همزمان با آیین پایانی دهمین جشنواره شهید حبیب غنی ‌پور از مجموع 435 عنوان کتاب مورد قضاوت اسامی کتب قابل تقدیر و برگزیده این جشنواره اعلام شد.

به گزارش خبرآنلاین، دهمین دوره انتخاب کتاب سال شهید حبیب غنی‌پور عصر امروز پانزدهم اسفندماه در تالار مهر حوزه هنری با حضور بهمن دری معاون فرهنگی وزیر ارشاد، محسن مومنی شریف، رییس حوزه هنری، امیرحسین فردی، مدیر مرکز آفرینشهای ادبی حوزه هنری پایان یافت. در دهمین جشنواره شهید غنی‌پور از مجموع 435 عنوان کتاب ارسال شده به دبیرخانه جشنواره، تعداد 202 اثر به مرحله بعد راه یافتند.

الف) بخش کودک و نوجوان
در این بخش تعداد 90 کتاب داستانی در حوزه کودکان و 70 کتاب در بخش نوجوانان مورد بررسی قرار گرفت و از میان آنها به ترتیب 35 و 30 اثر حائز امتیاز لازم برای راهیابی به مرحله دوم شدند. داوری این بخش را شهرام شفیعی، حمیدرضا شاه‌آبادی و سمیه موسوی‌زاده بر عهده داشتند.

** بخش کودکان
نامزدهای نهایی کتاب‌های کودکان عبارت بودند از:
«خداحافظ راکون پیر» نوشته کلر ژوبرت
«شماره تلفن بهشت» نوشته مرضیه جوکار
«قصه‌های قبل از خواب» نوشته فریبا کلهر
«گنجشک اشی‌مشی» نوشته ناصر یوسفی
«راه برفی» نوشته مریم حاجیلو
«دیو دیگ به سر» نوشته فرهاد حسن‌زاده

نتیجه بررسی هیئت داوران جشنواره از آثار این گروه بدین شرح اعلام شد:
«شماره تلفن بهشت»، نوشته مرضیه جوکار به دلیل کاوش در زوایای پنهان ذهن فرزندان شهدا و خلق موقعیتی تخیلی اما باورپذیر همراه با ادای احترام به ساحت شهدای دفاع مقدس شایسته تقدیر شناخته شد. «خداحافظ راکون پیر»، نوشته کلر ژوبرت (نویسنده و تصویرگر تازه مسلمان فرانسوی ) به دلیل بیان هنرمندانه و مخاطب شناسانه موضوع جهان پس از مرگ برای کودکان به عنوان کتاب سال معرفی شد.

** بخش نوجوانان
نامزدهای نهایی کتاب های نوجوانان عبارت بودند از:
«... و خدا پاسخ داد» نوشته سوسن طاقدیس
«سه گلدان» نوشته احمدرضا احمدی
«غوص عمیق» نوشته جمشید خانیان
«دشتبان» تالیف احمد دهقان
«کنار جاده خاکی» نوشته محمدعلی گودینی
«سپیتمان» تالیف آرمان آرین
«عقربهای کشتی بمبک» نوشته فرهاد حسن‌زاده

نتیجه بررسی هیات داوران در این بخش نیز بدین شرح اعلام شد:
کتاب «...و خدا پاسخ داد» نوشته سوسن طاقدیس به دلیل بهره‌گیری از زبان جذاب داستانی برای روایت رویدادی مهم و تعیین‌کننده در تاریخ صدر اسلام به عنوان اثر قابل تقدیر شناخته شد. کتاب «دشتبان» نوشته احمد دهقان به دلیل نمایش تأثیر دفاع مقدس بر شکل‌گیری شخصیت یک نسل با فضاسازی تأثیرگذار و روایت هنرمندانه روزهای آغازین دفاع مقدس و اثر «غوص عمیق» نوشته جمشید خانیان به دلیل فضاسازی مناسب و بهره‌گیری از مفاهیم اسطوره‌های برای بیان استعاری یک موضوع امروزی به عنوان کتاب سال معرفی شدند.

ب) بخش داستان و رمان با موضوع دفاع مقدس
از میان 25 عنوان داستان کوتاه و رمان دفاع مقدس و 30 عنوان زندگینامه داستانی بررسی شده در این بخش به ترتیب 15 و 17 اثر راهی مراحل بعد گردیدند. و در نشست نهایی هیئت داوران این آثار نامزد دریافت جایزه معرفی شدند:
«هاجر در انتظار» نوشته سعید عاکف
«دوره درهای بسته» نوشته سید حسن یحیوی
«محله‌های زندگی» نوشته مریم برادران
«نیمه پنهان- زندگی شهید اصغریخواه» نوشته فاطمه غفاری

هیئت داوران این گروه پس ازبررسی آثار ارسال شده ، رای خود را به این شرح اعلام نمودند: «دوره درهای بستهم (جلد ششم) نوشته سیدحسین یحیوی به دلیل ارایه تصویری صادقانه و ملموس از مظلومیت آزادگان در اردوگاه‌های رژیم بعث عراق به عنوان کتاب تقدیری شناخته و «نیمه پنهان- زندگی شهید اصغریخواه» نوشته فاطمه غفاری به عنوان کتاب سال این بخش معرفی شدند.

در نشست نهایی هیئت داوران این آثار نامزد دریافت جایزه شناخته شدند:
«قفس» نوشته محمد حنیف
«عبور از ضخامت ابرها» نوشته بهزاد شیخی
«پرسه در خاک غریبه» نوشته احمد دهقان
ندیگر اسمت را عوض نکن» نوشته مجید قیصری

هیئت داوران این گروه پس از چند مرحله تعامل و گفتگو در خصوص یکایک کتاب ها رای خود را به این شرح اعلام نمودند: کتاب تقدیری: «عبور از ضخامت ابرها» نوشته بهزاد شیخی، به دلیل رمزگشایی موفق از زندگی یکی از سرداران گمنام دفاع مقدس و روایتی جذاب و نفس‌گیر از حماسه‌آفرینی شخصیت‌های اصلی داستان در خطوط مقدم جبهه‌های جنوب و غرب کشور. کتاب سال: «قفس» نوشته محمد حنیف، به دلیل روایت مؤثر از روزهای تلخ و شیرین آزادگان در اردوگاه‌های رژیم بعث عراق. همراه با اشارات ظریف و دقیق دربارة استقامت آزادگان عزیز و پرداخت بدیع و گره‌افکنی جسورانه در روند داستان. داوران این بخش زهره یزدان‌پناه، گلعلی بابایی و محسن حدادی بودند.

ج) بخش داستان بزرگسال با موضوع آزاد
از میان 140 عنوان داستان کوتاه و 89 عنوان رمان و داستان بلند بررسی شده در این بخش به ترتیب 75 و 30 عنوان کتاب راهی مراحل بعد شدند.

** داستان‌ کوتاه
و در نشست نهایی هیئت داوران این آثار نامزد دریافت جایزه معرفی شدند:
نمهمانی با کلاغها» نوشته زهرا پورقربان
«عروس بید» نوشته یوسف علیخانی
«بماند» نوشته بهناز علیپور گسکری
«استکان کمرباریک مادری» نوشته حسن رحیمپور

احمد بیگدلی، محمد مهدوی شجاعی و محمد محمودی نورآباد به عنوان هیئت داوران این بخش، پس از بررسی آثار ارسال شده رای خود را به این شرح اعلام نمودند: کتاب تقدیری: «مهمانی با کلاغ‌ها» نوشته زهرا پورقربان به دلیل درخشش قابل توجه نویسنده در آفرینش اولین اثر خود در حوزه داستانهای کوتاه. کتاب سال: «عروس بید»، نوشته یوسف علیخانی به دلیل استواری زبان در انتقال مفاهیم نهفته در گویشِ محلی ناحیه الموت و خلق شخصیت‌های ماندگار و پویای بومی.

**داستان بلند و رمان
در نشست نهایی هیئت داوران این آثار نامزد دریافت جایزه معرفی شدند:
«سفرکرده‌هام نوشته حسین نوش آذر
«همسفران» نوشتة محمدرضا بایرامی
«تالار پذیرایی پایتخت» نوشتة محمدعلی گودینی
«رنگ آخر» نوشته سیدهاشم حسینی

هیئت داوران این بخش پس از چند مرحله تعامل و گفتگو در خصوص یکایک کتاب‌ها رای خود را به این شرح اعلام کردند: «تالار پذیرایی پایتخت» نوشتة محمدعلی گودینی به دلیل روایت تأثیرگذار و جذاب ماجراهای دوران پیروزی انقلاب اسلامی به عنوان کتاب قابل تقدیر شناخته شد و کتاب «همسفران» نوشته محمدرضا بایرامی به دلیل روایت صمیمی از زندگی مردمان صبور دامنه‌های سبلان و خلق قصه‌های تأثیرگذار از ماجراهای ساده. ضمن حفظ انسجام و پیوستگی هنرمندانه ماجراها به عنوان کتاب سال معرفی شد.

 191/60

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 135319

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =