حمایت میرسلیم از ردصلاحیت برخی نمایندگان مجلس فعلی / لیست ۳۰ نفره شورای ائتلاف بدون اشتباه نیست اما.../دولت تخلف کند، افشاگری می‌کنم

عضو فهرست شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی گفت: ما معتقدیم بن بست و بحرانی در کشور وجود ندارد اما راه برون رفت از مشکلات کشور را می دانیم.

به گزارش خبرآنلاین، مصطفی میرسلیم، عضو فهرست شورای ائتلاف نیروهای اسلامی، در نشست خبری امروز، با اشاره به برگزاری انتخابات مجلس، گفت: ما در شرایط ویژه ای قرار داریم و چشم امید به انتخابات ۲ اسفند دوخته ایم.

وی با بیان اینکه از نظر بنده هیچ بن بستی وجود ندارد، افزود: درست است که مشکلات و مسائلی وجود دارد اما این مسائل و مشکلات در بن بست نیست و راه برون رفت از این مشکلات را می دانیم و امید داریم بتوانیم دست به دست مردم چاره گشای مسائل و مشکلات باشیم.

رئیس شورای مرکزی حزب موتلفه با بیان اینکه بیشتر مشکلات کشور در زمینه اقتصادی خودش را نشان داده است، تصریح کرد: به ویژه آنکه در ۶ سال گذشته فرصت های گران قدری از دست رفته است که می توان این فرصت ها را بازیافت.

اهم اظهارات وی را به نقل از مهر در ادامه بخوانید؛

* یک نکته اساسی دیگر این است که اگر بخواهیم در زمینه های مختلف به ویژه معیشتی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی موفق شویم، یک شرط لازم وجود دارد و آن اعتماد است. اعتماد مردم به امام (ره) بود که انقلاب را پیروز کرد و همین اعتماد ملت به رزمندگان بود که ما را در جنگ تحمیلی پیروز کرد و بر این اساس اعتماد مسئله ای بسیار  مهم است.

* بنده اعتقاد ندارم که ما امروز در شرایط بحران قرار داریم اما روزهایی در ایران وجود داشت که با اعتمادی که مردم به مسئولانشان نشان دادند توانستیم موفق شویم که البته در حال حاضر تا حدودی به سرمایه اعتماد، لطمه وارد شده که دلیل آن کمبود صداقت است.

* مردم شیفته این هستند که مسئولانشان با آنان صادقانه رفتار کنند و واقعیت ها را با آنان در میان بگذارند و از خود مردم کمک بخواهند تا مشکلات حل و فصل شود.

برای رفع رکود و تورم باید بین مسئولان و مردم اعتماد ایجاد شود

*{ با اشاره به اینکه ما اعتقاد داریم باید در فکر چاره جویی مشکلات بود}: در حال حاضر کشور با مشکلاتی چون تورم، رکورد و سقوط ارزش پول ملی مواجه است و مردم با گرانی دست و پنجه نرم می کنند اما برای حل این مشکلات ضرورت دارد که بین مردم و مسئولان و به ویژه ملت با نمایندگان مجلس، اعتماد برقرار شود.

* دست یافتن به این اعتماد نیازمند آن است که مردم در نامزدهای انتخاباتی خودشان صداقت، از خود گذشتگی و فداکاری را ببینند که در این صورت آنچه موجب تباهی، آلودگی و مسئله ناهنجار در سطح مجلس پیش آمده است، قابل جبران خواهد بود. ما برای این مسائل تدبیرهای لازم را اندیشیده و آماده کرده ایم و امیدواریم با حضور پرشور مردم پای صندوق های رأی و ارتقاء این سرمایه اجتماعی و سیاسی مهم یعنی اعتماد، بتوانیم از پس مشکلات برآییم.

نمایندگان مجلس یازدهم ساختار بودجه را اصلاح می کنند

*{ در پاسخ به سئوال شبکه الجزیره در مورد برنامه مجلس یازدهم برای مواجهه با مشکلات اقتصادی و رکود،}: بودجه سال ۹۹ در مجلس دهم در حال بررسی است. امیدواریم که نمایندگان حاضر بتوانند این بودجه را با ساختار مناسب تصویب کنند و آن را از کسری بودجه مصون بدارند.

*درآمدهای بودجه سال ۹۹ مهم است، مجلس یازدهم باید به موضوع درآمدهای بودجه توجه کند. با اصلاح ساختار بودجه می توان بخشی از مشکلات را حل کرد. اراده حکومت بر این است که درآمدهای کشور از وابستگی به درآمدهای نفتی نجات یابد. راه حل این مشکل استفاده از درآمدهای مالیاتی، گمرکی و فروش اموال دولتی است.

*برآورد ما این است که امکان افزایش حدود صدهزار میلیارد تومانی درآمدهای مالیاتی در بودجه سال ۹۹ وجود دارد، مردم باید بدانند که این مالیات ها برای خدمت به آنها صرف خواهد شد. نمایندگان مجلس یازدهم به محض ورود به مجلس باید ساختارهای بودجه را اصلاح کنند. نشت مالیاتی عاید عده ای دلال زالوصفت می شود، اگر این مالیات جمع آوری شود مشکلات حل می شود.

مجریان و وکلا نباید کارچاق کن شوند

*{ در پاسخ به سئوال دیگری مبنی بر اینکه برای اجرای قوانین مصوب مجلس چه برنامه ای دارید}: یکی از وظایف مجلس انتخاب مجریان شایسته است. یکی از وظایف مجلس انتخاب افراد کاردان برای وزارتخانه ها است، نه اینکه نمایندگان یا وزرا کارچاق کن شوند. قانون خوب، لازم است اما شرط اجرای قانون، مجری توانمند است.

* نیازمند مجریان صادق و توانمند هستیم. توانمندی مجریان به چند عامل بستگی دارد، اول دانش، مجریان باید باور داشته باشند که می توانند مشکلات کشور را با کمک مردم حل کنند. اگر این باور و یقین وجود نداشته باشد، از پسِ مشکلات برنمی آیند. انتخاب مجری شایسته جزو وظایف نمایندگان است. رأی اعتماد به وزرا برعهده مجلس است و رئیس جمهور موظف به تأمین خواست مجلس است.

*{ در پاسخ به سئوال دیگری در مورد تشتت در جریان اصولگرا}: ائتلاف با این دیدگاه شکل گرفت که برای حل مسائل کشور در آینده چاره جویی کند. افراد هم که حضور دارند بی تجربه نیستند. تجربیاتی دارند. تجربیاتی که شاید صددرصد هم درست نباشد. انسان بی نقص نیست، هر کسی در صحنه فعالیت حضور داشته باشد، ضعف ها و قوت هایی دارد.

ائتلاف ما برای حل مشکلات شکل گرفت/ استقبال مردم از فهرست ائتلاف

* به خاطر اختلاف نظر بین افرادی که همگی اصول را قبول داشتند، نتوانستیم همه اصولگرایان را صددرصد کنار هم قرار دهیم  اما با زحمت شورای ائتلاف، ۴۰ حزب، گروه اجتماعی و شخصیت سیاسی گرد هم آمدند و بر مبنای اعتقاد به موفقیت برای حل مشکلات کشور ائتلاف شکل گرفت. ائتلاف بر مبنای آینده است نه گذشته، هر یک از اضلاع ائتلاف ممکن است ضعف ها و ایراداتی داشته باشند اما با زحمت شورای ائتلاف، توانستیم هماهنگی نسبی ایجاد کنیم.

* شاید می توانستیم فهرست بهتری را با همگرایی بیشتری ایجاد کنیم. نمی توانیم بگوییم این لیست به طور مطلق بدون اشتباه است اما به طور نسبی این لیست خوب است و بهترین استقبال را در میان مردم خواهد داشت.

رد صلاحیت نمایندگان متخلف یک جراحی بود

*{ درباره برنامه اش در حوزه نظارت بر رفتار نمایندگان}: من هم اکنون عضو هیئت نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام هستم؛در انتقاد کردن کوتاهی نمی کنم و انتقاد من هم توأم با پرخاش نیست و کاملاً دلسوزانه است.

* یکی از اشکالاتی که در مجلس شورای اسلامی پیدا شد، عدم توجه به رفتار نمایندگان است و رهبری هم دو سال پیش این موضوع را تذکر دادند. در حالی که خود نمایندگان باید نظارت بر رفتار خود را جدی می گرفتند نه اینکه از بیرون بر رفتار آنان نظارت شود و کار به جایی برسد که برای انتخابات پیش رو، شورای نگهبان وارد کار شود و صلاحیت نمایندگان متخلف را رد کند، این آخرین دعوا و یک جراحی بود.

* کاش نمایندگان مراقبت می کردند و نمی گذاشتند چنین فضایی پیش بیاید و این برازنده نمایندگان و هیئت رئیسه مجلس نیست. نظارتی که در دوره اول و دوم مجلس وجود داشت، بی نظیر بود اما به تدریج در نظارت بر رفتار نمایندگان اشکالاتی پیدا شد و کار به اینجا رسید که ما حتی شاهد زندانی شدن برخی از نمایندگان بودیم.

* اگر ما در صحنه مجلس آینده حضور پیدا کنیم قطعاً بر رفتار خودمان به طور جدی نظارت خواهیم کرد و کوچکترین خطا را نخواهیم بخشید. مجلس در رأس امور است و اگر این رأس، فاسد شود کل کشور به فساد کشیده خواهد شد و این از وظایف مهم مجلس است. حتی اگر ما به مجلس راه پیدا نکنیم این موضوع را رها نخواهیم کرد.

باید به ۳۰ نفرِ فهرست نیروهای انقلاب رای داده شود

*{ درباره وضعیت فهرست انتخاباتی شورای ائتلاف}: فهرست شورای ائتلاف تقریباً تکمیل شده و یک نکته مبهمی درباره نماینده اسلامشهر وجود دارد که امیدواریم به زودی برطرف شود. پس از تدوین نهایی این فهرست، دیگر مردم مشکلی برای انتخاب نمایندگان خود نخواهند داشت. چرا که چهره های حاضر در این لیست، کاملاً شناخته شده هستند. این موضوع که مردم به کل فهرست رأی بدهند بسیار مهم است. از نظر محاسبات انتخاباتی وقتی به کل ۳۰ نفر رأی داده نشود به نفع جریان رقیب خواهد بود.

* اگرچه به خاطر ضعف در قانون، مردم سردرگم می شوند و بعضاً مجبورند به کسی رأی بدهند که او را نمی شناسند، در این باره قانون انتخابات مجلس بسیار اساسی است و باید به این کار اساسی با دقت پرداخته شود.

* بهترین شکل در حوزه های انتخاباتی  آن است که هر حوزه یک نماینده داشته باشد. در این صورت به مردم هم تحمیل نخواهد شد که به کسانی که نمی شناسند رای بدهند.

* باید به موضوع بسیار مهم اعتبار نمایندگان نیز دقت شود، نماینده ای که با ۲۰ درصد آراء وارد مجلس می شود، نماینده اکثریت مردم نیست. خود نمایندگان که قانون انتخابات را فشل کردند، نمی دانستند که در حال تضعیف جایگاه خودشان هستند. انتخابات هرچه پیچیده تر شود، اشکالات بیشتری در آن پیش می آید. ما هنوز نتوانستیم از سامانه های پیشرفته برای برگزاری انتخابات استفاده کنیم و این به اعتماد مردم صدمه می زند. به نظر من دولت باید در این زمینه دست به کار می شد.

* من در فروردین ۹۶ به شخص وزیر گفتم که چرا در حالی که سیاست های این موضوع ابلاغ شده، قانون تدوین نکردید و باید دراین موضع جوابگو باشید. اما به هر حال قانون بد بهتر از بی قانونی است و این بار هم باید با همین قانون بسازیم و انتخابات را به بهترین شکل برگزار کنیم

*{ با اشاره به تلاش دولت برای توافق هسته‌ای}: دولت ما وقت زیادی را برای دستیابی به برجام صرف کرد؛ مذاکرات متعددی در این زمان انجام شد و در این مذاکرات که نمایندگان اروپا و آمریکا حضور داشتند متعهد شدند و امیدی را در دل دولت ما ایجاد کرده بودند که بر مبنای ایجاد «برجام» راه هایی را که پیش بینی کرده بود و آنها بیشتر متوجه به سمت غرب بود را به اجرا بگذارد.

* این دولت، دولتی است که فکر می‌کند نجات‌بخش از مناسبات خوب با آمریکا و اروپا است البته ما مخالف روابط خوب با کشورهای دیگر نیستیم اما این را هم قبول نداریم که از سوراخی که تاکنون چند بار گزیده شده ایم باز هم گزیده شویم ما از اول می‌دانستیم اعتمادی به آمریکا نیست.

*{ با اشاره به جنایت های آمریکا در طول تاریخ ایرانی اسلامی}: آمریکایی ها قبل از انقلاب از دوران مصدق و چه بعد از انقلاب با آنچه که در سفارتخانه آمریکا افشا شد اثبات کرده بودند، هدف آنها محترم شمردن حیثیت و استقلال ملت ایران نیست بلکه هدفشان به زانو درآوردن ایرانیان است. آمریکایی‌ها هیچ‌گاه از این کینه توزی و خباثت دست برنداشته اند و اگر تن به مذاکرات برجام دادند برای آن بود که خدعه دیگر را پیاده کند، این خود مستقیماً از دست  «اوباما» انجام نگرفت واز سوی  «ترامپ» صورت پذیرفت.

اروپا قابل اعتماد نیست/ راه نجات، اعتماد به اروپایی ها نیست

* نباید به اروپایی ها اعتماد کنیم، اروپایی ها در مقابل آمریکا آن استقلالی که ایران دارد را ندارد، من به دلایل غیر سیاسی در سفرهایی که به اروپا داشته ام از آنها شنیده بودم که می گفتند حق با شماست ولی از ما توقع نداشته باشید که بیاییم و شما را به آمریکا ترجیح دهیم زیرا خسارت فراوانی می بینیم، شما هستید که در قدرت هستید و در مقابل آمریکا ایستاده اید.

* آنها واقعاً از آمریکا میترسند از این رو  اینگونه اعتماد کردن به اروپایی ها آنهم بعد از پیمان‌شکنی آمریکا که نشان دهنده بدعهدی اروپایی ها است راه نجات برای ما نخواهد بود. اروپایی ها باید بدانند که ما نیازمند آنها نیستیم و اگر درایت به خرج دهیم بدون نیاز به اروپا و آمریکا و نه با دشمنی با آنها می توانیم مشکلات را حل کنیم.

* ما اهل مذاکره هستیم اما نه مذاکره از موضع ضعف، ایران صحنه مذاکره از موضع عزت را ترک نخواهد کرد ولی تن به ذلت دادن را از ایران توقع نداشته باشد، ما از پس مشکلاتمان بر خواهیم آمد و می‌توانیم مسائل خود را حل کنیم و با دوستان و همراهان مان در دنیا همکاری داشته باشیم اما آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها به ما خیانت کردند و  با خائن نمی توان دوستی و رفاقت کرد.

*{ درباره کیفیت مصوبات مجلس دهم}: از این ۳۵ سیاستی که در مجمع تشخیص مصلحت نظام تصویب و ابلاغ شد،  قوانین مناسبی برای اجرایی کردن این سیاست ها نیست و متاسفانه با نوعی کم کاری و کم توجهی مجلس روبرو شدیم البته برخی اقدامات جزئی صورت گرفت اما آنقدر جزئی بود که در صحنه عمل نتوانست اثری از خود بجا بگذارد. اگر برخی از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام برای مجلس نامزد شده اند برای کمک به تدوین قوانین مناسب جهت اجرایی کردن سیاست‌های کلی ابلاغی است؛  یقین دارم تحول عظیمی در مجلس یازدهم در این زمینه شکل خواهد گرفت.

* اگر قوانینی مناسبی تدوین و با مجریان شایسته، پیاده شود،  این سیاست ها راه نجات مردم را از مسائل و مشکلاتی که امروز با آن درگیر هستند هموار خواهد کرد و یکی از آن سیاست ها، سیاست اقتصاد مقاومتی است که از بهمن ماه ۱۳۹۲ تا بهمن ۱۳۹۸ جز در تدوین این آیین‌نامه‌ها و تشکیل برخی جلسات چیز دیگری مشاهده نکرده ایم.  

* اجرای هر کدام از ۲۴ بند سیاست‌های اقتصاد مقاومتی می‌توانست بخشی از مشکلات مردم را هموار کند، مبارزه با فساد جلوگیری از نفوذ بیگانگان در داخل کشور در این ۲۴ بند به طور صریح و آشکار ترسیم شده است که مشکلات را حل کند از این رو امیدواریم در مجلس آینده با استفاده از ظرفیت قانون گذاری زمینه اجرای این مسائل را شکل دهیم.

* به نظارت مجلس بر دستگاه های اجرایی تاکید می‌کنم. نظارت ها باید در مجلس صورت بگیرد و سازوکارهای موجود در قانون در این خصوص پیاده شود نه اینکه نمایندگان مماشات کنند. ازسوی دیگر نظارت مردم نیز وجود دارد و مردم حق دارند که از نمایندگان بپرسند چه کار کرده‌اید و چه می خواهید بکنید و نمایندگان نیز باید پاسخگو باشند نه اینکه در برج عاج مجلس بنشینند و مردم را رها کنند. از طریق مجمع نیز ما می‌توانیم پیگیر چگونگی اجرا و یا عدم اجرای سیاست ها در مجلس باشیم.

*{در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه در صورت ورود نمایندگان شورای ائتلاف به مجلس، نحوه تعامل این شورا با مردم چگونه خواهد بود؟}: ائتلاف به معنای ادغام چند حزب سیاسی در یکدیگر نیست چرا که اگر دو حزب بعضاً بخواهند در یکدیگر ادغام شوند، به سادگی شکل نمی‌گیرد و مسائل و مشکلاتی در پی دارد.

* بر این اساس توقع نداشته باشید که این ساختار ائتلافی، کار حزب را انجام دهد اما هر کدام احزابی که درون ائتلاف هستند، می‌توانند پیگیر عملکرد نمایندگانی باشند که به مجلس می‌فرستند و مطالبات مردم را پیگیری کنند. امیدوارم که این ساختار ائتلافی پس از انتخابات مجلس هم پابرجا باشد و رهنمودهایی را به احزاب دهد تا امور آنان تسریع پیدا کند و همچنین هماهنگی‌هایی را میان احزاب این ائتلاف انجام دهد.

 تضعیف دولت به مصلحت نیست

*{ در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه چه برنامه‌هایی برای فعال کردن این دولت کم‌تحرک خواهید داشت؟}: از عمر دولت کنونی یک سال باقی است و تضعیف دولت به مصلحت نظام ما نیست و باید مسئولانه تا سرانجام کارشان پیش بروند.

* مجلس می‌تواند با حسن نیت، آمادگی خود را برای همفکری و تعامل با دولتی‌ها اعلام کند و وزرا هم فارغ از حضور در جلسات استیضاح و سؤال، حق حضور در مجلس را دارند، خوب است که با نمایندگان همفکری و تعامل کنند و از نظرات و پیشنهادات آنان استفاده شود که امیدواریم شاهد چنین حضور صادقانه‌ای از سوی وزرا در مجلس باشیم تا مشکلات مردم با تعامل حل و فصل شود.

*{ در پاسخ به این سؤال که چه سازوکارهایی برای شفافیت اموال مسئولان در نظر دارید؟}: ثبت اموال و دارایی مسئولان از طریق قوه قضائیه انجام شده که گام‌ ارزشمندی است اما بنده معتقدم که باید در وهله اول قانون مالیات، اصلاح و درآمدها و هزینه‌ها مشخص شود و این مسئله فقط مربوط به مسئولان نیست بلکه اموال و دارایی همه مردم باید با اعلام خودشان، نه با مراجعه به ممیز و سرممیز شفاف شود. درواقع نظام مالیاتی باید به گونه‌ای اصلاح شود که شفافیت را ایجاد کند و هر فردی باید خودش بگوید که چقدر درآمد دارد؛ در چنین شرایطی بین مردم و مسئولان اعتماد ایجاد خواهد شد.

* در همه جای دنیا، افراد در اظهارنامه‌های مالیاتی، خودشان میزان دارایی‌شان را مشخص می‌کنند و اگر یک نفر در اظهارنامه خود دروغ بگوید، حیثیتش در دنیا به باد می‌رود به گونه‌ای که یکی از وزرای خارجی ۵۰۰ دلار را مخفی کرد که به محض افشای این موضوع، استعفا داد و این مسئله وجهه اعتماد عمومی را نشان می‌دهد.

*بر ضرورت اصلاح قانون مالیات تاکید می‌کنم، ضرورتی ندارد که دارایی مسئولان نزد همه افراد معلوم باشد بلکه دارایی و اموال آنان باید در مراجع قانونی شفاف باشد. بر این اساس هیچ چیزی نباید نزد مراجع قانونی، مکتوم بماند.

* نه تنها مسئولان بلکه همه مردم، کسبه و کارخانه‌داران هم باید نزد مراجع قانونی، پرونده شفاف مالی داشته باشند و باید درآمدهای آنان ثبت و ضبط شود که البته این مسئله برای افشای نزد همه نیست بلکه برای آن است که شفافیت کامل باشد و در صورتی که کسی تخلفی در این زمینه انجام دهند، با وی برخورد می‌شود.

*{ درباره شفافیت آرای نمایندگان مجلس}: با توجه به اینکه مذاکرات مجلس علنی است، مردم باید بدانند که نمایندگان آنان چه رأیی می‌دهند و در مجلس چه صحبت‌هایی می‌کنند و نمایندگان باید به این مسئله واقف باشند که نماینده نیستند که بالای سر مردم باشند بلکه نماینده شده‌اند که در خدمت مردم باشند و مردم حق دارند که بدانند نمایندگان آنان به چه چیزی و چه علتی رأی می‌دهند.

* برخی از مسائل که در مجلس مطرح می‌شود، جنبه امنیتی و نظامی دارد، مردم هم خودشان نمی‌پذیرند که این مسائل به شکل علنی افشا شود چرا که دشمنان از این اطلاعات سوءاستفاده می‌کنند و بر این اساس، به طور عام باید به شفافیت قائل باشیم اما قانون استثناءهایی را در این زمینه در نظر گرفته است.

*{ در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه مرز میزان مشارکت از نظر شما چقدر است؟}: قاعدتاً در نظام مردمسالاری، اگر بخواهیم شأن و حیثیت آن حفظ شود، مستلزم آن است که بیش از ۵۰ درصد از مردم در انتخابات شرکت کنند اما حضور کمتر از ۵۰ درصد مردم پای صندوق‌های رأی، نشان‌دهنده ضعف مردمسالاری است.

* در برخی از کشورها رأی دادن وظیفه است نه اختیار اما در جمهوری اسلامی، مردم مختار و آزاد هستند. در طول ۱۰ دوره قبل انتخابات مجلس شورای اسلامی، حضور مردم پای صندوق‌های رأی به طور متوسط ۶۳ درصد بوده و رتبه‌ای بسیار خوب در مردمسالاری است البته مواردی کمتر از ۶۰ درصد و مواردی دیگر، بیشتر از ۷۰ درصد در این دوره داشته‌ایم.

* در صورتی که میزان مشارکت مردم در انتخابات کمتر از ۵۰ درصد باشد، باید در جهت جلب اعتماد مردم تلاش بیشتری به کار گرفته شود و نباید بگذاریم که به سرمایه اعتماد بین مردم و حکومت خدشه‌ای وارد شود چرا که بدخواهان و دشمنان ما از اینکه مردم پای صندوق‌های رأی حاضر نشوند، خوشحال می‌شوند.

*{با اشاره به تبلیغات رسانه‌های بیگانه برای تحریم انتخابات در ایران}: ما برای اعتراض به دولت و حکومت، نیاز به تحریم نداریم چرا که هر کسی می‌تواند انتقادات سازنده خود را مطرح کند و تحریم زمانی اتفاق می‌افتد که امکان انتقاد وجود نداشته باشد که ما در زمان طاغوت، به این دلیل که نظام سلطه هیچ مقبولیتی نداشت، تحریم می‌کردیم.

* ما نمی‌گوئیم که مشکلات اقتصادی، اساسی نیست اما جز از طریق افزایش اعتماد عمومی، نمی‌توان این مشکل را حل کرد و حل مشکلات اقتصادی مستلزم آن است که مردم با دولت و حکومت همکاری کنند و امیدواریم که در دوم اسفند ماه حضور جانانه مردم پای صندوق‌های رأی را شاهد باشیم چرا که نشان‌دهنده رغبت آنان به نظام جمهوری اسلامی است.

*{ در مورد شعارهای انتخاباتی اش مبنی بر لزوم افزایش اعتماد مردم و سرمایه های اجتماعی و ارتباط آن با شعار انتخاباتی شورای ائتلاف مبنی بر حل مشکلات معیشتی مردم}: این دو شعار در طول هم قرار دارند. به لحاظ اجرایی باید فعالیت هایی برای حل مشکلات معیشتی مردم انجام دهیم اما مقدمه ذهنی و اعتقادی آن، اعتقاد مردم به این است که از دولت و مجلس عملی صادر می شود که راه حل مشکلات آنهاست. در این صورت است که مردم به دولت و مجلس کمک می کنند.

* به شرط وجود سرمایه اجتماعی و اعتماد مردم به راه حل های دولت و مجلس، آنها به این راه حل ها تن خواهند داد. برای موفق شدن در راستای حل مشکلات اقتصادی، جلب اعتماد مردم و سرمایه های اجتماعی ضروری است.

دولت تخلف کند، افشاگری می کنم

*{ در پاسخ به سئوال دیگری در مورد مواضع انتخاباتی رئیس جمهور}: در انتخابات سال ۹۶ یکی از اعتراضات من این بود که اگر دولت می خواهد به مردم کمک کند باید در طول سال این کمک ها را انجام دهد، نه شب انتخابات، اقدامات شب انتخاباتی دولت این شبهه را ایجاد می کند که دولت با استفاده از ابزارهایی که در دست دارد، به انتخابات ورود کرده است. این کار خروج از صداقت است. 

* اینکه معاون رئیس جمهور در مناظره های انتخاباتی کنارش می نشیند تزویر است و به معنای خوردن از سرمایه اعتماد مردم است که موجب کاهش اعتماد عمومی می شود. 

*دولت مجری انتخابات است، بنده اولین مجری انتخابات در جمهوری اسلامی بودم و می دانم کجا و چطور دولت می تواند خدمت و کجا و چطور می تواند خیانت کند. دولت باید خود را از هر گونه دخالت در انتخابات به نفع یک جناح در سخنرانی ها و کنفرانس های مطبوعاتی مبرا کند. الان زمان سخنرانی و کنفرانس مطبوعاتی نامزدهای مجلس است، نه رئیس جمهور. دولت نباید وارد صحنه شود.   

* دولت نباید به نفع یا ضرر نامزدهای انتخاباتی موضع گیری کند، این اقدامات موجب ضربه زدن به اعتماد مردم شده و غلط است. دولت باید از چنین اقداماتی خودداری کند. ما باید احترام رئیس جمهور را حفظ کنیم اما رئیس جمهور هم باید جایگاه مردم را حفظ کند و سوءاستفاده نکند. اگر ببینم دولت در جریان انتخابات خلاف می کند، افشا می کنم. دولت نباید کاری انجام دهد که بیش از این به سرمایه اعتماد مردم ضربه وارد شود.

۲۷۲۱۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1352684

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =