگران قرار گرفت با لحنی که ترکیبی از مظلوم نمایی، طلبکاری و ژست یک فیلمساز معترض - به رغم استفاده از همه گونه حمایت و کمک که از بسیاری فیلمسازان دیگر دریغ می شود - بود، از پاسخ طفره رفت و با فرافکنی جو سالن رسانه را جوی عجیب توصیف کرد و از واکنش طبیعی تماشاگران در مقایسه واکنش های به زعم خودش عجیب اهالی رسانه نسبت به فیلمش سخن گفت و همزمان به دلیل خارج شدن فیلم خروج از فهرست ۷ فیلم نخست آرای مردمی، متولیان جمع آوری آرا را به مهندسی آرا متهم کرد.

همچنین در حالی از عادت کردن به بی اعتنایی جشنواره به فیلم هایش و سلیقه ی داوران سخن گفت که در سی و هفت  دوره قبلی جشنواره فیلم فجر با کسب ۴۲ سیمرغ برای فیلم هایش با فاصله از نفر دوم یعنی احمدرضا درویش با کسب ۳۰ سیمرغ، همچنان صدرنشین این فهرست است.

اما آنچه در نشست خبری فیلم خروج شاید بیش از همه جالب توجه و البته نگران کننده بود، شیوه حاتمی کیا در پاسخ به برخی پرسش‌ها بود که به جای تمرکز بر پرسش با اشاره به سن و سال پرسشگران و تاکید بر فاصله سنی خودش با آنها به نوعی مشروعیت پرسشگر را به طرز تحقیرآمیزی به چالش می کشید.

اشاره‌ی بی ربطی که بیشتر مخاطب را به یاد کل کل های لمپنی می اندازد، آنجا که به عنوان مثال یک طرف مجادله برای تحقیر طرف مقابل می گوید: زمانی که تو به سیب زمینی می گفتی دیب دمینی ، من چه ها می گفتم و چه ها می کردم.

گرچه این سوال بسیار کلیشه ای است اما هیچ جمله ای نمی تواند به اندازه آن بیانگر این موقعیت باشد و آن این که براستی به کجا می رویم؟  که فیلمساز پیش کسوت ۵۸ ساله (این تاکید روی مقدار عددی سن را از خود فیلمساز در همان نشست خبری نقل می کنم) اینچنین به جای پاسخگویی، سن و سال پرسشگر را ابزار تحقیرش  می‌کند. بالا رفتن سن اگر به افزایش تجربه در تحمل، مدارا، رفتار مناسب، مسئولیت‌پذیری و پاسخگویی نینجامد واجد چه  فضیلتی است؟

نگارنده تفاوت سنی زیادی با حاتمی کیا ندارم و تقریبا نسل یک دهه محسوب می شویم، اما هنگام مواجهه این چنینی او با پرسشگران جوان آن نشست خبری، دیالوگ قیصر خطاب به خان دایی در فیلم قیصر مسعود کیمیایی را به یاد آوردم که می گفت: «اَه خان‌دایی، تو آدمو مایوس می‌کنی. اگه قرار روزگاره که آدم پیر بشه دلش کوچیک بشه، ای خدا منو هیچ وقت پیر نکن، چون حوصلشو ندارم.»

۲۴۱۲۴۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1350782

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۲۱:۱۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۰
    5 0
    شما خوبي!!آفرين ،اصلا گوش کردي چي گفت؟؟؟؟؟؟؟؟
    • IR ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۱
      0 0
      اختیار داری مثل اینکه خودت خوبی!!!!
  • IR ۲۱:۵۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۰
    2 0
    افسوس
  • IR ۰۵:۰۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۱
    0 0
    انتقاد به جو سالن نشست مطبوعاتي جشنواره را من به شخصه امسال از زبان خيلي ها با ديدگاهها و عقايد متفاوت شنيدم و خواندم كه اين انتقادها به نظر من معقول آمد بايد قبول كنيد امروزه خبرنگاران بويژه جوانترها در حوزه هاي مختلف از ورزش و هنر گرفته تا سياست ، خارج از بحث ديدگاههاي فكري افراد ، اكثرا بسيار نسنجيده و با علم و آگاهي اندك و بيشتر جهت مطرح كردن خود و يا ديگري و با كمال تاسف بي ادب هستن . بعضي هاشون بي ادبي را با جسارت اشتباه گرفتن و خلاقيت پرسش گري جاش را به هوچي گري داده