یک تحلیلگر مسائل خاورمیانه معتقد است غرب برای کشورهای منطقه اهمیت بسیاری قائل است است و بدون شک به دنبال آن نیست که منافع استراتژیک خود را در این منطقه حساس از دست بدهند.

دکتر سید جمال ساداتیان در یادداشتی اختصاصی برای خبر نوشت: استراتژی موردنظر غرب تلاش برای مدیریت تحولات است؛ یعنی با تغییرات حداقلی منافع حداکثری خود را تأمین و از طرفی وجهه از دست رفته خود که به دلیل حمایت از اسراییل از بین رفته را بازسازی کند.در همه این موارد تأمین منافع آمریکا به دلایل مختلفی در اولویت قرار دارد.

وی  با بیان اینکه شرایط خاورمیانه و شمال آفریقا بسیار حساس و پیچیده است،تصریح کرد از یک سو موج جریان های آزادی خواهی و مبارزه با ظلم ستیزی همه کشورها را فرا گرفته و از سوی دیگر غربیها تلاش دارند با قرار گرفتن ظاهری در کنار مردم از این نمد برای خود کلاهی بدوزند تا وجهه خود را بازسازی کنند.

این استاد دانشگاه در ادامه افزود: شاید بتوان گفت تا حدی نیز این ارتباطات را برقرار کرده و تا به امروز اندکی موفق بوده اند.اما اینکه تحولات آتی و تغییرات تا کجا پیش برود که بتواند ساختاری جدیدی در خاورمیانه را رقم بزند،مسئله ای است که آینده آن را مشخص خواهد کرد.

او اظهار داشت تغییرات صورت گرفته در کشورهایی که دیکتاتورها در آن سقوط کرده اند نشان می دهد تا کنون حرکت عمیقی در کشورهای خاورمیانه رخ نداده؛هر چند همه این جریانها را باید به فال نیک گرفت چرا که مردم توانسته اند خواسته های خود را محقق کنند،اما غربیها نیز تا حدودی توانسته اند با باقیمانده های سیستم های قبلی قضایا را مهار و مدیریت کنند.16148

متن کامل این یادداشت را اینجا بخوانید.

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 135109

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =