۲ نفر
۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۲

فن آوری و کرونا

محسن کچویی
فن آوری و کرونا

اولین بار وقتی شنیدم که دولت چین با ارائه یک اپلیکیشن یا برنامه کاربردی ، امکان این را فراهم نموده است که شما همانند ترافیک خودروها از ترافیک و چگونگی و میزان پراکندگی افراد مبتلا به بیماری کرونا هم مطلع بشوید ، خیلی تعجب کردم.

کنجکاو شدم تا بفهمم که چگونه میتوان بیش از یک ونیم میلیارد ساکنان یک کشور را در چنین چارچوب و نظمی گرد آورد . مفهوم وجود چنین نرم افزاری این بود که دولت چین باید از موارد زیر مطلع باشد :

- شما چه کسی هستید ؟
- در کدام نقطه از کشور ساکن هستید ؟
- چند ساله هستید ؟
-  مرد یا زن ؟
درجه دمای بدن شما در 24 ساعت گذشته چه بوده و چه تغییری کرده است ؟
-  با چه کسی یا کسانی در 24 ساعت گذشته ارتباط و تماس داشته اید ؟
- آیا این افراد در نرم افزار ثبت نام شده اند ؟ یا افرادی خارج از نرم افزار هستند ؟
- اگر محل ثبت اطلاعات شما نسبت به 24 ساعت گذشته تغییر کرده است ، به چه دلیلی شما سفر کرده اید ؟
- اگر دمای بدن شما تغییر کرده است ، آیا به پزشک مراجعه کرده اید یا نه ؟ کدام پزشک ؟ کدام مرکز درمانی ؟ نتیجه مراجعه شما باید توسط همان پزشک یا مرکز درمانی در سیستم ثبت شود.
- در این سیستم شما با یکی از سه برچسب : سبز ، زرد یا قرمز دسته بندی میشوید و بنا بر همین شیوه معلوم میگردد که مثلا در کدام نقطه از چین افرادی با برچسب قرمز وجود دارند یا در حال تردد یا زندگی هستند و به همین ترتیب در سایر انواع برچسب ها ...

موارد فوق و یا مواردی دیگر که احتمالا از آنها اطلاع دقیقی نداریم به دولت چین ، نهادهای درگیر در مسائل بهداشتی ، مردم عادی ، پزشکان ، فعالان بخش عمومی و خصوصی تصویر دقیقی از آنچه در اطراف آنها می گذرد ، ارائه میکند . و به آنها اجازه میدهد در ارتباطات روزمره خود با دیگری ، تصویر دقیقی از وضعیت او یا سایر کسانی که در اطراف هستند را بدست بیاورند.
همه این اطلاعات و همه این شفافیت بر اساس یک نرم افزار کاربردی ساده ولی قدرتمند که به سرعت در اختیار مردم قرار گرفته است ، بدست آمده و با توجه به پراکندگی و دسترسی افراد به ابزارهای دیجیتال و گوشی های هوشمند و البته همکاری داوطلبانه مردم و مسئولان با یکدیگر ، مبارزه با ویروس در کشوری به بزرگی و پرجمعیتی چین تقریبا مقدور شده است .

نقش فن آوری در چنین لحظات و مقاطع حساسی روشن میشود ، از نظر برخی از ما همچنان گوشی تلفن هوشمند وسیله ای  تفریحی و ابزاری برای جوانان و بچه هاست ولی هر روز ابزارهای تازه ای به زندگی  روزمره ما وارد میشوند که گوشی های هوشمند و اینترنت را همچون آب آشامیدنی ، برق یا گاز بعنوان یک ضرورت در زندگی انسان های امروزی تثبیت می کند .

در این میان ما بعنوان مردم ، مسئولان و بخش خصوصی و متخصصین فن آوری هر کدام جداگانه مسئولیم و باید هر چه سریعتر و تا دیر نشده با کنار گذاشتن شیوه های قدیمی و کهنه و درگیری ها و رقابت های بی حاصل به سمت یک رفتار معقول جمعی قدم برداریم.

مردم مسئولیت دارند تا به محض راه اندازی چنین سامانه یا سامانه هایی ، بجای فروافتادن در تئوری های توطئه و خیالبافی های رسانه های زرد با علاقه مندی و داوطلبانه اطلاعات را در اختیار چنین سامانه هایی قرار دهند .

و نه تنها این مسئولیت را در قبال خود و خانواده و اطرافیان  انجام دهند بلکه به کسانی که ممکن است در اطراف آنها زندگی کنند ولی توانایی و دسترسی به ابزارهایی اینچنین نداشته باشند نیز کمک و راهنمایی کنند . چرا که هیچکس از گزند بیماری در امان نیست و مهم نیست که خود او و یا عزیزانش در چه حال و روزی هستند ، همه در این یک موضوع به هم ربط داریم .

مسئولین محترم هم در قبال چنین شرایطی باید بپذیرند که عدم شفافیت ، پنهانکاری و نسبت دادن مشکلات به زمین و زمان ، صرفا بر حجم مشکلات و گرفتاری های آنها و بی اعتمادی مردم می افزاید ، از این فرصت به دست آمده برای رفتاری مدبرانه و معقول همراه با شفافیت استفاده کرده و اجازه دهند تا بخش خصوصی و غیر وابسته به حاکمیت که منافع واضح و روشن اقتصادی و کاری دارد ، عهده دار چنین سامانه ای گردد . و تجمیع اطلاعات و پردازش داده های خام را به بخش خصوصی واگذار نمایند و از تکرار اشتباهات گذشته که با تصدی گری و دخالت در روند اجرای یک رفتار استاندارد موجبات تاخیر و تعلل در امور را فراهم میکردند ، دست بردارند .

بخش خصوصی و بخصوص استارت آپ های مالی و بانکی در کشور دارای رابط کاربری جا افتاده و فعال هستند و به بخش قابل توجهی از اطلاعات عادی مردم دسترسی دارند و کافیست تا ضمن اضافه نمودن بخش سلامت به این برنامه های کاربردی ، مدیریت متمرکز اطلاعات تشکیل شده و در یک ارتباط فنی با این قبیل برنامه های کاربردی و پر کاربر این قابلیت اضافه گردد و نتیجه اطلاعات پردازش شده و تجمیع شده نیز به صورت یک نقشه هوشمند در اختیار برنامه های مذکور جهت نمایش به مخاطبان مختلف قرار گیرد.

متخصصین ، برنامه نویسان ، صاحبان کسب و کارهای مالی و غیر مالی پرمخاطب نیز ، یکبار تلاش کنند تا به جای رقابت و مسابقه در مسیر بی حاصل در اثبات خود و نشان تجاری خود ، با همدلی و همفکری دور هم گرد آمده و شرایط ایجاد یک دستورالعمل فراگیر و سامانه بهداشتی و درمانی در کشور را با همکاری نهادی های علمی و پزشکی فراهم کنند .

من از همه مردم ، مسئولان و فعالان حوزه فن آوری دعوت میکنم تا این بار ورود و ظهور یک ویروس کشنده به کشور که ممکن است تک تک ما و عزیزانمان را درگیر کند و خدای ناکرده آسیبی جدی به جان و مال همه ما وارد نماید را به فرصتی برای همدلی و همکاری و نوآوری تبدیل کنیم .

* کارآفرین اجتماعی و فعال اقتصادی

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1357326

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =